Goeie moggel!
Ff iets heel anders. Nu m'n 109 weer in elkaar zit en lekker loopt is het tijd om m'n off the road (XR600R) uit elkaar te schroeven.
Foto-RX3EBUR8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c05985c1c96897bd5865bd29a66e0af2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RX3EBUR8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-RX3EBUR8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RX3EBUR8.jpg', '', 10365046, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heel het blok uit elkaar, cilinder gehoond, overmaat zuiger erin dus dat wordt weer lekkere compressie.
Nou zit er in de cilinderkop een automatisch decompressie systeem. Dit zorgt bij het kickstarten dat de uitlaatklep ietsje wordt geopend en je 'm aan kan trappen. Nou wil dit systeem na een aantal jaren gaan haperen en het ratelt en tikt. De ene keer wel compressie, volgende keer niet. Anyway, er zit ook nog een mechanische decompressie op met kabel dus de automatische kan van de nokkenas af gehaald worden. Dit systeem zit op de nokkenas geperst en werkt dmv veertjes en oliedruk.
Hier trek ik het systeem er af:
Foto-PLVQAGTD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef99c420fcd17dad602a1f5885fd6493', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PLVQAGTD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLVQAGTD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PLVQAGTD.jpg', '', 10365046, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En hier gaat het om:
Foto-4DWEBOKA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87b6d4570095aac341fa15604ca068c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4DWEBOKA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DWEBOKA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4DWEBOKA.jpg', '', 10365046, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op de foto zie je het oliekanaal (het meest linker gaatje) wat het systeem gebruikt. Als ik de nokkenas zo terugplaats verlies ik oiledruk omdat het gaatje geen weerstand meer heeft. En de koppen van een XR kunnen net zo slecht als een V8 zonder olie.
Dit gaatje moet dus dicht. Nou zijn er een aantal oplossingen:
- Dicht lassen (mig mag)
- Metaal epoxy erin
Een hele kleine lasprop dicht het gaatje goed af maar zorgt voor hitte, dus veranderde materiaal eigenschappen tot worst case, kromme nokken as.
Metaal epoxy (vloeibaar metaal) wordt veel gebruikt om bijvoorbeeld gescheurde carters te repareren. Werkt goed maar ja, het moet wel blijven zitten.....
Een laatste methode die bekend is is een popnagel in het gaatje maar dat vind ik helemaal een link idee.
Wat zeggen jullie heren technici?
Greetz,
Michiel
OT Nokkenas
-
Tom_RRC
Re: OT Nokkenas
Ik weet niet of lassen of poppen zo geweldig idee is. De nokkenas is dan geheel niet meer in balans (meer gewicht bij 0graden dan bij 180graden).
De oplossing heb ik helaas niet voor je...
Succes Tom
De oplossing heb ik helaas niet voor je...
Succes Tom
-
westfries
Re: OT Nokkenas
Durafix maar dan breng je wel hitte in het matriaal 392 graden volgens de handleiding
[www.durafix.co.nl]
En ja die gaten zitten alleen dicht als je het niet wilt en moeten ze dicht dan weet je eigelijk niet hoe
[www.durafix.co.nl]
En ja die gaten zitten alleen dicht als je het niet wilt en moeten ze dicht dan weet je eigelijk niet hoe