advies voor beginner
-
Prookie
advies voor beginner
hallo prikkers,
momenteel range-loos, ben ik er toch mee bezig. ik heb een DHZ garage gevonden, zodat ik niet alles, meteen hoef aan te schaffen.
zijn er gereedschappen, die ze daar mogelijk niet hebben? voor de rr 82 3.5
ben van plan om te beginnen met:
-keerringen...welke zijn heeeeeel belangrijk?
-slangen vervangen
-proberen de handrem te stellen
-chassis een jasje geven, om hem zo strak te houden...is hammerite/primer - hammerite een goed idee?
-van alles smeren
wat moet je als beginner zeker niet zelf gaan doen? oh ja, laat maar... jullie 'lepelen' er meteen blokken uit!
hoe zit het, met dat stuurhuis verhaal? ik heb gelezen dat dat een zwakke plek is, nooit je stuur te lang helemaal omgooien enzo....
de mijne is prima, lekt niet....dit wil ik ook graag zo houden! preventie-advies?
alvast mijn dank, prookie:
momenteel range-loos, ben ik er toch mee bezig. ik heb een DHZ garage gevonden, zodat ik niet alles, meteen hoef aan te schaffen.
zijn er gereedschappen, die ze daar mogelijk niet hebben? voor de rr 82 3.5
ben van plan om te beginnen met:
-keerringen...welke zijn heeeeeel belangrijk?
-slangen vervangen
-proberen de handrem te stellen
-chassis een jasje geven, om hem zo strak te houden...is hammerite/primer - hammerite een goed idee?
-van alles smeren
wat moet je als beginner zeker niet zelf gaan doen? oh ja, laat maar... jullie 'lepelen' er meteen blokken uit!
hoe zit het, met dat stuurhuis verhaal? ik heb gelezen dat dat een zwakke plek is, nooit je stuur te lang helemaal omgooien enzo....
de mijne is prima, lekt niet....dit wil ik ook graag zo houden! preventie-advies?
alvast mijn dank, prookie:
-
Mudbuster
Re: advies voor beginner
Ik zou beginnen met de keerringen die lekken
kon het niet laten
succes met zoeken
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('38ce4c33ab31ccadc410df589fecdd26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10184161, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
succes met zoeken
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('38ce4c33ab31ccadc410df589fecdd26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10184161, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
richard78
Re: advies voor beginner
Welkom en gefeliciteerd met het groene virus. Ook voor dit virus moet je vaak je handen wassen:-)
Ik zou geen hammerite gebruiken om je chassis te beschermen. Dit word hard en gaat na een tijdje scheuren. Er komt dan vuil onder de hammerite wat daar russtig te werk kan gaan. En als je eht resultaat ziet is het te laat. Er is pas een draadje geweest waarin ze de binnnenkant van een chassis willen conserveren. Lees een leer.
Nog dingen die je moet aanschaffen? verschillende werkplaats manuals (verschillende hebben verschillende fouten en manieren van uitleg) en parts cataloque vand e auto.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77a44ccd607ea04446dce111a2433daa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10184221, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2009 10:06 door richard78.
Ik zou geen hammerite gebruiken om je chassis te beschermen. Dit word hard en gaat na een tijdje scheuren. Er komt dan vuil onder de hammerite wat daar russtig te werk kan gaan. En als je eht resultaat ziet is het te laat. Er is pas een draadje geweest waarin ze de binnnenkant van een chassis willen conserveren. Lees een leer.
Nog dingen die je moet aanschaffen? verschillende werkplaats manuals (verschillende hebben verschillende fouten en manieren van uitleg) en parts cataloque vand e auto.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77a44ccd607ea04446dce111a2433daa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10184221, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2009 10:06 door richard78.
-
Prookie
Re: advies voor beginner
haha...oke: , is dat, dan toch verkapt 'advies' om eerst te wachten op lekkage?
heb nogal een 'langsdekantvdweg-trauma' opgelopen, van mijn bak...denk bij mezelf, misschien uit voorzorg..eens wat vervangen...
ik lees hier berichten over lekkende slangen/versleten kleine onderdelen....lang zoeken, staat 'ie weer stil..als ik nou gewoon alle kleine boosdoeners vervang..... ik wil gewoon scheuren!
prookie
heb nogal een 'langsdekantvdweg-trauma' opgelopen, van mijn bak...denk bij mezelf, misschien uit voorzorg..eens wat vervangen...
ik lees hier berichten over lekkende slangen/versleten kleine onderdelen....lang zoeken, staat 'ie weer stil..als ik nou gewoon alle kleine boosdoeners vervang..... ik wil gewoon scheuren!
