purschuim
-
Leo van der Poel
purschuim
Hallo allemaal
Iedereen heeft wel eens last gehad van condens aan de binnenzijde van zijn dak, vooral in de natte en koude tijd. Zou het helpen om de binnenzijde van een dak van de serie;s met purschuim te behandelen aan de binnenzijde, en dan bedoel ik een flinke laag erin. Is het makkelijk zo te bewerken dat het aan de zichtzijde egaal wordt. Vroeg het me zomaar af.Wie kan hier iets over vertellen.
mvrgr
Leo van der Poel
Iedereen heeft wel eens last gehad van condens aan de binnenzijde van zijn dak, vooral in de natte en koude tijd. Zou het helpen om de binnenzijde van een dak van de serie;s met purschuim te behandelen aan de binnenzijde, en dan bedoel ik een flinke laag erin. Is het makkelijk zo te bewerken dat het aan de zichtzijde egaal wordt. Vroeg het me zomaar af.Wie kan hier iets over vertellen.
mvrgr
Leo van der Poel
-
Hermen Vlothuizen
Re: purschuim
Nee, dat helpt niet, maar wordt juist een ongelooflijk en drijfnat drama.
Hermen, die weleens dagenlang bezig geweest is om een tweedehands dak weer van massa's drijfnat purschuim te ontdoen
Hermen, die weleens dagenlang bezig geweest is om een tweedehands dak weer van massa's drijfnat purschuim te ontdoen
-
Frans Mien Mesjien
Re: purschuim
Wat Hermen zegt, niet doen PURschuim neemt vocht op!!
Vochtvreter in de auto zetten. Dat helpt.
Vochtvreter in de auto zetten. Dat helpt.
-
jouke ruardy
Re: purschuim
er is purschuim wat watervast is dat vind je niet in de bouw markt
het word gebruikt in de botenbouw om de romp te isoleeren
en in de speedboot om drijf vermogen tegrijgen zo dat hij niet ondergaat
als hij lek is. je moet het wel goed op brengen als het voor isolatie bedoelt is
er mag naast de spanten geen luchtbellen zitten en het kan volgens mij niet op kaal alu gebruikt worden om dat het daar op niet wil hegten
dus iformeer eerst voor je wat gaat doen en zeker geen bouw markt schuim
gebruiken
mvgr jouke
het word gebruikt in de botenbouw om de romp te isoleeren
en in de speedboot om drijf vermogen tegrijgen zo dat hij niet ondergaat
als hij lek is. je moet het wel goed op brengen als het voor isolatie bedoelt is
er mag naast de spanten geen luchtbellen zitten en het kan volgens mij niet op kaal alu gebruikt worden om dat het daar op niet wil hegten
dus iformeer eerst voor je wat gaat doen en zeker geen bouw markt schuim
gebruiken
mvgr jouke
-
westfries
Re: purschuim
Ik heb met suk6 Elastilon aan de binnekant van mn 109 geplakt
Kijk uit want het moet in 1x goed die troep plakt als een gek het isoleert demt het geluid en werkt redelijk mooi af
Neemt geen vocht op en is minder werk als purschuim
Nee ook bij dit bedrijf heb ik helaas geen aandelen
Kijk uit want het moet in 1x goed die troep plakt als een gek het isoleert demt het geluid en werkt redelijk mooi af
Neemt geen vocht op en is minder werk als purschuim
Nee ook bij dit bedrijf heb ik helaas geen aandelen
-
Dirk109
Re: purschuim
Hallo Leo ik heb de binnenkant van mijn dal beplakt met een goedkoop soort vilt vloerbedekking wat ik bij zo'n aanbiedings vloerbedekkingshandel heb gekocht.
Mooi zwart grijs, ingesmeerd met bisonkit en dan wordt het heel slap en buigzaam en je kan het mooi door de hoeken vouwen.Het ziet er harstikke mooi uit en ook niet onbelangrijk het is goedkoop! en geen last van condens.
Dirk 109
Mooi zwart grijs, ingesmeerd met bisonkit en dan wordt het heel slap en buigzaam en je kan het mooi door de hoeken vouwen.Het ziet er harstikke mooi uit en ook niet onbelangrijk het is goedkoop! en geen last van condens.
