Advies aankoop 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rick

Advies aankoop 110

Bericht door Rick »

Beste mensen,

Ik ben aan het kijken om een 110 (County) te kopen.
Het zal er één worden van bouwjaar 1983 tot 1986.
Zelf weet ik nog niet goed welk type motor het gaat worden. (cilinderinhoud, benzine of diesel)
Het wordt geen auto voor de lange afstanden maar er zal wel regelmatig gebruik van worden gemaakt.
Wat voor mij wel belangrijk is, is dat het een originele auto is.

Zouden jullie aan kunnen geven wat de beste keus is en wat de beste motoren zijn en op welke punten ik moet letten bij de aanschaf.
Misschien zijn er wel goede sites die advies geven of woont er iemand in de buurt van de Bommelerwaard waar ik eens mag komen kijken?


Alvast bedankt,

Groet,

Rick
Erik One-ten+LW

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Erik One-ten+LW »

Mijn mening is dat een TDi het fijnst rijdt, die zaten er origineel niet in,dus..Dan blijft een V8 over, houd ik zelf niet zo van (benzine). Wat betreft staat van de One-ten 2 keuzes;
-heb je veel te besteden-koop een gerestaureerde
-ben je handig-koop de goedkoopste en verwacht véél werk

Laatste heb ik gedaan. Chassis was te repareren, bulkhead totaal weg, aluminium van achterbak/vloer/voetenbak totaal verrot, dorpels en deurstijlen helemaal foetsie,deurframes ook verdwenen,enz,enz..
Op het zicht was het overigens een aardig ding,startte,remde,reed prima...

Succes met je keuze.
Erik
G-men (Gargamel)

Re: Advies aankoop 110

Bericht door G-men (Gargamel) »

Er is gelukkig ook wel een middenweg; maar verwacht voor een originle auto in goede staat toch al snel ergens tussen de 5 en 6000 Eurie kwijt te zijn. En dan nog zul je slijtagedelen moeten gaan vervangen. Ze zij tenslotte al oud.....

Qua motorisering val je gezien de leeftijd in de 2.25/2.5 diesel/benzine of de V8.
De 2.5 NA is echt het absolute minimale voor deze wagen; terwijl ook de viercilinder benzine niet overhoud. De 2.25 diesel is gewoon te licht.
In latere jaren is er een 2.5 turbo geweest; maar die vallen volgens mij buiten de jaren die je aangeeft.
Heb zelf gekozen voor een 3.5 V8 en daar LPG in gezet. Kom je erg goed mee weg, ruim voldoende vermogen (118PK), en hij is toch een stuk stiller als zo'n oliestoker. ;-) (sorry Erik. )
Maar zo heeft iedereen gelukkig zijn voorkeur.
Boelo

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Boelo »

Ha Rick,

Goeie keuze een One Ten!
Je geeft aan dat je niet veel kilometers zult maken maar wel regelmatig de auto zal gebruiken, dan zou ik voor een V8 gaan. Ga je toch meer rijden dan kun je er altijd nog LPG inbouwen.
Ik geen radio inbouwen en lekker naar de mooie sound van de V8 luisteren, zo is ieder ritje weer een genot
Dan heb je nog de keuze uit RHD en LHD, ik rij RHD (over het algemeen zo'n € 1500-2000 goedkoper dan LHD) en dat bevalt me prima.
Verder heb je dan nog de keuze tussen het type met gedeelde deuren en shuiframen (tot en met juni 84 meen ik) of deuren uit één geheel met draairamen (vanaf juni 84). De laatste heeft ook andere achterramen, dus geen mostuintjes in de laagste horizontale geleiderails meer.
Als ik er nu weer één zou kopen dan zou ik er één kopen die een gegalvaniseerd chassis heeft en liefst ook bulkhead, hoef je je daar verder nooit meer zorgen om te maken.

Succes met je keuze.

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('527dbcfea5096a32950f959a964891bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10342584, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2009 18:09 door Boelo.
Erik One-ten+LW

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Erik One-ten+LW »

Inderdaad ieder z'n ding
Moet wel zeggen dat bij ons het veel rijden en de verkrijgbaarheid van de brandstof meespelen. Benzine is er overal, LPG wordt al minder.
V8 klinkt wel erg mooi, ik heb nog nooit mee gereden (Rover dan).

