Aansluiten extra lampen???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
GrayRover

Aansluiten extra lampen???

Bericht door GrayRover »

Ik heb de Zweedse schakeling gekocht. Maar ik wil ook nog een set verstralers monteren. Moet ik daar ook rails voor plaatsen als ik ze van de gewone lampen aftap? En heeft iemand een Nederlandse vertaling voor die verpakking van Biltema.
GrayRover

Re: Aansluiten extra lampen???

Bericht door GrayRover »

Oeps moet natuurlijk relais zijn
bas110

Bericht door bas110 »

Hoi Gray,

Licht aan het aantal Ampere dat het relais aankan om te schakelen,als het goed is staat er op het schema of verpakking relais wat hij aan kan qua Ampere.

Je kunt het vrij eenoudig berekenen als je het wattage van je huidige lampen weet bij elkaar optelt en onderstaande som doet, is de uitkomst een hoger getal dan wat er als max op je relais staat moet er een relais bij.

Voorbeeldje met 2 verstralers van 100W per verstraler

P=UxI
P=100Wx2lampen=200W
U=12V

I=P/U
I=200/12= 16,6A

Groet Bas.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag GrayRover,

De Zweedse lichtversterker heeft "overmaat" relais van 30A per stuk dus goed voor 360 W.
Gedeeld door 4 gaat dat dus nog net goed met 90 W lampen (zoals achterop staat kan je de versterker gebruiken met 165/100 W duplo-lampen).
Toch fluistert mijn engelbewaarder mij in dat hij zou kiezen voor een extra relais voor de extra lampen (waarom weet ik ook niet).
Mocht je ooit overwegen om grotere koplampen te monteren (groter in de zin van meer W) dan kom je snel an het max vermogen van de versterker-relais. Ik weet echter niet of de LR-koplampen, in het bijzonder die met kunststof reflector, en/of die met polycarbonaat lenzen, langdurig tegen 100 en meet Watt kunnen (zou toch jammer zijn als je de schakeling verbetert en daarna de lampen zelf "afbrandt".)

Marc

PS Zweeds lees ik in geval van twijfel hardop (zowel in de nederlandse als een pseudo-zweedse uitspraak), als je dan ruimdenkend Duits/Engels/Fries/Twents als referentiekader neemt dan kom je vaak heel ver. Een letterlijke vertaling zou ik mijn broertje moeten vragen, maar de tekst lijkt mij met wat goede wil in grote lijnen ook in het Zweeds wel ongeveer te volgen. (Je kan het natuurlijk ook eens intypen in een internet-vertaler.)
GrayRover

Bericht door GrayRover »

Nou ik was niet van plan om de standaard bolletjes te vervangen. Maar de extra pitten zijn 2x 100 watt dat zou moeten gaan.
Maar als ik toch extra relais wil hoe moet ik die dan aan de zweedse koppelen????
RR hobbyis't

Bericht door RR hobbyis't »

altijd via relais aansluiten heb zelf al 3 verlichting schakelaars doorgebrand en da's geen prettje als het donker is
Madcap

Bericht door Madcap »

[ordbok.lagom.nl]

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2009 18:07 door Willem 'MadCap'.
Plaats reactie