CO HC en brandstofverbruik

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Art van Blondie

CO HC en brandstofverbruik

Bericht door Art van Blondie »

Ik heb een probleem met mijn 109V8, wat betreft CO/HC waardes en brandstof verbruik.
2 jaar geleden lpg ingebouwd en laten afstellen. Alles netjes zoals het hoort CO op 1,5%, HC weet ik niet en verbruik 1 op 5.
1 jaar geleden APK, CO was 5%, ze hebben toen overal aan gedraait om het binnen de norm te krijgen en dat is ook gelukt, alleen liep de motor voor geen meter meer. Dus ik heb toen op gehoor en gevoel alles teruggesteld en de auto liep toen weer prima. Na verloop van tijd viel me echter op dat het verbruik was opgelopen naar 1 op 3.
Eigenlijk heb ik altijd mezelf daarvan de schuld gegeven omdat afstellen op gehoor en gevoel natuurlijk niet erg wetenschappelijk is. Mede daarom heb ik niet zo lang geleden een antieke CO/HC meter gekocht (HC waarde is een indicatie voor onverbrande brandstof die uit je uitlaat komt, hoe hoger HC hoe hoger het brandstofverbruik).
Nou heb ik een tijdje geleden daarmee al lopen klooien en kreeg hem niet goed afgesteld. Beter dan CO=5 en HC=300 wordt het niet (en dat is best beroerd). Bij 3000rpm is het trouwens wel netjes CO=1 en HC 100 of zo. Op benzine geeft hij trouwens nog slechtere waarden, hetgeen er volgens mij op duidt dat het probleem niet zozeer in de afstelling van de LPG ligt, maar iets anders. Eerste wat ik verdenk is de ontsteking, dit werd gisteravond bevestigd. Ik had het lpg zo goed mogelijk afgesteld, en daarbij moet je af en toe ineens gas geven om te zien of het blok goed oppakt, en dat deed 'ie. Vervolgens rij ik naar buiten om een testritje te maken en dan pakt hij dus ineens heel slecht op. Het duurde even, maar toen kwam ik erachter dat het verschil veroorzaakt werd doordat ik het licht had aangezet.
De boordspanning zakt ook altijd weg net onder de 12 volt als ik het licht aanzet bij stationair draaiende motor. Als je dan wat gas geeft loopt het wel op naar 13,5-14 Volt. Dat de lage boordspanning het probleem kan zijn wordt eigenlijk ook nog bevestigd doordat de CO/HC waardes wel goed zijn op hogere toeren.
Verdere technische gegevens:
- elektronische luminention ontsteking (schoongemaakt)
- bougies 2 jr oud
- Bougiekabels gloednieuw (en keiduur)
- bobine zat er al in toen ik hem kocht
- 1 jr geleden nieuwe nokkenas (na de bewuste apk)
- dynamo is van Hella en dus niet origineel (wel goed merk dacht ik), zat er ook al in toen ik hem kocht.

Kan ik met een andere (krachtigere) bobine dit probleem oplossen of moet ik meer richting dynamo denken?
Of weet iemand nog andere mogelijk oorzaken?

Groet, Art
Marc-my-Words

Re: CO HC en brandstofverbruik

Bericht door Marc-my-Words »

Misschien een iets kleinere poelie op de dynamo? Dan draait ie iets sneller, daarmee heb je dan in ieder geval een iets stabielere boordspanning.

En die "luminention" is dat een volledig electronisch systeem of alleen electronische contactpuntjes?
Indien het laatste dan houd je een niet ideale vervroeging etc.
Wat ik hoorde over zowel 123-ignition als megajolt dat daarmee een onregelmatig lopende motor ineens als nieuw en gelijkmatig rond gaat.

Van bobines weet ik niks, behalve dan dat die bij een electronische ontsteking moeten passen.

Marc
Art van Blondie

Een kleinere poulie, da's inderdaad een goed idee om de boordspanning wat op te krikken. Ik zal eens een keer gaan zoeken of ik wat specificaties kan vinden van die dynamo, wat zijn minimale en maximale toerental zou moeten zijn.
Ik zal vanavond eens CO/HC meten met een andere lopende auto met startkabels aan de 109V8, om zodoende de boordspanning wat op te krikken. Volgens mij moet ik zodoende kunnen aantonen of het wel/niet aan de boordspanning ligt.

De elektronische ontsteking is inderdaad zo'n blokje wat in de bestaande verdeler is geplaatst. Van de verdeler werken zowel de mechanische als vacuumvervroeger.
Als ik met een stroboscooplamp het ontstekingsmoment bekijk, dan is dit ook zeer stabiel. Ik denk daarom dat de verdeler niet slecht is. Bovendien doet de vervroeging nagenoeg niets bij stationair toerental, en daar zit wel mijn probleem. M.a.w ik denk dat de vervroeging niets met het probleem te maken heeft.

Groet, Art

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 13:54 door Art van Blondie.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij stationair toerental doet de centrifugaalvervroeging weliswaar niets, maar de vacuüm vervroeging zorgt bij gesloten gasklep (stationair toerental) voor zo'n 15 graden voorontsteking bovenop de statische afstelling.

Dennis B
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Voor stationair is 12 volt met licht aan geen verkeerde waarde; en het mag zeker niet dit effect hebben.
Als ie tijdens het rijden oplopt naar 1,5 volt is er niets aan de hand.

