Kan ik ergens opzoeken/zien wat de juiste bandenspanning is voor een Bf Goodrich All-Terrain A/T 265/75R16 band onder een 110 ik heb ze nu op 2.4bar staan. Is de bandenspanning trouwens anders in zomer of winter.
Groet Bas
Juiste bandenspanning
-
Marc-my-Words
Re: Juiste bandenspanning
Dag Bas,
Ik denk dat je het nergens kunt opzoeken want deze bandenmaat is "buitengewoon" -- letterlijk.
Je kan iets afleiden van de bandenspanning vlgs het boekje, hoewel die naar mijn smaak voor een leeg voertuig erg laag zijn.
(Ik houd gewoon de vol beladen spanningen aan voor de standaardbanden.)
Anyway, afgezien van het beperkte draagvermogen van de band (dus dat wat rubber en karkas nog dragen kan) wordt de rest van het draagvermogen door de lucht gegenereerd. Het leuke is dat je een heel nette benadering krijgt door bandenspanning x dragend oppervlak te nemen, en van het dragend oppervlak weet je de breedte weer want dat is de breedte van het loopvlak. (En de nuttige breedte van het loopvlak is ongeveer 3-4 cm minder als de nominale breedte vlgs de bandenmaat.
Je kan dus een spreadsheet vullen met de waarden uit het boekje (voor de standaardbanden) en dan eens kijken wat je voor waarden krijgt met bredere banden.
Daarna, of tegelijkertijd kan je eens wat experimenteren, lucht is vaak nog gratis, en naast grip heb je zaken als comfort en slijtage (die laatste is lastig want kan tot 100.000 km duren).
O ja: een ding is zeker: in normale sneeuwomstandigheden heb je liever een hardere band want je wilt door de sneeuw heen, of minstens in de sneeuw snijden.
Marc
Ik denk dat je het nergens kunt opzoeken want deze bandenmaat is "buitengewoon" -- letterlijk.
Je kan iets afleiden van de bandenspanning vlgs het boekje, hoewel die naar mijn smaak voor een leeg voertuig erg laag zijn.
(Ik houd gewoon de vol beladen spanningen aan voor de standaardbanden.)
Anyway, afgezien van het beperkte draagvermogen van de band (dus dat wat rubber en karkas nog dragen kan) wordt de rest van het draagvermogen door de lucht gegenereerd. Het leuke is dat je een heel nette benadering krijgt door bandenspanning x dragend oppervlak te nemen, en van het dragend oppervlak weet je de breedte weer want dat is de breedte van het loopvlak. (En de nuttige breedte van het loopvlak is ongeveer 3-4 cm minder als de nominale breedte vlgs de bandenmaat.
Je kan dus een spreadsheet vullen met de waarden uit het boekje (voor de standaardbanden) en dan eens kijken wat je voor waarden krijgt met bredere banden.
Daarna, of tegelijkertijd kan je eens wat experimenteren, lucht is vaak nog gratis, en naast grip heb je zaken als comfort en slijtage (die laatste is lastig want kan tot 100.000 km duren).
O ja: een ding is zeker: in normale sneeuwomstandigheden heb je liever een hardere band want je wilt door de sneeuw heen, of minstens in de sneeuw snijden.
Marc
-
jadatis
Re: Juiste bandenspanning
Je kunt het zelf uitrekenen met spreadsheet dat ik gemaakt heb , waarin ik de forumule met zijn toevoegingen gebruik, die de banden- en auto- fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken.
[cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com]
in deze map altijd de nieuwste versie pakken en er staan voorbeelden bij.
Van daaruit kun je ook verder navigeren over mijn hele publieke map van Hotmail, naar meer spreadsheets.
Onder andere het "Grote serieuse bandendruk en aslasten-spel, waarin je de aslasten zelf kunt uitrekenen .
[cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com]
in deze map altijd de nieuwste versie pakken en er staan voorbeelden bij.
Van daaruit kun je ook verder navigeren over mijn hele publieke map van Hotmail, naar meer spreadsheets.
Onder andere het "Grote serieuse bandendruk en aslasten-spel, waarin je de aslasten zelf kunt uitrekenen .