Hiclone ?
-
Erwin 110TD5
Re: Hiclone ?
Voor en tegenstanders...
Een vriend van me is dealer van dit spul en hij zweert erbij, minder verbuik en betere prestaties.... Mede door de meldingen hier 2 jaar geleden ben ik nog wat sceptisch, zoals ik dat met veel dingen ben. TNO schijnt hun spulleboel getest te hebben, met toch wel aardige resultaten vind ik.....dus misschien toch eens een setje bij hem lospeuteren (mocht dat zover komen dan laat ik de bevindingen hier wel weten )
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 07:24 door Erwin 110TD5.
Een vriend van me is dealer van dit spul en hij zweert erbij, minder verbuik en betere prestaties.... Mede door de meldingen hier 2 jaar geleden ben ik nog wat sceptisch, zoals ik dat met veel dingen ben. TNO schijnt hun spulleboel getest te hebben, met toch wel aardige resultaten vind ik.....dus misschien toch eens een setje bij hem lospeuteren (mocht dat zover komen dan laat ik de bevindingen hier wel weten )
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 07:24 door Erwin 110TD5.
-
Marc
Re: Hiclone ?
AG te Genderen verkoopt ze ook en uit ervaring en verhalen werkt het alleen bij meerdere van deze apparaten inbouwen. Een enkel stuk heeft zeker geen effect. Ik ben van plan om er op zn minst een stuk of drie te monteren, dat schijnt echt te werken. Bel even met Ad, hij kan je uitvoerig eea vertellen over 'groen rijden'. Succes!
-
Marc
Re: Hiclone ?
Hoezo? Als mensen interesse in een product hebben, mogen zij daar toch informatie over inwinnen? En iemand doet dat toevallig hier op dit forum, dus mogen anderen daar op reageren.
Daar is een forum voor bedoeld; informatie uitwisselen.
Daarnaast zijn producten doorgaans steeds in ontwikkeling, dus een hiclone/ cyclone ding ook.
Goed of slecht, dat is aan de gebruiker of aan testreports. En de testen liegen er niet om, het nut bewijst zich wel degelijk. Het is niet 'gewoon gebakken lucht' in dit geval.
En als mensen zoals jij 'zulke' discussies zat zijn, lees je het toch gewoon niet.
Laat verder anderen gewoon in hun waarde om vragen te stellen en/ of vragen te beantwoorden zonder keer op keer te roepen dat ze maar een zoekfunctie moeten gebruiken of discussies voordat het een discussie gaat worden te opperen om te stoppen/ sluiten. Daar gaat niemand wijzer van worden lijkt mij. (Dit is niet per definitie aan jou gericht, maar in het algemeen)
Daar is een forum voor bedoeld; informatie uitwisselen.
Daarnaast zijn producten doorgaans steeds in ontwikkeling, dus een hiclone/ cyclone ding ook.
Goed of slecht, dat is aan de gebruiker of aan testreports. En de testen liegen er niet om, het nut bewijst zich wel degelijk. Het is niet 'gewoon gebakken lucht' in dit geval.
En als mensen zoals jij 'zulke' discussies zat zijn, lees je het toch gewoon niet.
Laat verder anderen gewoon in hun waarde om vragen te stellen en/ of vragen te beantwoorden zonder keer op keer te roepen dat ze maar een zoekfunctie moeten gebruiken of discussies voordat het een discussie gaat worden te opperen om te stoppen/ sluiten. Daar gaat niemand wijzer van worden lijkt mij. (Dit is niet per definitie aan jou gericht, maar in het algemeen)
-
paulus-109
Re: Hiclone ?
ik snap gert volledig,
deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier.
een keer kan twee keer ook maar de derde en vierde........................................
..................daar is het archief voor.
paul
deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier.
een keer kan twee keer ook maar de derde en vierde........................................
..................daar is het archief voor.
paul
-
Marc
Re: Hiclone ?
Goh, wat een kortzichtigheid weer.
