is het nu de accu of de dynamo?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
CamperChris

is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door CamperChris »

Haai,

De LR heeft erg veel moeite om te starten met dit koude weer. Komt waarschijnlijk deels doordat er momenteel alleen hele korte ritjes mee gemaakt worden. De laadspanning is ca 13,4-13,6 volt, de indicator op de accu staat op "good". Betekent de 13,4 v dat de dynamo onvoldoende laadspanning geeft en DUS kapot is?

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19adb314f18244db3489744065e2af8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10688681, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('905a995ba370337cc44f1abe69b6f0ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10688681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
GeraRRCd

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door GeraRRCd »

Chris,

Ik ben geen deskundige, maar op mijn RRC geeft de dynamo een laadspanning af van boven de 14 volt (14,3 tot 14,6V). Ik had voor de revisie van de dynamo ook veel startproblemen met het koude weer, en nu als hij echt koud is duurt het soms ook een paar seconden voordat hij aanslaat. Ik maak ook alleen maar korte ritjes en alarm trekt auto door de week ook weer leger. Maar na de dynamo-revisie geen echt startprobleem meer gehad. Een enkele keer hang ik hem aan de druppellader als ik wekenlang echt heel weinig rij.
groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f521cf1fcc97e9bff464b6d06a11fee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10688731, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paul be

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door paul be »

Volgens mij is er niets aan de hand. Als je dynamo kapot is, start je maar 1 keer en na die rit is de accu leeg en kun je helemaal niet meer starten. Ik bedoel, hij blijft dan niet maar net starten. Tijd om een keer verder te rijden en het ´water`peil in de accu even kontroleren. Ik zou het niet bij de dynamo zoeken.

paul
Dennis101

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door Dennis101 »

Een spanning van 13,4 tot 13,6 volt genoeg om alles te voeden om de auto rijdend te houden, maar zeker bijdeze lage buitentemperaturen niet genoeg om de accu goed op te laden.
Het lijkt er dus inderdaad op dat er een defect is in het laadcircuit, of de accu hier al onder heeft geleden is nog niet te zeggen.

Dennis B
CamperChris

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door CamperChris »

De meeste verbruikers (licht, kachel e.d) zitten op een andere accu met eigen dynamo, die heeft wel genoeg kracht. ik zal de voedingen vd dynamó's eens omwisselen om te kijken of de startaccu dan meer power krijgt.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cde5a44bcac87d916811e3329b9a948d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10689500, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('152011b09b11a1e62ddd5075ec1972cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10689500, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
jouke ruardy

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door jouke ruardy »

he chris 13.6 is te laag dan wil de accu nog maar +/- 70% vol en bij een start accu
is dat te laag daar mag je maar 20% uit gebruiken zonder dat de accu schade op loopt
maar ik kan zo nog niet zeggen wat er stukis het kan zijn als de accu slecht is
dat de dynamo er ook niet meer in kan krijgen
ik weet niet waar je woond ik kom zelf uit wolvega friesland
ik heb wel een accu tester en een ampere meter om het een en ander voor je te meten
ik zeg maar zo meten is weten en gissen is missen

mvgr jouke
G-men (Gargamel)

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik ben bang dat ik het met de bovenstaande niet helemaal eens ben.. Je mag een accu idd met maximaal 14,2 volt laden; en dan is ie het snelste vol. Maar bij oudere auto's is 13,5 volt heel acceptabel en zelfs beter vooor de levensduur van de accu.

12-Volts (lood)accu's bestaan uit zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2,1 volt. Zo'n samenstelling van accu's noemt men als regel een accubatterij. Enkele kenmerken:

Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,2-14,4 V
Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
Bij continu laden: maximaal met 13,2 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.

Ergo, een laadspanning van 13,4 tot 13,6 volt is prima, zeker als ie dat met alle gebruikers netjes blijft leveren. Het is wel zo dat je bij een hogere spanning van b.v. 14 volt de accu sneller laadt. Maar ook met 13,6 volt komt ie gewoon voor de volle 100% vol. Het duurt alleen wat langer. Dit wat langszamer laden is zelfs wat beter; omdat er door de wat lagere stroom minder gasontwikkeling is en je accu langer meegaat.

