tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Puffino

tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Puffino »

Sinds een tijdje heb ik een revisie LT77, afkomstig van Ashcroft in de 110 liggen. Prima, om nu eindelijk een 1.4 overbrenging te hebben.

Alleen, ik moest eerst even flink die pook richten wilde ie goed van 2 naar 3 en van 5 en 3 naar 4 schakelen. OK, dat is een kwestie van de pook richten, dus, en niet moeilijk, zo bleek.

Echter, wat em opvalt is dat ik bij het terugschakelen van 5 naar 4 en van 4 naar 3 (alleen bij die dus) de tandjes hoor poetsen. Oplossing (work-around) is om eerst even in zijn 2 te zetten, en dan met koppeling nog steeds in, naar de wel gewenste 3 of 4.

Wat betekent dat? Ik denk dan gelijk aan iets dat kapot is aan de synchromeshes, maar dan moet ie dat toch ook doen bij opschakelen?

Wie kan me adviseren wat te doen?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Dennis101

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Dennis101 »

Bij het opschakelen is het snelheidsverschil tussen de hoofdas en de constant mesh tandwielen kleiner als bij het terugschakelen, vandaar dat problemen het eerste merkbaar worden bij het terugschakelen.
Denk hierbij ook aan auto's met een ongesynchroniseerde versnellingsbak, opschakelen gaat meestal probleemloos zonder dubbel clutchen maar bij terugschakelen meestal niet.

Dennis B
bowy

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door bowy »

Klinkt als synchromesh probleempje. Mailtje naar ashcroft doet wonderen?
Puffino

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Puffino »

Ik heb geen ervaring met dubbelklutsende bakken... Dank voor de bijdrage.

@Bowy: Tuurlijk ga in elk geval Ashcroft maar eens mailen. Wilde graag even wat background hebben voor ik dat ga doen. Vandaar mijn posting.
G-men (gargamel)

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door G-men (gargamel) »

Verkeerde type olie misschien ??

Gerrit
Huub

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Huub »

Komt de koppeling wel helemaal vrij?

Huub
RoLandrover

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door RoLandrover »

zou ik ook checken,..

vloeistof niveau en/of lucht?
Puffino

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Puffino »

Kijk, dat snijdt hout, inhoudelijke antwoorden.....

Waarom zou dat alleen bij die versnelligen spelen?
Hoe check ik dat? Ik snap dat ik het niveau in mijn "potje" kan checken (Sterker, dat heb ik enkele malen gedaan en is steeds OK), ja, maar hoe check ik of er geen lucht in zit?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
CamperChris

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door CamperChris »

Vervelende zaak, Sander.

Als je iets compleet gereviseerds monteert wil je er geen sores mee krijgen. Ik heb ook steeds zoiets met mijn stuurhuis (nr3 inmiddels). Wat bedoel je met het "potje"? het niveau vd bak check je door bij te vullen (met ATF) tot het er bij de vulopening uit gaat lopen. (of met je vinger in dat gat..)

succes.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc50506e2d2e8633183bf4f76c5f785e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 10334545, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09f818cb41f513bafe43147f5781b515', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 10334545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
RoLandrover

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door RoLandrover »

Hydraulische vloeistof van de koppelingsbediening word nu bedoeld,
Puffino

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Puffino »

wow, iemand anders die mijn vragen al gaat beantwoorden, heerlijk, wat een luxe! ;-)

De bakolie heb ik toch ook regelmatig gechecked....

Maar goed, Ashcroft mailen dus, nu ik meer weet.

Dank.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
G-men (Gargamel)

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door G-men (Gargamel) »

Sander, goeienavond.

Hij was wel inhoudelijk bedoelt hoor. ;-)

Ik weet dat ashcroft af en toe wat afwijkt in oliekeuze van de officiele land-rover specificaties.
De synchromessen zijn zo gemaakt dat zij als het goed is bij een bepaalde druk van de schakelvork door de smeerfilm van de bakolie heen snijden, waarna door de wrijving de beide assen dezelfde snelheid gaan draaien. en je dus knarsvrij kunt overschakelen.
Als Ashcroft een iets andere harding heeft gebruikt, hoort er ook een andere olie bij.

