accu inpakken tegen de kou?
-
Joep
accu inpakken tegen de kou?
Heeft iemand ervaring met het inpakken van accu's tegen de kou? Bij veel moderne auto's is de accu ingepakt. Bij mijn Landrover staat deze onder de voorstoel en dus praktisch in de vrieskou. Zou het de startcapaciteit verbeteren door de accubak te bekleden?
Joep
LR 90 2.5D 24-01-1985
Joep
LR 90 2.5D 24-01-1985
-
Marc-my-Words
Re: accu inpakken tegen de kou?
Dag Joep,
Heb je al eens een CV-storing thuis meegemaakt? Zelfs een goed geisoleerd huis verliest bij dit soort temperaturen uiteindelijk warmte.
Een bescheiden accubak-isolatie zal dus niet zo gauw helpen, vooral ook omdat er nauwelijks een warmtebron is (de accu zelf maakt natuurlijk een beetje warmte als ie stroom levert, en ook als ie weer geladen wordt. Een druppellader eraan binden en die dan weer aan de 220 hangen moet wel helpen: dan heb je in ieder geval een goed geladen accu + nog een beetje laad-warmte.
Marc
Heb je al eens een CV-storing thuis meegemaakt? Zelfs een goed geisoleerd huis verliest bij dit soort temperaturen uiteindelijk warmte.
Een bescheiden accubak-isolatie zal dus niet zo gauw helpen, vooral ook omdat er nauwelijks een warmtebron is (de accu zelf maakt natuurlijk een beetje warmte als ie stroom levert, en ook als ie weer geladen wordt. Een druppellader eraan binden en die dan weer aan de 220 hangen moet wel helpen: dan heb je in ieder geval een goed geladen accu + nog een beetje laad-warmte.
Marc
-
plaetje
Re: accu inpakken tegen de kou?
je kunt een piepschuim plaatje er onder leggen met alu folie er onder dat help goed. Of een stuk van dat spul dat achter de verwarmings plaaten word gedaan. En allee er onder wand er moet ook warmte weg kunnen. (mijn ervaring)
plaetje
een leven, leef het
plaetje
een leven, leef het
-
Puffino
Re: accu inpakken tegen de kou?
Precies, isolatie is ZINLOOS als er niet een warmtebron aan de kant van het te isoleren object is..... Die is er overigens wel, tijdens het rijden. Maar dan moet je wel lekker lang (en vaak) rijden wil je daar iets van merken, en als je dat al doet is het minder nodig de accu (die dus veel gebruikt wordt EN opgeladen) te beschermen tegen de kou.
Binnenzetten is de beste optie bij kwakkelende accu's, op vervangen door een goeie na dan natuurlijk. Dan is het gewoonweg niet nodig.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Binnenzetten is de beste optie bij kwakkelende accu's, op vervangen door een goeie na dan natuurlijk. Dan is het gewoonweg niet nodig.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
CamperChris
Re: accu inpakken tegen de kou?
Is dat écht zo, heren? Waarom zijn bij veel moderne auto's de accu's dan wel ingepakt? En als de accu een beetje warm wordt door het laden, dan houdt isolatie eromheen hem toch na het laden langer warm dan zonder isolatie? (dus is het wel zinvol). Hoeveel het helpt weet ik ook niet, maar ook ik ben van plan om van tempex oid een isolerende box om de accu's te maken.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aef5c2bc639280bcd23209f07bfe8b68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10517050, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb364bc99c69c564e321e0df9d5a1fdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10517050, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aef5c2bc639280bcd23209f07bfe8b68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10517050, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb364bc99c69c564e321e0df9d5a1fdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10517050, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
-
Benno
Re: accu inpakken tegen de kou?
Er zijn speciale zakken van alumiumlaminaat te koop waar de accu in past. Zolang de accu gebruikt wordt geven deze inderdaad een behoorlijke bescherming. Bij het gebruik en laden blijft de accu warmer en dus beter zijn capaciteit leveren. Bij moderne autos wordt hij volgens mij eerder geisoleerd om niet te warm te worden. de motorruimtes zijn zo vol tegenwoordig.
