Geraas aandrijflijn defender130
-
Madcap
Geraas aandrijflijn defender130
Ik hoorde vanochtend dat alle Defender 130's op grijs kenteken problemen hebben met de aandrijflijn. Met name het razen van de differentieel achter wordt veroorzaakt door het ombouwen naar de nederlandse normen. Als je een 130 op geel kenteken hebt wordt deze niet omgebouwd en heb je het probleem dus ook niet. Nederland is het enige land waar dit soort mishandeling plaats vindt? Land Rover Engeland neemt het standpunt in dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade aan de aandrijflijn als gevolg van de ombouw. Wie is er dan wel aansprakelijk?
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2009 12:16 door Willem 'MadCap'.
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2009 12:16 door Willem 'MadCap'.
-
Marc-my-Words
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Dag Willem,
Vlgs het Nderlandse recht is in ieder geval (ook) de verkoper/dealer verantwoordelijk voor een deugdelijk product -- als dus alleen de "grijze" 130 een differentieel-probleem heeft, en je bent daarvoor niet bij de koop gewaarschuwd, dan heb je een duidelijk punt.
Verder denk ik dat ook LandRover Nederland als importeur, maar ook "verkoper" van deze ombouw een verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft (misschien is die aansprakelijkheid alleen indirect via de dealer -- waarschijnlijk ook directer via de garantie).
En of LandRover Engeland zich uiteindelijk aan een aansprakelijkheid kan onttrekken ... LandRover Nederland heeft een directe relatie met Engeland als officieel importeur ... belangrijker is de garantievoorwaarden - zolang je nog garantie hebt - er eens op na te slaan. LandRover Engeland kan misschien wel vinden dat de ombouw niet deugt maar als zij zonder dit voorbehoud garantie op het totaal geven dan is het achteraf beroepen op een ondeugdelijke ombouw niet te rechtvaardigen.
Dat er kennelijk een serieuzer probleem is met die ombouw krijgt overigens wel een steun door juist een uitspraak van LandRover Engeland in de door jou geschetste geest.
Mij lijkt overigens dat een en ander toch relatief eenvoudig is op te lossen: Als ik het goed begrepen heb is het enige wat de "ombouw" mbt de achteras betreft nl het oprekken van de wielbasis, problemen moeten dan dus zitten in de cardan, eventueel in samenspel met het differentieel, wellicht is de cardan net iets boven het accetpable opgerekt.
Marc
Vlgs het Nderlandse recht is in ieder geval (ook) de verkoper/dealer verantwoordelijk voor een deugdelijk product -- als dus alleen de "grijze" 130 een differentieel-probleem heeft, en je bent daarvoor niet bij de koop gewaarschuwd, dan heb je een duidelijk punt.
Verder denk ik dat ook LandRover Nederland als importeur, maar ook "verkoper" van deze ombouw een verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft (misschien is die aansprakelijkheid alleen indirect via de dealer -- waarschijnlijk ook directer via de garantie).
En of LandRover Engeland zich uiteindelijk aan een aansprakelijkheid kan onttrekken ... LandRover Nederland heeft een directe relatie met Engeland als officieel importeur ... belangrijker is de garantievoorwaarden - zolang je nog garantie hebt - er eens op na te slaan. LandRover Engeland kan misschien wel vinden dat de ombouw niet deugt maar als zij zonder dit voorbehoud garantie op het totaal geven dan is het achteraf beroepen op een ondeugdelijke ombouw niet te rechtvaardigen.
Dat er kennelijk een serieuzer probleem is met die ombouw krijgt overigens wel een steun door juist een uitspraak van LandRover Engeland in de door jou geschetste geest.
Mij lijkt overigens dat een en ander toch relatief eenvoudig is op te lossen: Als ik het goed begrepen heb is het enige wat de "ombouw" mbt de achteras betreft nl het oprekken van de wielbasis, problemen moeten dan dus zitten in de cardan, eventueel in samenspel met het differentieel, wellicht is de cardan net iets boven het accetpable opgerekt.
Marc
-
Madcap
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Bij mijn 130 zijn de koppeling en het achterste differentiëel onder garantie vervangen. Sinds de koppeling is vervangen raast de aandrijflijn harder dan ooit. Ik kan daar geen logica in ontdekken want die zitten niet aan elkaar vast. Er komt maandag een technicus van LR Engeland om het probleem (bij een vergelijkbare auto elders) te bekijken.
-
Bart74
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Hebben ze spacers tussen je reactiestangen gezet?
Hierdoor kan je diff onder een andere hoek staan waardoor er misschien geraas op kan treden.
Bart
Hierdoor kan je diff onder een andere hoek staan waardoor er misschien geraas op kan treden.
Bart
-
Voske
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Willem waarom komen ze niet bij jouw wagen kijken
Jij hebt het probleem toch?
Jij hebt het probleem toch?
-
Madcap
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Ze hebben een heleboel 130's grijs kenteken met hetzelfde probleem.
-
Bart74
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Oei...dat is minder... ik hoop niet dat ze besluiten de 130 niet meer te leveren op grijs kenteken....
Of ze zouden de veersteunen ook iets naar achteren moeten zetten om de hoek weer te corrigeren.. maar dan zit je ook met je A-frame op de achteras....
Bart
Of ze zouden de veersteunen ook iets naar achteren moeten zetten om de hoek weer te corrigeren.. maar dan zit je ook met je A-frame op de achteras....