Dirk 109
-
Marc-my-Words
Re: purschuim
Dag Leo,
Condens blijft een probleem zolang je een vochtig binnenklimaat hebt en koudere en koudste plekken: het vocht condeseert op de koudste plek.
Gebruik je dus een of ander isolatiemateriaal dat niet "dampdicht" is (dampdicht is dus nog waterdichter als gewoon waterdicht) dan zal je nog steeds condens hebben, je merkt dat niet (of althans niet direct) want het condenseert IN je isolatie -- met een beetje pech vriest het daarna ook nog eens stuk.
Overal waar ik isolatie heb gebruikt heb ik dat meervoudig ingepakt/gesealed (uiteindelijk was van dat watersport schuim - of schuim dat aan de buitenzijde op daken kan worden gebruikt - handiger geweest). Zo heb ik bijv de zijwanden en de loze ruimte van het grijskentekendakje geisoleerd.
Echter voor het dak zou ik je aanbevelen om dubbelzijdig gealuminiseerd belletjesplastic te gebruiken: dit kost weinig, en je kunt het makkelijk knippen en uitpassen, en voor het plakken gebruik je verdunde rubberlijm -- kies een kleurloze variant, bijv. van Frencken (alleen vanwege de lijmdampen en ook vanwege het vocht wil je het niet 's winters doen).
Hier overheen/tegenaan heb ik het goedkoopste, dunne lichtgrijze Kwantumhallen tapijt geplakt, want zo'n alu-belletjesdak ziet er wel erg ruimtevaarderig uit.
Het dunne tapijtlaagje dempt ook nog eens het "geluid" dat je van harde gladde oppervlakken hebt (kies geen dik tapijt want dat verwerkt lastig, laat wellicht los, en het belangrijkste: ook dat wordt weer klam).
Het alu-belletjesspul isoleert misschien niet zo goed als een dikker plaatmateriaal maar het is makkelijk verwerken, neemt nauwelijks ruimte en .... het zorgt er 's zomers ook voor dat de zon-instraling veel minder het interieur opwarmt. Mocht je overigens toch voor plaatmateriaal kiezen, let dan op dat je het ook dampdicht en kierloos verwerkt, want je wilt niet dat er condens achter je isolatie komt.
En voor sceptici: het zit bij mij nu een kleine 10 jaar zonder mankeren, dus goed plakken kan, zelfs in huisvlijt en met eenvoudige en goedkope middelen.
Marc
Condens blijft een probleem zolang je een vochtig binnenklimaat hebt en koudere en koudste plekken: het vocht condeseert op de koudste plek.
Gebruik je dus een of ander isolatiemateriaal dat niet "dampdicht" is (dampdicht is dus nog waterdichter als gewoon waterdicht) dan zal je nog steeds condens hebben, je merkt dat niet (of althans niet direct) want het condenseert IN je isolatie -- met een beetje pech vriest het daarna ook nog eens stuk.
Overal waar ik isolatie heb gebruikt heb ik dat meervoudig ingepakt/gesealed (uiteindelijk was van dat watersport schuim - of schuim dat aan de buitenzijde op daken kan worden gebruikt - handiger geweest). Zo heb ik bijv de zijwanden en de loze ruimte van het grijskentekendakje geisoleerd.
Echter voor het dak zou ik je aanbevelen om dubbelzijdig gealuminiseerd belletjesplastic te gebruiken: dit kost weinig, en je kunt het makkelijk knippen en uitpassen, en voor het plakken gebruik je verdunde rubberlijm -- kies een kleurloze variant, bijv. van Frencken (alleen vanwege de lijmdampen en ook vanwege het vocht wil je het niet 's winters doen).
Hier overheen/tegenaan heb ik het goedkoopste, dunne lichtgrijze Kwantumhallen tapijt geplakt, want zo'n alu-belletjesdak ziet er wel erg ruimtevaarderig uit.
Het dunne tapijtlaagje dempt ook nog eens het "geluid" dat je van harde gladde oppervlakken hebt (kies geen dik tapijt want dat verwerkt lastig, laat wellicht los, en het belangrijkste: ook dat wordt weer klam).