Als je dus heel veel korte ritjes maakt (minder als een km of 5) en tegelijkertijd een wagen (diesel) hebt die je wat langer moet starten kan het dus idd zijn dat de accu niet voor de volle 100% vol komt.
Beste remedie is dan een keer een rit van minimaal een uurtje te maken.
Mijn V8 heeft een laadspanning van 13.2 tot 13,6 volt en ik heb nooit een lege start of huishoud accu gehad. (er staan er drie in totaal in), Ook niet als ik hem voor woon-werkverkeer gebruik (20km per dag).

Als je het zeker wilt weten kun je de dynamo laten testen maar daar is niets mis mee. Eerder toch de accu, of misschien een slechte (kabel)verbinding ??
Overigens verliest en accu al snel zo'n 25% van zijn startcapaciteit met deze koude; daar zalhet verschil wel vandaan komen. En accu's die niet meer in optimale conditie zijn vallen dan door de mand. De groene indicator is precies dat. een indicatie.

Overigens zijn er bepaalde optima batterijen die wel een hogere spanning nodig hebben; maar ik ga er even vanuit dat je een normale loodaccu hebt.
Overigens staat er een leuk stukje over accu's op wikipedia : [nl.wikipedia.org]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2010 00:36 door G-men (Gargamel).
Dennis101

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door Dennis101 »

Bij een te lage laadspanning zal stratificatie plaatsvinden in de accu, hierbij zal de concentratie zuur onderin de accu hoger zijn als bovenin.
Gevolg hiervan is dat het bovenste deel van de accu nauwelijks meer mee zal doen in het proces, waardoor de capaciteit van de accu afneemt.
De hoge concentratie zuur in het onderste deel van de accu werkt corrosie van de platen in de hand, waardoor de capaciteit nog verder af zal nemen en op termijn de accu onherstelbaar zal beschadigen.

Om deze reden zal de laadspanning hoog genoeg moeten liggen om de accu regelmatig te laten gassen, zodat het zuur gemengd wordt en stratificatie wordt voorkomen.
In de praktijk betekent dit dat de dynamo spanning bij een 12 volt systeem, afhankelijk van de omgevingstemperatuur bij voorkeur tussen de 14 en 14,4 volt zal moeten liggen.

Naast stratificatie zal een te lage laadspanning in combinatie met korte ritjes er ook voor zorgen dat de accu permanent deels ontladen weggezet wordt, waardoor de accu versnelt verouderd, vandaar dat er met de nu bekende gegevens niet te zeggen is of ook de accu al beschadigd is geraakt.
Als dit namelijk al langere tijd speelt is de kans aanzienlijk groter dat ook de accu aan vervanging toe is.

Dennis B
CamperChris

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door CamperChris »

Heren, dank voor deze wijze woorden. Het is me in ieder geval duidelijk dat het niet zomaar een 1-2tje is. Ik zal de accu inderdaad maar eens laten doormeten, en dan ook de laad-amperage leten meten met een amperetang (ik woon niet in de buurt van Friesland.. meer de andere kant vh land: Zeeland).

gr, Chris

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e31b0447252a4df33266b0214cf276f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10690274, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f183736b00ddc7326f3951b89d41dd41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10690274, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
jouke ruardy

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door jouke ruardy »

g-men als jij denk dat 13.6 volt goed is meet dan maar het zuur gehalte in de accu
dan zal je zelf zien dat het geen 1.28 is maar duidelijk lager
ik heb dagelijks met accu's te maken als service monteur in hele luxe jachten
en ik zie veel problemen in accu land en tot nu toe als ik het heb aangepast
dan leeft het accu pakket veel langer aan boord.ik zal het wel altijd verkeerd gedaan hebben
met mijn 24 jaar ervaring in het vak denk ik dan

mvgr jouke
G-men (Gargamel)

