lege accu

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jurgen en lonneke

lege accu

Bericht door jurgen en lonneke »

ik zit met een lege accu
maar deze is nog niet zo oud een jaar of 4
kan het zijn dat hij leeg raakt als ik dagelijks ongeveer 10km rijd?
hij heeft het vooral `s morgens.helemaal nu met de kou.

gr jurgen
VeeTee

Re: lege accu

Bericht door VeeTee »

Da's wel een beetje weinig om 'm goed vol te krijgen, vooral in deze tijd als je veel verbruikers aan hebt staan ( lampen, kachel-ventilator, ruitenwissers, evt achterruitverwarming etc.). Ik zou 'm eens een paar dagen 's nachts aan de druppellader hangen en kijken of daarna beter is.
Meestal gaat 'n accu wel langer mee (6-7 jr, vaak langer) als ie goed onderhouden (lees steeds goed vol geladen) wordt. Als de accu langere tijd leeg staat krijg je sulfatering, het bij de ontlading gevormde loodsulfaat verhard zich en schermt de platen volledig af. Als gevolg hiervan kan de accu geen stroom meer opnemen waardoor laden niet meer mogelijk is. Een gesulfateerde accu is kapot.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Bart van Dessel

Re: lege accu

Bericht door Bart van Dessel »

Sommige accu's geven na 2 jaar al de geest, 7 jaar is wel heel erg lang voor een accu. 10 kilometer is inderdaad erg kort, dan is 4 jaar al lang vind ik. Wat voor merk heb je? Een Bosch of Varta is een goeie accu, een Berga is 2e keus en gaan vrij snel kapot. Lease-auto's die 200 km per dag rijden hebben zelden last van een versleten accu.

gr, Bart
jurgen en lonneke

Re: lege accu

Bericht door jurgen en lonneke »

er wordt nu ruim 1jaar 10km pedag mee gedreden tussen door hebben we wel ritten gehad,engerland,ardenne en door het land heen van uit N-H.

er zit een soort lampje op de accu die is groen dan zou je zeggen dat hij goed zou moeten zijn.
merk accu kan ik niet zien

ps zit in een disco uit `96
sjeroens

Re: lege accu

Bericht door sjeroens »

10 km p/d das dus 5 km heen + 5 km terug + 2 keer starten??? ik geloof dat je een diesel had, die vraagt geloof ik vrij veel stroom bij starten. Dan is 5 km (volgens mijn natte vinger inschatting) te weinig tijd om de accu helemaal vol te laden. Als je daarbij veel stad ritjes hebt (lage toeren + stationair voor stoplicht) dan laad ie nog minder bij. Ik geloof dat stationair dat de opbrengst dynamo net iets meer is als de verbruikers (radio/ lichten /blower)
Tot zover mijn kennis, verbetering is welkom
jeroen
Marc-my-Words

Re: lege accu

Bericht door Marc-my-Words »

Dat "lampje" is niet meer dan een indicatie.
4 jaar is niet lang, maar mijn eerste in Solihull er in gezette accu deed het niet langer (dus het kan), echter de huidige is dus inmiddels al ouder geworden (dus dat kan ook, met 7-8 jaar of meer ben je spekkoper). Ik denk overigens dat dat laatste jaar 10 per dag wel de genadeklap gegeven heeft.

En 10 km per dag .... da's echt weinig, kan je misschien ook beter op de fiets doen.
Een kleine druppellader vast in de auto monteren en een verlengsnoertje naar de auto is denk ik de beste oplossing als je toch kleine eindjes wilt blijven rijden (niet vergeten af te koppelen). Het is beter voor auto en accu de auto te laten staan voor die korte ritjes en hem alleen voor een paar langere te gebruiken, zelfs al was dat maar eens in de drie-vier weken.

NB Niet alleen heb je 's winters meer verbruikers, je hebt ook veel meer vermogen nodig om te starten, en ik denk dat je in de 10 km het start verlies nauwelijks meer goed maakt, daarbij geeft een echt koude accu ook nog eens veel minder vermogen .... dat gaat dus makkelijk fout. En zodra je een lege accu ook nog eens bloot stelt aan kou gaat het nog veel vlotter mis.

Marc
jurgen en lonneke

Re: lege accu

Bericht door jurgen en lonneke »

auto inmiddels weer aan de praat gekeregen het duurde wel ff maar dan heb je nog steeds nix.ik dacht een beetje gas bij te geven,krijg ik mn pedaal niet ingedrukt ik denk dat mn gaskabel vast gevroren zit,

Lonneke rijd met de auto naar dr werk en krijg die maar is op de fiets,niet dat ze er niet op past maar meer omdat ze oud hollands lui is,

ik ga is ff kijken of ik de kabel los kan krijgen
jurgen en lonneke

Re: lege accu

Bericht door jurgen en lonneke »

gelukkig alles doet het weer ook het lampje dat mijn tank leeg is.
nu maar gopen dat hij weer wilt starten als ik getankt hebt..

allemaal bedankt voor jullie reakties

gr jurgen....
Madcap

Re: lege accu

Bericht door Madcap »

Je kunt het beste een druppellader op je accu aansluiten. Dan blijft hij altijd vol.