Een voorbeeld van isolatiemateriaal in de webshop van bccp.nl
Cool-it accu isolatiekit
*THE13200
battery heat barrier kit, isolatie voor accu (zuurbestendig)
isolatie kit 100*20cm voor accu (incl. zuurbestendig deel), zorgt voor een goede isolatie.
Succes,
Benno
Een voorbeeld van isolatiemateriaal in de webshop van bccp.nl
Cool-it accu isolatiekit
*THE13200
battery heat barrier kit, isolatie voor accu (zuurbestendig)
isolatie kit 100*20cm voor accu (incl. zuurbestendig deel), zorgt voor een goede isolatie.
Succes,
Benno
-
Marc-my-Words
Re: accu inpakken tegen de kou?
CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dat écht zo, heren? Waarom zijn bij veel
> moderne auto's de accu's dan wel ingepakt? En als
> de accu een beetje warm wordt door het laden, dan
> houdt isolatie eromheen hem toch na het laden
> langer warm dan zonder isolatie? (dus is het wel
> zinvol). Hoeveel het helpt weet ik ook niet, maar
> ook ik ben van plan om van tempex oid een
> isolerende box om de accu's te maken.
Chris,
Het lijkt mij echt zinloos. Als je nu eerst een tempex-boxje maakt en daar 's avonds een mok loeihete koffie in zet, en die 's ochtends opdrinkt.....
(Neem gewoon de koelbox, dat scheelt zinloos klussen!) Er zijn natuurlijk mensen die van Ice-Coffee houden (ik houd helemaal niet van koffie).
Alleen bij een intensief gebruik warmt een accu een beetje op, de ODAVES methode zegt mij op z'n best lauwtjes, dus de warmte-inhoud van die mok loeihete koffie is dus een goede maat.
Een druppellader geeft een (heel klein) beetje warmte* en dus vooral een goed geladen accu.
Als je een standkachel hebt dan zou je kunnen overwegen een verwarmingslusje langs de accu te leggen (heb je direct stoelverwarming ).
* Met een druppellader gaat die warmte natuurlijk slechts om enkele Watt
Marc
-------------------------------------------------------
> Is dat écht zo, heren? Waarom zijn bij veel
> moderne auto's de accu's dan wel ingepakt? En als
> de accu een beetje warm wordt door het laden, dan
> houdt isolatie eromheen hem toch na het laden
> langer warm dan zonder isolatie? (dus is het wel
> zinvol). Hoeveel het helpt weet ik ook niet, maar
> ook ik ben van plan om van tempex oid een
> isolerende box om de accu's te maken.
Chris,
Het lijkt mij echt zinloos. Als je nu eerst een tempex-boxje maakt en daar 's avonds een mok loeihete koffie in zet, en die 's ochtends opdrinkt.....
(Neem gewoon de koelbox, dat scheelt zinloos klussen!) Er zijn natuurlijk mensen die van Ice-Coffee houden (ik houd helemaal niet van koffie).
Alleen bij een intensief gebruik warmt een accu een beetje op, de ODAVES methode zegt mij op z'n best lauwtjes, dus de warmte-inhoud van die mok loeihete koffie is dus een goede maat.
Een druppellader geeft een (heel klein) beetje warmte* en dus vooral een goed geladen accu.
Als je een standkachel hebt dan zou je kunnen overwegen een verwarmingslusje langs de accu te leggen (heb je direct stoelverwarming ).
* Met een druppellader gaat die warmte natuurlijk slechts om enkele Watt
Marc
-
CamperChris
Re: accu inpakken tegen de kou?
Het heet Cool-it, dus het zal dan inderdaad wel vooral bedoeld zijn om de accu te beschermen tegen de warmte van de motor en niet voor isolatie tegen de koude. hmm.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c783cb9191968c74eb0132b8d8ff813b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10517578, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9d357e2596347e0c0b3ec7e4cf55956', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10517578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c783cb9191968c74eb0132b8d8ff813b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10517578, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9d357e2596347e0c0b3ec7e4cf55956', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10517578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
-
Dennis101
Re: accu inpakken tegen de kou?