prookie
-
Prookie
Re: advies voor beginner
ha richard,
daar kan ik wel wat mee! bedankt voor het draadje...ben al druk op zoek naar manuals. als het goed is valt er straks 1 op de deurmat. nu even, an die arbeit, heb ik straks weer munten om mijn nieuwe lief in de watten te leggen!
prookie
daar kan ik wel wat mee! bedankt voor het draadje...ben al druk op zoek naar manuals. als het goed is valt er straks 1 op de deurmat. nu even, an die arbeit, heb ik straks weer munten om mijn nieuwe lief in de watten te leggen!
prookie
-
Puffino
Re: advies voor beginner
Prookie, wat er aan jouw wagen moet gebeuren hangt af van de staat van die kar en aan jouw wensen ten aanzien van de kwaliteit er van....
Sterkte, een beginnend autosleutelaar heeft vragen, stel ze hier, er gaat een wereld voor je open. Zo zijn velen van ons begonnen. Ik ook.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sterkte, een beginnend autosleutelaar heeft vragen, stel ze hier, er gaat een wereld voor je open. Zo zijn velen van ons begonnen. Ik ook.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Jurriaan
Re: advies voor beginner
Begin eens met het aanschaffen van een onderdelenboek en een werkplaats-handboek, dan kom je al een stuk verder. Met aanvulling van het Prikbord, wat technisch inzicht en een deel durf kom je dan een heel eind.
Zou de keerringen alleen vervangen als ze lekken, of als je er toch in de buurt bent bij het vervangen van iets anders... Meeste leveranciers hebben de belangrijkste wel op voorraad, dus daar zou ik me niet al te druk om maken
Slangen zou ik ook niet vervangen, tenzij ze lekken of er uitzien dat ze dat binnen niet al te lange tijd gaan doen.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, zou ik alle oliën en vetten nalopen. Kun je daar mooi op nul beginnen in je onderhouds-schema.
Chassis eerst eens goed schoonmaken. Als'ie nog rijdt kun je 'm nog droogrijden. Bij stilstand zou ik het pas van de zomer doen. Gewoon de tuinslang hangen in de gaten die je ziet zitten in het chassis, en net zo lang water erin blijven doen tot er schoon water uit komt. Hogedrukreiniger met rioolset erin is natuurlijk nog fraaier, dan komt er nog net wat meer troep uit.
Stuurinrichting vindt het leuker als je 'm niet te lang op de uiterste punten houdt.
Jurriaan.
Zou de keerringen alleen vervangen als ze lekken, of als je er toch in de buurt bent bij het vervangen van iets anders... Meeste leveranciers hebben de belangrijkste wel op voorraad, dus daar zou ik me niet al te druk om maken
Slangen zou ik ook niet vervangen, tenzij ze lekken of er uitzien dat ze dat binnen niet al te lange tijd gaan doen.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, zou ik alle oliën en vetten nalopen. Kun je daar mooi op nul beginnen in je onderhouds-schema.
Chassis eerst eens goed schoonmaken. Als'ie nog rijdt kun je 'm nog droogrijden. Bij stilstand zou ik het pas van de zomer doen. Gewoon de tuinslang hangen in de gaten die je ziet zitten in het chassis, en net zo lang water erin blijven doen tot er schoon water uit komt. Hogedrukreiniger met rioolset erin is natuurlijk nog fraaier, dan komt er nog net wat meer troep uit.
Stuurinrichting vindt het leuker als je 'm niet te lang op de uiterste punten houdt.
Jurriaan.
-
partech@planet.nl
Re: advies voor beginner
Ik heb ergens nog een engels LR tijdschrift waarin alle (in ieder geval veel) smeerpunten in stonden, zal wel een kopietje voor je maken.
groeten Rolf
groeten Rolf
-
richard78
Re: advies voor beginner
Misschine nog een kleine tip.
Houd een onderhouds dagboekje bij. Schrijf erin op wat je wanneer gedaan hebt, hoe je het gedaan hebt, gemeten waardes, eventuele problemen en toekomstige klusjes. Dit is altijd handig als naslagwerk voor komende klusjes.
Richard78
Houd een onderhouds dagboekje bij. Schrijf erin op wat je wanneer gedaan hebt, hoe je het gedaan hebt, gemeten waardes, eventuele problemen en toekomstige klusjes. Dit is altijd handig als naslagwerk voor komende klusjes.
Richard78
-
noudje
Re: advies voor beginner
yep idd als beginnend sleutelaar 2 jaar geleden maar hiermee mee begonnen lijk wel niet wijs... www.mijnalbum.nl/Album-HQVQNTGI
Hier veel vragen stellen, mee lezen, veel detail foto's maken ( heb er zelf nog te weinig gemaakt moet af en toe 2x kijken hoe het zat) En gewoon doen.