Het klinkt me eerder als een defecte stroomverderer (vervroeging / speling) in de oren.
Een Luninition module zou prpbleemloos moeten werken met een V8, die vervangt de contatpuntjes.
Als je er een 123 of megajolt inzet vervang je gelijk de stroomverdeler; vandaar dat het vaak zo'n geweldig effect heeft........
Ook een nieuwe bobine/kabels wil weleens helpen met gas.

Als je de verdeler hebt afgesteld en je geeft gas, moet de vacuum vervroeger een duidelijk effect hebben !!!!

En idd afstellen zonder aangesloten vacuum vervroeging !
Trouwens ook even nakijken of de vacuumslang van de vervroeger op de juiste aansluiting op de carbs zit. Je hebt carburateurs met 2 vacuum aansluitingen : constant maar ook met alleen vacuum als je gas geeft. De weber 500 is zo'n geval en als ie verkeerd zit krijg je exact dit verschijnsel !! (been there, done that)
Even checken in de handleiding.

Gerrit

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 18:46 door G-men (Gargamel).
Art van Blondie

Ik heb zojuist een andere bobine geprobeerd (nieuwe pertronix flame thrower) en dat gaf een hele kleine verbetering, maar niet noemenswaardig.

De statische voorontsteking heb ik op 9 graden staan, als ik aan het slangetje zuig komt daar nog zo'n 9 graden bij. Ik heb zo'n nieuw vacuumpotje liggen en die beweegt echt niet verder. De aangesloten vacuumslang zuigt stationair nauwelijks, hoe meer gas je geeft hoe meer die zuigt.
Ik heb geprobeerd of er verbetering te halen is als ik de statisch vervroeging op 15 graden zet (hiermee boots ik dus een extra vacuumvervroeging na), helaas geen verbetering. Als ik dat doe naar de door Dennis gesuggereerde 9+15=24 graden, dan begint er vanalles te kloppen. Dat is dus te veel. Nou heeft Dennis eigenlijk altijd gelijk, dus ik begin te twijfelen of de merkjes op de poulie wel kloppen
De carbs zijn zenith strombergs, op onderstaande foto is het vacuumslangetjes te zien. Ik heb geen documentatie waarin ik terug kan vinden of dat de juiste plek is. Iemand een idee of dit de juiste plek is?
3338hfa.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb4f93482f17b49c183286499dfb15f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2F3338hfa.jpg', 'http://i50.tinypic.com/3338hfa.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2F3338hfa.jpg', '', 10639836, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Wat wel werkt is het stationair toerental opschroeven naar zon 1000 rpm, dan krijg ik mooie waardes. Morgen als het buiten licht is, ga accuhulp inschakelen via een andere auto.

Groet, Art

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 20:46 door Art van Blondie.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als ik me goed herinner zit het slangetje idd op de goede plek. Is wel even uit het hoofd, want ik heb zelf de zeniths er een jaar geleden uitgehaald.
Er is nog 1 ander ding wat me te binnen schiet. Volgens mij zit er in de gasklep van elke carburateur een soort vlinderklepje. Nou heb ik weleens gehoord dat deze dichtgesoldeerd werden omdat ze soms vast gingen zitte. Misschien even op googelen...

G
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het probleem met de klepjes kan zijn dat ze te vroeg openen of niet volledig sluiten bij gesloten gasklep en stationair toerental.
In zo'n geval is het stationaire toerental meestal te hoog en/of onregelmatig, de CO waarde veranderd hierdoor niet veel.

Om zonder of onjuiste merken/aanwijzers voor de stand van de krukas toch de ontsteking redelijk af te stellen kun je bij stationair draaiende motor de verdeler iets verdraaien tot het toerental zo hoog mogelijk ligt bij gesloten gasklep.
Dit is een het punt waarbij je meestal niet zo ver van de optimale afstelling vandaan zit.
Met rijproeven kun je daarna het tijdstip nog wat verstellen om het beste resultaat te krijgen bij diverse toerentallen en belastingen.
Let er wel op dat er op geen enkel punt detonatie plaatsvindt en het is best mogelijk dat de motor het beste presteert bij een bepaalde afstelling maar stationair niet helemaal regelmatig loopt. In zo'n geval zal je een keuze moeten maken of hogere prestaties of een regelmatig stationair toerental voor jou het belangrijkste is.

Edit: Nog wat vergeten.
Zijn de diverse filters van de carter ontluchting niet verstopt?
Deze hebben ook een negatieve invloed op de stationaire CO waarde.

Dennis B

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2010 00:58 door Dennis101.
Art van Blondie

Het is gelukt! Ik heb een CO van 2 en HC van 150 en daar ben ik dik tevreden mee. De CO kan wel lager maar dat gaat dan ten koste van de HC. Tijdens de APK trek ik wel een vacuum slangetje los zodat er valse lucht wordt gezogen, dan zit ik dik binnen de norm.

Het filter wat in de slang zit tussen het luchtfilterhuis en het inlaatspruitsuk zat inderdaad vol met smurrie, dus die schoongemaakt en dat scheelde inderdaad al heel wat. Ten tweede bleek dat de stationair afstelling op benzine eigenlijk veel te hoog stond. Om het stationaire toerental op lpg dan goed te krijgen wordt het gas dus helemaal fout afgesteld om de eerste fout te compenseren. Dat komt natuurlijk niet goed.

De val van de boordspanning als ik de lichten aanzette is nu ook veel minder. Door de slechte afstelling zakte het toerental in op het moment dat er stroomverbruikers aanstonden. De lage boordspanning was dus het gevolg van de slechte motorafstelling en niet andersom.

Ben weer blij

Bedankt allemaal!

Groet, Art
Plaats reactie