Standkachel.... maar welke ?
-
Erwin 110TD5
Standkachel.... maar welke ?
Erwin zit te denken om een standkachel in Grover2 te bouwen....
Nu ben ik wat aan het snuffelen gegaan en je hebt water en lucht verwarmers.....
Is het zo simpel :
- water is voor de motor
- lucht voor interieur
Of denk ik er nu een beetje te recht-toe-recht-aan over ?
Het doel is vooral dat het snel warm is binnen (bij voorkeur voor we instappen de ruiten schoon/ontdooid)
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Nu ben ik wat aan het snuffelen gegaan en je hebt water en lucht verwarmers.....
Is het zo simpel :
- water is voor de motor
- lucht voor interieur
Of denk ik er nu een beetje te recht-toe-recht-aan over ?
Het doel is vooral dat het snel warm is binnen (bij voorkeur voor we instappen de ruiten schoon/ontdooid)
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
Andre
Re: Standkachel.... maar welke ?
Erwin,
Ikzelf heb al jaren een webasto termo topC bevalt prima. Het voordeel hiervan is dat je dus het koelwater van je motor verwarmd waardoor deze dus al voorverwarmd is voordat je gaat starten. Deze warmte van het water gebruik je tevens voor het opwarmen van je interieur dmv je kachel die door een relais geschakeld word als het water op tempratuur is.
Het nadeel van alleen de luchtverwarming is dat alleen je interieur warm is maar je blok niet, wat weer wat extra slijtage met zich meebrengt.
Mvg, Andre Kuijt
Ikzelf heb al jaren een webasto termo topC bevalt prima. Het voordeel hiervan is dat je dus het koelwater van je motor verwarmd waardoor deze dus al voorverwarmd is voordat je gaat starten. Deze warmte van het water gebruik je tevens voor het opwarmen van je interieur dmv je kachel die door een relais geschakeld word als het water op tempratuur is.
Het nadeel van alleen de luchtverwarming is dat alleen je interieur warm is maar je blok niet, wat weer wat extra slijtage met zich meebrengt.
Mvg, Andre Kuijt
-
richard78
Re: Standkachel.... maar welke ?
Inhakend op dit draadje. Gezien de motor niet draaid zal de waterpomp ook niet draaien en dus het koelwater niet worden rondgepompt. Is dat niet een probleem? Hoe effectief is het voor verwarmen van je mtoor dan?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c3952823b1dadd0044802bfc7d654aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10168299, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c3952823b1dadd0044802bfc7d654aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10168299, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Tom_RRC
Re: Standkachel.... maar welke ?
Vaak zit er nog een elektrisch pomp in het koelwatercircuit verwerkt welke het koelwater rond pompt.
-
AadG
Re: Standkachel.... maar welke ?
Ga gewoon voor een webasto Thermotop C.
Model is al jaren in de running en heeft zijn kwaliteiten wel bewezen.
Voordeel is ook dat als hij vervuild je hem bij elke webasto dealer kan brengen voor service.
Ik heb al heel wat kachels ingebouwd maar bou uitsluitend nog nieuwe kachels in (ben door schade en schande wijs geworden)
Tweede hands kachels worden ook vaak zonder slangen en dergelijke verkocht. Koop je dan al het slangewerk erbij ben je haast net zo duur uit en heb je een gebruikte kachel.
Als je prijsopgave wil hebben mail me dan even.
info@agys.nl
aagro@caiway.nl
Model is al jaren in de running en heeft zijn kwaliteiten wel bewezen.
Voordeel is ook dat als hij vervuild je hem bij elke webasto dealer kan brengen voor service.
Ik heb al heel wat kachels ingebouwd maar bou uitsluitend nog nieuwe kachels in (ben door schade en schande wijs geworden)
Tweede hands kachels worden ook vaak zonder slangen en dergelijke verkocht. Koop je dan al het slangewerk erbij ben je haast net zo duur uit en heb je een gebruikte kachel.
Als je prijsopgave wil hebben mail me dan even.
info@agys.nl
aagro@caiway.nl
-
Exfietser
Re: Standkachel.... maar welke ?
Wat wil je. Koude streken opzoeken en daar de kachel voor gebruiken? Dan is de techniek het belangrijkste en zou ik een waterverwarmer kiezen. Wil je alleen even snel het interieur opwarmen, dan is een heteluchtkachel mischien handiger.