Erik
Rick

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Rick »

Bedankt voor jullie reacties.
Op Marktplaats staan een paar (zo op het eerste gezicht) fraaie exemplaren die ik wil gaan bekijken.
Een V8 spreekt mij in ieder geval wel aan, zijn dit ook goede motoren?

Groet,

Rick
Paul Stroink

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Paul Stroink »

Ik ben zelf een diesel mens, al mijn eigen 110's zijn diesel...
Kan veel minder aan stuk, lekken meestal niet, handiger als je wilt reizen....geen grote gastank ergens inbouwen..
Puffino

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Puffino »

Kan ik me ook wel in vinden. Diesel rules ;-) Zeer eenvoudige techniek, loopt altijd, zelfs als het blokje al wat aan het rotten is geslagen, nog gewoon rijden. Heerlijk. Wel is een 2.5d wat matigjes in zijn prestaties in bergen, maar als je daar toch niet komt is dat niet het ergste.

Echter, mijn proefrit ooit in een 2.5 benzine, WOW, lekker hoor, reed als een tierelier en was lekker stil. Een V8, ja, is leuk, wel goed betaalbare blokken mocht het ooit eens nodig zijn. En betrouwbaar zijn ze ook hoor. Alleen, tja, wat gevoeliger voor vocht, en er zit meer op, dus kan meer stuk. (ietsje)

Maar erhm, Rick, wat wil je gaan DOEN met die kar, ook terreinrijden? Land Rovers zijn zeer gebaat bij regelmaat in het rijden, liefst een paar keer per week, en dan niet als boodschappenwagen, hoewel alles beter is dan niks. Ga, na aankoop ook meteen kijken wat de staat van de auto werkelijk is, maak een goed plan voor wat je wel en niet wilt gaan doen, bij voorkeur (als je niet zo bekend bent) met een prikker die jou kan helpen.

Eerder gokte al iemand dat je tussen de 5 en 6 duizend kwijt zult zijn. Voor een 110 uit die tijd, ik sluit me zeker aan, dit is wel het minimum voor een goeie Left Hand Drive. Dan zou er voor die prijs niet te veel mis moeten zijn. Wil je een echt mooie, dan wordt de prijs nog iets hoger, maar dat snap je zelf ook wel.

Wat ik niet onverstandig zou vinden is een goeie check van de kwaliteit voor aankoop, kritische blik van een hulpvaardige prikker kan wonderen doen.

En dan de grote vraag er na: wat ga je zelf doen aan onderhoud, wat niet. Welke kennis heb je, welke mogelijkheden heb je om iets te doen aan reparatie of vervanging, etc? Als je geen eigen sleutelplek (onderdak, binnen ergens) hebt en ben je beperkt tot de parkeerplaats buiten is dat een behoorlijk beperkende factor. En je gereedschap welke je nodig gaat hebben, reken die ook even bij je budget... Denk niet dat je met een paar sleuteltjes en een krik klaar bent, hoe simpel Land Rovers ook in elkaar zitten. Komt nog wel iets bij, of kun je wat lenen in de buurt? Kun je samenwerken met anderen? etc. Of ga je er mee naar een maat met een garagebedrijf en besteed je alles uit, kan ook. Als je het maar weet. enne, dan nog de sleutelkennis, natuurlijk, die je ook op kunt doen van prikkers, desnoods via cursussen. (Erg aan te raden, enorm leuk, en leerzaam).

Het zijn en blijven toch auto's waar liefde in moet, anders gaat die auto je tegenzitten.

Leuk, die tijden van "nieuw hier, ik zoek een Land Rover". Welkom. En ga eens naar een evenement, als je dat nog niet gedaan hebt, gewoon met je eigen auto, of rijdt met een prikker mee, doe een oproep en het is snel geregeld hier. Dan heb je gelijk een basis voor je netwerk! LAnd Rover rijders zijn allemaal raar, dus welkom nogmaals, veel plezier.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Boelo

Re: Advies aankoop 110

Bericht door Boelo »

Ha Rick, bel me even als je nog niet voorzien bent! Wellicht is mijn auto iets voor je?
110 V8 CSW uit jan 84
LPG installatie met 100 ltr tank , alles nieuw ingebouwd in okt 2009
Mooie originele auto.

0646437008

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bdee96494ab316a08d474ec48ba2a1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10385706, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/12/2009 23:27 door Boelo.
Plaats reactie