Niet starten
-
Rickske
Niet starten
Eindelijk mn motor weer inelkaar, aantal dingen vervangen maar geen complete revisie. (lagers, zuigerveren(ook gehoond) dat soort dingen)
Het probleem is dat de startmotor wel erg veel moeite heeft de motor rond te krijgen.
Momenteel verdenk ik de Accu, die de oude motor prima aan krijgt, maar die heeft ook bijna geen compressie meer.
Deze motor krijg ik met de hand wel rond. Maar niet zo makkelijk als de oude.
Ik heb de spanning gemeten over de accu, die ik met de acculader vol heb geladen,
voor starten met ik 12,7Volt.
tijdens starten duikt ie naar 9,3Volt
Daarna komt ie terug naar 12,4V
De startmotor perst er, met moeite een paar slagen uit, geen snelheid nix.
Ik vermoed nu dat de Accu te oud is. 9.3v is wel erg weinig niet?
Of is de (nieuwe) startmotor die ik heb gemonteerd niet krachtig genoeg?
Het probleem is dat de startmotor wel erg veel moeite heeft de motor rond te krijgen.
Momenteel verdenk ik de Accu, die de oude motor prima aan krijgt, maar die heeft ook bijna geen compressie meer.
Deze motor krijg ik met de hand wel rond. Maar niet zo makkelijk als de oude.
Ik heb de spanning gemeten over de accu, die ik met de acculader vol heb geladen,
voor starten met ik 12,7Volt.
tijdens starten duikt ie naar 9,3Volt
Daarna komt ie terug naar 12,4V
De startmotor perst er, met moeite een paar slagen uit, geen snelheid nix.
Ik vermoed nu dat de Accu te oud is. 9.3v is wel erg weinig niet?
Of is de (nieuwe) startmotor die ik heb gemonteerd niet krachtig genoeg?
-
jarne
Re: Niet starten
probeer het eens met een extra aard kabel van je startmotor naar je accu.
Werkt bij mij erg goed!
grt
Werkt bij mij erg goed!
grt
-
Nick
Heb je hem al ingebouwd, of heb je hem zo los geprobeerd met startkabels? het kan namelijk zijn dat je kabels te dun zijn, de ouderwetse lucas startmotoren trekken veel meer stroom dan die van een peugeot blok, het peugeot blok dat er bij mij in zat kreeg ik met een klein personenauto accuutje zelfs aan, de 2,25 wil dat ook niet...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Marc-my-Words
Dag Rickske,
De goed bedoelde adviezen mbt de (dikke) kabels zijn natuurlijk nooit weg, maar als je gedaan hebt wat je schrijft, althans wat ik lees, dan keldert de accu-spanning aardig diep, en dan is het niet echt gek dat de startmotor zegt: doe het zelf maar.
Kijk eens wat er gebeurt wanneer je een tweede accu aansluit (met dikke startkabels), als de startmotor dan wel lustig rond gaat dan is de accu op z'n minst aan de magere kant -- misschien helpt nog eens stevig doorladen, maar waarschijnlijk is ie levensmoe.
En als het aan de startmotor ligt dan is het niet zozeer een kwestie van niet sterk genoeg, maar meer een kwestie van heel erg gulzig.
Marc
De goed bedoelde adviezen mbt de (dikke) kabels zijn natuurlijk nooit weg, maar als je gedaan hebt wat je schrijft, althans wat ik lees, dan keldert de accu-spanning aardig diep, en dan is het niet echt gek dat de startmotor zegt: doe het zelf maar.
Kijk eens wat er gebeurt wanneer je een tweede accu aansluit (met dikke startkabels), als de startmotor dan wel lustig rond gaat dan is de accu op z'n minst aan de magere kant -- misschien helpt nog eens stevig doorladen, maar waarschijnlijk is ie levensmoe.
En als het aan de startmotor ligt dan is het niet zozeer een kwestie van niet sterk genoeg, maar meer een kwestie van heel erg gulzig.
Marc
-
Rickske
heb momenteel een testopstelling in de schuur, dikte van de kabels is 10mm. Zal dan toch de accu zijn. Ook uiteraard geen idee hoe oud dat die is. Heb geen 2e accu meer hier, wil die uit mn 206benzine/lpg er niet voor opofferen, dies pas nieuw maar niet gemaakt voor grote motoren.