Heetwater verwarming warmt de motor en het hele koelwatersysteem van de wagen op en geeft warmte via de normale verwarming. Dit kost meer energie (diesel) en duurt waarschijnlijk langer dan alleen de lucht in de wagen verwarmen.
Bovendien als er iets mis is met een heteluchtverwarmer (lekkage in het systeem) kan er koolmonoxide met de warme lucht naar binnen geblazen worden. Dat is bij een heettwaterverwarmer niet mogelijk.Daar wordt alleen maar water rondgepompt. En de kachel zit buiten de kabine.
Bij de heteluchtmodellen zit een ventilator die de lucht in de kabine blaast. De heetwatermodellen hebben een waterpomp. Maar de normale fan van de kachel in de auto moet ook draaien om de kabine warm te krijgen. Dat is dus een zwaardere belasting voor de accu die daarna ook nog de startstroom moet kunnen leveren om de motor te starten.
Arnold.
Heetwater verwarming warmt de motor en het hele koelwatersysteem van de wagen op en geeft warmte via de normale verwarming. Dit kost meer energie (diesel) en duurt waarschijnlijk langer dan alleen de lucht in de wagen verwarmen.
Bovendien als er iets mis is met een heteluchtverwarmer (lekkage in het systeem) kan er koolmonoxide met de warme lucht naar binnen geblazen worden. Dat is bij een heettwaterverwarmer niet mogelijk.Daar wordt alleen maar water rondgepompt. En de kachel zit buiten de kabine.
Bij de heteluchtmodellen zit een ventilator die de lucht in de kabine blaast. De heetwatermodellen hebben een waterpomp. Maar de normale fan van de kachel in de auto moet ook draaien om de kabine warm te krijgen. Dat is dus een zwaardere belasting voor de accu die daarna ook nog de startstroom moet kunnen leveren om de motor te starten.
Arnold.
-
88serie123
Re: Standkachel.... maar welke ?
Er wordt door sommige specialisten afgeraden om in ons klimaat een standkachel (motorverwarming) te nemen. Dit omdat de olie dan wordt opgewarmd in je blok en verder naar onderen zakt. Daarnaast is alleen het koelwater op bedrijfstemperatuur en niet de motor zelf.
Er wordt dus beweerd dat een koude start met standkachel een grotere slijtage in je blok geeft (door minder olie bovenin) dan bij een koude start zonder stand kachel. Er wordt hier gesproken over de modernere motoren, vanwege de synthetische olieen die bij hogere temperatuur een hogere viscositeit krijgen. Zij adviseren om dan een interieurverwarming te nemen.
Ik ben benieuwd naar de meningen.
Adriaan
Er wordt dus beweerd dat een koude start met standkachel een grotere slijtage in je blok geeft (door minder olie bovenin) dan bij een koude start zonder stand kachel. Er wordt hier gesproken over de modernere motoren, vanwege de synthetische olieen die bij hogere temperatuur een hogere viscositeit krijgen. Zij adviseren om dan een interieurverwarming te nemen.
Ik ben benieuwd naar de meningen.
Adriaan
-
richard78
Re: Standkachel.... maar welke ?
Lijkt mij dat als je je auto warm weg zet (zoals elke keer wanneer je hem parkeert) alle warme olie al naar beneden zakt. Zal dit dan echt zo veel erger worden als je de olie weer verwarmt voordat je hem start? Lijkt mij dat de warme olie dunner is en dus makkelijker door je blok word rondgepompt, en dus eerder boven komt om de boel te smeren.
Maar ik heb weer keer verstand van andere zaken
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca46a5f93876b971a67ad8ec68308aeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10169907, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar ik heb weer keer verstand van andere zaken
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca46a5f93876b971a67ad8ec68308aeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10169907, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
AadG
Re: Standkachel.... maar welke ?
Olie zakt toch wel naar beneden.
Maar als je start is de olie dunner en en zal sneller door je blok gaan.
Mijn ervaring is dat een voorverwarmde motor bij starten een heel stuk sneller aanslaat en veel rustiger loopt.
Maar als je start is de olie dunner en en zal sneller door je blok gaan.
