startprobleem met de 109
-
max van der kwaak
startprobleem met de 109
Veel landrovers zullen nu moeilijk starten.
Maar zelfs met een nieuwe accu wil de stratmoter niet ronddraaien.
Ik heb eerder gehoord dat het ook wel aan het aarde maken kan liggen, de aarde draad zit op het moterblok en zelfs een aan het ijzer van de accubak, beter kan toch niet.
Heeft iemand soms een sugestie ?
Max van der Kwaak
Maar zelfs met een nieuwe accu wil de stratmoter niet ronddraaien.
Ik heb eerder gehoord dat het ook wel aan het aarde maken kan liggen, de aarde draad zit op het moterblok en zelfs een aan het ijzer van de accubak, beter kan toch niet.
Heeft iemand soms een sugestie ?
Max van der Kwaak
-
bultebroeser
Re: startprobleem met de 109
mischien versleten koolborstels van de startmotor???
andre
andre
-
Roy B
Re: startprobleem met de 109
Draait de startmotor wel rond? of hoor je alleen het relais schakelen? of helemaal niks
Als hij rond draait maar heel langzaam zou je inderdaad is een startkabel kunnen pakken en deze aan de massa van de startmotor en aan de massa van de accu kunnen hangen en kijken of hij sneller gaat draaien.
Controleer ook even de accuklemmen en kabels op corrosie of slijtage, waardoor je meer weerstand krijgt.
Draait hij helemaal niet meer zou je is kunnen kijken of je startmotor niet vastgevroren is. (heb ik af en toe last van bij dit weer. Heb in november in een diepe plas vast gestaan)
Ook kan het in dit geval zijn dat je relais niet meer goed is of koolborstels versleten zijn of vast zitten.
Als hij rond draait maar heel langzaam zou je inderdaad is een startkabel kunnen pakken en deze aan de massa van de startmotor en aan de massa van de accu kunnen hangen en kijken of hij sneller gaat draaien.
Controleer ook even de accuklemmen en kabels op corrosie of slijtage, waardoor je meer weerstand krijgt.
Draait hij helemaal niet meer zou je is kunnen kijken of je startmotor niet vastgevroren is. (heb ik af en toe last van bij dit weer. Heb in november in een diepe plas vast gestaan)
Ook kan het in dit geval zijn dat je relais niet meer goed is of koolborstels versleten zijn of vast zitten.
-
Cor
Re: startprobleem met de 109
ik heb een soortgelijk probleem met mijn S3 88in: maakt niet uit wat voor 'n weer: de startmotor draait redelijk traag als ik de auto start bij koude motor. Gelukkig start ie vrij snel. Als ik een stuk gereden heb, draait de startmotor wel sneller. De dynamo en accu zijn al vervangen, dus daar kan het niet aan liggen,
-
Roy B
Re: startprobleem met de 109
Cor Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik heb een soortgelijk probleem met mijn S3 88in:
> maakt niet uit wat voor 'n weer: de startmotor
> draait redelijk traag als ik de auto start bij
> koude motor. Gelukkig start ie vrij snel. Als ik
> een stuk gereden heb, draait de startmotor wel
> sneller. De dynamo en accu zijn al vervangen, dus
> daar kan het niet aan liggen,
Maak je startmotor inwendig is goed zuiver en kijk wat de staat van de koolborstels is. Ook even de massakabel controleren.
Precies hetzelfde probleem heb ik namelijk ook gehad met mijn defender. Na het zuiver maken van de startmotor waren alle problemen weg. Als je een Diesel hebt kun je eventueel ook kijken voor een startmotor van een defender (t/m 200Tdi) Deze zijn voor zover ik weet gelijk aan die van een serie
-------------------------------------------------------
> ik heb een soortgelijk probleem met mijn S3 88in:
> maakt niet uit wat voor 'n weer: de startmotor
> draait redelijk traag als ik de auto start bij
> koude motor. Gelukkig start ie vrij snel. Als ik
> een stuk gereden heb, draait de startmotor wel
> sneller. De dynamo en accu zijn al vervangen, dus
> daar kan het niet aan liggen,
Maak je startmotor inwendig is goed zuiver en kijk wat de staat van de koolborstels is. Ook even de massakabel controleren.
Precies hetzelfde probleem heb ik namelijk ook gehad met mijn defender. Na het zuiver maken van de startmotor waren alle problemen weg. Als je een Diesel hebt kun je eventueel ook kijken voor een startmotor van een defender (t/m 200Tdi) Deze zijn voor zover ik weet gelijk aan die van een serie
-
Roy B
Re: startprobleem met de 109
Schiet mij nu in 1 keer te binnen dat ik bij mijn vorige laro. Series III 109" 2.25 benzine, het startrelais heb vervangen omdat hij moeilijk startte. Daarna geen problemen meer mee gehad.
Bij mijn RHD zat deze onder het luchtfilterhuis (zwarte blokje)
Bij mijn defender was he dus zoals gezegd een vervuilde startmotor (inwendig)
Bij mijn RHD zat deze onder het luchtfilterhuis (zwarte blokje)
Bij mijn defender was he dus zoals gezegd een vervuilde startmotor (inwendig)
-
Apke
Re: startprobleem met de 109
Deze zomer heb ik een nieuwe accu geplaatst en de hele winter al geen startproblemen. Even voorgloeien en starten maar.