Ik lees goede verhalen over Optima Red en Yellow, weet iemand welke voor een civiele 109 2,25D momenteel zonder extra's, maar met de tijd mischien met extra lampen/compressor/lier (mischien dan ook maar 2e accu he?), van toepassing is?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fda806f65479d1952e8ac0090a465a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10140798, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Ik lees goede verhalen over Optima Red en Yellow, weet iemand welke voor een civiele 109 2,25D momenteel zonder extra's, maar met de tijd mischien met extra lampen/compressor/lier (mischien dan ook maar 2e accu he?), van toepassing is?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fda806f65479d1952e8ac0090a465a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10140798, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Roelie
Ik denk dat de 10mm. toch te dun is beter is 35 of 50 mm lagere leidingweerstand en dus hogere spanning op startmotor.
Roelie
rovertje1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dec563dd3db0fa50e01f27371243bbc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Frovertje1.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/rovertje1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Frovertje1.jpg', '', 10140824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Klik hier voor foto's restauratie
Roelie
rovertje1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dec563dd3db0fa50e01f27371243bbc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Frovertje1.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/rovertje1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Frovertje1.jpg', '', 10140824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Klik hier voor foto's restauratie
-
Marc-my-Words
Roelie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat de 10mm. toch te dun is beter is 35 of
> 50 mm lagere leidingweerstand en dus hogere
> spanning op startmotor.
>
> Roelie
>
Dat kan allemaal best waar wezen, maar als de spanning op de accu al zo - n.l. een kwart ! - inzakt dan maakt een klein beetje extra verlies in de bekabeling niet echt veel meer uit (want er gat hetzij toch nog best een stevige stroom door het systeem en de startmotor werkt slecht danwel de accu levert gewoonweg te weinig vermogen en zakt daarom in).
Ik zou de 206 ernaastzetten, motor iets sneller laten draaien, startkabels verbinden, nog weer even laten lopen, en dan eens kijken of de startmotor anders draait (om te beginnen kort). Als je echt bezorgd bent: lampen aan van de 206 rond het moment dat je de startkabels aansluit en ook weer als je ze afkoppelt. En als het niet direct helpt niet langdurig doorstarten. En zomogelijk iemand de spanning op de LR accu laten meten (nog veiliger ook die van de 206-accu meten).
Marc
> Ik denk dat de 10mm. toch te dun is beter is 35 of
> 50 mm lagere leidingweerstand en dus hogere
> spanning op startmotor.
>
> Roelie
>
Dat kan allemaal best waar wezen, maar als de spanning op de accu al zo - n.l. een kwart ! - inzakt dan maakt een klein beetje extra verlies in de bekabeling niet echt veel meer uit (want er gat hetzij toch nog best een stevige stroom door het systeem en de startmotor werkt slecht danwel de accu levert gewoonweg te weinig vermogen en zakt daarom in).
Ik zou de 206 ernaastzetten, motor iets sneller laten draaien, startkabels verbinden, nog weer even laten lopen, en dan eens kijken of de startmotor anders draait (om te beginnen kort). Als je echt bezorgd bent: lampen aan van de 206 rond het moment dat je de startkabels aansluit en ook weer als je ze afkoppelt. En als het niet direct helpt niet langdurig doorstarten. En zomogelijk iemand de spanning op de LR accu laten meten (nog veiliger ook die van de 206-accu meten).
Marc
-
Exfietser
Gewoon de standaard accu capaciteit nemen. En dan een gewone start accu. Je dynamo moet het aantal extra verbruikers aan kunnen. Dat wordt niet bepaald door de accu maar door de capaciteit van je dynamo. Die moet alle stroom van de auto + verbruikers en de eventuele laadstroom van je accu kunnen leveren. Voor die laadstroom kun je 10 a 20 % van de capaciteit nemen. Dus bij een 45 ampere/uur accu moet je rekenen op een stroom van 4,5 a 9 ampere.
Als je de rest van auto uitrekend:
Twee koplampen van 45 watt is 90 watt en dus 90 / 12 = 7,5 ampere.