Mijn ervaring is dat een voorverwarmde motor bij starten een heel stuk sneller aanslaat en veel rustiger loopt.
-
Marc-my-Words
Re: Standkachel.... maar welke ?
88serie123 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er wordt door sommige specialisten afgeraden om in
> ons klimaat een standkachel (motorverwarming) te
> nemen. Dit omdat de olie dan wordt opgewarmd in je
> blok en verder naar onderen zakt. Daarnaast is
> alleen het koelwater op bedrijfstemperatuur en
> niet de motor zelf.
>
> Er wordt dus beweerd dat een koude start met
> standkachel een grotere slijtage in je blok geeft
> (door minder olie bovenin) dan bij een koude start
> zonder stand kachel. Er wordt hier gesproken over
> de modernere motoren, vanwege de synthetische
> olieen die bij hogere temperatuur een hogere
> viscositeit krijgen. Zij adviseren om dan een
> interieurverwarming te nemen.
>
> Ik ben benieuwd naar de meningen.
>
> Adriaan
Ik ken de voornoemde specialisten noch hun mening niet, maar het lijkt mij baarlijke onzin.
Het motorblok wordt niet verwarmd, slechts alleen de koelvloeistof (letterlijk is dat waar, het motorblok wordt door de koelvloeistof verwarmd).
En als het blok niet verwarmd zou worden, hoe kan dan wel de olie naar onderen zakken ten gevolge van de standkachelwerking?
(En dan, die niet wegzakkende dikke olie: zou die de motor lekker smeren?)
Als ik dan kijk naar de opwarmtijd van een Td5 ... 't is dat ik weinig rijdt anders had ik al lang een standkachel gehad, en misschien wil ik er toch wel eentje.
Rijd je nl onder minder gunstige omstandigheden - glad, sneeuw, helling af, dan krijg je de Td5 zelfs na 20 km nog niet warm, hoogstens lauw en soms zelfs dat niet, en dat is niet alleen oncomfortabel (en meer nog erg onhandig: ijs krabben aan de binnenzijde) maar het klinkt ook waardeloos.
En ... als je echt bezorgd zou zijn mbt de accu, dan zou je daarheen ook een verwarmingslusje moeten leggen.
Marc
-------------------------------------------------------
> Er wordt door sommige specialisten afgeraden om in
> ons klimaat een standkachel (motorverwarming) te
> nemen. Dit omdat de olie dan wordt opgewarmd in je
> blok en verder naar onderen zakt. Daarnaast is
> alleen het koelwater op bedrijfstemperatuur en
> niet de motor zelf.
>
> Er wordt dus beweerd dat een koude start met
> standkachel een grotere slijtage in je blok geeft
> (door minder olie bovenin) dan bij een koude start
> zonder stand kachel. Er wordt hier gesproken over
> de modernere motoren, vanwege de synthetische
> olieen die bij hogere temperatuur een hogere
> viscositeit krijgen. Zij adviseren om dan een
> interieurverwarming te nemen.
>
> Ik ben benieuwd naar de meningen.
>
> Adriaan
Ik ken de voornoemde specialisten noch hun mening niet, maar het lijkt mij baarlijke onzin.
Het motorblok wordt niet verwarmd, slechts alleen de koelvloeistof (letterlijk is dat waar, het motorblok wordt door de koelvloeistof verwarmd).
En als het blok niet verwarmd zou worden, hoe kan dan wel de olie naar onderen zakken ten gevolge van de standkachelwerking?
(En dan, die niet wegzakkende dikke olie: zou die de motor lekker smeren?)
Als ik dan kijk naar de opwarmtijd van een Td5 ... 't is dat ik weinig rijdt anders had ik al lang een standkachel gehad, en misschien wil ik er toch wel eentje.
Rijd je nl onder minder gunstige omstandigheden - glad, sneeuw, helling af, dan krijg je de Td5 zelfs na 20 km nog niet warm, hoogstens lauw en soms zelfs dat niet, en dat is niet alleen oncomfortabel (en meer nog erg onhandig: ijs krabben aan de binnenzijde) maar het klinkt ook waardeloos.
En ... als je echt bezorgd zou zijn mbt de accu, dan zou je daarheen ook een verwarmingslusje moeten leggen.
Marc
-
Dennis101
Re: Standkachel.... maar welke ?
