olie in kabelboom td5
-
remco bouterse
olie in kabelboom td5
HH,
Onze defender td5 90 heeft last van af en toe een stotter(iedere 5kmtr) valt af en toe geheel uit, maar is iedere keer weer te starten. Tot dat het natuurlijk weer gebeurd.
Dus heb ik de rode stekker op de ecu losgenomen en warempel; nat van de olie. Aansluitend heb ik de ecu opengemaakt, gelukkig is de binnenzijde het één en ander bespaart gebleven(geen olie).
De stekkervebinding heb ik gereinigd met remmenreiniger(lekker vluchtig en reinigd goed). Aansluitend het geheel weer gemonteerd. Wel verbetering merkbaar, maar niet storingsloos.
Dus zit er niets anders op de kabelboom vanaf de pompverstuivers tot aan de ecu te vernieuwen; Wie heeft dit weleens gedaan en wat kan ik verwachtten cq waar moet ik rekening meehouden. Dus een paar vraagjes.
-Is het goed zelf te doen?
-Hoe lang ben je er mee bezig en is het goed op straat te doen?
-Is het raadzaam de ecu opnieuw te laten programeren na vernieuwen van kabelboom?
-Wat zijn de kostten van het complete setje(kabelboom verstuivers+kleppendekselpakking+kabelboom motorcomp.)
-Waar moet ik zo allemaal opletten of wat zijn nog meer weetjes voordat je begint?
Kortom wie heeft het al eens zelf gedaan en heeft tips.
Alvast bedankt
Remco
Onze defender td5 90 heeft last van af en toe een stotter(iedere 5kmtr) valt af en toe geheel uit, maar is iedere keer weer te starten. Tot dat het natuurlijk weer gebeurd.
Dus heb ik de rode stekker op de ecu losgenomen en warempel; nat van de olie. Aansluitend heb ik de ecu opengemaakt, gelukkig is de binnenzijde het één en ander bespaart gebleven(geen olie).
De stekkervebinding heb ik gereinigd met remmenreiniger(lekker vluchtig en reinigd goed). Aansluitend het geheel weer gemonteerd. Wel verbetering merkbaar, maar niet storingsloos.
Dus zit er niets anders op de kabelboom vanaf de pompverstuivers tot aan de ecu te vernieuwen; Wie heeft dit weleens gedaan en wat kan ik verwachtten cq waar moet ik rekening meehouden. Dus een paar vraagjes.
-Is het goed zelf te doen?
-Hoe lang ben je er mee bezig en is het goed op straat te doen?
-Is het raadzaam de ecu opnieuw te laten programeren na vernieuwen van kabelboom?
-Wat zijn de kostten van het complete setje(kabelboom verstuivers+kleppendekselpakking+kabelboom motorcomp.)
-Waar moet ik zo allemaal opletten of wat zijn nog meer weetjes voordat je begint?
Kortom wie heeft het al eens zelf gedaan en heeft tips.
Alvast bedankt
Remco
-
Aad Koene
Re: olie in kabelboom td5
Kabelboom bij de pompverstuivers vervangen en de hoofdkabelboom volledig doorspuiten met remmenreiniger.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
Larosaurus
Re: olie in kabelboom td5
Wat je nodig hebt is de amr 6103 en de err 7094, kost samen net geen 100 euro volgens mij. Ik heb evt ook nog wat foto' s. Gebruik in ieder geval aceton om de vlakken waar de pakking op komt schoon te maken. Mocht je foto' s willen mail maar even. Is een makkelijke en mooie klus om te doen, en direct resultaat. Bij mij was er geen olie overigens tot aan de cpu, maar trat de storing al op door olie in de verbindingsstekker voor aan het blok.
-
Gerard90
Re: olie in kabelboom td5
Als ik het mij goed herinner heeft er over de mogelijke oorzaak hiervan iets op het forum van onze Zuiderburen gestaan.
Volgens de auteur van het bericht zou de oorzaak liggen in het gegeven dat de stekker die de kabelboom verbindt met
de kabel naar de ecu, minder polen hebben dan er gaatjes in de andere kant zitten waar de stekker in moet (kom even niet op het juiste woord) Na het dichtmaken van het overbodige gaatje, zou het euvel verholpen zijn. Of de oplossing zo eenvoudig is weet ik niet. De technici onder ons zullen er zeker iets van gaan vinden.
gr Gerard.
Volgens de auteur van het bericht zou de oorzaak liggen in het gegeven dat de stekker die de kabelboom verbindt met
de kabel naar de ecu, minder polen hebben dan er gaatjes in de andere kant zitten waar de stekker in moet (kom even niet op het juiste woord) Na het dichtmaken van het overbodige gaatje, zou het euvel verholpen zijn. Of de oplossing zo eenvoudig is weet ik niet. De technici onder ons zullen er zeker iets van gaan vinden.
gr Gerard.