Waar ik wel voor gezorgd heb is dat alle kabels en alle contacten goed schoon zijn. Met name de contacten bij de accu en de startmotor.
Verder zit de accu met een goede massa kabel aan het chassis en liggen er tussen het blok en het chassis.
Ik zorg ervoor dat de auto niet voor al te korte ritjes wordt gebruikt zodat de accu altijd goed vol is en ik rij het liefst de laatste minuut met alle elektrische verbruikers uit om de accu te voorzien van net een beetje extra.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a066e82ad868a6cfa5067d4cd88c14cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10553235, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Waar ik wel voor gezorgd heb is dat alle kabels en alle contacten goed schoon zijn. Met name de contacten bij de accu en de startmotor.
Verder zit de accu met een goede massa kabel aan het chassis en liggen er tussen het blok en het chassis.
Ik zorg ervoor dat de auto niet voor al te korte ritjes wordt gebruikt zodat de accu altijd goed vol is en ik rij het liefst de laatste minuut met alle elektrische verbruikers uit om de accu te voorzien van net een beetje extra.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a066e82ad868a6cfa5067d4cd88c14cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10553235, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: startprobleem met de 109
Als het koud is draait de motor moeilijk rond bij het starten omdat de olie dikker is. Als de motor warm is wordt de olie vloeibaarder en moet de startmotor minder inspanning doen om er beweging in te krijgen. Ik los dit probleem grotendeels op door bij mijn motorolie Marly grafiet toe te voegen. ( let op dat het de variant voor motorolie is, want bestaat ook voor versnellingsbak, brandstof en voor koelwater) Dit middel is niet onderhevig aan de koude (en ook niet aan zeer hoge temperaturen) en garandeert een goede smering bij koudstart. Mijn dieseltje van 35 jaar oud slaapt altijd buiten en tot nu toe nog geen problemen gehad bij het starten.
-
Widewa
Re: startprobleem met de 109
Max,
Meet de spanning op je accu, meet spanning bij 't contact, zet contact aan en meet bij bobine, blijf meten en start . . . mogelijk behoorlijk stroomverlies door oud draad en/of slechte contacten. Maak alles mooi schoon en leg een nieuw extra-draad aan (naast de orginele) van accu naar contactslot en vanaf contactslot naar bobine, bij mij was dat een wereld van verschil, auto starte weer prima.
succes.
Willem
Meet de spanning op je accu, meet spanning bij 't contact, zet contact aan en meet bij bobine, blijf meten en start . . . mogelijk behoorlijk stroomverlies door oud draad en/of slechte contacten. Maak alles mooi schoon en leg een nieuw extra-draad aan (naast de orginele) van accu naar contactslot en vanaf contactslot naar bobine, bij mij was dat een wereld van verschil, auto starte weer prima.
succes.
Willem
-
Marijn & Simba
Re: startprobleem met de 109
Ik zou dan eerder kiezen voor een nieuwe kabel van dezelfde dikte en de oude kabel er uit halen. Van al die parallelkabels word je uiteindelijk ook niet blij en het staat zo slordig. Geld geef je dan toch al uit...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('516b81b1beb5364209ff82c0c8788456', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10557521, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('516b81b1beb5364209ff82c0c8788456', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10557521, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roy B
Re: startprobleem met de 109
willemdewaard@casema.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Max,
>
> Meet de spanning op je accu, meet spanning bij 't
> contact, zet contact aan en meet bij bobine, blijf
> meten en start . . . mogelijk behoorlijk
> stroomverlies door oud draad en/of slechte
> contacten. Maak alles mooi schoon en leg een nieuw
> extra-draad aan (naast de orginele) van accu naar
> contactslot en vanaf contactslot naar bobine, bij
> mij was dat een wereld van verschil, auto starte
> weer prima.
>
> succes.
>
> Willem
Waar staat er dat het gaat om een Benzine uitvoering?
Daarom even de vraag aan Max of hij de vragen even wil beantwoorden zodat er iets meer duidelijkheid is.
-------------------------------------------------------
> Max,
>
> Meet de spanning op je accu, meet spanning bij 't
> contact, zet contact aan en meet bij bobine, blijf
> meten en start . . . mogelijk behoorlijk
> stroomverlies door oud draad en/of slechte
> contacten. Maak alles mooi schoon en leg een nieuw
> extra-draad aan (naast de orginele) van accu naar
> contactslot en vanaf contactslot naar bobine, bij
> mij was dat een wereld van verschil, auto starte
> weer prima.
>
> succes.
>
> Willem
Waar staat er dat het gaat om een Benzine uitvoering?
Daarom even de vraag aan Max of hij de vragen even wil beantwoorden zodat er iets meer duidelijkheid is.
-
max van der kwaak
Re: startprobleem met de 109
De laatste opmerking was terecht, mijn landrover 109 is een diesel ( geen benzine ) van 1979.
Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de reacties, er zijn goede tips gekomen, ga en komende week mee bezig
gr
Max van der Kwaak
Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de reacties, er zijn goede tips gekomen, ga en komende week mee bezig
gr
Max van der Kwaak