Synthetische olie krijgt bij hogere temperaturen geen hogere viscositeit, de getallen (bijvoorbeeld 5W30) geven alleen aan hoe de olie zich gedraagt bij lage en hoge temperaturen.
De olie uit het voorbeeld zal bij 40 grC een viscositeit hebben van ergens rond de 60 a 70 mm2/s en bij 100 grC zal het ergens rond de 10 mm2/s zijn en dat is toch aanzienlijk dunner te noemen.
Het is wel zo dat een water verwarmende standkachel slechts de cilinderwanden verwarmt, maar niet de zuiger.
De zuigerspeling zal daardoor wel iets toenemen als de kachel gebruikt wordt, maar de hogere temperatuur in de verbrandingsruimte zorgt er ook weer voor dat de motor sneller aanslaat.
De olie in het carter is nog wel koud (en relatief dik) bij een pure water verwarmende kachel, dus die heeft nog net zoveel moeite om bovenin de motor te komen als zonder de kachel.
Of de kachel de slijtage toe zal laten nemen zal een punt van discussie blijven en is mogelijk zelfs per geval verschillend.
Dennis B
De olie uit het voorbeeld zal bij 40 grC een viscositeit hebben van ergens rond de 60 a 70 mm2/s en bij 100 grC zal het ergens rond de 10 mm2/s zijn en dat is toch aanzienlijk dunner te noemen.
Het is wel zo dat een water verwarmende standkachel slechts de cilinderwanden verwarmt, maar niet de zuiger.
De zuigerspeling zal daardoor wel iets toenemen als de kachel gebruikt wordt, maar de hogere temperatuur in de verbrandingsruimte zorgt er ook weer voor dat de motor sneller aanslaat.
De olie in het carter is nog wel koud (en relatief dik) bij een pure water verwarmende kachel, dus die heeft nog net zoveel moeite om bovenin de motor te komen als zonder de kachel.
Of de kachel de slijtage toe zal laten nemen zal een punt van discussie blijven en is mogelijk zelfs per geval verschillend.
Dennis B
-
Marc-my-Words
Re: Standkachel.... maar welke ?
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Synthetische olie krijgt bij hogere temperaturen
> geen hogere viscositeit, de getallen (bijvoorbeeld
> 5W30) geven alleen aan hoe de olie zich gedraagt
> bij lage en hoge temperaturen.
> De olie uit het voorbeeld zal bij 40 grC een
> viscositeit hebben van ergens rond de 60 a 70
> mm2/s en bij 100 grC zal het ergens rond de 10
> mm2/s zijn en dat is toch aanzienlijk dunner te
> noemen.
>
> Het is wel zo dat een water verwarmende
> standkachel slechts de cilinderwanden verwarmt,
> maar niet de zuiger.
> De zuigerspeling zal daardoor wel iets toenemen
> als de kachel gebruikt wordt, maar de hogere
> temperatuur in de verbrandingsruimte zorgt er ook
> weer voor dat de motor sneller aanslaat.
> De olie in het carter is nog wel koud (en relatief
> dik) bij een pure water verwarmende kachel, dus
> die heeft nog net zoveel moeite om bovenin de
> motor te komen als zonder de kachel.
> Of de kachel de slijtage toe zal laten nemen zal
> een punt van discussie blijven en is mogelijk
> zelfs per geval verschillend.
>
> Dennis B
Dus nog steeds lief zijn voor de motor en niet direct grote vermogens vragen.
Doordat het blok en koelvloeistof alvast zijn voorverwarmd zal de olie wel veel sneller op temperatuur zijn, de olie neemt immers om te beginnen de temperatuur van het blok aan na de eerste circulatie, tegelijkertijd volgt ook een versneld opwarmen van het geheel.
Natuurlijk is het allemaal nog mooier bij zomerse temperaturen, maar voor de gedachte dat een standkachel de motor sneller laat slijten als geen standkachel is weinig aanleiding.
(En omgekeerd, bij een tot min 15 gekoeld blok zonder hulpverwarming zal de zuigerspeling de eerste kilometers juist extra klein zijn, de zuiger is vrij snel op bedrijftemperatuur, de koude olie en koelvloeistof zullen alleen maar warmte aan het blok onttrekken en of dat nu ideaal is bij een achterblijvende smering?)