Radio 10 ampere.
Achter verlichting 2 x 21 watt + 2 x 5 watt = 52 watt 52/12 = 4,3 ampere
Totaal word het dan 7,5 + 10 + 4,3 + 9(laadstroom) = 21,8 ampere.
Je hebt dan dus genoeg aan een dynamo die zo'n 25 ampere kan leveren.
Dit is alleen een theoretisch voorbeeld. In werkelijkheid zijn er natuurlijk veel meer verbruikers zoals de ontsteking, dimlichten enz.
Je hebt alleen grotere accu nodig als je verbruikers als een koelkast o.i.d hebt die gebruikt worden als de motor uitstaat. De andere reden voor een grotere accu is als je een lier gebruiken wilt. Die trekt zoveel stroom dat geen dynamo dat leveren kan. Die stroom komt dan dus uit de accu. Een grotere accu betekend langer lieren. Hiervoor zou ik een tweede accu inbouwen met een scheidingsdiode zodat de je nooit met een leeggelierde startaccu komt te zitten. Om te starten zou ik een gewone startaccu met de voor de landrover normale capaciteit nemen. En als lieraccu een semi tractie accu die wat dieper ontladen kan worden dan een normale startaccu, maar wel een die goed opgeladen kan worden met de gewone standaard lader die elke wagen normaliter aanboord hebben.
Over de optima's heb ik gelopen jaren toch aantal mensen op dit prikbord horen zeggen dat ze na korte tijd (1 a 2 jaar) defect waren. Hoe dat komt weet ik natuurlijk niet.Verder vind ik het vreemd dat er op de website van optima geen enkel datasheet met electrische specs, laad en ontlaad karakteristieken te vinden is. Als je dus een goede lader wilt ontwerpen kan dat niet omdat je die specs niet hebt. Mischien als een mailtje stuurt dat je ze dan krijgt. Maar als ik goede accu's zou maken zou ik de specs van de daken schreeuwen. Nu staat er alleen een leuk advertentie verhaaltje voor niet techneuten.
Maar ik heb geen idee of de optima's goed zijn. Er zijn ook heel tevreden mensen met de optima accu's. Ik zelf heb om te starten twee goedkope accu's van turkse makelij en die doen het al jaren (5) uitstekend. Ze kostte toen geloof ik met zijn tweeen ruim zestig euro of zo.
De optima's vind ik voornamelijk heel duur en worden verkocht met een prachtig verkooppraatje.
Als je op de website van centurion accu's kijkt staat er veel meer (technische) informatie. Er staat ook heel veel info over diep ontladen. En over het verschil tussen tractie en start batterijen.
En de vraag waneer de accu leeg is bijvoorbeeld: [www.centurion-akku.nl] en [www.centurion-akku.nl].
of deze is ook een goede: [www.centurion-akku.nl]
Er wordt zeer duidelijk verteld dat een accu dieper ontladen dan 12 volt uit den boze is. Mischien hebben de mensen met optima's dat wel gedaan en ging hij daardoor in twee jaar stuk. Dat weet je natuurlijk niet. Een van de nadelen van het internet is dat iedereen dingen voor waar aanneemt zonder dat de rest van het verhaal bekent is. Als je maar vaak genoeg zegt dat een rood balletje groen is, is het balletje op een gegeven moment inderdaad groen. En dit geld in zowel voor postieve als negatieve verhalen.
Ik weet ook niet of centurion goed is. Maar het is een nederlandse fabrikant met een website die mij meer vertrouwen geeft dan het geblaat van optima. Je kunt ook eens kijken naar varta bijvoorbeeld. Ik zie nergens een goede reden waarom het ene merk zoveel beter zou zijn dan het andere.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2009 17:14 door Exfietser.
Als je de rest van auto uitrekend:
Twee koplampen van 45 watt is 90 watt en dus 90 / 12 = 7,5 ampere.
Radio 10 ampere.
Achter verlichting 2 x 21 watt + 2 x 5 watt = 52 watt 52/12 = 4,3 ampere
Totaal word het dan 7,5 + 10 + 4,3 + 9(laadstroom) = 21,8 ampere.