-
Tata-D2
Re: olie in kabelboom td5
Remco,
Of je het zelf kunt doen is mij onbekend maar Aad Koene kan je er zeker mee helpen.
Zie dat hij ook al in het draadje zit.
Groet, Willem
Disco 2 (met ook geweldige TD5).
Tata-D2
Of je het zelf kunt doen is mij onbekend maar Aad Koene kan je er zeker mee helpen.
Zie dat hij ook al in het draadje zit.
Groet, Willem
Disco 2 (met ook geweldige TD5).
Tata-D2
-
remco bouterse
Re: olie in kabelboom td5
HH,
Het kan niet uitblijven met het antwoord; is het probleem gevonden, de veroorzaker gevonden cq is het opgelost? Helaas het antwoord is nee.
Wat wel, er zat inderdaad olie in de kabelboom en dit was ook al flink opweg naar de ecu. Gelukkig nog niet in de ecu. Gehele kabelboom is dan ook vernieuwd.
En nu; De motor houdt nog steeds te pas en onpas in; Bij alle toerentallen, alle snelheden en zowel bij constant toerental als bij variable toerental. Het is wel 600 kilometer niet meer voorgekomen.
De symptomen; Een kortte hik waarbij je het gevoel krijgt dat de motor een heel kort moment geheel uitvalt(1sec), motor gaat niet onregelmatig lopen zakt niet langzaam weg.
Kortom het is weer terug en ben bang dat eerdere sypmtomen ook weer naar voren gaan komen. Ook nu geen storingen uit te lezen.
Bij hevige reactie, hoor je de gehele aandrijflijn klappende geluiden maken, net alsof de motor wel toeren wil maken en dan weer niet. Dit gebeurd dan gigasnel achterelkaar.
Koppeling in, motor reageert goed op gaspedaal. Ben je te laat of zijn de "hikken" te rigareus dan valt de motor of geheel uit, storingslampje brand. Na contact uit is de motor gewoon weer te starten, storingslampje weer uit.
Soms valt motor niet uit, blijft deze draaien, maar kun je weer geen gas geven, na contact uit en startten, is probleem weer even weg.
Bij uitlezen geen storing gevonden. Egr functioneert goed.
Kan 1 slecht werkende pompverstuiver dit veroorzaken? Lijkt me van niet, zou de motor wel onregelmatig van gaan lopen.
Wegvallende brstf druk? Zou een langzaam inzakken toerental geven denk ik daar gebeurd het te abdrupt voor.
1 van de sensoren? maar welke? krukassensor/ potmeter gaspedaal?
Kortom wie heeft er een idee, hint, denkwijze of een gezonde kijk op de veroorzaker danwel een idee.
Remco
Het kan niet uitblijven met het antwoord; is het probleem gevonden, de veroorzaker gevonden cq is het opgelost? Helaas het antwoord is nee.
Wat wel, er zat inderdaad olie in de kabelboom en dit was ook al flink opweg naar de ecu. Gelukkig nog niet in de ecu. Gehele kabelboom is dan ook vernieuwd.
En nu; De motor houdt nog steeds te pas en onpas in; Bij alle toerentallen, alle snelheden en zowel bij constant toerental als bij variable toerental. Het is wel 600 kilometer niet meer voorgekomen.
De symptomen; Een kortte hik waarbij je het gevoel krijgt dat de motor een heel kort moment geheel uitvalt(1sec), motor gaat niet onregelmatig lopen zakt niet langzaam weg.
Kortom het is weer terug en ben bang dat eerdere sypmtomen ook weer naar voren gaan komen. Ook nu geen storingen uit te lezen.
Bij hevige reactie, hoor je de gehele aandrijflijn klappende geluiden maken, net alsof de motor wel toeren wil maken en dan weer niet. Dit gebeurd dan gigasnel achterelkaar.
Koppeling in, motor reageert goed op gaspedaal. Ben je te laat of zijn de "hikken" te rigareus dan valt de motor of geheel uit, storingslampje brand. Na contact uit is de motor gewoon weer te starten, storingslampje weer uit.
Soms valt motor niet uit, blijft deze draaien, maar kun je weer geen gas geven, na contact uit en startten, is probleem weer even weg.
Bij uitlezen geen storing gevonden. Egr functioneert goed.
Kan 1 slecht werkende pompverstuiver dit veroorzaken? Lijkt me van niet, zou de motor wel onregelmatig van gaan lopen.
Wegvallende brstf druk? Zou een langzaam inzakken toerental geven denk ik daar gebeurd het te abdrupt voor.
1 van de sensoren? maar welke? krukassensor/ potmeter gaspedaal?
Kortom wie heeft er een idee, hint, denkwijze of een gezonde kijk op de veroorzaker danwel een idee.
Remco