Defender 110 TD5 HCPU
-
Seytse 110
Defender 110 TD5 HCPU
Goedemorgen!
Ik heb vorige week een Land Rover Defender 110 (TD5 HCPU (2001)) gekocht. En nu al overleden??? Het begon al met een kapotte accu en kapotte massa kabels. Alles netjes vervangen! Nu het volgende probleem... 1 week geleden tijdens het stilstaan, stopte de motor ineens en sindsdien start ie helemaal niet meer. Volgens het garage handboek, is er maar 1 sensor die de motor mag stoppen tijdens het draaien, namelijk de CKP sensor (geeft de positie en snelheid van de krukas). Alle andere sensoren krijgen een gegeven van de computer en zal de motor NIET stoppen.De CKP sensor heb ik vervangen en hij start nog niet. op het dashboard branden de 'GOEDE' lampjes voor het starten. En gloeit ook trouwens. Brandstof krijgt ie ook... ook gechecked... HEEFT IEMAND ERVARING MET DIT??? Ik ben ten einde raad... (Computer kapot???)
Seytse Bouma (Terschelling)
Ik heb vorige week een Land Rover Defender 110 (TD5 HCPU (2001)) gekocht. En nu al overleden??? Het begon al met een kapotte accu en kapotte massa kabels. Alles netjes vervangen! Nu het volgende probleem... 1 week geleden tijdens het stilstaan, stopte de motor ineens en sindsdien start ie helemaal niet meer. Volgens het garage handboek, is er maar 1 sensor die de motor mag stoppen tijdens het draaien, namelijk de CKP sensor (geeft de positie en snelheid van de krukas). Alle andere sensoren krijgen een gegeven van de computer en zal de motor NIET stoppen.De CKP sensor heb ik vervangen en hij start nog niet. op het dashboard branden de 'GOEDE' lampjes voor het starten. En gloeit ook trouwens. Brandstof krijgt ie ook... ook gechecked... HEEFT IEMAND ERVARING MET DIT??? Ik ben ten einde raad... (Computer kapot???)
Seytse Bouma (Terschelling)
-
hugo
Re: Defender 110 TD5 HCPU
Seytse,
Wat je over de sensoren zegt is niet helemaal waar, er zijn meerdere redenen waarom de ECU zou kunnen besluiten dat de motor niet aan mag slaan.
Het is belangrijk om te weten welke lampjes er precies aan en uit gaan tijdens het starten.
Als je je contact aanzet moet op je dashboard het gele symbooltje van de motor aan gaan en na een paar sekonden weer uitgaan. Er mag geen rood symbooltje van de motor gaan branden en/of knipperen.
Gaat het gele symbooltje bij het aanzetten van je contact niet aan dan krijgt de ECU OF geen spanning OF de bedrading van ECU naar dashboard is kapot OF de ECU is overleden.
Gaat het gele symbooltje wel branden maar het gaat niet uit dan heeft de ECU een fout gevonden en dan kan het zomaar zijn dat de motor daarom niet aanslaat. (bv probleem met Driver Demand, krijg je hem soms ook niet aan het lopen).
Gaat het rode symbooltje branden (motor met een kruis er door heen) dan staat de ECU op de immobilizer en krijg je hem ook niet aan het lopen.
Om de motor aan te laten slaan moet de startmotor de motor met minstens 320rpm rondslingeren, gebeurd dat niet, slaat hij ook niet aan. Je zegt dat de motor brandstof krijgt maar dat moet minstens 4bar aan druk zijn anders lukt het ook niet.
Weet je zeker dat alle bovenstaande zaken in orde zijn dan kan het de ECU zijn (niet waarschijnlijk) maar voordat je die gaat vervangen zou ik een en ander eerst eens laten uitlezen op foutcodes. Die zeggen meestal veel meer dan mechanisch zaken benaderen. Voor het wisselen van de ECU heb je toch iets van diagnose apparatuur nodig omdat je de code van het alarmsysteem moet aanleren op de andere ECU en je moet de juiste injectorcode programmeren.
Mvrgr, Hugo
Wat je over de sensoren zegt is niet helemaal waar, er zijn meerdere redenen waarom de ECU zou kunnen besluiten dat de motor niet aan mag slaan.
Het is belangrijk om te weten welke lampjes er precies aan en uit gaan tijdens het starten.
Als je je contact aanzet moet op je dashboard het gele symbooltje van de motor aan gaan en na een paar sekonden weer uitgaan. Er mag geen rood symbooltje van de motor gaan branden en/of knipperen.
Gaat het gele symbooltje bij het aanzetten van je contact niet aan dan krijgt de ECU OF geen spanning OF de bedrading van ECU naar dashboard is kapot OF de ECU is overleden.