Suc 6 grr noudje
Hier veel vragen stellen, mee lezen, veel detail foto's maken ( heb er zelf nog te weinig gemaakt moet af en toe 2x kijken hoe het zat) En gewoon doen.
Suc 6 grr noudje
-
Jurriaan
Re: advies voor beginner
Noud, APK-afspraak al gemaakt? Wat is 'ie fraai zeg!
Jurriaan.
Jurriaan.
-
noudje
Re: advies voor beginner
nee ben nog lang niet klaar heb nog de electra voor de boeg die staat nog in backorder ben nu nog ffe druk met werk en weinig tijd. Hoop eind van het jaar.
Grr Noudje
Grr Noudje
-
Jurriaan
Re: advies voor beginner
Noud, probeer Autosparks eens:
[www.autosparks.co.uk]
En als ze het niet hebben, kunnen ze het misschien wel maken voor je.
Jurriaan.
[www.autosparks.co.uk]
En als ze het niet hebben, kunnen ze het misschien wel maken voor je.
Jurriaan.
-
Prookie
Re: advies voor beginner
bedankt weer voor de tips.
zojuist een eindeloos gesprek gehad over autotechniek. conclusie: lr onderdelen schijnen ver boven de standaardcapaciteit geproduceerd te zijn, ik hoef me dus niet zo snel druk te maken over slijtage van onderdelen. m.n. lagers en keerringen. ik heb hier gewoon teveel pechverhalen gelezen, denk ik.... nah, wat moet ik dan gaan doen in die DHZ??
dat chassis dan maar...
@ sander lelieveld...overzichtelijk en handig (met plaatjes voor beginners zoals ik): de uitleg over chassisbescherming op je site...mooi dat jij dat allemaal al voor me hebt uitgezocht
@ rolf, handig/graag die kopietjes! volgens mij moet ik binnenkort toch nog bij je langs voor dat sleuteltje. de achterklep zit er trouwens mooi in....het begint wat te worden...
hopelijk is de wagen zaterdag weer in orde... wellicht rijd ik dan meteen door...maar ja, dat heb ik al eens eerder beloofd he?
groet, prookie
zojuist een eindeloos gesprek gehad over autotechniek. conclusie: lr onderdelen schijnen ver boven de standaardcapaciteit geproduceerd te zijn, ik hoef me dus niet zo snel druk te maken over slijtage van onderdelen. m.n. lagers en keerringen. ik heb hier gewoon teveel pechverhalen gelezen, denk ik.... nah, wat moet ik dan gaan doen in die DHZ??
dat chassis dan maar...
@ sander lelieveld...overzichtelijk en handig (met plaatjes voor beginners zoals ik): de uitleg over chassisbescherming op je site...mooi dat jij dat allemaal al voor me hebt uitgezocht
@ rolf, handig/graag die kopietjes! volgens mij moet ik binnenkort toch nog bij je langs voor dat sleuteltje. de achterklep zit er trouwens mooi in....het begint wat te worden...
hopelijk is de wagen zaterdag weer in orde... wellicht rijd ik dan meteen door...maar ja, dat heb ik al eens eerder beloofd he?
groet, prookie
-
Sjoerd van der maaden
Re: advies voor beginner
Hi,
Tot nu toe is bij zowel mijn RRC als bij de P38 het steeds nodig geweest de grote koelvloeistofslangen te vervangen. Deze onderdelen kosten vrijwel niets, bv bij paddock of een betaalbare NL leverancier. Check ook even de remblokjes?? Je bent ten slotte met 2000Kg aan de gang.
Veel plezier.
Groet,
Sjoerd
Tot nu toe is bij zowel mijn RRC als bij de P38 het steeds nodig geweest de grote koelvloeistofslangen te vervangen. Deze onderdelen kosten vrijwel niets, bv bij paddock of een betaalbare NL leverancier. Check ook even de remblokjes?? Je bent ten slotte met 2000Kg aan de gang.
Veel plezier.
Groet,
Sjoerd
-
Prookie
Re: advies voor beginner
ha sjoerd, ..daar kan ik weer iets mee....lijken me leuke beginnersklussen.. kan ik ook meteen iets aan het vreselijke gepiep van de remmen doen, bij vochtig weer.
prookie.
prookie.
-
GeraRRCd
Re: advies voor beginner
prookie,
mbt je stuurhuis: maximale uitslag mag maximaal 30 seconden in 1 minuut (staat in mijn driversmanual), maar slimmer is natuurlijk om sneller los te laten. Mijn stuurhuis (RRC ca '88) heeft het wel begeven en daarom een nieuwe geplaats (reken minimaal 1 middag werk, 2 als het tegenzit). Stuurhuis afstellen etc staat in het werkplaatshandboek.