"wat niet stuk is, vervangen we niet en wat goed werkt, ontwikkelen we niet."
ondanks dat er 'genoeg' over geschreven is, dat er een archief bestaat, wil niet zeggen dat er ook een gemakkelijk te vinden waarheid te vinden is. Daarnaast, zal in dit archief ook een hoop zooi te lezen zijn, wat achterhaald is. Leuk zo'n archief, maar ook archief moet onderhouden worden. En in dit archief staat zoveel, met zoveel onzinnigheden en waarheden, dat het je een dag kost om antwoorden te vinden. Maw, wat mij betreft mogen mensen steeds vragen blijven stellen. De keus ligt aan een ieder om het 1) te lezen en 2) te antwoorden.
Om ontopic te gaan; ja, er is veel geschreven, er is veel twijvel en er zijn veel tegenstanders. Laat je voorlichten bij hen die er verstand van hebben en probeer het desnoods uit. Er is geloof ik zoiets als een drie maanden garantie, waarbij je je geld terug kunt krijgen als het niet werkt. Lees bijsluiter
Weet je verbruik en kracgt van je blok, laat er op zn minst 3 monteren op de juiste plek en meet opnieuw de waardes. Wie weet is er wel degelijk verschil en vindt je dit een waardevolle aanvulling op jouw specs. Mijn mening: ik geloof er in, ware het niet dat ik het n hoop geld vind. Kanttekening: als het geld bespaard, is dat het ook weer waard.
"wat niet stuk is, vervangen we niet en wat goed werkt, ontwikkelen we niet."
ondanks dat er 'genoeg' over geschreven is, dat er een archief bestaat, wil niet zeggen dat er ook een gemakkelijk te vinden waarheid te vinden is. Daarnaast, zal in dit archief ook een hoop zooi te lezen zijn, wat achterhaald is. Leuk zo'n archief, maar ook archief moet onderhouden worden. En in dit archief staat zoveel, met zoveel onzinnigheden en waarheden, dat het je een dag kost om antwoorden te vinden. Maw, wat mij betreft mogen mensen steeds vragen blijven stellen. De keus ligt aan een ieder om het 1) te lezen en 2) te antwoorden.
Om ontopic te gaan; ja, er is veel geschreven, er is veel twijvel en er zijn veel tegenstanders. Laat je voorlichten bij hen die er verstand van hebben en probeer het desnoods uit. Er is geloof ik zoiets als een drie maanden garantie, waarbij je je geld terug kunt krijgen als het niet werkt. Lees bijsluiter
Weet je verbruik en kracgt van je blok, laat er op zn minst 3 monteren op de juiste plek en meet opnieuw de waardes. Wie weet is er wel degelijk verschil en vindt je dit een waardevolle aanvulling op jouw specs. Mijn mening: ik geloof er in, ware het niet dat ik het n hoop geld vind. Kanttekening: als het geld bespaard, is dat het ook weer waard.
-
Marc-my-Words
Re: Hi-clown !
Hoewel ik erg van de vrijheid van meningsuiting ben, en dus niet voor censuur zou ik bijna zeggen: kan dit niet op slot !!
De discussie hier begint weer erg op een clone van de voorgaande te lijken, suggestief met metingen schermen maar nog steeds geen echte, serieuze dubbel blinde proefnemingen. Ik zou zeggen dat het vooral clownesk is wat er rond de clones gezegd wordt.
Natuurlijk werkt een Cyclone of andere "clone" om in een passend gedimensioneerde opstelling, andere, gunstiger meetgegevens op te leveren als in een opstelling zonder.
Als je je opdracht goed formuleert dan krijg je dit zelfs met een TNO-rapportje "bewezen" -- ook hier geldt: "wie betaalt die bepaalt".
Je hoeft overigens niet veel geld uit te geven voor een proefje dat de werking lijkt te illustreren ('t is een vals bewijs!):
Neem een fles water, geeft niet wat, een ouderwetse melkfles of een moderne cola oid. -- vul die met water en laat m'n leeglopen -- als je de inhoud van de fles aan het draaien maakt met even een cirkel-beweging dan loopt ie veel sneller leeg. (Stuur mij maar in een PBtje als je kwijt wilt waar deze proef de mist ingaat.)