Bij moderne auto's worden de accu's thermisch geïsoleerd tegen overmatige warmte, je ziet ook steeds vaker dat de accu's buiten de motorruimte worden gehouden als er ruimte voor is. Door het gebruik van AGM accu's bij auto's met start/stop systemen en terugwinning van remenergie moeten de accu's nog beter geïsoleerd worden tegen warmte, want AGM accu's kunnen slecht tegen de warmte.
Dennis B
Dennis B
-
CamperChris
Re: accu inpakken tegen de kou?
warmte-gevoeligheid van hybride-accu's is mij bekend. Ik lease een Honda Civic Hybrid. Deze heeft geforceerde lucht-aanzuiging in de achterbank voor koeling van de hybride-accu. Voor koude zijn deze accu;s ook gevoelig. met de huidige temperaturen heeft de accu direct na de start vrijwel nul capaciteit. Pas na een minuut of 5 komen de accu-status-blokjes in beeld en levert de accus ook ondersteuning bij de aandrijving.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e28a4216b768fbb41bf54b13c2304b99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10518529, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7948a46d7654ac2cf7ab2020939b91f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10518529, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e28a4216b768fbb41bf54b13c2304b99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10518529, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7948a46d7654ac2cf7ab2020939b91f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10518529, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: accu inpakken tegen de kou?
Joep, waarom stel je die vraag? Bij mijn LW en de Defender heb ik in het verleden wel startproblemen gehad. Nu ik goede accu's heb (24V systemen) en de rest ook in orde is, heb ik geen problemen meer, ook al start ik de auto's soms maar om de paar weken. De LW vanochtend gebruikt na ongeveer 10 dagen stilstand, probleemloos gestart na ongeveer 10 tellen voorgloeien (2.5 N/A motor)
Groet,
John
Groet,
John
-
Exfietser
Re: accu inpakken tegen de kou?
Als je alles netjes in orde hebt is het starten geen probleem. Na 2,5 maanden stilstaan bij min 8 graden gestart. En hij startte gewoon.
Arnold.
Arnold.
-
G-men (Gargamel)
Re: accu inpakken tegen de kou?
Inpakken van een accu heeft geen enkele zin. Het enige wat een betje kan helpen is het beperken van de wind-chil factor; maar dat is bij de laro niet van toepassing omdat die accu door de zitbak is afgeschermd.
Uiteindelijk neemt de accu bij gebrek aan een warmtebron toch de omgevingstemperatuur aan; en de daarbij behorende ladingstoestand.
De accu wordt wel warm tijdens gebruik; dus de eerste keer even kort starten levert je de tweede keer wel wat extra power op.
Voor een goede accu in combinatie met een goed electrisch systeem is ook -10 graden geen probleem. Mijn 110 start ook na 2 weken nog prima.
Wel is het zaak 24/7 gebruikers even in de gaten te houden. (alarm systemen, GPS trackers,klokjes,radio's etc.etc.) Die kunnen er behoorlijk inhakken. Zelfs een lek/gebruiksstroom van 75mA (0,075 Amper geeft je op dagbasis een verlies van 1,8 AH. En 100mA s tegenwoordig niet echt vreemd als je alles opteld...... vooral bij de wat goedkopere electronica wordt vaak bezuinigd op componenten en low current onderdelen zijn gewoon duurder als de standaard dingen.
Stel dat je de wagen 10 dagen laats staa, ben je dus 18AH uit je accu kwijt....
Als je dat combineerd met het extra vermogen dat de motor vraagt om rond te gaan met dikke olie en de verlaagde capaciteit van de accu, dan valt een twijfelachtige accu alsnel door de mand.
Daar is maar 1 oplossing voor en dat is een goede nieuwe accu te nemen; liefts met een zo groot mogelijke capaciteit. Qua ksten scheelt dat weinig, qua levensduur vaak heel veel. (je belast hem tenslotte veel minder als een precies-pas accu)
Gerrit
Uiteindelijk neemt de accu bij gebrek aan een warmtebron toch de omgevingstemperatuur aan; en de daarbij behorende ladingstoestand.
