koppeling slipt.... af en toe
-
Joep
koppeling slipt.... af en toe
Even een vraagje. Als het gas ingetrapt wordt maakt de motor meer toeren maar pakt de koppeling niet direct. Dit komt en gaat geheel willekeurig. Wat kan dat zijn? Een vette koppelingsplaat en "slijt" dat er af op den duur of niet?
Ben even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
groet
Joep
LR 90 2.5D 24-01-1985
Ben even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
groet
Joep
LR 90 2.5D 24-01-1985
-
Madcap
Re: koppeling slipt.... af en toe
Als je het koppelingspedaal een paar keer achter elkaar intrapt gaat het dan wel? Oliepeil in orde? Lekkage bij het pedaal, olie loopt bijna over je schoen?
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
-
Peter T.
Re: koppeling slipt.... af en toe
lijkt er inderdaad op dat je koppelingsplaat inderdaad versleten is of vervuild. Kan natuurlijk ook je drukgroep zijn (of beiden). Nog een andere mogelijkheid is een verkeerd afgestelde/ verlopen hoofdkoppelingscylinder (de twee moertjes op de uitgaande drukas).
Of de boel versleten is of vervuild kun je testen door op een recht stuk weg flinke snelheid te maken en dan op de motor af te gaan remmen door een lagere versnelling te kiezen. Remt de boel niet af of pas met een flinke vertraging (als het goed is moet je bij dergelijk "afremmen" flink in je gordels voorwaarts gedrukt worden), vaak in combinatie met een slippend geluid, dan zal de boel inderdaad versleten/ vervuild zijn.
Vervuiling door olie kun je meestal ook wel zien door uitlopende olie/drap uit je open waadplug.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7df985cf2086fef012974187ecb42c5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10498614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Of de boel versleten is of vervuild kun je testen door op een recht stuk weg flinke snelheid te maken en dan op de motor af te gaan remmen door een lagere versnelling te kiezen. Remt de boel niet af of pas met een flinke vertraging (als het goed is moet je bij dergelijk "afremmen" flink in je gordels voorwaarts gedrukt worden), vaak in combinatie met een slippend geluid, dan zal de boel inderdaad versleten/ vervuild zijn.
Vervuiling door olie kun je meestal ook wel zien door uitlopende olie/drap uit je open waadplug.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7df985cf2086fef012974187ecb42c5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10498614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Joep
Re: koppeling slipt.... af en toe
Het gekke is dat het dagen lang goed gaat en dan ineens weer de kop op duikt. Het is enkel en alleen bij versnellen tijdens het rijden. Bij het optrekken merk ik niets. Systeem is vol en ook niet lek.
joep
joep
-
Peter T.
Re: koppeling slipt.... af en toe
Bedoel je dat dit alleen gebeurd bij een HETE motor? Zo ja dan komt mij dat ook bekend voor toen mijn koppelingplaat en drukgroep versleten was. Nooit iets van gesnapt over het hoe en waarom hiervan. Het doorslippen gebeurde bij mij eerst alleen bij een hete motor en ook niet bij het wegtrekken. Na een korte tijd daarna kwam ik echt plots haast niet meer weg bij een stoplicht doordat de boel zo doorslipte. Bleek dus uiteindelijk een haast platte (dus versleten) drukgroep te zijn (koppelingsplaats was nog acceptabel). Heb je al de door mij beschreven test gedaan? Komt er olie uit je waadpluggat (ehhh, neem aan dat je niet met een ingedraaide waadplug rondrijdt...). Kun je het moeilijk zien doordat je koppelingshuis vervuild is door olie vanuit je charter afdichting dan even goed schoonmaken rond de plug en daarna , na een rit, nog eens kijken.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7435ac282708ac8e9b38d77da6e3ebfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10498816, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7435ac282708ac8e9b38d77da6e3ebfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 10498816, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Joep
Re: koppeling slipt.... af en toe
Zal dadelijk eens een afrem testje doen. Kan inderdaad wel kloppen dat het gebeurt bij een warme motor, moet ik eigenlijk ooks goed in de gaten houden. Koppelingsplaat is nog redelijk vers.
-
plaetje
Re: koppeling slipt.... af en toe
als je een vette plaat het kun je (is tijdelijk) even schoonmaken. Wij doen dat door het luikje (rechts boven op koppelings huis) open te maken en ook onder de waadplug er uit. Dan met water of andere middelen (remmenreiniger) goed doorspoelen. Zeker als je in de modder van Inor staat ver van de boerderij af. Als je dat doet en er komt veel olie uit dan moet de koppelings oliekeeringen vervangen worden. De krukas en versnellings keerringen, en dan is het tevens verstandig ook de plaat drukgroep en druklager te vervangen. En dan ligt het hulpkoppelingshuis (wat een woord) ook ter kontrolle er gemakelijk in de buurt.
plaetje
een leven, leef het
plaetje
een leven, leef het
-
Joep
Re: koppeling slipt.... af en toe
Ben er achter wat het slippen van de koppeling bij warme motor veroorzaakt,na een tip van hendrik Swane! De hoofdkoppelingscylinder was aan een revisie toe. Door de warmte van de uitlaatpijp verwarmt de vloeistof en zet uit. Doordat de plunjer van de koppelingscylinder haperde en de opening naar het reservoir afsloot kon de vloeistof alleen maar richting hulpcilinder. Hierdoor werd het druklager bedient en dit veroorzaakt het slippen. Voor een paar Euro weer gefixed
-
WillemNoord
Re: koppeling slipt.... af en toe
ik dacht dat de waadplug er altijd uit moet tenzij je door de bagger gaat.
gr
WillemNoord
gr
WillemNoord
-
plaetje
Re: koppeling slipt.... af en toe
je mag nooit meer naar een landrover avond gaan , je leert er te veel
plaetje
plaetje
-
Dennis101
Re: koppeling slipt.... af en toe
Als je de vrije slag van het pedaal had afgesteld was je voor €0,- klaar geweest.
Als je ook last zou hebben gehad van lekkage, dan is een revisieset slechts een tijdelijke oplossing.
Dennis B
Als je ook last zou hebben gehad van lekkage, dan is een revisieset slechts een tijdelijke oplossing.
Dennis B
-
Joep
Re: koppeling slipt.... af en toe
Dennis,
hoe kun je een probleem van oude versleten rubbers oplossen door de vrije slag in te stellen? Daar is een revisieset toch voor...?
hoe kun je een probleem van oude versleten rubbers oplossen door de vrije slag in te stellen? Daar is een revisieset toch voor...?
-
Dennis101
Re: koppeling slipt.... af en toe
Als de rubber versleten zijn lekt hij naar buiten toe (rubber om de zuiger) of bouwt hij geen druk op, omdat het rubber van de kopklep doorlaat.
Als de kopklep niet vrij komt, waardoor de verbinding met het reservoir gesloten blijft was de vrije slag te groot.
De kopklep wordt door een behoorlijk sterke veer via de zuiger terug gedwongen, dus als de zuiger terugkomt zal de kopklep ook altijd terugkomen.
Als je de dwarsdoorsnede van de cilinder zou bekijken zie je gelijk wat ik bedoel.
Dennis B
Als de kopklep niet vrij komt, waardoor de verbinding met het reservoir gesloten blijft was de vrije slag te groot.
De kopklep wordt door een behoorlijk sterke veer via de zuiger terug gedwongen, dus als de zuiger terugkomt zal de kopklep ook altijd terugkomen.
Als je de dwarsdoorsnede van de cilinder zou bekijken zie je gelijk wat ik bedoel.
Dennis B