Disco I 300 TDI '96 start problemen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Olivier

Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Olivier »

Mijn Disco I 300 TDI uit '96 start sinds kort niet meer. De accu is van maart 2008 en meet koud: 12,48V en met de motor aan (na jumpstart) 14,38V. Wat kan ik nog meer meten en wat moet ik nog meer nakijken?
Benno

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Benno »

gloeipluggen
Bart van Dessel

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Bart van Dessel »

Inderdaad gloeipluggen, het kan ook de startmotor zijn die vrij oud is en die vreet nu stroom met dit mooie weer. De startmotor vind ik onderbemeten voor een 300 tdi. Hoe is de staat van onderhoud? Kleppen gesteld? brandstoffilter en water afscheider in orde?

Gr, Bart
Olivier

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Olivier »

Dank voor de reacties. Heb t even opgezocht in de manual, schijnt dat je gloeipluggen kunt/moet schoonmaken? Onderhoud is goed, de kleppen zijn 2 jaar geleden gesteld. Brandstoffilter en water afscheider lijken in orde.
Marc-my-Words

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Marc-my-Words »

Olivier Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn Disco I 300 TDI uit '96 start sinds kort
> niet meer. De accu is van maart 2008 en meet koud:
> 12,48V en met de motor aan (na jumpstart) 14,38V.
> Wat kan ik nog meer meten en wat moet ik nog meer
> nakijken?

Olivier,

Meet je de accu zelf of de klemmen?
Als er een kleine weerstand zit in de overgang van klemmen naar polen dan meet je in een stabiele evenwichtsituatie prima en gelijke waarden maar zodra je starten gaat zakt de boordspanning in. Dus de waarden tijdens het starten meten op zowel de polen als ook de klemmen want dat zegt in een keer heel veel.
Zakt ook de spanning op de polen onderuit dan is hetzij de accu onvoldoende geladen danwel de accu stuk, zakt alleen de boordspanning onderuit dan zijn de polen geoxideerd/vuil (en dat kan dan tegelijk een oorzaak zijn van slecht laden). De 14,4 ziet er wel goed uit (aangenomen dat je multimeter deugt en een goed batterijtje heeft), dus het laden zou in principe goed moeten gaan.
En tussen de regels lees ik - je zegt er niks over - dat je met een hulpaccu wel goed starten kon? Dan zijn startmotor gloeipluggen of brandstof dus kennenlijk geen probleem.

Marc
Olivier

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Olivier »

Dag Marc,

Dank voor je reactie. Het meten op zowel de klemmen en de accupolen, ga ik straks bekijken. Inderdaad gaat het starten met een hulpaccu prima, hij loopt dan direct. Ook lijken er geen kabelbreuken te zijn en ziet de aandrijfriem er goed uit.

> Olivier,
>
> Meet je de accu zelf of de klemmen?
> Als er een kleine weerstand zit in de overgang van
> klemmen naar polen dan meet je in een stabiele
> evenwichtsituatie prima en gelijke waarden maar
> zodra je starten gaat zakt de boordspanning in.
> Dus de waarden tijdens het starten meten op zowel
> de polen als ook de klemmen want dat zegt in een
> keer heel veel.
> Zakt ook de spanning op de polen onderuit dan is
> hetzij de accu onvoldoende geladen danwel de accu
> stuk, zakt alleen de boordspanning onderuit dan
> zijn de polen geoxideerd/vuil (en dat kan dan
> tegelijk een oorzaak zijn van slecht laden). De
> 14,4 ziet er wel goed uit (aangenomen dat je
> multimeter deugt en een goed batterijtje heeft),
> dus het laden zou in principe goed moeten gaan.
> En tussen de regels lees ik - je zegt er niks over
> - dat je met een hulpaccu wel goed starten kon?
> Dan zijn startmotor gloeipluggen of brandstof dus
> kennenlijk geen probleem.
>
> Marc
Lucas van Lierop

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Lucas van Lierop »

Afgezien daarvan kleppen stellen moet wel vaker dan om de 2 jaar toch (is ook geen werk)
Bart van Dessel

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Bart van Dessel »

2 jaar geleden is inderdaad een longtime ago, ik doe het ieder jaar bij de beurt die ik zelf uitvoer, 1x per jaar nieuwe olie, filters, kleppen stellen, etc etc.
Hoe bedoel je brandstoffilter en afscheider lijken in orde? Kun je aan de buitenkant niet zien.

Gr, Bart
Benno

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Benno »

Inderdaad, goed onderhoud en dan om het jaar kleppen stellen ?

zijn de waterafscheiders in de filters niet bevroren ?? Zijn misschien ook wel vol water komen te staan met zo'n geregelde onderhoudscyclus.

gloeipluggen kun je niet schoonmaken maar alleen testen. het zijn veredelde grafietstiften. als je ze uit de kop draait en onder spanning zet moeten ze binnen 1 a 3 seconden rood opgloeien. doen ze dit niet dan zijn ze kapot.

Benno
Marc-my-Words

Re: Disco I 300 TDI '96 start problemen

Bericht door Marc-my-Words »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> 2 jaar geleden is inderdaad een longtime ago, ik
> doe het ieder jaar bij de beurt die ik zelf
> uitvoer, 1x per jaar nieuwe olie, filters, kleppen
> stellen, etc etc.
> Hoe bedoel je brandstoffilter en afscheider lijken
> in orde? Kun je aan de buitenkant niet zien.
>
> Gr, Bart


Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Afgezien daarvan kleppen stellen moet wel vaker
> dan om de 2 jaar toch (is ook geen werk)


Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad, goed onderhoud en dan om het jaar
> kleppen stellen ?
>
> zijn de waterafscheiders in de filters niet
> bevroren ?? Zijn misschien ook wel vol water komen
> te staan met zo'n geregelde onderhoudscyclus.
>
> gloeipluggen kun je niet schoonmaken maar alleen
> testen. het zijn veredelde grafietstiften. als je
> ze uit de kop draait en onder spanning zet moeten
> ze binnen 1 a 3 seconden rood opgloeien. doen ze
> dit niet dan zijn ze kapot.
>
> Benno

========================================

Dat kan allemaal wel heel waar zijn, maar als de motor met een hulpaccu goed en direct start, dan kan je natuurlijk alles nog een stellen, verversen etc. .....
Ik weet echter 99,9% zeker dat met een nieuwe of minstens een goed geladen en goed aangesloten accu het startprobleem (in beide betekenissen) uit de wereld zal zijn. Het is ook niet zo gek: met de kou keldert het vermogen dat de accu kan leveren, zelfs bij een gezonde accu, als dan de accu een beetje moe is, of door wat zwakker onderhoud de accupolen een beetje vuil, dan gaat het ineens niet meer.
(En voor de zekerheid kan je natuurlijk ook de zuigerveren vervangen, een nieuwe koppakking erinleggen, de waterpomp vervangen...... misschien nog beter gewoon alles tegelijk, tegen de tijd dat je klaar bent is het dan weer lekker warm en wellicht trekt de accu het tegen die tijd dan nog net.)

Marc
Plaats reactie