Het alu-belletjesspul isoleert misschien niet zo goed als een dikker plaatmateriaal maar het is makkelijk verwerken, neemt nauwelijks ruimte en .... het zorgt er 's zomers ook voor dat de zon-instraling veel minder het interieur opwarmt. Mocht je overigens toch voor plaatmateriaal kiezen, let dan op dat je het ook dampdicht en kierloos verwerkt, want je wilt niet dat er condens achter je isolatie komt.
En voor sceptici: het zit bij mij nu een kleine 10 jaar zonder mankeren, dus goed plakken kan, zelfs in huisvlijt en met eenvoudige en goedkope middelen.
Marc
-
Willem
Re: purschuim
Als je gaat voor vochtvreter: kattengrit in een oude kussensloop in een emmer, stuk goedkoper dan bison vochtvreter en doet zijn werk ook niet gek!
Gr. Willem
[www.landrover-defender.eu]
Gr. Willem
[www.landrover-defender.eu]
-
Madcap
Re: purschuim
Precies, helemaal mee eens. En, al lijkt het tegenstrijdig: altijd je auto luchten door twee ramen op een heel smal kiertje te zetten. Zelfs in de regen blijft het dan droger in je interieur. Oudere modellen hadden ventilatieroosters in het dak aan de achterkant boven de deur en natuurlijk aan de voorzijde onder het raam (behalve dan die moderne bultneuzen....). Die zaten er niet voor niets. Ventileren werkt het best en kost niks.
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2009 11:15 door 'MadCap'.
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2009 11:15 door 'MadCap'.
-
Marc-my-Words
Re: purschuim
Willem Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je gaat voor vochtvreter: kattengrit in een
> oude kussensloop in een emmer, stuk goedkoper dan
> bison vochtvreter en doet zijn werk ook niet gek!
>
> Gr. Willem
> [www.landrover-defender.eu]
Met kattegrit houdt je wel het vocht in de auto: er blijft een evenwicht tussen het grit en de lucht in de auto, en als het dak goed koud wordt -- en dat wordt het -- dan gaat dat dak vocht aantrekken. (En als het vriest zoals nog maar pas dan vriest vochtig kattegrit stuk, en heb je dus een bak modder.)
Vochtvreter "trekt" iets harder aan het vocht in de lucht dus is iets effectiever. Ventileren, liefst in combi met opwarmen, is het beste om vocht echt kwijt te raken.
Echter condens houdt je zolang het dak serieus afkoelt, als het dak tot -10 afkoelt -- en dat kan makkelijk -- dan "trekt" dat koude oppervlak gemakkelijk vocht aan.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2009 11:31 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Als je gaat voor vochtvreter: kattengrit in een
> oude kussensloop in een emmer, stuk goedkoper dan
> bison vochtvreter en doet zijn werk ook niet gek!
>
> Gr. Willem
> [www.landrover-defender.eu]
Met kattegrit houdt je wel het vocht in de auto: er blijft een evenwicht tussen het grit en de lucht in de auto, en als het dak goed koud wordt -- en dat wordt het -- dan gaat dat dak vocht aantrekken. (En als het vriest zoals nog maar pas dan vriest vochtig kattegrit stuk, en heb je dus een bak modder.)
Vochtvreter "trekt" iets harder aan het vocht in de lucht dus is iets effectiever. Ventileren, liefst in combi met opwarmen, is het beste om vocht echt kwijt te raken.
Echter condens houdt je zolang het dak serieus afkoelt, als het dak tot -10 afkoelt -- en dat kan makkelijk -- dan "trekt" dat koude oppervlak gemakkelijk vocht aan.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2009 11:31 door Marc-my-Words.
-
Puffino
Re: purschuim
Het raampje open doen is een goeie tip, nog beter is om er ook regelmatig mee te RIJDEN....
En ook te zorgen dat er geen regenwater IN de Land Rover kan komen. Dan ben je ook weer heel wat problemen kwijt. BLIJFT er condensneerslag optreden natuurlijk maar wel minder.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
En ook te zorgen dat er geen regenwater IN de Land Rover kan komen. Dan ben je ook weer heel wat problemen kwijt. BLIJFT er condensneerslag optreden natuurlijk maar wel minder.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
112kris
Re: purschuim
Waarom geen tecnocell van Merford in je dak lijmen? Isoleert,mooie afwerking en zelflijmend.Reeds 3 j.in de truckcab geplaatst,geen condens.