Goed, in de meer theoretische werkelijkeheid zijn er gevallen waar een slimme werveling een betere stroomlijn geeft. De praktijk is weerbarstig, er zijn nl erg veel variabelen: luchtsnelheden, bochten, oneffenheden ... en wat niet meer in het inlaatkanaal.
(Het is een beetje als een spoiler op een race-auto: na windtunnelproeven kan je daarmee, bij bepaalde <hier dus hoge> snelheden enige winst halen. Zet je echter een Sjonnie-spoiler op een Sjonnie-bak dan is het enige effect dat het Sjonnie-aanzicht gesterkt wordt, ofwel het uitzicht nog verder gespoiled.)
Nuttiger is het polijsten van het inlaattraject, en nog nuttiger het zo nu en dan schoonmaken, maar dan nog geldt dat dit alleen nuttig is op het moment dat dat inlaatkanaal beperkend wordt, dus hoogstens die paar korte momenten dat je ± vol vermogen nodig hebt.
En dan, om hopelijk de discussie weer even af te maken: De meesten onder ons (sorry NA-guys) hebben een Turbo, als daarin de inlaatlucht niet heerlijk wordt "stukgeslagen" in werveling gebracht etc. nou dan weet ik het niet (of eigenlijk wel, dan is je turbo stuk).
Marc (die andere dus, die hier verder niet veel woorden aan vuil wil maken)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 13:03 door Marc-my-Words.
De discussie hier begint weer erg op een clone van de voorgaande te lijken, suggestief met metingen schermen maar nog steeds geen echte, serieuze dubbel blinde proefnemingen. Ik zou zeggen dat het vooral clownesk is wat er rond de clones gezegd wordt.
Natuurlijk werkt een Cyclone of andere "clone" om in een passend gedimensioneerde opstelling, andere, gunstiger meetgegevens op te leveren als in een opstelling zonder.
Als je je opdracht goed formuleert dan krijg je dit zelfs met een TNO-rapportje "bewezen" -- ook hier geldt: "wie betaalt die bepaalt".
Je hoeft overigens niet veel geld uit te geven voor een proefje dat de werking lijkt te illustreren ('t is een vals bewijs!):
Neem een fles water, geeft niet wat, een ouderwetse melkfles of een moderne cola oid. -- vul die met water en laat m'n leeglopen -- als je de inhoud van de fles aan het draaien maakt met even een cirkel-beweging dan loopt ie veel sneller leeg. (Stuur mij maar in een PBtje als je kwijt wilt waar deze proef de mist ingaat.)
Goed, in de meer theoretische werkelijkeheid zijn er gevallen waar een slimme werveling een betere stroomlijn geeft. De praktijk is weerbarstig, er zijn nl erg veel variabelen: luchtsnelheden, bochten, oneffenheden ... en wat niet meer in het inlaatkanaal.
(Het is een beetje als een spoiler op een race-auto: na windtunnelproeven kan je daarmee, bij bepaalde <hier dus hoge> snelheden enige winst halen. Zet je echter een Sjonnie-spoiler op een Sjonnie-bak dan is het enige effect dat het Sjonnie-aanzicht gesterkt wordt, ofwel het uitzicht nog verder gespoiled.)
Nuttiger is het polijsten van het inlaattraject, en nog nuttiger het zo nu en dan schoonmaken, maar dan nog geldt dat dit alleen nuttig is op het moment dat dat inlaatkanaal beperkend wordt, dus hoogstens die paar korte momenten dat je ± vol vermogen nodig hebt.
En dan, om hopelijk de discussie weer even af te maken: De meesten onder ons (sorry NA-guys) hebben een Turbo, als daarin de inlaatlucht niet heerlijk wordt "stukgeslagen" in werveling gebracht etc. nou dan weet ik het niet (of eigenlijk wel, dan is je turbo stuk).
Marc (die andere dus, die hier verder niet veel woorden aan vuil wil maken)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 13:03 door Marc-my-Words.
