camping zweden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans

camping zweden

Bericht door Hans »

Vorig jaar een heerlijke vakantie gehad op camping Maka. We zoeken voor volgend jaar zomer eigenlijk zo'n zelfde soort camping. Heeft iemand misschien voor ons een suggestie ? Een camping met off-road mogelijkheden in de buurt zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn.
We zijn met z'n 4-en (2 kids) en onze voorkeur gaat uit naar zuid Zweden. Zelf dacht ik aan camping Stensjo www.stensjo.net Heeft iemand toevallig ervaring met deze camping ?

groetjes Hans S.
Marc-my-Words

Re: camping zweden

Bericht door Marc-my-Words »

Dag HansS,

Zweden is natuurlijk eigenlijk een land om niet naar een camping te gaan, maar om wild te kamperen. Maar goed, een enkele keer verdwaal ik toch ook op een camping. Deze zomer ben ik beland op de Soralvens Fiske Camping te Idre - www.soralven-camping.com -- iets met een groep, zodoende. Niet direct Z-Zweden, maar ergens in het midden (nu ja er is nog heeeel veel meer Zweden naar het echte noorden), en tegen de grens met Noorwegen, en aldus goed beschouwd het zuidelijkste waar je toch een soort arctische gevoel kan krijgen. Enerzijds wildernis -- we waren op een gegeven moment niet zo zeer verdwaald (dat gaat niet makkelijk met een GPS), maar de route naar de bewoonde wereld bleek wel langer als geplanned, niet iedereen loopt maar zo 20 km door de "rimboe" -- maar ook een tamelijk luxe camping, en twee supermarkten. (En Zweden is tegenwoordig heel schappelijk qua levensonderhoud, dit in tegenstelling tot Noorwegen.)
Echt Off-Road is ook in Zweden meestal verboden, maar "gewone" wegen zijn soms al aardig richting greenlanen, en zo hier en daar is er ook nog wel stukje waar je best blij bent met je 4x4. Beren en bevers heb ik niet gezien, maar wel de sporen, berenpoep zelfs tot tamelijk nabij de camping in het bos.
Als je voor de heen en terugweg door Zweden (en/of Noorwegen) de kleinere tot kleinste wegen kiest dan moet je wel erg pech hebben als je geen Elanden ziet (deze keer zagen we zelfs een albino), en dan is in ieder geval dat deel van de reis ook gewoon vakantie.

Marc (dievanwegeeenbroertjeinZwedenaltijdweleengoederedenheeftomdiekantoptegaan)
Hans

Bericht door Hans »

Hoi Marc,
Bedankt voor de tip ! ben gelijk even op hun website gaan kijken en ziet er gaaf uit. Omdat we met 2 kids gaan kiezen we voor een camping omdat er dan voor hun vast wel wat speelkameraadjes zijn. Ben benieuwd of er nog meer suggesties komen.
groet, Hans
Marc-my-Words

Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
> Bedankt voor de tip ! ben gelijk even op hun
> website gaan kijken en ziet er gaaf uit. Omdat we
> met 2 kids gaan kiezen we voor een camping omdat
> er dan voor hun vast wel wat speelkameraadjes
> zijn. Ben benieuwd of er nog meer suggesties
> komen.
> groet, Hans

Tja ... kids ...
Toen ik - ergens in de steentijd - tot de kids gerekend kon worden (zo noemde je dat toen alleen niet), was ik altijd heel tevreden met een hele beek voor mij alleen, en een eigen vuurtje etc. 'k Ben natuurlijk nooit helemaal volwassen geworden, en nog steeds een beetje eenkennig ...
't Is soms ook iets wat bij de ouders tussen de oren zit, die kids: met een beetje ouderlijk enthousiasme is nl ook de woeste wildernis echt spannend, en een wandeling waarbij je (bijna) verdwaalt alleen maar mooier als iets voorgeprogrammeerds.
Maar goed, ze namen voor mij al een eigen tentje mee toen ik 4 was, en ik herinner me de "beek" die ik moest oversteken naar mijn tent (een stroompje dus van 20 cm) maar ook de molshopen, de naaktslakken (met hun ogen op steeltjes) en de boer die met de zeis het graan kwam maaien (en dat het helemaal geen probleem was dat hij frans en ik nederlands sprak), en ook de paarden voor de boeren kar (paarden die veeeel te hoog waren naar mijn zin, daar wilde ik dus echt niet op zitten).
Maar goed, je hebt alvast een camping-mogelijkheid. Ik hield het er makkelijk twee weken uit, maar ik heb ook doorgeleerd in een vak waarmee je na een dagje buiten makkelijk nog een paar dagen thuis in de boeken kan verder leren ....
(Als je er oog voor hebt: je hebt daar bijv. oerbos met bomen die in de tijd van Rembrandt ook al boom genoemd konden worden.)

