Voltmeter in de auto als accessoire

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ricardo

Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Ricardo »

Ik heb nog een voltmeter liggen en die wil ik wel aansluiten.
Er zit maar 1 kabel aan. Waar moet ik deze op aanskuiten, direct op de dynamo? Maar op de plus of...?
Hans 109

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Hans 109 »

op de plus 12V. (na je contact) De massa is het huisje

mvg Hans
sjeroens

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door sjeroens »

Als het goed is dan is je dynamo verbonden met je accu. Ik geloof dat de gebruiksaanwijzingen vertellen dat je hem op de dynamo moet aansluiten. Ik zou gewoon gaan voor de gemakkelijkste verbinding. (en dat is meestal de dynamo)
gr j
Bram109

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Bram109 »

Waarom niet op de geschakelde plus via het contact?

Als je hem op de accu/dynamo aansluit blijft hij continu de spanning aangeven.
En het is heel weinig, maar hij blijft ook stroom verbruiken daarvoor.

Bram.
Exfietser

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Exfietser »

Yep gewoon op de geschakelde plus van de wagen. Het huisje van ded meter aan de massa.

Arnold.
VeeTee

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door VeeTee »

Ik zou wel even doormeten of er geen spanningsverlies optreedt tussen plus accupool en het punt waarop je hem wilt aansluiten (geschakelde plus).
G-men

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door G-men »

Als je een geschakelde plus gebruikt, ben je meestal toch zo'n 0,1 - 0,5 volt kwijt door contactweerstanden, afhankelijk van e staat van de bedrading en het circuit waar je hem op zet. Je kunt het minimaliseren door hem direch achter het contactslot af te takken.
Ik heb hem zelf op de middenconsole afgetakt en het verschil gemeten (0,3 volt in mijn geval) Dan kun je die er gewoon bij optellen. Overigens is meer een indicatie als een exacte meting. zo nauwkeurig zijn ze niet; maar het is vaak de verandering die interessant is om te weten.

Gerrit
D&G

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door D&G »

Inderdaad gebruik ik hem ook als indicatie voor het wel of niet goed op spanning blijven cq laden. De schaalverdeling is meestal toch niet dusdanig dat je in tienden kan aflezen.

D&G
Ricardo

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Ricardo »

Bedankt voor de reacties.

Wat is precies een geschakelde plus? Is dat een willekeurige draad waar stroom op komt te staan als de contactsleutel is omgedraaid?
Erik One-ten+LW

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Erik One-ten+LW »

Inderdaad. Die is wel achter je dashbord te vinden.

Succes.
Erik
mvd1968

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door mvd1968 »

BUMP

Ik heb ook een voltmeter liggen voor inbouw in mijn 90 1986
Achterop zitten 3 aansluitingen en 2 draden voor de verlichting.

Aansluitingen:
+
-
S

enig idee hoe ik dit moet aansluiten???
Exfietser

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Exfietser »

Het zelfde als die hierboven. De min aan massa natuurlijk. En de draad naar het lampje achter de dashboard verlichtings-schakelaar.

Arnold.
mvd1968

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door mvd1968 »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zelfde als die hierboven. De min aan massa
> natuurlijk. En de draad naar het lampje achter de
> dashboard verlichtings-schakelaar.
>
> Arnold.

Waar is die s aansluiting dan voor?
Exfietser

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Exfietser »

Je hebt het over een lampje dat er in zit? Drie aansluitingen zeg je. Dus 1 voor het lampje, 1 voor de plus van de meter, en een min?

Arnold.
mvd1968

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door mvd1968 »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hebt het over een lampje dat er in zit? Drie
> aansluitingen zeg je. Dus 1 voor het lampje, 1
> voor de plus van de meter, en een min?
>
> Arnold.

Ik heb 2 aansluitingen voor het lampje (plus en min) als ik het lampje eruit trek zie ik dat deze aansluitingen alleen voor de verlichting is.
Daaronder zitten 3 aansluitingen waarbij staat S, + en -
Ik kan helaas geen foto plaatsen met mijn ipod

Plus en min kan ik plaatsen maar wat die s aansluiting betekent?
Zie wel dat de plus en min dubbele moertjes heeft om draden aan te sluiten.. De s aansluiting heeft een enkele moer, misschien om de behuizing vast te houden? Zal hem straks even demonteren
Exfietser

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Exfietser »

Dat weet ik dan ook niet. Misschien hangt de voltmeter niet met de min aan het huisje maar is dat die S aansluiting. Je zult even moeten meten hoe dat echt zit. Ik kan zo niet zeggen hoe dat zit.