Marc
-------------------------------------------------------
> Synthetische olie krijgt bij hogere temperaturen
> geen hogere viscositeit, de getallen (bijvoorbeeld
> 5W30) geven alleen aan hoe de olie zich gedraagt
> bij lage en hoge temperaturen.
> De olie uit het voorbeeld zal bij 40 grC een
> viscositeit hebben van ergens rond de 60 a 70
> mm2/s en bij 100 grC zal het ergens rond de 10
> mm2/s zijn en dat is toch aanzienlijk dunner te
> noemen.
>
> Het is wel zo dat een water verwarmende
> standkachel slechts de cilinderwanden verwarmt,
> maar niet de zuiger.
> De zuigerspeling zal daardoor wel iets toenemen
> als de kachel gebruikt wordt, maar de hogere
> temperatuur in de verbrandingsruimte zorgt er ook
> weer voor dat de motor sneller aanslaat.
> De olie in het carter is nog wel koud (en relatief
> dik) bij een pure water verwarmende kachel, dus
> die heeft nog net zoveel moeite om bovenin de
> motor te komen als zonder de kachel.
> Of de kachel de slijtage toe zal laten nemen zal
> een punt van discussie blijven en is mogelijk
> zelfs per geval verschillend.
>
> Dennis B
Dus nog steeds lief zijn voor de motor en niet direct grote vermogens vragen.
Doordat het blok en koelvloeistof alvast zijn voorverwarmd zal de olie wel veel sneller op temperatuur zijn, de olie neemt immers om te beginnen de temperatuur van het blok aan na de eerste circulatie, tegelijkertijd volgt ook een versneld opwarmen van het geheel.
Natuurlijk is het allemaal nog mooier bij zomerse temperaturen, maar voor de gedachte dat een standkachel de motor sneller laat slijten als geen standkachel is weinig aanleiding.
(En omgekeerd, bij een tot min 15 gekoeld blok zonder hulpverwarming zal de zuigerspeling de eerste kilometers juist extra klein zijn, de zuiger is vrij snel op bedrijftemperatuur, de koude olie en koelvloeistof zullen alleen maar warmte aan het blok onttrekken en of dat nu ideaal is bij een achterblijvende smering?)
Marc
-
Dennis101
Re: Standkachel.... maar welke ?
Over het algemeen zijn de zuigers van een aluminium legering gemaakt en zijn de cilinderwanden van staal of gietijzer gemaakt.
Aluminium heeft ongeveer de dubbele uitzettingscoëfficiënt van staal en bijna het driedubbele van gietijzer, dus als je de hele motor nog verder afkoelt zal de speling alleen nog maar toenemen. Dit is ook de reden waarom het zo belangrijk is om de motor goed op bedrijfstemperatuur te houden.
Je ziet ook bij steeds meer moderne diesel auto's dat er een vorm van extra verwarming in de auto is aangebracht om de bedrijfstemperatuur in stand te houden als de kachel onder het rijden wordt gebruikt. Mooi voorbeeld is de Freelander 1 TD4 die in het eerste jaar een Webasto als bijverwarming kreeg en daarna een electrische koelwater verwarming.
Dennis B
Aluminium heeft ongeveer de dubbele uitzettingscoëfficiënt van staal en bijna het driedubbele van gietijzer, dus als je de hele motor nog verder afkoelt zal de speling alleen nog maar toenemen. Dit is ook de reden waarom het zo belangrijk is om de motor goed op bedrijfstemperatuur te houden.
Je ziet ook bij steeds meer moderne diesel auto's dat er een vorm van extra verwarming in de auto is aangebracht om de bedrijfstemperatuur in stand te houden als de kachel onder het rijden wordt gebruikt. Mooi voorbeeld is de Freelander 1 TD4 die in het eerste jaar een Webasto als bijverwarming kreeg en daarna een electrische koelwater verwarming.
Dennis B
-
Marc-my-Words
Re: Standkachel.... maar welke ?
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Over het algemeen zijn de zuigers van een
> aluminium legering gemaakt en zijn de
> cilinderwanden van staal of gietijzer gemaakt.
