alarm defect TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Stijn Schober

alarm defect TD5

Bericht door Stijn Schober »

Beste prikkers,

wij wonen sinds een half jaar in kaapstad en hebben sinds kort een vreselijk nieuwe 110 TD5 (uit 2001 maar dat is hagelnieuw in vergelijking met de andere landrovers in de familie) met van allerlei hypermoderne snufjes zoals een alarm, nu gebeurde het volgende:

na het weer goed zetten van de koplampen van de def (deze waren door een deskundige vakkundig fout in elkaar gezet na het wisselen van een lampje waardoor ze on-afstelbaar waren geworden), wil het alarm niet meer zoals vroeger geactiveerd worden.

voorheen gingen de knipperlichten drie keer knipperen en was het alarm geactiveerd, nu toeterd de auto twee keer wat volgens mij betekend dat er iets loos is, ik kan alleen nog niet uitvogelen wat dan. het alarm is daarna overigens wel geactiveerd, maar het trekt nogal wat aandacht. iemand een idee.

met de vriendelijke groeten vanuit zonovergoten zuid-afrika (je kunt hier jammer genoeg dus niet schaatsen)
Berry van D

Re: alarm defect TD5

Bericht door Berry van D »

Hi Stijn,

Kijk even of de schakelaar onder de moterkap goed contact maakt! Als alle deuren gewoon gesloten zijn, kan het alleen nog die zijn.

Groeten uit een erg koud Zwitserland, Berry van D
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Stijn,

Het is bepaald niet onmogelik dat het schakelaartje onder de motorkap stuk is. Er zit onder een rubber harmonica-dopje een plastic-pennetje dat ingedrukt de schakelaar vrijgeeft. Dat plastic pennetje breekt makkelijk af, en dan denkt het alarm dat er een deur of klep openstaat.
Pennetje recht zetten, indrukken, tape erover en klep dicht. Bijna zeker is het probleem dan over ... je hebt dan dus geen alarm meer op de motorkap.

Marc
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

.... dus in dat geval een nieuwe schakelaar inbouwen ......

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
niels130

Bericht door niels130 »

Het kan misschien ook een schakelaartje zijn in één van de deuren, die de binnenverlichting aanstuurt, maar als de motorklep open is geweest is dat logischer.
Marc-my-Words

Aad Koene Schreef:
-------------------------------------------------------
> .... dus in dat geval een nieuwe schakelaar
> inbouwen ......

En dan breekt die stupide plastiken pen weer af .... want het lipje dat de pen indrukt gaat in een dwarse beweging over die pin.
Blijft dus ellende zolang je niet de hele geometrie wijzigt (en het is de moeite niet want als je al een Defender wilt stelen dan lukt het toch wel).

Marc
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Ik ben ook al toe aan mijn tweede schakelaar

Het is inderdaad een waardeloze constructie.

Momenteel is de stekker los en, vreemd genoeg, werkt nu alles normaal. Geen "fail safe" dus.

Ik ga binnen kort eens even op zoek naar een schakelaar met een rollertje aan het eind. Deze geef ik meer kans op een langer leven.

Richard
Marc-my-Words

Richard,
Als je prijs stelt op een werkende schakelaar dan is denk ik ook een oplossing de "slag" te verkorten.
Hij gaat stuk omdat de in te drukken pin zover naar buiten komt en dan dus om te beginnen schuin belast wordt.
(En verder omdat je de en ook bij wat ruime armslag of bijv bij het uithaken van de motorkap makkelijk afbreekt.)
Als je opzoek gaat naar het effectieve werkings-traject en de slag beperkt tot dit traject (plus een mm-tje extra speling) dan is de schakelaar al veen minder gevoelig. Vlgs mij doet de mijne het volgens het boekje met een teruggeplaatste afgebroken pin die halfweg gelimiteerd wordt door een eindje tape.
Overigens vind ik het klep-alarm niet echt boeiend, als een schurk zover is dat ie aan het openen van de klep begint .... dan staat de auto waarschijnlijk toch al elders en heeft het loeien of tot zwijgen brengen van het alarm weinig toegevoegde waarde.
Marc
Stijn

Bericht door Stijn »

een beetje laat maar toch bedankt voor de info, het was inderdaad de schakelaar onder de motorkap, deze zat een beetje los en deed het dus niet goed. nu alles weer ok.
Plaats reactie