Bart
-
Madcap
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Eigenlijk is de 130 niet geschikt voor de nederlandse grijs kenteken wetgeving. Met veel kunst- en vliegwerk, as verplaatsen, puist in de laadbak, voorzijde van de laadbak eruit zagen en een slabbbetje erin, wordt e.e.a. verbouwd maar echt praktisch wordt de auto nooit. Op een gegeven moment zal LR Nederland wel stoppen met het verbouwen.
-
Marc-my-Words
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Willem 'MadCap' Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eigenlijk is de 130 niet geschikt voor de
> nederlandse grijs kenteken wetgeving. Met veel
> kunst- en vliegwerk, as verplaatsen, puist in de
> laadbak, voorzijde van de laadbak eruit zagen en
> een slabbbetje erin, wordt e.e.a. verbouwd maar
> echt praktisch wordt de auto nooit. Op een gegeven
> moment zal LR Nederland wel stoppen met het
> verbouwen.
Eigenlijk snap ik niet waarom LR-Nederland niet al lang de 130 als chassis-cabine verkoopt met "optioneel" een losse laadbak.
Op deze wijze is de verbouwing een stuk overzichtelijker (en in "serie" uitgevoerd waarschijnlijk ook nog goedkoper ook).
En, naar het schijnt is deze route helemaal grijs-legaal -- en het is in ieder geval vele malen praktischer.
Marc
-------------------------------------------------------
> Eigenlijk is de 130 niet geschikt voor de
> nederlandse grijs kenteken wetgeving. Met veel
> kunst- en vliegwerk, as verplaatsen, puist in de
> laadbak, voorzijde van de laadbak eruit zagen en
> een slabbbetje erin, wordt e.e.a. verbouwd maar
> echt praktisch wordt de auto nooit. Op een gegeven
> moment zal LR Nederland wel stoppen met het
> verbouwen.
Eigenlijk snap ik niet waarom LR-Nederland niet al lang de 130 als chassis-cabine verkoopt met "optioneel" een losse laadbak.
Op deze wijze is de verbouwing een stuk overzichtelijker (en in "serie" uitgevoerd waarschijnlijk ook nog goedkoper ook).
En, naar het schijnt is deze route helemaal grijs-legaal -- en het is in ieder geval vele malen praktischer.
Marc
-
Madcap
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Die uitvoering schijnt in Engeland gewoon te koop te zijn. Ze worden hier niet door de gewone dealer aangeboden staan niet in de brochure.
-
Marc-my-Words
Re: Geraas aandrijflijn defender130
Willem 'MadCap' Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die uitvoering schijnt in Engeland gewoon te koop
> te zijn. Ze worden hier niet door de gewone dealer
> aangeboden staan niet in de brochure.
Ze willen hier in NL kennelijk iets bewerkelijks kant-en-klaar aanbieden -- zie ook de grijskenteken CSW, waarom niet ook een grijskenteken versie op basis van de "commercial" 5 deurs: dan zijn er een heleboel ruiten gewoon niet aanwezig, dus hoeven ook niet dichtgemaakt - en dus voorheen de doorgezaagde streched 110.
Misschien piept de belastingdienst teveel als ze ipv het nu aangeboden model de losse bakjes-variant zouden vermarkten. Het zou wel een leuke creatieve oplossing zijn -- het zou mij niet verbazen als allerlei "nuts" e.a. buiten-bedrijven dan ineens belangstelling zouden tonen want een 130 is eigenlijk een ideaal werkpaard.
Misschien eens een lesje "out-of-the-box" denken (zo heet dat nu, voorheen buiten de kaders, nog langer geleden "een ruim denkraam" -- ik sta te popelen om een paar van deze lesjes tegen een leuk tarief te verkopen.
Marc
-------------------------------------------------------
> Die uitvoering schijnt in Engeland gewoon te koop
> te zijn. Ze worden hier niet door de gewone dealer
> aangeboden staan niet in de brochure.
Ze willen hier in NL kennelijk iets bewerkelijks kant-en-klaar aanbieden -- zie ook de grijskenteken CSW, waarom niet ook een grijskenteken versie op basis van de "commercial" 5 deurs: dan zijn er een heleboel ruiten gewoon niet aanwezig, dus hoeven ook niet dichtgemaakt - en dus voorheen de doorgezaagde streched 110.
Misschien piept de belastingdienst teveel als ze ipv het nu aangeboden model de losse bakjes-variant zouden vermarkten. Het zou wel een leuke creatieve oplossing zijn -- het zou mij niet verbazen als allerlei "nuts" e.a. buiten-bedrijven dan ineens belangstelling zouden tonen want een 130 is eigenlijk een ideaal werkpaard.
Misschien eens een lesje "out-of-the-box" denken (zo heet dat nu, voorheen buiten de kaders, nog langer geleden "een ruim denkraam" -- ik sta te popelen om een paar van deze lesjes tegen een leuk tarief te verkopen.
Marc
-
Madcap
Re: Geraas aandrijflijn defender130
22.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eac5f7c3b2966fc84a121a7402453bbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.foleyspecialistvehicles.co.uk%2Fconversion_images%2F22.jpg', 'http://www.foleyspecialistvehicles.co.uk/conversion_images/22.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.foleyspecialistvehicles.co.uk%2Fconversion_images%2F22.jpg', '', 10201713, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Cadarn
Re: Geraas aandrijflijn defender130
IK neem aan dat de verbouwing die in het verleden werd toegepast, het verlengen van het chassis, de minste problemen oplevert. Mijn al wat oudere 130 heeft dit. Buiten wat extra kruisjes in de lange cardanas, herken ik de problemen niet.
Jaap
Jaap