Verwisselen versnellingsbak van S2 naar S3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
roy

Verwisselen versnellingsbak van S2 naar S3

Bericht door roy »

Hallo medeprikkers,

Ik heb momenteel een series 2 versnellingsbak in m'n Santana 109 (1977) hangen. Ervoor hangt een 2,25 ltr. 5 maal gelagerd diesel blok. Nu heb ik dus alleen m'n derde naar vierde versnelling gesynchroniseerd. Nu wil ik misschien een series 3 versnellingsbak erin leggen. Nu weet ik dat ik dan een andere slavecylinder moet plaatsen en het leidingwerk is een beetje anders. Dit is geen probleem. Echter weet ik niet of een series 3 bak een andere drukgroep behoeft dan de series 2 bak? Oftewel past het druklager van de series 3 ten alle tijde op de bestaande drukgroep? Is de maat van het druklager bij beide versnellingbakken identiek?
Als ik nog iets anders over het hoofd zie dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Bij voorbaat dank,

Roy
Daktari

Re: Verwisselen versnellingsbak van S2 naar S3

Bericht door Daktari »

Hoi Roy, volgens mij hebben koppelingsplaat en drukgroep van de Series 2 een kleinere diameter dan bij de Series 3. Ik zou zowieso alles nieuw kopen (plaat/groep/lager), je kunt er nu nog lekker makkelijk bij. Succes met de swap! Groet, Ernst.
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Verschillend; diameter, 2a is 9",3 is 9,5". Druklager zit bij 2a aan de drukgroep, bij 3 los, slave en mastercylinder. Bellhouse volgens mij ook.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Je hebt altijd een andere drukgroep nodig, ook als je er nu een S2a koppeling op hebt met 9.5" plaat en diafragma drukgroep.
De diafragma drukgroep van een S2a heeft namelijk nog een ring op de vingers van de diafragma zitten en dat gaat niet samen met het series 3 druklager.
Als je een S2a koppeling met 9" plaat en drukgroep met schroefveren hebt past het overigens ook niet.

Dennis B
Plaats reactie