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
Hans 109

Re: lege accu

Bericht door Hans 109 »

"Lease-auto's die 200 km per dag rijden hebben zelden last van een versleten accu."

tenzij je je Laro een paar keer mee hebt gestart....
G-men (Gargamel)

Re: lege accu

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als hij het bij deze koude niet doet, en 4 jaar oud is kun je er voor 99% vanuit gaan dat de capaciteit sterk is afgenomen door gewone slijtage en hij nu door de koude door de knieen gaat(dikke olie, lang voorgloeien en ook nog ens extra capaciteitsverlies door de lage temp)
Als het wat warmer wordt zal het wel weer gaan; maar enige goede oplossing is een nieuwe accu kopen.

Bij 10 km zou ik bij een series of vroege defender idd zeggen dat ie niet voldoende tijd heeft om bij te laden, die hadden relatief lichte alternatoren (± 35A; 110CSW 45 Ampere als optie !) Dan ben je met veel verbruikers in deze donkere dagen idd lang bezig een accu goed vol te krijgen. De modernere wagen hebben echter veel zwaardere alternatoren, die de accu gewoon van 13,8-14 volt voorzien. Even uitgaande dat je over die 10 km een 20 minuten doet (stad), zou een goede accu het wel vol moeten houden.

Of het goed is voor de wagen is echter wat anders. Echt warm zal die niet worden denk ik. Zeker een diesel niet.

Gerrit
sjeroens

Re: lege accu

Bericht door sjeroens »

voor mijn 101 heb ik deze druppellader op het oog : [www.pvshop.nl]
j.
Frans Bonnes

Re: lege accu

Bericht door Frans Bonnes »

Heb je helaas weinig aan, als je auto weken binnen staat, zonder dat er een stroomaansluiting in de buurt is.

fb
GeraRRCd

Re: lege accu

Bericht door GeraRRCd »

Ik heb ook last van mijn accu die te weinig opgeladen wordt omdat ik te weinig met de RRC rij, en dan inderdaad meestal korte ritjes. Ik heb vorig jaar een nieuwe accu moeten monteren en een paar maanden later bleek ook mijn dynamo naar z'n grootje. De dynamo heb ik laten reviseren, maar als je slechts 1 keer per week een paar km's rijd en de rest van de tijd staat het alarm maar stroom te trekken, merk je in deze koude dagen dat het onvoldoende is om de accu in goede staat te houden.
Daarom heb ik vorig jaar een CTek accu/druppellader gekocht, en in deze dagen is dat hard nodig om de boel op spanning te houden. Gelukkig start de RR meestal binnen enkele seconden, maar met deze kou kost dat meer moeite dan de rest van het jaar.
Nu hang ik de wagen dus af en toe een dagje aan de lader, zeker in deze koude periode.

Vraag voor de kenners: is het raadzaam om even de koplampen te laten branden (2 minuten) voordat je gaat starten om de accu wat 'op te warmen' of is dat een fabeltje?

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c49251652c795e8a48a544af89678931', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10422896, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjeroens

Re: lege accu

Bericht door sjeroens »

helaas frans, mijn auto staat altijd buiten. ( en voor mij is het jammer dat ik ook buiten op straat moet sleutelen)
En voor normaa gebruik heb ik de zonnepanelen niet nodig, ik rij er te vaak mee....
Het lijkt mij wel mooi voor de vakanties, zodat mijn standkachel de slavebattery niet leegslurpt..
j.
Apke

Re: lege accu

Bericht door Apke »

Voordat je de auto uit zet even een minuutje met een verhoogt toerental (2000 toeren ongeveer) en alle verbruikers uit laten draaien. Hierdoor kan je de accu net dat beetje meer geven waardoor het starten de volgende ochtend wel werkt.

Een andere truuk is het stationaire toerental iets omhoog schroeven, zeker als de dynamo niet alles meer in zich heeft wat er oorspronkelijk wel uit kwam kan dit een oplossing zijn.
Deze truuk al eens uitgehaald bij 1 van de mini's die we in het verleden hadden en alleen in Utrecht rondreed (weinig kilometers, veel stationair).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e70475714be441b89b618c74fee55d25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10422970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marc-my-Words

Re: lege accu

Bericht door Marc-my-Words »

GeraRRCd Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Vraag voor de kenners: is het raadzaam om even de
> koplampen te laten branden (2 minuten) voordat je
> gaat starten om de accu wat 'op te warmen' of is
> dat een fabeltje?
>
> groet,

Dit lijkt mij een eenvoudig bustable myth. Als de accu al opwarmt en daardoor beter zou gaan presteren dan is dit weinig, en in de tussentijd heb je al wel weer "de kop" erafgesnoept. En ... als de accu nu echt meetbaar opwarmt, dan doet ie dat beslist ook met het voorgloeien (voor zover van toepassing) en zeker bij het starten.

Als je je accu niet echt goed vol laad dat is veelal een kleine (drubbel)lader al genoeg: een nacht met max 2 A komt toch gauw op 20 Ah, en door het constant laden (ook al is het een lage laadstroom) houdt de accu wel net een beetje lauw-warm.

Marc
Plaats reactie