Arnold.
Apke

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Apke »

Een voltmeter kan je de nodige informatie geven over de elektriciteit in je auto (bij een 24 volt uitvoering zijn de waarden ongeveer 2 keer zo hoog).

Als de auto op contact staat zonder dat er gestart is, dan zal de spanning zo rond de 12 volt moeten zijn (kan ietsje lager, maar niet al te veel).
Heb je bijvoorbeeld 10 volt, dan is er iets mis met de accu, of leeg of kapot.

Als je de auto hebt gestart, dan zal de spanning richting de 14 volt lopen, 13,8 zou de ideale waarde zijn.
Hiervoor moet de voltmeter zo "schoon" mogelijk aangesloten zijn, dus niet op een draad die ook andere verbruikers heeft. Deze spanning zou idealiter zowel bij de dynamo als ook bij de accu te meten zijn.

Blijft na het starten de spanning op 12 volt en is dit na een paar minuten nog zo: waarschijnlijk dynamo problemen.

Krijg je meer spanning als je meer toeren maakt en zakt deze spanning als de toeren weer zakken, problemen met de spanningsregelaar, of een hele grote verbruiker die aanstaat (lier bijvoorbeeld). Staat er geen hele grote verbruiker aan, dan is het moet je de spanningsregelaar zo spoedig mogelijk vervangen om problemen met de accu's te voorkomen.

Spanning boven de 14v ...... problemen met de spanningsregelaar en een spoedig overleiden van de accu.

Een spanningsmeter is volgens mij een heel nuttig instrument en ik begrijp niet waarom deze niet standaard in auto's is ingebouwd (net als een oliedruk meter).
Het lampje van de dynamo zegt niet zo heel veel (net als het oliedruk lampje wat op de snelweg echt te laat gaat branden).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6a469834442ce4c120a4e90fd6b983e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15808616, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Exfietser

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Exfietser »

Zet er dan ook meteen een amperemeter bij zoals in de series 2a. Daar heb je ook heel veel nut aan.

Arnold
Puffino

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Puffino »

Hij is normaal gesproken WIT van kleur, zonder "biesje". Dus puur wit.

(Excuus dat ik reageer op een draadje van twee jaar oud)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2012 10:58 door Puffino.
berrys2a

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door berrys2a »

en wat is het nut daar precies van dan met een wisselstroom dynamo?
90CswV8

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door 90CswV8 »

Kleine correctie mbt de accu.
Een volle accu is 12,72 volt
12,5 is 75% geladen
12,3 50%
alles daaronder is op termijn schadelijk voor een accu.
Als een accu 12 volt aangeeft en niet meer hoger komt is gewoon kapot. Mag je in je handjes klappen als je er nog mee kan starten!
Ik heb een argus battery bug vast gemonteerd om de accu in de gaten te houden.
Exfietser

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door Exfietser »

Ik snap je vraag niet helemaal betreffende die wissel of gelijkstroom dynamo.

Maar aan een ampere meter kun je zien of de accu geladen of juist ontladen wordt.

Zie maar:
ampw__2_-01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ae91fa1ea32c650d7f633848b57e320', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4uboot.nl%2Fshop%2Fimages%2FP%2Fampw__2_-01.jpg', 'http://www.4uboot.nl/shop/images/P/ampw__2_-01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4uboot.nl%2Fshop%2Fimages%2FP%2Fampw__2_-01.jpg', '', 15811115, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als de meter in het midden staat loopt er geen stroom. Dat zal geval moeten zijn als de auto (Het contact dus ) uitstaat. Is dat niet het geval dan staat er iets aan en heb je waarschijnlijk de volgende ochtend een lege accu.

Slaat de meter uit naar links dan wordt de accu ontladen. Dat is het geval als je je contact aanzet. Het metertje zal dan naar links uitslaan. Zet je dan bijvoorbeeld je koplampen aan dan zal de meter verder naar links uitslaan. Er loopt dan dus een stroom uit de accu door het metertje naar je koplampen. En uiteraard de rest van de wagen als ontsteking, radio elctrische verwarmingen etc als je dat aan hebt staan tenminste.

