Ik wil mijn Zenith carburateur (4 cil.2.25)vervangen voor een weber aangezien hij niet goed meer werkt op benzine.Weet iemand of ik deze weber zo 1op1 kan overzetten?Ook de diameter van de aansluiting naar het luchtfilter is belangrijk daar zit namenlijk het mengstuk
tussen voor de lpg aansluiting.En de andere aansluitingen hoe zit het daar mee?
Als iemand het weet hoor ik het graag.Ook ervaringen of vergelijking tussen deze twee zijn welkom.
Dirk 109
Zenith/Weber
-
Dennis101
Re: Zenith/Weber
Als je de hiervoor geschikte Weber vervangingsset aanschaft, dan zijn alle onderdelen die je nodig hebt aanwezig om de Zenith te vervangen.
De diameter van de inlaat is bij de vervangingsset met een verloopring passend gemaakt.
Hou er wel rekening mee dat je door de kleinere diameter van de venturi van een Weber 34ICH wat vermogen kwijt kan raken, zowel op LPG als op benzine. Qua trekkracht maakt het op LPG niet merkbaar uit, maar op benzine zal ook dat iets zijn afgenomen door de vrij arme sproeier bezetting.
Gebruik de Weber altijd met een fijn filter vlak voor de carburateur (zit in de set), want verstoppingen zijn bij dit type erg lastig te verhelpen.
Overigens zijn er voor de Zenith ook reparatiesets te koop die, zolang de as van de gasklep nog niet teveel ruimte vertoont, goed zijn te gebruiken.
Kijk wel goed uit welke set je koopt, want er zijn reparatiesets op de markt van zeer slechte kwaliteit.
Dennis B
De diameter van de inlaat is bij de vervangingsset met een verloopring passend gemaakt.
Hou er wel rekening mee dat je door de kleinere diameter van de venturi van een Weber 34ICH wat vermogen kwijt kan raken, zowel op LPG als op benzine. Qua trekkracht maakt het op LPG niet merkbaar uit, maar op benzine zal ook dat iets zijn afgenomen door de vrij arme sproeier bezetting.
Gebruik de Weber altijd met een fijn filter vlak voor de carburateur (zit in de set), want verstoppingen zijn bij dit type erg lastig te verhelpen.
Overigens zijn er voor de Zenith ook reparatiesets te koop die, zolang de as van de gasklep nog niet teveel ruimte vertoont, goed zijn te gebruiken.
Kijk wel goed uit welke set je koopt, want er zijn reparatiesets op de markt van zeer slechte kwaliteit.
Dennis B
-
Wim
Re: Zenith/Weber
Dirk / Dennis,
nu heb ik al een paar maal de standaard gasfabriek voor een nieuwe Weber vervangen. Zowel op een 88" als 109". Veelal om onregelmatig lopen of een te hoog CO te verhelpen.
Dat was telkens een succes. Maar het veel geroemde minder verbruik t.o.v. de standaard carb, is mij tot op heden niet gelukt. De laatste malen nam het verbruik zelfs toe (tot 1:5 in het zuinigste geval bij een 88" 4x2). Het minder fel oppakken is zoals Dennis beschreef, is zonder meer een feit. Klepspeling stellen, ontsteking vernieuwen en afstellen horen zijn bij zo'n wissel vanzelfsprekend. Zelfs met (naar mijn doen) nauwkeurig afstelling van de mengschroef op de carburateur.
Trouwens in aansluiting op de vraag van Dirk. Bij sommige oudere carbs (B.v. van Solex op een S2a), moet bij een Weber vervanging wel het stangenstelsel van duwen naar trekken aangepast worden.
Groet Wim
nu heb ik al een paar maal de standaard gasfabriek voor een nieuwe Weber vervangen. Zowel op een 88" als 109". Veelal om onregelmatig lopen of een te hoog CO te verhelpen.
Dat was telkens een succes. Maar het veel geroemde minder verbruik t.o.v. de standaard carb, is mij tot op heden niet gelukt. De laatste malen nam het verbruik zelfs toe (tot 1:5 in het zuinigste geval bij een 88" 4x2). Het minder fel oppakken is zoals Dennis beschreef, is zonder meer een feit. Klepspeling stellen, ontsteking vernieuwen en afstellen horen zijn bij zo'n wissel vanzelfsprekend. Zelfs met (naar mijn doen) nauwkeurig afstelling van de mengschroef op de carburateur.
Trouwens in aansluiting op de vraag van Dirk. Bij sommige oudere carbs (B.v. van Solex op een S2a), moet bij een Weber vervanging wel het stangenstelsel van duwen naar trekken aangepast worden.
Groet Wim