Marc
Tinus

Bericht door Tinus »

Wij zijn dit jaar hier 2 dagen op doortocht naar het noorden [www.typisch-zweeds.nl] geweest, hele nette camping in zuid zweden, nederlandse uitbaters (man kom uit Drachten) Je kunt er kanoen/fietsen/vissen (ook alle materiaal huren) en ook zijn er stookplaatsen. Dat er veel fietspaden in de omgeving zijn is vrij uniek voor Zweden en je kunt vanaf de camping 140km kanoen als je wilt. Kijk maar even op de site.

Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI

laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d30aeb0da37ded5e74ee53a78fe7cdd3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 10255994, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68584c38647084a4613700c15233da03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 10255994, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2009 19:47 door Tinus.
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

We gaan al jaren naar Zweden,
ieder jaar als startpunt tot nu toe de Habo Camping, vanuit daar verder gereden.

Veel gravelwegen, die ook goed begaanbaar zijn met een normale auto, echt zelf de wildernis in duiken is niet echt gewaardeerd m.u.v. de aangewezen plaatsen.

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Niels E

Bericht door Niels E »

Wij zijn twee keer in Zweden op rondreis geweest met 4 kinderen.

Zijn toen onder andere op Camping Johannisholm in Dalarna geweest. Hele leuke camping van Nederlandse eigenaren, echt een outdoor camping waar je van alles kan doen: Kanoën, vissen, quadtochten, elandensafari, noem maar op. Wij hebben toen op een regenachtige dag een route gereden van 3 uur over afgelegen gravelpaden. Was echt helemaal top, alleen de auto (Opel Sintra) was er niet zo geschikt voor als mijn 110... Wij zijn aan het plannen om in januari of februari een week of twee weer die kant op te gaan, heb er nu al weer zin in.

Groet,

Niels
Marc-my-Words

Erwin 110TD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> We gaan al jaren naar Zweden,
> ieder jaar als startpunt tot nu toe de Habo
> Camping, vanuit daar verder gereden.
>
> Veel gravelwegen, die ook goed begaanbaar zijn met
> een normale auto, echt zelf de wildernis in duiken
> is niet echt gewaardeerd m.u.v. de aangewezen
> plaatsen.

" echt zelf de wildernis in duiken is niet echt gewaardeerd "
Dat klopt, het is zelfs gewoon verboden m.u.v. dus die plekken waar het expliciet wordt toegestaan.
In principe is het eenvoudig: een auto hoort op een weg.

Aan de andere kant heb je met het Allmansrecht te voet bijna overal toegang, mag je buiten de directe omgeving van bewoning "wild" overnachten en een vuurtje maken, en is het plukken van bessen en paddestoelen vrij. (Vaak wordt dit recht wat beperkter uitgelegd maar het gaat in principe vrij ver.)

Daarom dus mijn suggestie: in Noord-Dalarna vind je wel meer en meer grindwegen die niet direct lekker rijden met de spreekwoordelijke Opel Zaphira.
Zweden zelf zijn niet altijd even kieskeurig: zo kwam ik al eens een oude Volvo tegen waar ik dacht hmm blij dat ik een 4x4 heb, dit jaar stond er zelfs een Citroen Xsara. Het gaat het hier om een doodlopende grindweg waarvan de laatste kilometers de naam grindweg niet meer waar maakt: en het midden houdt tussen bospad en beekbedding. En dan nog verder ... gaat het te voet, maar je bent dan wel binnen een paar honderd meter midden in de "rimboe" met hier en daar een (schuil)hutje.

Dat is dus de reden dat ik eerder Noord Dalarna zou aanraden als Habo, Johannisholm of "Typisch Zweeds", onderweg zal je al genoeg van dit soort gewoon Zweeds landschap zien.

Marc
AUWGUWUK

Bericht door AUWGUWUK »

caming in de buurt van RADA (radastrand) in de buurt bij Hagfors........super met kinderen, goede speelmogelijkheden, leeker zwemmen in het meer wat tot zeker 75 meter uit de kant niet dieper dan 1 mtr is en lagzaam afllopt. De eigenaars (in 2007) waren Nederlands , maar ik heb gehoord dat de camping te koop zou zijn.....

Robb
Madcap

Bericht door Madcap »

nieuwe eigenaren: [www.radastrand.com]

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2009 15:44 door Willem 'MadCap'.
Hans S

Bericht door Hans S »

Bedankt voor al jullie reacties !

Onze ervaring is ook dat je met simpele middelen een hele leuke vakantie met de kinderen kunt hebben, lekker struinen in de bossen. Met een mes stokken snijden (leg de pleisters vast klaar) en vuurtje stoken zijn voor de kids voldoende ingredienten voor een onvergetelijke vakantie. Zo is in mijn geheugen een vakantie van " 100 jaar" geleden gegrift in Luzemburg met mijn ouders op een camping waar het de hele vakantie regende. Wij kinderen vonden het daar prachtig in de modder en mijn ouders hebben er nu nog nachtmerries van. Zo zie je maar weer.

groetjes Hans
Plaats reactie