Je hebt dan dus genoeg aan een dynamo die zo'n 25 ampere kan leveren.
Dit is alleen een theoretisch voorbeeld. In werkelijkheid zijn er natuurlijk veel meer verbruikers zoals de ontsteking, dimlichten enz.
Je hebt alleen grotere accu nodig als je verbruikers als een koelkast o.i.d hebt die gebruikt worden als de motor uitstaat. De andere reden voor een grotere accu is als je een lier gebruiken wilt. Die trekt zoveel stroom dat geen dynamo dat leveren kan. Die stroom komt dan dus uit de accu. Een grotere accu betekend langer lieren. Hiervoor zou ik een tweede accu inbouwen met een scheidingsdiode zodat de je nooit met een leeggelierde startaccu komt te zitten. Om te starten zou ik een gewone startaccu met de voor de landrover normale capaciteit nemen. En als lieraccu een semi tractie accu die wat dieper ontladen kan worden dan een normale startaccu, maar wel een die goed opgeladen kan worden met de gewone standaard lader die elke wagen normaliter aanboord hebben.
Over de optima's heb ik gelopen jaren toch aantal mensen op dit prikbord horen zeggen dat ze na korte tijd (1 a 2 jaar) defect waren. Hoe dat komt weet ik natuurlijk niet.Verder vind ik het vreemd dat er op de website van optima geen enkel datasheet met electrische specs, laad en ontlaad karakteristieken te vinden is. Als je dus een goede lader wilt ontwerpen kan dat niet omdat je die specs niet hebt. Mischien als een mailtje stuurt dat je ze dan krijgt. Maar als ik goede accu's zou maken zou ik de specs van de daken schreeuwen. Nu staat er alleen een leuk advertentie verhaaltje voor niet techneuten.
Maar ik heb geen idee of de optima's goed zijn. Er zijn ook heel tevreden mensen met de optima accu's. Ik zelf heb om te starten twee goedkope accu's van turkse makelij en die doen het al jaren (5) uitstekend. Ze kostte toen geloof ik met zijn tweeen ruim zestig euro of zo.
De optima's vind ik voornamelijk heel duur en worden verkocht met een prachtig verkooppraatje.
Als je op de website van centurion accu's kijkt staat er veel meer (technische) informatie. Er staat ook heel veel info over diep ontladen. En over het verschil tussen tractie en start batterijen.
En de vraag waneer de accu leeg is bijvoorbeeld: [www.centurion-akku.nl] en [www.centurion-akku.nl].
of deze is ook een goede: [www.centurion-akku.nl]
Er wordt zeer duidelijk verteld dat een accu dieper ontladen dan 12 volt uit den boze is. Mischien hebben de mensen met optima's dat wel gedaan en ging hij daardoor in twee jaar stuk. Dat weet je natuurlijk niet. Een van de nadelen van het internet is dat iedereen dingen voor waar aanneemt zonder dat de rest van het verhaal bekent is. Als je maar vaak genoeg zegt dat een rood balletje groen is, is het balletje op een gegeven moment inderdaad groen. En dit geld in zowel voor postieve als negatieve verhalen.
Ik weet ook niet of centurion goed is. Maar het is een nederlandse fabrikant met een website die mij meer vertrouwen geeft dan het geblaat van optima. Je kunt ook eens kijken naar varta bijvoorbeeld. Ik zie nergens een goede reden waarom het ene merk zoveel beter zou zijn dan het andere.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2009 17:14 door Exfietser.
-
Puffino
precies.
Rickske, ook Optima accu's hebben geen eeuwig leven.
Als ie het een paar slagen wel doet, betekent het dat het blok wel wil draaien, anders was ie waarschijnlijk helemaal niet rondgegaan.
En die kabel, zeg in vredesnaam niet 10mm maar een hoeveelheid in de eenheid van kabeldiktes, namelijk "kwadraat". Dat is oppervlakte, misschien bedoel je 10mm kwadraat, misschien wel iets anders, dat weten we nu niet.
Zoals Marc aal aangaf zal echter die bekabeling niet het punt wezen, als de accuspanning zover inzakt.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Rickske, ook Optima accu's hebben geen eeuwig leven.