> Aluminium heeft ongeveer de dubbele
> uitzettingscoëfficiënt van staal en bijna het
> driedubbele van gietijzer, dus als je de hele
> motor nog verder afkoelt zal de speling alleen nog
> maar toenemen. Dit is ook de reden waarom het zo
> belangrijk is om de motor goed op
> bedrijfstemperatuur te houden.
> Je ziet ook bij steeds meer moderne diesel auto's
> dat er een vorm van extra verwarming in de auto is
> aangebracht om de bedrijfstemperatuur in stand te
> houden als de kachel onder het rijden wordt
> gebruikt. Mooi voorbeeld is de Freelander 1 TD4
> die in het eerste jaar een Webasto als
> bijverwarming kreeg en daarna een electrische
> koelwater verwarming.
>
> Dennis B
Ja, daar hield ik al rekening mee.
Maar, juist die eerste kilometers als het blok nog zo koud is dat je eraan vast vriest en de zuiger richting bedrijfstemperatuur gaat dan zal de pasvorm toch aardig krap worden.
En wil je nog verder: er bestond ooit een carterverwarmer (althans ik meen hierover ooit iets gelezen te hebben). Voor Siberische toestanden zou je daaraan kunnen denken, lijkt mij handiger en veiliger als een instant barbeque onder het carter.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2009 17:13 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Over het algemeen zijn de zuigers van een
> aluminium legering gemaakt en zijn de
> cilinderwanden van staal of gietijzer gemaakt.
> Aluminium heeft ongeveer de dubbele
> uitzettingscoëfficiënt van staal en bijna het
> driedubbele van gietijzer, dus als je de hele
> motor nog verder afkoelt zal de speling alleen nog
> maar toenemen. Dit is ook de reden waarom het zo
> belangrijk is om de motor goed op
> bedrijfstemperatuur te houden.
> Je ziet ook bij steeds meer moderne diesel auto's
> dat er een vorm van extra verwarming in de auto is
> aangebracht om de bedrijfstemperatuur in stand te
> houden als de kachel onder het rijden wordt
> gebruikt. Mooi voorbeeld is de Freelander 1 TD4
> die in het eerste jaar een Webasto als
> bijverwarming kreeg en daarna een electrische
> koelwater verwarming.
>
> Dennis B
Ja, daar hield ik al rekening mee.
Maar, juist die eerste kilometers als het blok nog zo koud is dat je eraan vast vriest en de zuiger richting bedrijfstemperatuur gaat dan zal de pasvorm toch aardig krap worden.
En wil je nog verder: er bestond ooit een carterverwarmer (althans ik meen hierover ooit iets gelezen te hebben). Voor Siberische toestanden zou je daaraan kunnen denken, lijkt mij handiger en veiliger als een instant barbeque onder het carter.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2009 17:13 door Marc-my-Words.
-
Finn
Re: Standkachel.... maar welke ?
Ik heb hele goede ervaringen met deze koelwaterverwarming
[ambulance.fotopic.net]
ben 4 of 5 keer daarmee in de winter een aantal weken onderweg geweest.
Het duurt best lang bij koude temperaturen om alles warm te krijgen (dat ding heeft 3kw geloof ik). Het blok heeft ook een bypass, mocht je het niet mee willen verwarmen (want er treed nogal wat warmteverlies op daardoor), kan je ervoor kiezen dat het koelwater niet door je motor gepompt wordt (dus alleen naar achteren).
Afgelopen winter was het -35 graden in noord zweden en had hij problemen aan te gaan.. toen ik weer in NL was, deed hij het gewoon weer normaal.
Ik heb de motor toen koud moeten starten.. ging wat moeizaam, maar zover ik dat kan inschatten heeft het blok daar geen schade aan overgehouden.
Gr,
Finn
[ambulance.fotopic.net]
ben 4 of 5 keer daarmee in de winter een aantal weken onderweg geweest.
Het duurt best lang bij koude temperaturen om alles warm te krijgen (dat ding heeft 3kw geloof ik). Het blok heeft ook een bypass, mocht je het niet mee willen verwarmen (want er treed nogal wat warmteverlies op daardoor), kan je ervoor kiezen dat het koelwater niet door je motor gepompt wordt (dus alleen naar achteren).
Afgelopen winter was het -35 graden in noord zweden en had hij problemen aan te gaan.. toen ik weer in NL was, deed hij het gewoon weer normaal.