Verder controleren van wiellagerspeling, staat van de rubber bussen van de ophanging.
Maar eerst beginnen met de vloeistoffen (diff's voor- en achter), stuurhuisolie, motorolie, tussenbakolie, remolie.
Verder iets dat vaak vergeten of te weinig gedaan wordt: de smeernippels van de aandrijfassen (3 nippels per as).
Check de dynamo en accu, de donkere koudere dagen komen er weer aan.
Andere zaken: bougies, bougie-kabels, verdelerkap. Is natuurlijk afhankelijk van hoe de motor loopt.
Remblokken en remolie: als je de historie niet kent zou ik die zeker vervangen. De remblokslijtage en remschijven zijn makkelijk na te gaan want die kan je meten aan de dikte van die componenten. Het piepen kan je o.a. voorkomen door kopervet op de veertjes en blokgeleiderpennen te smeren. Ik heb ook de zijkanten van de blokken ingesmeerd waar ze over de remklauw heenlopen en aansluiting met de remcilinders gelijk meegenomen met kopervet.
Dit is allemaal niet moeilijk, ik heb het in de afgelopen 2 jaar ook geleerd, nadat ik een sleutelcursus bij Hendrik Swane heb gevolgd, en daarna gewoon beginnen.
Qua gereedschap is het makkelijk als je een goede krik hebt (ik heb die bij Rustbuster gekocht, kan 3 ton heffen + 2 goede assteunen voor 6 ton) en denk aan je veiligheid. Je wilt niet dat je een RRC op je neerkomt omdat de krik het begeeft. Een momentsleutel heb je ook nodig en verder een goede doppenset. De rest kan je gewoon met huis-tuin-en-keuken spul beginnen maar als je iets moet zagen zorg dan voor een echt goede ijzerzaag, niet goedkoop maar oh zo doeltreffend.
Succes met deze verslaving, groet Gerard
mbt je stuurhuis: maximale uitslag mag maximaal 30 seconden in 1 minuut (staat in mijn driversmanual), maar slimmer is natuurlijk om sneller los te laten. Mijn stuurhuis (RRC ca '88) heeft het wel begeven en daarom een nieuwe geplaats (reken minimaal 1 middag werk, 2 als het tegenzit). Stuurhuis afstellen etc staat in het werkplaatshandboek.
Verder controleren van wiellagerspeling, staat van de rubber bussen van de ophanging.
Maar eerst beginnen met de vloeistoffen (diff's voor- en achter), stuurhuisolie, motorolie, tussenbakolie, remolie.
Verder iets dat vaak vergeten of te weinig gedaan wordt: de smeernippels van de aandrijfassen (3 nippels per as).
Check de dynamo en accu, de donkere koudere dagen komen er weer aan.
Andere zaken: bougies, bougie-kabels, verdelerkap. Is natuurlijk afhankelijk van hoe de motor loopt.
Remblokken en remolie: als je de historie niet kent zou ik die zeker vervangen. De remblokslijtage en remschijven zijn makkelijk na te gaan want die kan je meten aan de dikte van die componenten. Het piepen kan je o.a. voorkomen door kopervet op de veertjes en blokgeleiderpennen te smeren. Ik heb ook de zijkanten van de blokken ingesmeerd waar ze over de remklauw heenlopen en aansluiting met de remcilinders gelijk meegenomen met kopervet.
Dit is allemaal niet moeilijk, ik heb het in de afgelopen 2 jaar ook geleerd, nadat ik een sleutelcursus bij Hendrik Swane heb gevolgd, en daarna gewoon beginnen.
Qua gereedschap is het makkelijk als je een goede krik hebt (ik heb die bij Rustbuster gekocht, kan 3 ton heffen + 2 goede assteunen voor 6 ton) en denk aan je veiligheid. Je wilt niet dat je een RRC op je neerkomt omdat de krik het begeeft. Een momentsleutel heb je ook nodig en verder een goede doppenset. De rest kan je gewoon met huis-tuin-en-keuken spul beginnen maar als je iets moet zagen zorg dan voor een echt goede ijzerzaag, niet goedkoop maar oh zo doeltreffend.
Succes met deze verslaving, groet Gerard
-
Tom Simonis
Re: advies voor beginner
He, dat lijkt me reuze handig!
Kan ik daar ook een exemplaar van krijgen. Begin binnenkort ook met een RRC. Stapels manuals heb ik overigens op 2 CD's staan, gescoord via marktplaats => auto-onderdelen.
Groet,
Tom
Kan ik daar ook een exemplaar van krijgen. Begin binnenkort ook met een RRC. Stapels manuals heb ik overigens op 2 CD's staan, gescoord via marktplaats => auto-onderdelen.
Groet,
Tom