speling in het stuur 109
-
john
speling in het stuur 109
Nog een andere vraag in verband met de speling in het stuur van mijn 109. Er zit behoorlijk wat speling op/in het stuur en ik vraag mij af of dit af te stellen is of hoe dit op te lossen is. Ik heb al wel begrepen dat het vrij normaal is dat er sprake van speling is en dat het vervangen van het stuurhuis een oplossing zou kunnen zijn?
-
Symon
Re: speling in het stuur 109
Bij mij lagen de kogeltjes van het lager gelijk achter het stuur er allemaal uit
Gr Symon
Gr Symon
-
bas88pickup
Stuurspeling kun je opheffen met de stelschroef, zit aan de zijkant van je stuurhuis. Speling is niet normaal, tenminste bij mij niet. In het spatbord(lhd) zit een extra kapje waar het stuurhuis invalt, deze weghalen en je ziet de stelbout zitten. Borgmoer lossen en de bout met de hand vastdraaien totdat je weerstand voelt, dan de moer weer vastdraaien en er voor zorgen dat de bout niet meedraait. Op deze manier zou de speling opgeheven moeten zijn.
Bas
Bas
-
john
Ik zie de stelbout niet zitten, maar het is goed mogelijk dat ik verkeerd kijk. Misschien voor de duidelijkheid: het is een 109 serie3 uit 1977 ex defensie. Kan hier een verschil in zitten? Is er een tekening/foto waarop ik het kan zien?
-
Frans Bonnes
Meeste speling zit vaak in datgene wat na het stuurhuis komt. namelijk in de diverse stuurkogels.
Kijk die als eerste na en eventueel vervangen.
fb
Kijk die als eerste na en eventueel vervangen.
fb
-
bas88pickup
[www.landyzone.co.uk]
Ik weet niet hoe ik het hele artikel hier krijg, dus maar een link. Defensie of civiel maakt hier niks uit, het artikel is van een RHD, dus even alles in spiegelbeeld bekijken.
Bas
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/11/2009 14:13 door bas88pickup.
Ik weet niet hoe ik het hele artikel hier krijg, dus maar een link. Defensie of civiel maakt hier niks uit, het artikel is van een RHD, dus even alles in spiegelbeeld bekijken.
Bas
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/11/2009 14:13 door bas88pickup.
-
Frank
Als je de speling uit je stuurhuis haalt. (met de stelschroef) Zorg er dan eerst voor dat als je stuur recht staat dat je ook in het midden zit van je stuurhuis, Beste kun je hiervoor je stuur losgooien bij een kogelgewricht zodat je wielen niet de uiterste stand van het stuurhuis (wat heel wat verder is dan je wielen kunnen draaien) belemmeren. Met tape op je stuur kun je aangeven wat je uiterste standen zijn en dus ook daarmee je middelste positie.
Gr Frank
Gr Frank
-
john
Zit de stelschroef aan de zijkant van het stuurhuis en heeft hij een vierkante kop?
-
Dirk109
Speling op het stuur kan ook veel andere oorzaken hebben.
Eerst goed onderzoek(vaak met zijn twee)om te kijken of alles echt goed vast zit.
Denk hierbij aan armen op het relay of pitmanarm op je stuurhuis en zelfs de bouten en moeren onder en boven van relay.
Ook versleten stuurkogels kunnen een oorzaak zijn.
Als laatste kunnen versleten swivels ook een slecht stuurbeeld laten zien.
Bij mijn 109 heb ik alles vervangen van stuurhuis tot swivels en moet enkel nog het een en ander afstellen en dan is alles weer als nieuw.
Wat ook belangrijk is dat in de rechtuit stand van de wielen de slag van het stuurhuis precies in het midden staat.Hier in het midden is de speling het minst.
Dit middenpunt kan je best opzoeken zoals eerder beschreven met een merkje van tape op je stuur.
suc6 Dirk 109
Eerst goed onderzoek(vaak met zijn twee)om te kijken of alles echt goed vast zit.
Denk hierbij aan armen op het relay of pitmanarm op je stuurhuis en zelfs de bouten en moeren onder en boven van relay.
Ook versleten stuurkogels kunnen een oorzaak zijn.
Als laatste kunnen versleten swivels ook een slecht stuurbeeld laten zien.
Bij mijn 109 heb ik alles vervangen van stuurhuis tot swivels en moet enkel nog het een en ander afstellen en dan is alles weer als nieuw.
Wat ook belangrijk is dat in de rechtuit stand van de wielen de slag van het stuurhuis precies in het midden staat.Hier in het midden is de speling het minst.
Dit middenpunt kan je best opzoeken zoals eerder beschreven met een merkje van tape op je stuur.
suc6 Dirk 109
-
john
Bedankt alvast voor alle goede raad. Voor jullie is het gesneden koek. Ik moet er nog eens heel goed naar kijken voordat ik er zomaar aan begin...
-
john
Re: speling in het stuur 109/gelukt!
Het is me gelukt om de speling van het stuur te krijgen door inderdaad de bout aan de zijkant van het stuurhuis strakker te draaien.
Bedankt voor alle tips!
Bedankt voor alle tips!
-
Dirk109
Re: speling in het stuur 109/gelukt!
Ok dat is mooi dan is dit prikbord toch weer ergens goed voor geweest en jij weer een
ervaring rijker!
suc6 met je sleutelhobby
Dirk 109
ervaring rijker!
suc6 met je sleutelhobby
Dirk 109