-
Justus Christus
Re: Hi-clown !
Het is redelijk simpel;
Wat is de conclussie van dit TNO onderzoek en wat was de methode?
Als het empirisch aan te tonen is dat dit systeem werk dan is er geen discussie nodig toch?
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59d7ce8cfab671b553a20aea6bdfd13c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10150825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wat is de conclussie van dit TNO onderzoek en wat was de methode?
Als het empirisch aan te tonen is dat dit systeem werk dan is er geen discussie nodig toch?
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59d7ce8cfab671b553a20aea6bdfd13c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10150825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: Hi-clown !
Justus Christus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is redelijk simpel;
>
> Wat is de conclussie van dit TNO onderzoek en wat
> was de methode?
> Als het empirisch aan te tonen is dat dit systeem
> werk dan is er geen discussie nodig toch?
Als ik een andere Marc citeer:
"Goed of slecht, dat is aan de gebruiker of aan testreports."
"En de testen liegen er niet om, het nut bewijst zich wel degelijk."
"Het is niet 'gewoon gebakken lucht' in dit geval."
Ik heb nog steeds geen serieus te nemen testrapporten gezien.
Mijn punt is verder dat testrapporten alleen wat zeggen als je opdracht en testopzet tot in detail kent.
Graag sluit ik mij aan bij JC:
Als er een serieuze dubbelblind praktijk-proef gedaan is en daaruit blijkt een significante winst ... dan moet je wel stopverf tussen je oren hebben, of erg steekhoudende argumenten ... vooralsnog is er zelfs geen reden tot "voordeel van de de twijfel".
Marc (die andere dus die nu echt gaat proberen hier geen andere woorden meer vuil aan te maken)
-------------------------------------------------------
> Het is redelijk simpel;
>
> Wat is de conclussie van dit TNO onderzoek en wat
> was de methode?
> Als het empirisch aan te tonen is dat dit systeem
> werk dan is er geen discussie nodig toch?
Als ik een andere Marc citeer:
"Goed of slecht, dat is aan de gebruiker of aan testreports."
"En de testen liegen er niet om, het nut bewijst zich wel degelijk."
"Het is niet 'gewoon gebakken lucht' in dit geval."
Ik heb nog steeds geen serieus te nemen testrapporten gezien.
Mijn punt is verder dat testrapporten alleen wat zeggen als je opdracht en testopzet tot in detail kent.
Graag sluit ik mij aan bij JC:
Als er een serieuze dubbelblind praktijk-proef gedaan is en daaruit blijkt een significante winst ... dan moet je wel stopverf tussen je oren hebben, of erg steekhoudende argumenten ... vooralsnog is er zelfs geen reden tot "voordeel van de de twijfel".
Marc (die andere dus die nu echt gaat proberen hier geen andere woorden meer vuil aan te maken)
-
paulus-109
Re: Hi-clown !
,,De discussie hier begint weer erg op een clone van de voorgaande te lijken, suggestief met metingen schermen maar nog steeds geen echte, serieuze dubbel blinde proefnemingen,,
juist, een clone van een discussie over een clone.
juist, een clone van een discussie over een clone.
-
Alex aka Grizzly
Re: Hi-clown !
gaat weer lekker hier.
ik heb een voorstel als we het forum nu eens afschaffen en alleen het archief laten bestaan, mocht er iemand komen die een nieuwe vraag heeft ( volgens sommige zo goed als onmogelijk ) die niet in het archief staat dan stellen we gewoon een paar "ALLES WETENDE STORTHOPEN" aan!!!!
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 20:15 door Grizzly.
ik heb een voorstel als we het forum nu eens afschaffen en alleen het archief laten bestaan, mocht er iemand komen die een nieuwe vraag heeft ( volgens sommige zo goed als onmogelijk ) die niet in het archief staat dan stellen we gewoon een paar "ALLES WETENDE STORTHOPEN" aan!!!!
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 20:15 door Grizzly.
-
Erwin 110TD5
Re: Hi-clown !
