Solarpaneel - 12 Volt regelaar

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gekko

Solarpaneel - 12 Volt regelaar

Bericht door Gekko »

Hoi,
ik heb al een tijdje 2 panelen liggen (van BP) die op mijn 110 horen. Tijdens een proef leek EEN paneel al 16,8 volt te leveren (4A). Dat is voor mij Akku ietsje te veel (RedTop) en zo vraag ik mij af of zoiets als een regelaar bestaat (een betrouwbare) die ervoor zorgd dat de stroom niet hoger dan de nodige 13.5 Volt (?) leverd en het opladen stopt zodra de akku voledig geladen is?

groet en dank
Nick
Exfietser

Re: Solarpaneel - 12 Volt regelaar

Bericht door Exfietser »

Die spanning is dat de open spanning. Dus de spanning (In volt) die gemaakt wordt zonder dat er iets is aangesloten?

En wat is de maximum kortsluitstroom die het paneel kan leveren (In ampere) (Niet proberen maar even in de specificaties kijken.)

Ik denk namelijk niet dat het een probleem is maar daarvoor moet je even in de datasheet kijken.

Arnold.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Ik heb zelf zo een gebruikt op de boot.
[www.conrad.nl]
110864_LB_00_FB.EPS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45ad19e29ef6968531b4331466f22d2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmedia.conrad.com%2Fxl%2F1000_1999%2F1100%2F1100%2F1108%2F110864_LB_00_FB.EPS.jpg', 'http://media.conrad.com/xl/1000_1999/1100/1100/1108/110864_LB_00_FB.EPS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmedia.conrad.com%2Fxl%2F1000_1999%2F1100%2F1100%2F1108%2F110864_LB_00_FB.EPS.jpg', '', 10584207, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Maarten Schot

Bericht door Maarten Schot »

Zijn zeker regelaars voor, bv bij Conrad. (geen aandelen uiteraard).

groet
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Het kan best dat als je je paneel aansluit op je accu (desnoods een oude, voor de zekerheid) dat de spanning omlaag valt (14 volt is een mooie laadstroom). Omdat ie dan weerstand heeft.
En volgens mij hoort er altijd een spannings regelaar tussen. Want als die er niet tussen zit krijg je een open verbinding. En volgens mijn logica gaat het paneel als het donker is stroom vragen.
Ik zit trouwens naar deze te kijken: [www.pvshop.nl]
sccs,
jeroen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2010 10:55 door sjeroens.
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Bij aanschaf van de laadregelaar moet je ook rekening houden met de benodigde laadspanning van de Accu.

Volgens: [www.optimabatteries.nl]

Redtop Laadregime
Informatie over het opladen
OPTIMA RedTop accu
Deze accu's zijn ontworpen voor het starten van motoren. Ze worden NIET aanbevolen of gegarandeerd voor deep-cycle toepassingen.De Redtop is geschikt voor de meest uiteenlopende voertuigen,scheepvaart.

Aanbevolen oplaadwaarden

Dynamo
13,3 tot 15,0 V, geen beperking van de stroomsterkte.

Acculader
13,8 tot 15,0 V, maximaal 10 ampère, ongeveer 6-12 uur.

Snel bijladen
Maximale spanning 15,6 V (gestabiliseerd).
Maximale stroomsterkte: geen beperking zolang de temperatuur lager is dan 51,7 °C).
Maximale oplaadduur: bijladen tot de stroomsterkte onder 1 A daalt.

Druppellading
13,2 tot 13,8 V, maximale stroomsterkte 1 ampère, onbeperkte duur (aan lagere spanning).
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Heren,

Pas op uw woorden .... Volt is geen stroom maar spanning (en Ampere is geen spanning maar stroom).
Verder zijn er m.b.t. de belaste spanning en eventuele regelaar wel verstandige dingen gezegd.

Als je zonnepaneel bij een vol geladen accu, dus bij een spanning van rond de 13 Volt nog steeds meestentijds* een stroom boven de voor druppellading toegelaten kan leveren dan heb je een meer of minder intelligente laad-regelaar nodig.
Als er in het paneel-circuit een diode zit dan kan de accu niet ontladen worden via het paneel, een diode kost dan gewoonlijk wel weer een paar tienden van de effectieve spanning.
* Houdt er rekening mee dat de panelen waarschijnlijk niet optimaal t.o.v. de zon komen te staan en dat de zon lang niet altijd (voldoende krachtig) schijnt dus dat de opbrengst van de panelen maar een deel van de dag maatgevend is -- en een bescheiden tijd iets overladen kan niet direct kwaad, zeker als er ook nog een paar sluipverbruikertjes zijn.

Marc
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Hier is ook een beetje info:
[www.xs4all.nl]

Afhankelijk van specifikaties van zowel de accu's als het zonne paneel kun je het mischien alleen af met een shottkey diode. Dat is een eenvoudig en bedrijfszeker systeem. Een regelaar is natuurlijk erg mooi maar ook die gebruiken energie en zijn duurder. Je verteld niets over wat voor paneel je nu eigenlijk hebt. Van BP heb je een heleboel soorten en maten.

Arnold.
Plaats reactie