Als ie het een paar slagen wel doet, betekent het dat het blok wel wil draaien, anders was ie waarschijnlijk helemaal niet rondgegaan.
En die kabel, zeg in vredesnaam niet 10mm maar een hoeveelheid in de eenheid van kabeldiktes, namelijk "kwadraat". Dat is oppervlakte, misschien bedoel je 10mm kwadraat, misschien wel iets anders, dat weten we nu niet.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Marc-my-Words
Puffino Schreef:
> precies.
>
> Rickske, ook Optima accu's hebben geen eeuwig
> leven.
>
> Als ie het een paar slagen wel doet, betekent het
> dat het blok wel wil draaien, anders was ie
> waarschijnlijk helemaal niet rondgegaan.
>
> En die kabel, zeg in vredesnaam niet 10mm maar een
> hoeveelheid in de eenheid van kabeldiktes,
> namelijk "kwadraat". Dat is oppervlakte, misschien
> bedoel je 10mm kwadraat, misschien wel iets
> anders, dat weten we nu niet.
Zoals Marc aal
> aangaf zal echter die bekabeling niet het punt
> wezen, als de accuspanning zover inzakt.
Precies, want 10 mm komt op 78,5 mm2.
Kabel van 50 mm, ofwel 5 cm, dikte vind je alleen op van die haspels van een paar meter diameter.
Omgekeerd: 35 mm2 staat gelijk met 6,7 mm diameter, en 50 mm2 is dan 8 mm.
NB Het gaat hier om nominaal berekende koperdiameters.
Marc
> precies.
>
> Rickske, ook Optima accu's hebben geen eeuwig
> leven.
>
> Als ie het een paar slagen wel doet, betekent het
> dat het blok wel wil draaien, anders was ie
> waarschijnlijk helemaal niet rondgegaan.
>
> En die kabel, zeg in vredesnaam niet 10mm maar een
> hoeveelheid in de eenheid van kabeldiktes,
> namelijk "kwadraat". Dat is oppervlakte, misschien
> bedoel je 10mm kwadraat, misschien wel iets
> anders, dat weten we nu niet.
> aangaf zal echter die bekabeling niet het punt
> wezen, als de accuspanning zover inzakt.
Precies, want 10 mm komt op 78,5 mm2.
Kabel van 50 mm, ofwel 5 cm, dikte vind je alleen op van die haspels van een paar meter diameter.
Omgekeerd: 35 mm2 staat gelijk met 6,7 mm diameter, en 50 mm2 is dan 8 mm.
NB Het gaat hier om nominaal berekende koperdiameters.
Marc
-
Rickske
uiteraard gaat het hier om 10mmkwadraat.. heb niet van die kleine 2tjes op mn toestenbord.. dus nam aan dat het voor zich sprak. Ik heb nog nooit ergens kabel kunnen kopen in een andere maatvoering dan mmkwadraat eigenlijk.
-
Marc-my-Words
Dag Rickske,
Hoe dunner je de draden kiest hoe minder je accu zou moeten instorten.
Uiteindelijk gaat het erom dat je startmotor ronddraait, en als je accu dat niet trekt dan helpen ook de dikste draden niet.
En als ik kijk naar sommige hulpstartkabels ... zelfs door achterlijk dunne draadjes krijg je vaak nog genoeg stroom om iemand op pad te helpen.
(Niet dat ik dit soort startkabels als aanbeveling wil meegeven!)
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 13:12 door Marc-my-Words.
Hoe dunner je de draden kiest hoe minder je accu zou moeten instorten.
Uiteindelijk gaat het erom dat je startmotor ronddraait, en als je accu dat niet trekt dan helpen ook de dikste draden niet.
En als ik kijk naar sommige hulpstartkabels ... zelfs door achterlijk dunne draadjes krijg je vaak nog genoeg stroom om iemand op pad te helpen.
(Niet dat ik dit soort startkabels als aanbeveling wil meegeven!)
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 13:12 door Marc-my-Words.
-
Iwan Stuifzand
Heb je de motor inmiddels aan het lopen?
Als je wilt kan ik wel even komen helpen
Iwan
Als je wilt kan ik wel even komen helpen
Iwan