Lederen bekleding reinigen; tips?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert ex-MoD 90

Lederen bekleding reinigen; tips?

Bericht door Robert ex-MoD 90 »

Hallo Prikkers!

Heb mijn zoektocht naar een disco afgesloten met de aanschaf van een mooie disco II. Het is een mooie luxe uitvoering met creme lederen interieur.

Zodra we de wagen krijgen willen we hem grondig van top tot teen reinigen. Hij is nu zeker niet uitgeleefd maar het is toch prettig als alles 1x goed schoon is )

Wie heeft nog een aantal goede tips om de leren bekleding niet alleen oppervlakkig te reinigen zonder dat we bovenlaag beschadigen?

We horen graag jullie tips en ideeen.

Alvast bedankt!

Robert
paulus-109

Re: Lederen bekleding reinigen; tips?

Bericht door paulus-109 »

in de beklederij gebruik ik gewoon groene zeep met lauw water.
je kan ook zadelzeep uit de paarden speciaalzaak gebruiken.
in de naden etc kan je een nagel of tandenborstel gebruiken net als op wat grofere plekken in het leer.
daarna invetten met wonderolie van de drogist, nachtje laten intrekken en afdoen met een zachte badstof handdoek.

paul

voor extreme vlekken even een pb sturen
Madcap

Bericht door Madcap »

Eerst schoonmaken met alleen lauw water, vlekken eventueel met sunlight zeep. Na reiniging: emmertje lauw water met een flinke scheut babyolie en het leer voelt weer aan als....idd! (recept van mijn grootvader)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2010 23:22 door Willem 'MadCap'.
caligaris987

Bericht door caligaris987 »

groene zeep is echt het allerbeste

naderhand wonderolie baby olie zonnebloem olie maakt niet uit als het maar vettig is\
suc6

bert
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Ik ga ook mee met het verhaal van Paul,
Jaap,
zeilmaker
Erik Oosterhof

Bericht door Erik Oosterhof »

Inspuiten met dashboard spray (cockpit cleaner) en goed uit poetsen geeft een schitterend resultaat.
Robert ex-MoD 90

Heren,

Dank jullie voor de tips en tricks!

Zo zie je maar weer dat de oude recepten beter werken dan al die mooie moderne busjes,

Wij gaan aan de slag met de recepten en we laten zeker nog horen hoe het geworden is.

Zover bedankt voor het meedenken.

Robert
Madcap

Bericht door Madcap »

Ik geloof je wel
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

..........maar is heel slecht voor het leer
de silicones leggen een film die verhinderd dat een echte voedzame behandeling z,n werk kan doen.
ook de zonnebloem olie is niet aan te raden omdat deze een residu achterlaat dat vuil aantrekt.
babyolie geen ervaring mee, wonderolie is echter het hoofdbestanddeel van de meeste onderhoudsproducten voor leder.

succes paul
martijn

Bericht door martijn »

ik doe dit in mijn bedrijf {AUTOSTOFFEER}het leer reinigen met zadel zeep dit is een zeep die je koop b.v bij paarde toebehoren shops met zij noemen het zadel zeep een geelachtige blok zeep met 1 sponsje er in deze moet je een beetje bevochtigen met water {Daar teveel vocht op leer geen goede zaak is} de zeep/schuim opbrengen 10/15 min ñlaten inwerken en vervolgens met een schone/droge doek afnemen ,resultaad nog niet tevreden dan nogmaals
als je werk naar tevredenheid is dan met leer vet{OOK BIJ PAARDESHOP} je leer weer invetten .
TIP doe het leer invetten minimaal 1x per jaar het is het behoud van je leer
ik spreek uit ervaring want je wil niet weten wat voor gescheurde leer delen ik hier tegen kom in mijn bedrijf
sterkte martijn bachman
Robert ex-MoD 90

Lotgenoten,

Voor jullie info: de bekleding is weer super schoon en mooi geworden!
Dit mede dankzij jullie tips.

Het leer voelt intussen zo zacht als een stel baby-billetjes, wellicht door de baby-olie?

Er hangt nu alleen zo'n baby-chreche luchtje in de auto )

Nogmaals bedankt voor de tips

Robert
Gerard

Bericht door Gerard »

voedingsstoffen. Deze voedingstoffen worden echter langzaam door het leder verbruikt. Naarmate deze voedingsstoffen verminderen, dienen ze te worden aangevuld.

Wanneer de voedingsstoffen niet worden aagevuld, onttrekt het leder de weekmakers aan de (kunststof) finishlaag. De finishlaag wordt daardoor bros en breekt (craquelé). Vocht kan na verloop verloop van tijd onder de finishlaag komen, waardoor stukken gaan loslaten. Te weinig onderhoudsmiddel is funest voor het leer, te veel echter ook. Overtollig onderhoudsmiddel dringt door de finishlaag in het leder. Daardoor kan de finishlaag gaan "drijven" en verliest deze zijn hechting met het leder. De losse finishlaag is kwetsbaar geworden.

Goed onderhoud betekent dat het leder 2 tot 3 keer per jaar wordt behandeld. De behandeling omvat reiniging (Lederrein), zodat het leder schoon en schraal wordt. Daarna is het aanbrengen van een onderhoudsmiddel (Lederplus) noodzakelijk, om het leder te voeden en te beschermen.

Let op!
Alleen het gebruik van een vochtig doekje is dus niet afdoende om uw leder in topconditie te houden!
Plaats reactie