Gaat het gele symbooltje wel branden maar het gaat niet uit dan heeft de ECU een fout gevonden en dan kan het zomaar zijn dat de motor daarom niet aanslaat. (bv probleem met Driver Demand, krijg je hem soms ook niet aan het lopen).
Gaat het rode symbooltje branden (motor met een kruis er door heen) dan staat de ECU op de immobilizer en krijg je hem ook niet aan het lopen.
Om de motor aan te laten slaan moet de startmotor de motor met minstens 320rpm rondslingeren, gebeurd dat niet, slaat hij ook niet aan. Je zegt dat de motor brandstof krijgt maar dat moet minstens 4bar aan druk zijn anders lukt het ook niet.
Weet je zeker dat alle bovenstaande zaken in orde zijn dan kan het de ECU zijn (niet waarschijnlijk) maar voordat je die gaat vervangen zou ik een en ander eerst eens laten uitlezen op foutcodes. Die zeggen meestal veel meer dan mechanisch zaken benaderen. Voor het wisselen van de ECU heb je toch iets van diagnose apparatuur nodig omdat je de code van het alarmsysteem moet aanleren op de andere ECU en je moet de juiste injectorcode programmeren.
Mvrgr, Hugo
-
Madcap
Geen garantie?
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
-
Erwin 110TD5
ik zeg even de computer uitlezen...(nanocom bestellen, een soort van 'must have' voor een TD5). Daarnaast zie ik dat je op Terschelling woont. Een oom van me rijdt een bmw, die startte op (weet niet meer welk waddeneileind) ook niet meer. Bleek dat de ecu op zijn gat ging door.......de vuurtoren Vraag me geen details, is een jaar of 10 geleden...was toen een gloedje nieuwe auto.
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
Marc-my-Words
hugo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Seytse,
>
>
> Het is belangrijk om te weten welke lampjes er
> precies aan en uit gaan tijdens het starten.
>
>.....
>
> Gaat het rode symbooltje branden (motor met een
> kruis er door heen) dan staat de ECU op de
> immobilizer en krijg je hem ook niet aan het
> lopen.
>
>
> Mvrgr, Hugo
Precies, goed opletten op welke lampjes en ook in welke volgorde.
Deed ik ook niet, maar de oplossing was desondanks makkelijk: een nieuw batterijtje in de afstandbediening.
Bij nadere beschouwing was het bovendien vooral een slecht contactje in de "keyfob".
Kan wel even verontrustend zijn: alles lijkt het goed te doen, alle normale lampjes bij een normale startprocedure deden het, en toch is ie zo dood als een pier op het moment dat je daadwerkelijk de startmotor hoopt te horen.
Het kan dus maar zo zijn dat je auto 100% prima is en het probleem slechts ter grootte van 2x2Euro - letterlijk en figuurlijk - een lullig batterijtje is.
Marc
> Seytse,
>
>
> Het is belangrijk om te weten welke lampjes er
> precies aan en uit gaan tijdens het starten.
>
>.....
>
> Gaat het rode symbooltje branden (motor met een
> kruis er door heen) dan staat de ECU op de
> immobilizer en krijg je hem ook niet aan het
> lopen.
>
>
> Mvrgr, Hugo
Precies, goed opletten op welke lampjes en ook in welke volgorde.
Deed ik ook niet, maar de oplossing was desondanks makkelijk: een nieuw batterijtje in de afstandbediening.
Bij nadere beschouwing was het bovendien vooral een slecht contactje in de "keyfob".
Kan wel even verontrustend zijn: alles lijkt het goed te doen, alle normale lampjes bij een normale startprocedure deden het, en toch is ie zo dood als een pier op het moment dat je daadwerkelijk de startmotor hoopt te horen.
Het kan dus maar zo zijn dat je auto 100% prima is en het probleem slechts ter grootte van 2x2Euro - letterlijk en figuurlijk - een lullig batterijtje is.
Marc
-
Seytse 110
Hallo Hugo,
De brandstofdruk was 4 bar daar ben ik zeker van, heb er een manometer tussen gehad. Het oranje motortje gaat aan als je hem op contact zet maar ook weer uit! En verder geen verkeerde 'rode' lampjes die aan blijven.
Ik heb de 110 naar de garage getrokken en zal aan de laptop. Maar dat van die startmotor wist ik niet, 320 rpm... Maar hij word goed getornd tijdens het starten, dus dat had ik eigenlijk al uitgesloten...
Zodra ik wat meer weet van de garage uit zet ik het wel op het prikbord. Bedankt voor je reactie!