Mee eens..sommigen lijken altijd het laatste woord te willen of alleen hun visie te zien als de waarheid...
..... maar om nu eens de koe bij de hoorns te vatten... IK ga der een testen in mijn 110, zoals ik al aangaf een maatje van me zit in dat spul dus het is te regelen... Heb het verbuik tot nu toe goed bijgehouden en weet dat wat ik gemiddeld (terrein/autoweg/woon-werk/recreatie) verbuik over ca. 5000 km.
Binnenkort dat ding erin en dan weer 5000 rondtufeen...Dan heb ik denk ik een redelijke test gedaan.
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
..... maar om nu eens de koe bij de hoorns te vatten... IK ga der een testen in mijn 110, zoals ik al aangaf een maatje van me zit in dat spul dus het is te regelen... Heb het verbuik tot nu toe goed bijgehouden en weet dat wat ik gemiddeld (terrein/autoweg/woon-werk/recreatie) verbuik over ca. 5000 km.
Binnenkort dat ding erin en dan weer 5000 rondtufeen...Dan heb ik denk ik een redelijke test gedaan.
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
paulus-109
Re: Hi-clown !
nou sorry hoor,
ik hou m,n vingers in het vervolg wel stil.
maar, toevallig heb ik naar aanleiding van een zelfde discussie en tijd terug zo,n hyclone
drieling gebruikt in mijn series III, omdat ik het een kans wilde geven.
En wat denk je?............................................................
................................................het werkte bij niet naar tevredenheid zeg maar.
Na 2500 km heb ik ze er weer uit gehaald.
wellicht lag het alsnog aan mijn rechtervoet.
paul
ik hou m,n vingers in het vervolg wel stil.
maar, toevallig heb ik naar aanleiding van een zelfde discussie en tijd terug zo,n hyclone
drieling gebruikt in mijn series III, omdat ik het een kans wilde geven.
En wat denk je?............................................................
................................................het werkte bij niet naar tevredenheid zeg maar.
Na 2500 km heb ik ze er weer uit gehaald.
wellicht lag het alsnog aan mijn rechtervoet.
paul
-
Marc
Re: Hiclone ?
Ik zie ee n aantal dingen hier gebeuren:
1) een vraag word gesteld
2) iemand die een vraagsteller verdedigd op basis van de vraag en het doel van een forum
3) mensen die anderen (soms te snel) naar het rijk der kennisgevingen (archief of google) door verwijzen
4) een negatief spiraalvormende flow omtstaat wat niet hoeft te gebeuren
Mensen hebben het recht op het stellen van vragen. Daar is een forum voor bedoeld. We hebben recht op een meningsuiting, zonder elkaar te veroordelen. Maar blijkbaar kunnen we die vrijheid niet aan, want of het nu online is of in werkelijkheid, we hebben korte lontjes en toch geen tot weinig respect voor elkaar. Verscholen achter de unreal illusie, zijn we vrienden door het merk, is iedereen welkom (zolang je je maar aan de (on-)geschreven regels houdt van sommigen) en houden we de schijn op van een goede waardevolle community te zijn. De wens en techniek was/is er om nieuwkomers en oudgedienden te helpen om 'onze schat aan informatie' ( waarheid, bel-klepel verhaal, onzin en what-ever) te bewaren tot de oneindigheid ( tot de stekker er uit gaat) ter beschikking te hebben over alle vragen en antwoorden die ooit gesteld zijn. Het archief is ondertussen niet die beloofde schat die rijkdom geeft, maar een illusie van velen antwoorden, onoverzichtelijk opgesomd in een dikke pot onderaan de regenboog. Gelukkig schijnt de zon altijd achter die dikke regenwolk, moeten ook struisvogels een keer ademen, lopen hardlopers ook tegen een lamp en worden mensen ook met de jaren iets wijzee. Zo blijkt onze community een leuk tijdverdrijf waar sommigen wegens gebrek aan belangrijkere zaken in het leven, zich graag in begeven. Anderen misbruiken het forum om