versnellings bak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
bertil

versnellings bak

Bericht door bertil »

hoi,

ik heb een probleem bij het schakelen naar de 3e versnelling, 1e en 2e versnelling gaat goed maar als ik dan naar zn 3 schakel zit ik inneens in zn achteruit(!?)

wat kan ik zien als ik de bak van binnenuit open wil maken en heeft iemand dit ooit gedaan, ik zal een stukje tunnel moeten weg slijpen en dan?

bak eruit halen is even geen optie(mn sleutelmaatje is herstellende van een hersen infarct)

graag reactie

gr. bertil
Exfietser

Re: versnellings bak

Bericht door Exfietser »

Wat voor auto, bak enz. hebben we het over.

Tunnel wegslijpen? Vier schroeven er uit en klaar.

Arnold.
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

sorry arnold, het gaat om een 4 bak uit rrc

gr bertil
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dan kan ik je ook niet helpen vrees ik. Ik weet alleen maar een beetje van series drie diesel.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2009 17:32 door Exfietser.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als je het bovendeksel van de bak verwijdert heb je zicht op de selecteurassen en de schakelvorken.
De kans is vrij groot dat je ziet dat een van de spanbusjes die de koppen en vorken op de selecteurassen borgt gebroken of vervormd is, waardoor de kop en/of schakelvork niet meer op de goede plaats ligt.
Bij een gebroken of beschadigde spanbus, de oude verwijderen en vervangen door een nieuw exemplaar.
De bak kan gewoon blijven zitten, want je kunt er van bovenaf bij.

Het komt vaker voor en de hierbij optredende verschijnselen zijn nogal verschillend, maar omdat het de 3e versnelling en de achteruit betreft (de selecteurassen liggen naast elkaar) lijkt het sterk op een gebroken spanbusje.

Dennis B
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

bedankt dennis!

ik ga de bak openmaken

groet bertil
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

waar kan ik die spanbusjes kopen en een dekselpakking?

gr. bertil
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik denk dat bijna elke Land Rover onderdelen leverancier het wel kan leveren.
Had je al gekeken en wat gevonden?

Dennis B
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

we hebben de bak opengemaakt en we gaan morgen verder kijken hoe e.e.a. zit
we hebben evt nog een andere bak staan die we open kunnen maken om te kijken hoe het zit.
ik houd je op de hoogte, bedankt

gr. bertil
Rickske

Bericht door Rickske »

Was dat nog steeds sinds t prikkersweekend in Maka? Of is dit een nieuw probleem?
Iniedergeval succes met de reparatie!

Groeten,

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('642674d183630abe0b88f85bd2d06326', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10534016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

daar is t inderdaad begonnen ja! maar het is nu wel wat erger geworden.
ik heb eerst mn dynamo laten reviseren en die werkt weer dus nu is de bak aan de beurt.

gr. bertil
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

vandaag weer ff verder gekeken en ontdekt dat er heel veel speling zit op de vork van de eerste as(vers. 1&2) zo'n 1 cm. dit lijkt me niet de bedoeling toch?

als je door het gaatje(van het spanbusje?)heen kijkt zie je op de as een gaatje waar normaal iets in moet vallen om te borgen. dus ik denk dat t spanbusje weg is of gebroken, hoe krijg je zoiets eruit?

moet nu een week wachten op de vandaag bestelde spanbusjes en pakking.ertil

gr b
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het handigste is om met de vork van de selecteuras 1/2 te beginnen. Als het goed is kijk je schuin van bovenaf in het gaatje waar de spanbus in hoort te zitten.
Met een pendrijver kun je (de resten van) de spanbus door tikken, waardoor de vork en as ten opzichte van elkaar kunnen draaien.
Als je nu de as naar buiten draait komt ook het gaatje van de spanbus vrij van het blokje met gleuf waar de knop van de pook doorheen gaat.
Nu is ook deze spanbus te verwijderen, waarna de as uit het huis geschoven kan worden.

De andere selecteurassen gaan op ongeveer dezelfde wijze, met het verschil dat het blokje op het uiteinde van de achteruit selecteuras geklemd wordt met een bout.

Vergeet ook niet om de dwars geplaatste vergrendeling van de selecteurassen te verwijderen en let erop dat je geen onderdelen kwijt raakt, zoals het pennetje in de selecteuras 3/4.

Dennis B
bertil

Bericht door bertil »

hoi dennis,

vandaag probleem met de bak opgelost!

hartelijk dank voor jou (duidelijke)adviezen.

gr. bertil
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Fijn om te zien dat alles gelukt is.

Dennis B
Plaats reactie