Als de olie te dun of te glad is, kan het zijn dat de synchromessen niet op de juiste manier door de olie snijden en ze letterlijk over elkaar gaan glijden. Gevolg is slecht schakelen en uiteindelijk schade aan de synchromessen.
Overigens kan een te dunne olie ook gaan schuimen waardoor de smering erg slecht wordt.

Ik ga er echter wel even van uit dat de koppeling helemaal vrij komt en de bakolie op het juiste peil staat. Het eerste zal haast wel, simpelweg omdat je er niet altijd last van hebt en het tweede kan ik me bij Puffino niet voorstellen. ;-).

Ik zou in elk geval even contact opnemen met ashcroft om te checken. Voor hetzelfde geld zeggen ze dat je de eerste paar duizend km's moet rijden met een wat dikkere olie.

Fijn weekend alvast !!!
Gerrit.



G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verkeerde type olie misschien ??
>
> Gerrit
Paul Stroink

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Paul Stroink »

Ashcroft is erg goed met de garantie, helaas is de garantie regelmatig nodig.
Ik heb mijn gereviseerde disco td5 R380 2 keer moeten omruilen voor ik een exemplaar had dat het meer dan 30000km bleef doen.
Ik heb al een keer een LT85 moeten terugsturen die er na 15000km weer mee ophield.
En ook al wel diverse LT77's moeten ruilen wegens defecten op korte termijn.
Het zijn aardige mensen, doen abslouut niet moeilijk over de garantie, maar het is wel erg vervelend door al het werk en gedoe. Ik heb nu 75% van mijn revisiebakken opnieuw moeten inbouwen en terugbrengen (gelukkig ben ik vaak in London, anders werd het duur). Daarom zit ik inmiddels toch te denken om een andere reviseur te gaan kiezen.
110

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door 110 »

QuoteIk heb nu 75% van mijn revisiebakken opnieuw moeten inbouwen en terugbrengen
Weet je dan wel zeker dat je goed inbouwt ?

Het zou mij ten zeerste verbazen als een zo respectabele reviseur zulke slechte bakken zou leveren (ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de bakken van Ashcroft)




Groet
Andrew Colville

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Andrew Colville »

En ik weer niet, twee keer een bak wissel van de disco van mijn ouders R380 en bak 2 (de huidige) is de twee zonder dubble clutchen niet bruikbaar.

met garantie zit het wel goed bij ashcroft, zelfs het arbijdsloon van de twee bakken werd betaald en de huidige mocht ook trug op hun kosten, maar mijn vader was het zat en wil van hun geen bakken meer, daarnaast is de disco ernstig ziek aan het worden ( rust virus) en is de levens verwachting vrij kort van de disco, ook darom werdt er besloten gewoon te blijven rijden met de tweede maar ook slechte bak van ashcroft.

Mail ashcroft zij zullen wel kunnen vertellen hoe verder, als je het aanbod krijgt om de auto bij hun neer te zetten doe dat dan, zijn zullen zorgen dat je een goede bak onder jou auto krijgt.

Groetjes Andrew
Paul Stroink

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door Paul Stroink »

Een bak inbouwen kan je weinig fout mee doen. Ook ik heb ruim de helft van deze bakken bij hun eigen fitting station in Luton laten inbouwen. Dat is zó voordelig, daar kan je het zelf eigenlijk niet voor gaan doen. Garantie top, inderdaad ook arbeid gratis, zélfs als de bak voor de derde keer onder de zelfde auto uit moet. Maar natuurlijk wel steeds zelf zorgen dat de auto bij Luton komt....
110

Re: tandjespoetsen bij omlaagschakelen

Bericht door 110 »

Je hebt gelijk: bij het inbouwen kan niet veel fout gaan.

Vreemd overigens dat er zoveel storingen met de bakken van Ashcroft plaats vinden,
het bedrijf staat erg goed aan geschreven.


Succes
Plaats reactie