De accu wordt wel warm tijdens gebruik; dus de eerste keer even kort starten levert je de tweede keer wel wat extra power op.
Voor een goede accu in combinatie met een goed electrisch systeem is ook -10 graden geen probleem. Mijn 110 start ook na 2 weken nog prima.
Wel is het zaak 24/7 gebruikers even in de gaten te houden. (alarm systemen, GPS trackers,klokjes,radio's etc.etc.) Die kunnen er behoorlijk inhakken. Zelfs een lek/gebruiksstroom van 75mA (0,075 Amper geeft je op dagbasis een verlies van 1,8 AH. En 100mA s tegenwoordig niet echt vreemd als je alles opteld...... vooral bij de wat goedkopere electronica wordt vaak bezuinigd op componenten en low current onderdelen zijn gewoon duurder als de standaard dingen.
Stel dat je de wagen 10 dagen laats staa, ben je dus 18AH uit je accu kwijt....
Als je dat combineerd met het extra vermogen dat de motor vraagt om rond te gaan met dikke olie en de verlaagde capaciteit van de accu, dan valt een twijfelachtige accu alsnel door de mand.
Daar is maar 1 oplossing voor en dat is een goede nieuwe accu te nemen; liefts met een zo groot mogelijke capaciteit. Qua ksten scheelt dat weinig, qua levensduur vaak heel veel. (je belast hem tenslotte veel minder als een precies-pas accu)
Gerrit
-
Joep
Re: accu inpakken tegen de kou?
Ik vroeg mij in eerste instantie af waarom bij de moderne wagen hier op de oprit de accu ingepakt is en of dat van enige invloed op de capaciteit van de accu zou hebben bij deze kou. Op zich start mijn 2.5 D prima. Ik laat altijd eerst de motor 1 slag draaien om diesel in de kamer te krijgen, daarna 30 tellen gloeien en dan loopt ze. Bij -15 gaat de startmotor echter wel heel langzaam in de rondte en ik dacht dat met een beter geisoleerde accu mischien sneller zou gaan.
-
Dennis101
Re: accu inpakken tegen de kou?
Ik heb het niet over de Li-ion accu's van hybride voertuigen, maar over gewone moderne auto's met start/stop en/of remenergie terugwinning zoals Land Rover Freelander 2 of bijvoorbeeld de VW blue motion modellen of de BMW's met efficient dynamics techniek die AGM accu's nodig hebben.
Dennis B
Dennis B
-
Puffino
Re: accu inpakken tegen de kou?
Joep, laat hem voortaan NIET eerst een slagje draaien om diesel in te spuiten, deze zal bij koude onmiddelijk neerslaan als druppeltjes en zinloze aanwezigheid betekenen. Erger, het zou zelfs juist iets in de weg kunnen zitten.
Draai er eens een gloeiplug uit, en test hoe lang het duurt voor deze warm wordt (in de schakeling zoals je die dus hebt in de auto, dus alle vier tegelijk voorgloeien, en slechts eentje zul je dan dus ook zien opgloeien.). Ik waag het te betwijfelen of die 30 seconden wel zo handig zijn. Ik vind dat wat lang. Bij mij was vroeger, ook met mijn 2.5d, een seconde of 10 genoeg. Aangezien dit met stevige stromen gaat, trekt dit fijn aan je accu trouwens....
Draai er eens een gloeiplug uit, en test hoe lang het duurt voor deze warm wordt (in de schakeling zoals je die dus hebt in de auto, dus alle vier tegelijk voorgloeien, en slechts eentje zul je dan dus ook zien opgloeien.). Ik waag het te betwijfelen of die 30 seconden wel zo handig zijn. Ik vind dat wat lang. Bij mij was vroeger, ook met mijn 2.5d, een seconde of 10 genoeg. Aangezien dit met stevige stromen gaat, trekt dit fijn aan je accu trouwens....