300tdi motor in 84er 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Alex van der Geer

300tdi motor in 84er 110

Bericht door Alex van der Geer »

Beste Prikkers,

Ik heb onlangs een goed aanbod gekregen om een 110 uit 84 te kopen. 9 persoons en belastingvrij. Nou wil ik heel graag de 300tdi erin hebben in plaats van de 2.5d die er nu in zit.
Wie heeft er ervaring met het ombouwen en kan mij hierbij een paar tips en adviezen geven?

Belangrijke punten lijken mij:

Assen, wielen, dif etc.

Vriendelijke groet en alvast dank.

Alex van der Geer
Huub Pennings

Re: 300tdi motor in 84er 110

Bericht door Huub Pennings »

Zoek maar eens in het archief, hier is al veel over geschreven.
Heb dit afgelopen jaar gedaan is nogal een lang verhaal, en wil je best de nadere details uitleggen, telefonisch dan wel ik heb geen zin om een boek te schrijven telefonisch contact op 0645765952

Grt, Huub

P.S. Kijk hier ook eens.

[www.nicksjungle.co.uk]
Nick

Bericht door Nick »

als jij een 200TDI erin zet (dezelfde PK's), dan kan jij de LT77 gewoon laten zitten en is het werk aanzienlijk minder. Je tussenbak kan blijfen zitten maar een 1:4 ratio tussenbak zou een betere optie zijn.
gekko
Huub

Bericht door Huub »

Die bak (LT77) kan ook achter een 300Tdi.

Huub
ton

Bericht door ton »

Ik heb er net een geplaatst. Geweldig een 300 tdi.
Ik heb wel de LT77 bak gebruikt.
Je moet een aantal zaken aanpassen, maar het is te doen.
Je zal moeten besluiten of je de motorsteunen op het chassis of aan de motor aanpas.
Aan de dynamo zijde kan je de standaard steun van de 2.5 gebruiken, maar de andere zijde niet ivm het het filter.
Je kan aan die zijde een schetsplaat maken met daaraan een motorsteun zo heb ik het gedaan.
Je bellhouse van de 2,5 motor (achterzijde blok) kan je plaatsen op een 300tdi blok met een nieuwekeering.
Ik heb deze uitgezaagd zodat je de keeerringhuis van de 300tdi gewoon kan gebruiken.
Uitlaat aanpassen en nog een paar zaken.
Ik weet niet of het allemaal duidelijk is. Maar vragen kan je altijd stellen.

aam.boukens@quicknet.nl
Robert

Bericht door Robert »

Hoi Alex,

Ik heb deze handleiding gebruikt voor mijn 90.

Heel handig geweest.

[www.nicksjungle.co.uk]

Robert
Alex van der Geer

Mensen, heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb de manual op internet doorgelezen en het lijkt mij idd wel te doen. Alleen....
Ik heb de motor en de bak van een discovery liggen. Heeft de LT77 bak ook 5 versnellingen en loopt de disco bak niet veel rustiger?

Groeten,

Alex
Bram90

Bericht door Bram90 »

De LT77 heeft ook gewoon 5 versnellingen (achteruit zit naast zn 1) en kwa rustiger lopen maakt het weinig uit denk ik. Het is alleen wel zo dat een Disco tussenbak een lagere overbrengingsratio heeft (1:2 tegen over 1:4 van Def volgens mij) en je dus wat minder toeren hoeft te maken wat met name op de snelweg fijn is. De defender overkomt dat verschil voor een deel wel weer doordat ze standaard een grotere bandenmaat hebben.
Alex van der Geer

Tja,... twijfelaars blijven achter.

Helaas de 110 is voor mijn ogen verkocht aan iemand die niet twijfelde.
Hartelijk dank voor alle tips en mocht iemand nog een belastingvrije 110 te koop hebben dan hoor ik dat graag want inmiddels is (bijna) alle twijfel weg...

Vriendelijke groeten,

Alex
Plaats reactie