Diesel wil maar slecht starten na een nachtje stilstaan

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
berrys2a

Diesel wil maar slecht starten na een nachtje stilstaan

Bericht door berrys2a »

Ik heb een perkins Prima in mijn Land Rover liggen, Deze motor is 5000 km geleden helemaal uit elkaar geweest maar sinds kort wil hij 'sochtends maar moeilijk aanslaan(dit was al voordat het echt koud werd) en als ie dan eindelijk aanslaat gaat het eerst op 1 cilinder en dan komen al snel de rest van de cilinders er ook bij.. het geen wat ik dus merk lijkt heel veel op een dieselmotor starten waarbij het brandstof systeem los is geweest.

Ik kan nergens een diesel lekkage ontdekken

De startmotor draait de motor dus gewoon rond maar soms duurt het gewoon meer dan 5 minuten voordat ie begint te pruttelen.

Ik heb de dieselretourleidingen al vervangen en de gloei pluggen zijn ook net 5000 km oud. Het is overigens een direct ingespoten diesel en zou dus zonder gloeien zo moeten aanspringen. Dit deed ie dus ook eerst

Waar moet ik het zoeken?

Groet
Berry s2a
wim

Re: Diesel wil maar slecht starten na een nachtje stilstaan

Bericht door wim »

Sinds het vervangen van de distributieriem van mijn Perkins heb ik hetzelfde probleem.
Hij start bij mij wel gelijk maar niet op alle cilinders.
Ik verdenk de brandstofpomp ervan dat hij niet meer op tijd staat.
Misschien is dit bij jouw ook het probleem.
berrys2a

Bericht door berrys2a »

Ik heb de distributie riem met de orginele stiften gewisseld. dus die staat op de riem wel gelijk. Misschien dat de voor instelling van de pomp verlopen is?

Zou dat zoveel uitmaken?
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

ja dat maakt heel veel uit.
als de pomp niet meer op tijd staat danloopt of start hij moeilijk.
maar ik begrijp dat hij na de wissel van de distributie 5000 km goed gelopen heeft?

als dat zo is is het natuurlijk niet de timing van de pomp maar zou ik eerder aan een slechte verbinding in de aanvoerleiding denken zoadat er ergens valse lucht komt.
weet je ook zeker dat de gloeipluggen wel spanning krijgen?
ze zitten er niet voor niks in, juist bij koud weer bewijzen ze jou een dienst.

paul
berrys2a

Bericht door berrys2a »

ja uiteraard heb ik ze gewoon geprobeerd. maar het enige effect is dat mijn accu sneller leeg was.

iemand vertelde dat mijn inspuitpomp wel eens inwendig kon lekken en dat een terugslagklepje in de aanvoerleiding wel eens de oplossing kon zijn.
Dat ga ik morgen even proberen
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

dat kan het zeker zijn, lijkt op valse lucht
Frank Geerts

Bericht door Frank Geerts »

Het kan nog erger
Weet dat je er niets aan hebt, maar toch...

Vriendelijke groeten,
Frank
[home.tiscali.nl]
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Berry,

Heeft het zin om de brandstof leidingen alle vier bij de inspuiters licht los te draaien en iemand anders kort de startsleutel te laten draaien bij koude motor (denk aan een veiligheidsbril), dan zie je vanzelf of de brandstof meteen bij alle inspuitkoppen aan komt.

Succes,

John
Madcap

Bericht door Madcap »

Vroeger deden ze in de winter een beetje benzine bij de diesel, in bij strenge kou soms tot wel 30%. Misschien dat het helpt? Rookt wel een beetje. (Ik heb er zelf geen ervaring mee, zoals je weet mag ik alleen Shell V-power tanken van Land Rover Nederland...) Succes

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2009 15:19 door Willem 'MadCap'.
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Benzine bij de diesel in de winter was om het vlokken van de benzine (het overgaan naar vaste, parafine-achtige vorm) tegen te gaan, want dan stroomt het niet door de leidingen. Tegenwoordig worden er al additieven ingedaan door de brandstof verkopende partijen, in de winter. Hamvraag kan dus zijn wanneer je voor het laatst getankt hebt, als dat van de zomer was, kan 5% à 10% benzine misschien helpen, alhoewel we het dan wel hebben over temperaturen onder nul.
30% zou ik niet doen, lijkt me hoog en ik denk dat je motor dan om andere redenen niet goed gaat lopen.

Succes,

John
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

doet je opvoer pompje het nog wel, deze werkt als trugslag klepje, de bosh inspuitpompen zuigen wel iets aan, maar zonder opvoer pomp duurt dit eeuwen.

Groetjes Andrew
berrys2a

Bericht door berrys2a »

Ik tank iedere week wel een keer dus dat is het probleem niet

Ik heb het voorlopig opgelost door een een richtingsklep in de brandstofleiding te zetten en hij start nu wonderbaarlijk goed.
Dit is uiteraard een lapmiddel maar voorlopig goed genoeg
Waarschijnlijk toch of de opvoerpomp die niet fris meer is of de inspuitpomp.
Plaats reactie