Als je vervolgens de motor start zal de dynamo stroom gaan leveren. Bij een gelijkstroom dynamo zal dat bij een iets hoger toerental zijn als bij een wisselspanningsdynamo. Het moment dat je je dynamo stroom gaat leveren zie je op je ampere meter. Je dynamo geeft een hogere spanning dan je accu afgeeft en neemt de stroom levering als het ware over van de accu. Je amperemeter zal dus naar nul terug gaan en in het midden gaan staan. Alleen is de accu door het starten en door een tijdje stlstaan iets ontladen. Daardoor kan er stroom vanuit de dynamo in de accu lopen. De accu gaat dus laden. De stroom loopt dus andersom. Hij loopt vanuit de dynamo door de amperemeter naar de accu. Met als gevolg dat de amperemeter vanuit de nulstand doorslaat naar de andere kant en naar recht uitslaat. De waarde die de ampere meter aangeeft is dus nu gewoon de laadstroom van de accu. Als je een tijdje aan het rijden bent zal de accu langzaam vol raken waarbij de laadstroom langzaam (volgens een e-macht) zal afnemen. Als de accu vol is zal de laadstroom de nul naderen en de amperemeter zal weer in het midden staan. Bij een gelijkstroom dynamo zal het moment na het starten dat de ampere meter door de nul naar de andere kant gaat wat later komen omdat die dynamo's wat meer tijd en een hoger toerental nodig hebben om te gaan laden na het starten.

Overigens gaat de startstroom (van de startmotor) natuurlijk nooit door de amperemeter. Dat is mischien wel vier a vijhondert ampere ofzo. Dat gaat via een appart circuit.

Aan een ampere meter kun je dus heel goed zien of dynamo en accu in orde zijn. Tevens kun je zien als je je auto hebt uit gezet of er nog electrische gebruikers aangeschakeld staan.

Met de combinatie van een volt en een ampere meter kun je dus de conditie van het electrische systeem in de gaten houden. Geeft je laadregelaar nog de juiste spanning? Is je accu dood aan het gaan? enz. Aan die twee meters kun je gewoon eigenlijk alles zien en onmiddelijk een juiste diagnose stellen mocht er een probleem zijn.

Het is net zoiets als een goede oliedrukmeter en de tempmeters van de motor. Ook daar kun heel veel aanzien en kan mits juist geinterpreteerd schades en problemen voorkomen omdat je het aanziet komen.

Gelijk of wisselstroom dynamo. Dat maakt dus niet uit. In beide gevallen een zeer nuttige accesoire.

En nog iets leuks. Als je veel extra electrische gebruikers op de wagen hebt gemonteerd (Vier lampen van 150 watt ofzo) dan zouden die te veel stroom kunnen gebruiken. 4 x 150 watt komt op 500 watt. 500 gedeelt door 12 volt geeft 41 ampere. Als je nu een dynamo hebt van 30 ampere wordt er in dit geval dus 30 ampere door de dynamo gelevert. Meer kan de dynamo niet. De resterende 11 ampere wordt dan door de accu geleverd. Je ampere meter staat dus nu -11 (min 11) ampere naar links aan te wijzen. Je kunt zo waarschijnlijk (met een 45 Ah accu ) nog een uur of drie doorrijden tot je de motor gaat sputteren omdat de onsteking te weing spanning krijgt. Je accu is dan leeg. Je dynamo geeft te weinig stroom om en de lampen te voeden en de accu te laden en de ontsteking te laten draaien. Ook dat zie je dus op de ampere meter. Tijdens het rijden (Met draaiende motor met dynamo dus.) mag die nooit negatief aanwijzen. Dan sta je op een bepaald moment ergens stil.


Arnold.
sjaak109

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door sjaak109 »

Arnold,
bedankt voor je zeer duidelijke verhaal.
ik ben zelf ook weer aan het klo..en met mijn prik en volgde dit draadje met belangstelling.
zoals ik het nu lees moet ik dus een amp meter hebben.

soms lege accu, soms niet. ik snap der niks van . maar nu een stuk duidelijker hoe ik het zoeken moet. Thanks!!

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.

larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ebe948aa7d8d17ccfdc267a651e3f630', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 15811254, 600, 600, 'Loading image ...', false);
berrys2A

Re: Voltmeter in de auto als accessoire

Bericht door berrys2A »

ik wist niet beter dan dat een ampere meter alleen echt interesant is bij een gelijkstroom dynamo met aparte regelaar en niet bij een zogenaamde altenator. dus vandaar mijn vraag.
het antwoord is in ieder geval duidelijk, waarvoor dank.
Plaats reactie