Ik heb de motor toen koud moeten starten.. ging wat moeizaam, maar zover ik dat kan inschatten heeft het blok daar geen schade aan overgehouden.
Gr,
Finn
-
Gert
Re: Standkachel.... maar welke ?
Hey Finn,
Gaaf ding, heb je die in de normale 2e kachelruimte gemaakt ?
Is het een waterverwarmer die puur op accu's werkt ?
De ambulance heeft geloof ik richting de 10 liter koelvloeistof, dus je hebt een flinke capaciteit nodig.
Kun je ook de waterverwarming naar het blok uitschakelen, en de warmte enkel gebruiken voor in de achterbak ?
Groeten,
Gert
Gaaf ding, heb je die in de normale 2e kachelruimte gemaakt ?
Is het een waterverwarmer die puur op accu's werkt ?
De ambulance heeft geloof ik richting de 10 liter koelvloeistof, dus je hebt een flinke capaciteit nodig.
Kun je ook de waterverwarming naar het blok uitschakelen, en de warmte enkel gebruiken voor in de achterbak ?
Groeten,
Gert
-
Dirk109
Re: Standkachel.... maar welke ?
Ook ik was net aan het uitzoeken of en wat ik zal kopen om mijn serie3 benzine
wat sneller warm temaken.Ik rij zelf puur voor de lol wat kleinere afstandjes en dan zit ik in de winter veel in de kou.Wat ik me eigen afvraag is of de kachel nog even aan kan blijven als je vertrekt om zo meer warmte te geven voor binnen.En moet de kachel lang aanstaan voordat er werkelijk warme lucht uit de ventilator komt?Zelf had ik een kleine thermotop gedacht maar (tot 2lit)zal het dan toch beter zijn om een c te nemen?
Dirk 109 benzine 2.25
wat sneller warm temaken.Ik rij zelf puur voor de lol wat kleinere afstandjes en dan zit ik in de winter veel in de kou.Wat ik me eigen afvraag is of de kachel nog even aan kan blijven als je vertrekt om zo meer warmte te geven voor binnen.En moet de kachel lang aanstaan voordat er werkelijk warme lucht uit de ventilator komt?Zelf had ik een kleine thermotop gedacht maar (tot 2lit)zal het dan toch beter zijn om een c te nemen?
Dirk 109 benzine 2.25
-
AadG
Re: Standkachel.... maar welke ?
Dirk, een thermotop kan je ook als bijverwarming gebruiken.
Als het koelwater de 80 graden heeft bereikt schakelt een webast vanzelf uit.
Als het koelwater de 80 graden heeft bereikt schakelt een webast vanzelf uit.
-
theo bouwman
Re: Standkachel.... maar welke ?
Stand kachel afgeraden in ons klimaat??? sommige auto's hebben al standaard een standkachel, omdat de motor niet genoeg warmte kan produceren voor de binnenruimte. Deze is qua warmte productie al zo efficient dat daarom al meerder fabrikanten standaard een extra verwarming inbouwen. Dacht zelfs ook bij land rover modelen, freelander td4 onder andere.
-
Boelo
Re: Standkachel.... maar welke ?
bijval @Theo: Alfa 166 diesel heeft die standaard ook, mijn 156 diesel zou het ook wel kunnen gebruiken, duurt een eeuwigheid voordat de motor op temp is bij forse koude en dus ook lang wachten op wat warmte uit de kachel.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2009 19:45 door Boelo.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2009 19:45 door Boelo.
-
Dennis101
Re: Standkachel.... maar welke ?
Dat is geen standkachel, maar bijverwarming en de kachel gaat pas aan als de motor loopt.
Dennis B
Dennis B
-
herman-lux
Re: Standkachel.... maar welke ?
ik heb een sirocco standkachel, oostduitsfabrikaat.............
loopt op benzine heb ik alleen aan als het heel erg koud is.
veel vermogen en maar twee standen, aan en uit.
hij is nog wel op ebay.de te vinden
natuurlijk erg basic maar past voor mij goed bij de serie
herman
loopt op benzine heb ik alleen aan als het heel erg koud is.
veel vermogen en maar twee standen, aan en uit.
hij is nog wel op ebay.de te vinden
natuurlijk erg basic maar past voor mij goed bij de serie
herman