Hoi,
Ik ben op het moment bezig om de lekkage aan het druklager van mijn Series 2A te verhelpen. Het is zo`n druklager met een metalen flens, die door een messing bus loopt, waarachter dan weer een vork zit om de flens naar voren te bewegen, ik hoop dat jullie het kunnen volgen. Nu is het alweer de tweede keer dat ik mijn bak heb uitgebouwd vanwege dit zeer irritante probleem. Het probleem is dat er op de een of andere manier olie via dat druklager, of de behuizing waarin dit gebouwd zit via het koppelingsontluchtinggat in het bellhouse naar buiten komt. Ik vraag me af of ik niet het een en ander mis waardoor het geheel gaat lekken. Ik heb de versie zonder de keerring erin. Het systeem vind ik sowieso een beetje raar, je hebt een flens met daarachter een stuk "buis" dat over de prise-as heen gaat. Die flens (die dus tegen de drukgroep drukt) zit dan weer in een messing bus, om te zorgen dat het allemaal niet te hard slijt. En die messing bus zit weer in een aluminium behuizing die de lagers van de assen van de bak afdekt. Voor mijn gevoel dus een geheel wat heel erg graag wil gaan lekken.... Het kan dus lekken tussen de prise-as en die flens, het kan lekken tussen die flens en de messing bus en het kan lekken tussen die messing bus en de behuizing??? Als ik het dan verder ook goed begrijp loopt je versnellingsbak dus leeg via de ontluchting in het belhouse als je je wagen op een steile helling neer zet, met de motor uit. Als de motor loopt dan draait namelijk de prise as en dan kan het niet lekken omdat de olie via een soort schroefdraad terug naar achteren wordt geleid. Ik vind het een raar systeem en ik vraag me af of dat het allemaal wel zo hoort te zitten e.d. Wie kan er een beetje duidelijkheid geven hierover? Is dit ook een vaker voorkomend probleem?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl