bakwissel rrc: Van hand naar automaat?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ron 2.8teedee

bakwissel rrc: Van hand naar automaat?

Bericht door Ron 2.8teedee »

Ben er nog niet helemaal uit (nooit eigenlijk..) maar mijn lt85 bak begint wat kuren te krijgen en nu zit ik er aan te denken om deze misschien te verwisselen voor een ZF automaat. Alleen het werk zie ik nog niet zo zitten maar zou het de moeite waard zijn? De huidige bak schakelt soms lastig naar zijn 3 en sowieso glijdt de pook niet in de andere versnelling..... Ik heb de meeste spullen voor de ZF wel liggen maar gezien er ook nog een diesel in lig, vraag ik me af of het bellhouse van de ZF gelijk is aan de lt85.....ivm de adapterplaat.
Frank 110V8

Re: bakwissel rrc: Van hand naar automaat?

Bericht door Frank 110V8 »

Ron,

Ik heb natuurlijk geen idee van het kopel van de diesel, maar een automaat is super. Als de lt85 een is voor de V8 dan moet de ZF zo passen. En kwa werk valt het heel erg mee. is in een dagje bekeken.

groet Frank
Ron 2.8teedee

Dag Frank,

Ik heb ook een rr met dezelfde motor op een automaat dus weet ongeveer wat ik moet verwachten. Ik heb ook een compleet onderstel met de automaat spullen eraan staan dus zou een "voorsprong" zijn. Eventuele adapterplaat tussen de motor en automaat ligt er ook....

Ben bang dat ik dit alleen niet van binnenuit kan doen, hoewel de tunnel etc er toch uit moeten......mmmmmm.....Zie alleen toch nog op tegen de klus....
Frank 110V8

Hoi Ron,

Het meenste werk zal je idd hebben aan het interieur, maar als jij nu een lt 85 hebt dan past da automaat toch ook in de tunnel? verder is het een kwestie van uitlaat en x member loshalen en de bak wisselen. lastigste is de bak achter het blok te krijgen, de koppelomvormer kan je het beste al naast de auto in elkaar zetten. verder is het een kwestie van afwerken.

groet frank
Ron 2.8teedee

eh, voor de zekerheid, de lt85 is toch de "lange pook 5-bak"? Ik moet maar eens goed aan mijn hoofd gaan krabbelen wat ik wil. Zou wel leuk zijn als het er eenmaal in zit! Kun je niet helpen voor een bak koffie
Frank 110V8

Ron,

Ik weet het ook niet 100% zeker. van welk jaar is jouw RR?

groet frank
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

een lang pook kan heel goed ook een vroege LT77 zijn,

een Lt85 zou kunnen passen in een RRC maar is er volgens mijn nooit in geleverd,.enkel in de
90 en 110. dacht ik,.....

een lt85 is zover ik weet te herkennen aan een dikke erg vierkante behuizing al of niet met een verstevigings raster ingegoten aan de buitenkant of geheel vlak.

grtn

RoLandRover
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ron, tegen welke motor wil je de automaat koppelen? Pas hebben we een RRC soft dash 300 tdi van 5 bak omgebouwd naar automaat. 2 daagjes......

gr, Bart
Ron 2.8teedee

De RR komt uit '75 maar heeft nu een (lange pook) 5-bak. Is idd niet origineel en zover mij bekend is, is dit de bak die er in de begin jaren '80 onder zat en later kwam dan de korte pook uitvoering. De tunnel daarvan zit volgens mij ook nog een stuk hoger maar ik heb nog een voorste helft bodem van de automaat dus die tunnel kan ik er dan eventueel op boetseren!
Ron 2.8teedee

Dag Bart,

Er zit nu een 2.8 td van Isuzu in. Ik heb daarvoor ook nog een adapterplaat liggen gezien ik een automaat met soortgelijke motor heb gesloopt....
Mocht ik er aan beginnen, dan reken ik toch wel gauw op een paar dagen, gezien de faciliteiten die ik heb! Ruimte is geen probleem maar de tools.....
Bart van Dessel

Het is toch alleen maar schroef schroef schroef....koop een 2 koloms brugje en er gaat een wereld voor je open. Fijn en veilig werken is het halve werk, als je toch de ruimte hebt. Als alles vlot los gaat dan is het werk wel te overzien.

gr, bart
Frank 110V8

Ik sluit mij bij Bart aan, alleen ik heb een 4 kolomer staan. de brug kostte mij 350 euro, daarvoor zijn ze regelmatig te vinden op marktplaats en daar heb je heel veel plezier van.
groet frank
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Er zit nogal een verschil in een 2 of een 4 koloms brug.
Een 4 koloms brug is wel veilig te gebruiken met een Land Rover, terwijl een 2 koloms brug dat absoluut niet is.

Dennis B
Bart van Dessel

Hoezo? In welk van jou boeken staat dat? Interessante theorie
Michel

Bericht door Michel »

Ik heb het inderdaad vaker gelezen, maar hoe komt dat?
Is de auto te zwaar voor een 2 koloms brug ofzo?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Land Rover vermeld inderdaad in bijna alle werkplaats handboeken dat zo'n brug niet veilig gebruikt kan worden.
Het gewicht is zelden het probleem, maar het ontbreekt aan geschikte steunpunten onder de auto om de brug veilig te gebruiken.
De chassisbalken liggen o.a. te dicht langs elkaar om de auto stabiel te heffen, zodat er onder gewerkt kan worden.

Dennis B
Bart van Dessel

Er staat erg veel in de handboeken, als ik me aan al die regeltjes moet houden dan kan ik beter stoppen. Een hefbrug van 30 jaar oud is ook anders als eentje die nieuw is, de mannen uit Solihull lopen vaak wat jaartjes achter met hun theorieën. Ben meer van de praktijk.... Ik heb een bijna nieuwe 4000 kg stempelbrug in de grond die ik gebruik voor de grote reparaties en een 2 kolommer van 3500 kg voor bandjes wissel, remmen en carrosseriewissel. Op de 2 kolommer nog nooit problemen gehad of in een onveilige situatie beland. De opnemers/armen kun je volledig uitschuiven zodat de auto toch heel stabiel staat. Als ik sommige lui op de grond zie werken met een china-garagekrik en wat kijkshop-bokjes dan kan ik inderdaad zeggen dat die onveilig werken. Ik heb inmiddels ervaren dat heel veel prikkers helaas zo werken omdat een paar uurtjes een brug huren bij een DHZ garage te duur is.

Gr, Bart
Plaats reactie