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Beste Jouke,

No offence; maar het enige dat ik aangeef is dat een accu ook gewoon opgeladen kan worden met een lagere spanning; mits de laadtijd dan maar evenredig langer is. En ook dan haal je uiteindelijk de 100%. Met een gebruikte startaccu zal je zowiezo meestal niet verder komen als 90-95% vulling, zeker niet in de winter.
Overigens ben ik zelf ook werkzaam in de electrotechniek, heb een bootje, twee auto's, en op het werk 8 heftrucks rondrijden. De informatie heb ik gechecked met de servicemonteurs van Exide; volgens mij niet de meest ondeskundige partij op het gebied van accu's. Maar dat terzijde.

Een startaccu wordt over het algemeen niet ver ontladen tijdens het starten en wat hij na een start moet aanvullen is iets van 5-10Ah. Meestal maar een 10% van de accucapaciteit. Dat is ook met een lagere spanning prima te doen.
Het heeft ook simpelweg te maken met de alternatoren die in oudere auto's zijn toegepast. Deze zijn veel lichter als in moderne wagens en gewoonweg niet in staat om bij stationair toerental naast de gebruikers (verlichting, blower, radio etc.etc.) nog eens 20 ampere te leveren om een koude startaccu te laden. Als je zonder licht of hele lange afstanden rijdt, komt ook mijn wagen op de 14 volt..... momenteel met de donkere dagen is zonder lichten echter niet zo'n goed idee en dan blijft het steken op een 13,6-13,8 volt.
En als ik naar de plaatjes van Chris kijk heeft ie exact dezelfde 110 als ik met vermoedelijk dezelfde 35 A (45 bij CSW) alternator;-) Bij dit soort problemen denk ik dan altijd al snel aan een slechte accu maar waarschijnlijker ook zaken als gecorrodeerde massa of kabelverbinding.... door schade en schande wijs geworden zeg maar.

Om even op schepen terug te komen, in "das boot" (waar ik 700AH aan accu's in heb staan) worden de accu's meestal een stuk verder ontladen door gebruikers die stroom trekken als de motor of walstroom niet beschikbaar is. Als je dit soort grote capaciteiten in een redelijke tijd wilt bijladen is het inderdaad essentieel dat je een hoger laadspanning/laadstroom hebt; dat ben ik helemaal met je eens. Na een of 2 nachtjes met licht aan en zaken als radio/tv, laptop koffiemachine (lang leve de omvormer :-) e.d merk je heel duidelijk dat de dynamo zat te doen heeft na het starten van de motor dan loopt er de volle 70 Ampere........ (eigenlijk is dat nog te weinig maar een grotere alternator durf ik niet met een v-snaar aan te drijven ;-))


Groetjes, en een fijn weekend ;-) Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2010 10:49 door G-men (Gargamel).
Marc-my-Words

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Chris,

Meten is weten: Meet eens op de accu EN nabij de dynamo (en bij jou een leuk voordeeltje: doe dat dan ook eens bij de tweede dynamo/accu combi).
Als er een beetje weerstand is in het laadcircuit (vaak zijn het gewoon de accuklemmen) dan "denkt" de spanningsregelaar dat ie er al is terwijl je accu slechts druppelgewijze bijgevuld wordt.

Marc
CamperChris

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door CamperChris »

Heren, geen ruzie gaan maken in mijn topic he! dat was niet de bedoeling vd vraag.

Het is mij al meer dan duidelijk dat je een hoop deskundigheid over accu's kunt opbouwen

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a95c18b895c8353492469985a7c93715', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10691126, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('96ce04b08cbf99625132cb19449f2af4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10691126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
paul be

Re: is het nu de accu of de dynamo?

Bericht door paul be »

inderdaad, ik zie vaker dat er over accu`s eindeloos gediscussieerd wordt. blijkbaar zijn er heel veel goede idee-en over...
Plaats reactie