versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemNoord

versnellingsbak

Bericht door WillemNoord »

Hallo Prikkers,
Ik ben bezig met mijn motor om te bouwen van 2 1/4 naar 2,5. Nu zit ik met de volgende 2 onduidelijkheden.
1e Ik zie een verschil in afstand tussen de oude drukgroep van de oude 2 1/4 motor vanaf vliegvielhuis tot einde drukgroep is 4 cm en die van het nieuwe blok 2.5 met de nieuwe drukgroep is 3 cm. De oude drukgroep die afkomstig is van de 2.5 (die ik dus aan het vervangen ben) is ook hoger.
Nu heb ik nagevraagd bij de leverancier van de drukgroep die zegt dat deze drukgroep past bij een SIII. dus dit moet passen maar een kennis van mij zegt dat er een artikel is bij liefers forum?? (ik kan het artikel niet vinden) die zegt dat dit niet lukt.

Heeft iemand hier ervaring mee of dit gaat passen of weet iemand waar dit artikel staat of iets soortgelijks?

2e versnelling. de test Trap tijdens het rijden de koppeling in. Als de versnellingspook vanuit de 1e versnelling in de neutrale stand springt dan is er iets mis met de versnellingsbak. gaat niet altijd goed. Soms bij het uitrollen schiet de versnelling in neutraal Het terugschakelen (als ik nog wat toeren heb) gaat gepaard met een hoop geratel. Nu de motor er nog uit ligt is het handig om dit gelijk aan te pakken of kan dit later ook nog (dus zonder dat ik weer de motor moet demonteren)

hoor graag jullie ervaringeng.

Groet
WillemNoord

Groet,

Willem (zonder auto) Noord
20120925_151340.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e55893c28be6b0a80ddf10f02e7c1dbd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-F3H15344Nks/UGHFIVs-paI/AAAAAAAAIco/-oOBrz5OecQ/w336-h252-k/20120925_151340.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', '', 10596387, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: versnellingsbak

Bericht door Dennis101 »

De drukgroep van een 2.25 en 2.5 benzinemotor zijn hetzelfde, dus dat zou moeten passen.
Als alleen de vingers van de diafragmaveren verder uitsteken komt dat waarschijnlijk door slijtage van de koppelingsplaat. Als de behuizing van de drukgroep wat verder uitsteeekt, dan zou dit kunnen komen door een verschil in fabrikaat. Er is genoeg ruimte in het koppelingshuis, dus het zou geen problemen mogen geven.

Als de pook vanuit de 1e versnelling naar neutraal springt is er inderdaad wat aan de hand, vaak blijkt de schakelgroep 1/2 de veroorzaker.
Het ratelen bij het terugschakelen naar 2 of 1 komt meestal ook van de schakelgroep 1/2 af.
Het eerste verschijnsel komt meestal door versleten tandjes op de kopse kanten van de schakelgroep, waardoor de mof losschiet bij afremmen op de motor.
Het tweede verschijnsel wordt meestal veroorzaakt door afgebroken hoekjes van de blokkering van de 1/2 schakelgroep.
Normaal gesproken zorgt de blokkering ervoor dat doorschakelen wordt geblokkeerd, totdat de hoofdas hetzelfde toerental heeft aangenomen (a.g.v. de synchronisatie inrichting) als het versnellingstandwiel. Als de blokkering niet (goed) werkt wordt doorschakelen met verschillend toerental mogelijk met kraken (en extra versnelde slijtage aan de tandjes aan de kopse kanten) tot gevolg.

De grootste uitdaging zal worden om kwalitatief bruikbare onderdelen te vinden.
Het uitbouwen van de versnellingsbak is gemakkelijker als het uitbouwen van de motor, dus als je wil zou je het kunnen uitstellen als je met deze onhebbelijkheden kunt leven.
Geeft je wel weer de tijd om onderdelen te zoeken.

Dennis B
WillemNoord

Re: versnellingsbak

Bericht door WillemNoord »

Hoi Dennis,
Je wordt zo langzamerhand mijn vaste adviseur, mijn dank daarvoor. De bank van wederdiensten is wel aan een kant belast dus als ik een keer wat voor jou kan doen.

Oke dus het moet passen want slijtage speelt niet omdat het een nieuwe drukgroep betreft.

De rest van de versnellingsbak kan ik dus gaan aanpakken als de boel echt niet meer kan. Nu is het acceptabel.

PS als het goed is kan ik de kop van de beide motoren ook omwisselen.

Ik wil dit doen omdat de oude kop (die van de 2 1/4 ) aangepast is op gas.

dank je en prettig weekend
Exfietser

Re: versnellingsbak

Bericht door Exfietser »

Inderdaad een series versnellingsbak is er vrij makkelijk uit te halen. Een bakwissel doe ik met zijn tweeen in een zaterdagmiddag. Gewoon op de parkeerplaats.

En goede onderdelen is inderdaad lastig. Maar als je die hebt ie weer goed te krijgen.

Succes.

Arnold.
Plaats reactie