Met de kou wilde de 300 TDI minder snel starten dan gebruikelijk, op zich niet vreemd.
Maar nu zit ik met de volgende vraag. Is het mogelijk dat een diesel start zonder voorgloeien?
Bij een koude start.
Ik heb nml een extra knopje waarmee ik handmatig kan voorgloeien, een accudraad loopt naar de gloeipluggen en voila. Via wat schakelingen.
Aangezien de motor later ingebouwd is vraag ik mij af of ik die knop standaard moet gebruiken. Het kan zo zijn dat er geen voorgloeirelais op het contact zit (in theorie).
In de zomer geen probleem, starten en lopen.
Ik heb de gloeipluggen er niet uitgedraaid, wat goed zit laat ik liever zitten met dit koude weer.
Starten zonder voorgloeien ?
-
Dennis101
Re: Starten zonder voorgloeien ?
Een direct ingespoten diesel (zoals de 300 TDI) start zonder gloeien bijna net zo goed als met voorgloeien.
Een indirect ingespoten dieselmotor moet wel voorgegloeid worden om de verbrandingsruimte binnen redelijke tijd op de minimum vereiste temperatuur te krijgen.
Dennis B
Een indirect ingespoten dieselmotor moet wel voorgegloeid worden om de verbrandingsruimte binnen redelijke tijd op de minimum vereiste temperatuur te krijgen.
Dennis B
-
bareld
Bij mijn Td5 draai ik de sleutel gewoon door en gloeit hij dus maar heeeeel even.
Geen enkel probleem. Loopt onmiddellijk. Ook bij 10 graden vorst.
Geen enkel probleem. Loopt onmiddellijk. Ook bij 10 graden vorst.
-
Raynger
Ik heb een 200Tdi in een rangerrover (ook niet origineel). Ik heb geen idee of de boel zo is ingebouwd dat hij gaat voorgloeien als ik het contact omdraai. Wat ik wel weet is dat hij start zodra ik de sleutel omdraai, ook bij de vorst van de afgelopen tijd.
Hoe kan ik testen of hij wel of niet voorgloeid???
Hoe kan ik testen of hij wel of niet voorgloeid???
-
Ricardo
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om met een spanningsmeter te meten of er stroom wordt geleverd op een van de gloeipluggen bij het 'op contact zetten'.
Maar dat weten diverse technici hier vast wel te bevestigen.
Maar dat weten diverse technici hier vast wel te bevestigen.
-
Everhard Mulder
Ik heb een 200TDI uit een rangerover ingebouwd in mijn 110 uit 1984. Nooit een probleem gehad met starten: warm of koud weer maakt niet uit. En ik gloei met dit weer wel even voor (sleutel even in de juiste stand houden) maar zonder gloeien start-ie ook prima!
E. Mulder
E. Mulder