olietemperatuuur waar meten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
AadG

olietemperatuuur waar meten

Bericht door AadG »

Beste sleutelaars.

Bij een 300Tdi blok, waar kan ik het beste de olietemperatuur meten ?
Ik neem aan bij het oliefilter.
Zit daar een dop of zoiets waar ik een zender kan indraaien ??
Of misschien een ander plekje.
Frans Bonnes

Re: olietemperatuuur waar meten

Bericht door Frans Bonnes »

Hoe wil je temp meter, constant of eenmalig?
Als het eenmalig is kan je het net zo doen als bij de APK, namelijk door de peilstok.

fb
AadG

Bericht door AadG »

Nee Frans constant
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

T-stuk bij de oliedruksensor zetten, kun je daar je aansluiting maken

Aad, even van een Microlabtop
AadG

Bericht door AadG »

Ja verdomd, das een goeie
AadG

Bericht door AadG »

Weet jij toevallig ook de maat draad voor een 300 Tdi ?
1/8 npt
M10x1
M12x1.5
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een temperatuurmeting waar je ook iets aan hebt moet of rechtstreeks meten in een behoorlijke oliestroom of moet geplaatst worden in een grotere hoeveelheid olie.
Een T-stuk bij het oliefilter is geen goede plaats, want de invloed van de omgeving is dan veel te groot en je meet in een stilstaand stukje olie wat ook nog slechts indirect verwarmd wordt.
Als een 300 tdi een full flow oliekoeler zou hebben, zoals bijvoorbeeld een V8 dan kun je meten in de aan of afvoerleiding of in de koeler zelf.
Waar je dan meet is afhankelijk van welke temperatuur je graag wil bewaken.
Ook een mogelijkheid is de carterpan als je de temperatuur wil weten van de olie die het blok ingepompt wordt of als er geen full flow oliekoeler aanwezig is.

Dennis B
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Er bestaan sensors die je in je aftap-gat draait in je carterpan. Of je draait een sensor tussen je oliefilter, zoals bij de oudere V8 RRC's: [www1.conrad.nl]
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Heeft de 300TDI dan geen sensor in het carter net als bij de series. Je kunt daar dan toch gewoon met een spanningsmeting de temperatuur afleiden. Je dan moet wel de kromme van de ptc opnemen. Niet heel lastig volgens mij. De orginele meter op het dashboard (of zit die bij de 300 TDI mischien allen in de ecu) kan dan gewoon volgens het standaard schema blijven bestaan. Zorg dan wel dat de extra spanningsmeter een hoge impedantie heeft. Je orginele meting wordt dan niet beinvloed.
Ik kan me niet voorstellen dat de 300tdi niet ergens sensor heeft die je kunt gebruiken.
Olie filter lijkt me inderdaad geen goede plek. Daar stormt het ook nog eens door de ventilator en rijwind. Koelt te teveel af voor een betrouwbare meting.

Arnold.
Plaats reactie