De brandstofdruk was 4 bar daar ben ik zeker van, heb er een manometer tussen gehad. Het oranje motortje gaat aan als je hem op contact zet maar ook weer uit! En verder geen verkeerde 'rode' lampjes die aan blijven.
Ik heb de 110 naar de garage getrokken en zal aan de laptop. Maar dat van die startmotor wist ik niet, 320 rpm... Maar hij word goed getornd tijdens het starten, dus dat had ik eigenlijk al uitgesloten...
Zodra ik wat meer weet van de garage uit zet ik het wel op het prikbord. Bedankt voor je reactie!
-
Seytse 110
Marc-my-Words Schreef:
> hugo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Seytse,
> >
> >
> > Het is belangrijk om te weten welke lampjes er
> > precies aan en uit gaan tijdens het starten.
> >
> >.....
> >
> > Gaat het rode symbooltje branden (motor met een
> > kruis er door heen) dan staat de ECU op de
> > immobilizer en krijg je hem ook niet aan het
> > lopen.
> >
> >
> > Mvrgr, Hugo
>
> Precies, goed opletten op welke lampjes en ook in
> welke volgorde.
> Deed ik ook niet, maar de oplossing was desondanks
> makkelijk: een nieuw batterijtje in de
> afstandbediening.
> Bij nadere beschouwing was het bovendien vooral
> een slecht contactje in de "keyfob".
> Kan wel even verontrustend zijn: alles lijkt het
> goed te doen, alle normale lampjes bij een normale
> startprocedure deden het, en toch is ie zo dood
> als een pier op het moment dat je daadwerkelijk de
> startmotor hoopt te horen.
> Het kan dus maar zo zijn dat je auto 100% prima is
> en het probleem slechts ter grootte van 2x2Euro -
> letterlijk en figuurlijk - een lullig batterijtje
> is.
>
> Marc
Niew batterijtje had ik al geprobeerd... Mocht niet baten jammer genoeg! THX!
> hugo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Seytse,
> >
> >
> > Het is belangrijk om te weten welke lampjes er
> > precies aan en uit gaan tijdens het starten.
> >
> >.....
> >
> > Gaat het rode symbooltje branden (motor met een
> > kruis er door heen) dan staat de ECU op de
> > immobilizer en krijg je hem ook niet aan het
> > lopen.
> >
> >
> > Mvrgr, Hugo
>
> Precies, goed opletten op welke lampjes en ook in
> welke volgorde.
> Deed ik ook niet, maar de oplossing was desondanks
> makkelijk: een nieuw batterijtje in de
> afstandbediening.
> Bij nadere beschouwing was het bovendien vooral
> een slecht contactje in de "keyfob".
> Kan wel even verontrustend zijn: alles lijkt het
> goed te doen, alle normale lampjes bij een normale
> startprocedure deden het, en toch is ie zo dood
> als een pier op het moment dat je daadwerkelijk de
> startmotor hoopt te horen.
> Het kan dus maar zo zijn dat je auto 100% prima is
> en het probleem slechts ter grootte van 2x2Euro -
> letterlijk en figuurlijk - een lullig batterijtje
> is.
>
> Marc
Niew batterijtje had ik al geprobeerd... Mocht niet baten jammer genoeg! THX!
-
Seytse 110
Erwin 110TD5 Schreef:
> ik zeg even de computer uitlezen...(nanocom
> bestellen, een soort van 'must have' voor een
> TD5). Daarnaast zie ik dat je op Terschelling
> woont. Een oom van me rijdt een bmw, die startte
> op (weet niet meer welk waddeneileind) ook niet
> meer. Bleek dat de ecu op zijn gat ging
> door.......de vuurtoren Vraag me geen
> details, is een jaar of 10 geleden...was toen een
> gloedje nieuwe auto.
Heb hem naar de garage getrokken, ben er zat van Maar hij heeft het gewoon gedaan hier op Terschelling, dus als dat het geweest zou moeten, had ie het nooit gedaan. Knappe auto Groet Seytse
> ik zeg even de computer uitlezen...(nanocom
> bestellen, een soort van 'must have' voor een
> TD5). Daarnaast zie ik dat je op Terschelling
> woont. Een oom van me rijdt een bmw, die startte
> op (weet niet meer welk waddeneileind) ook niet
> meer. Bleek dat de ecu op zijn gat ging
> door.......de vuurtoren Vraag me geen
> details, is een jaar of 10 geleden...was toen een
> gloedje nieuwe auto.
Heb hem naar de garage getrokken, ben er zat van Maar hij heeft het gewoon gedaan hier op Terschelling, dus als dat het geweest zou moeten, had ie het nooit gedaan. Knappe auto Groet Seytse