hun krachten te laren zien (heers en verdeel), politieke spelletjes te spelen, anderen publiekelijk aan de schandpaal willen nagelen en nieuwkomers graag op hun gebrek aan kennis, eerst naar het alom bekende archief te verwijzen alvorens zij ook maar 1 vraag hebben kunnen stellen. Leuk zo'n forum?! Wat is nu de toegevoegde waarde er van? Hetzelfe als die hi-clown ( woordspeling? Gebrek aan respect? Uiting van eigen persoonlijkheid? Humor?); gebakken lucht of mooie vinding? Die clown is niet met water in een fles te vergelujken of een spoiler achterop een ford- sjonnie... Porche heeft dat ding er niet voor niets opgezet, heeft n defender niet voor niets de weerstand van een bushokje en de snelheid van water in een fles heeft bij lange na niet de nodige werveling om te laten zien of het werkt. Gore-tex is ook waarheid en illusie tegelijk. Net als het geloof, Al Gore en zelfs ons geliefde merk. Waar het om gaat is iets heel anders. Lang betoog, maar misschien begrijp je het. Misschien is het ook handig voor de oer-forummers, eens ruimte te maken voor de nieuweren... Gebruik je wijsheid door je te presenteren als toegevoegde waarde en mensen te helpen ipv af te schrikken. Zo werk je mee aan de schijnvertoning van online illusies, die overigens weg is als we in real bij elkaar zijn. Dino's zijn ook uitgestorven omdar zij zich te laat aanpaste, net als het uitsterven van huidige dieren en misschien ook wel van de mens, die elkaar liever het leven zuur maakt dan vredelievend met elkaar leeft.
1) een vraag word gesteld
2) iemand die een vraagsteller verdedigd op basis van de vraag en het doel van een forum
3) mensen die anderen (soms te snel) naar het rijk der kennisgevingen (archief of google) door verwijzen
4) een negatief spiraalvormende flow omtstaat wat niet hoeft te gebeuren
Mensen hebben het recht op het stellen van vragen. Daar is een forum voor bedoeld. We hebben recht op een meningsuiting, zonder elkaar te veroordelen. Maar blijkbaar kunnen we die vrijheid niet aan, want of het nu online is of in werkelijkheid, we hebben korte lontjes en toch geen tot weinig respect voor elkaar. Verscholen achter de unreal illusie, zijn we vrienden door het merk, is iedereen welkom (zolang je je maar aan de (on-)geschreven regels houdt van sommigen) en houden we de schijn op van een goede waardevolle community te zijn. De wens en techniek was/is er om nieuwkomers en oudgedienden te helpen om 'onze schat aan informatie' ( waarheid, bel-klepel verhaal, onzin en what-ever) te bewaren tot de oneindigheid ( tot de stekker er uit gaat) ter beschikking te hebben over alle vragen en antwoorden die ooit gesteld zijn. Het archief is ondertussen niet die beloofde schat die rijkdom geeft, maar een illusie van velen antwoorden, onoverzichtelijk opgesomd in een dikke pot onderaan de regenboog. Gelukkig schijnt de zon altijd achter die dikke regenwolk, moeten ook struisvogels een keer ademen, lopen hardlopers ook tegen een lamp en worden mensen ook met de jaren iets wijzee. Zo blijkt onze community een leuk tijdverdrijf waar sommigen wegens gebrek aan belangrijkere zaken in het leven, zich graag in begeven. Anderen misbruiken het forum om hun krachten te laren zien (heers en verdeel), politieke spelletjes te spelen, anderen publiekelijk aan de schandpaal willen nagelen en nieuwkomers graag op hun gebrek aan kennis, eerst naar het alom bekende archief te verwijzen alvorens zij ook maar 1 vraag hebben kunnen stellen. Leuk zo'n forum?! Wat is nu de toegevoegde waarde er van? Hetzelfe als die hi-clown ( woordspeling? Gebrek aan respect? Uiting van eigen persoonlijkheid? Humor?); gebakken lucht of mooie vinding? Die clown is niet met water in een fles te vergelujken of een spoiler achterop een ford- sjonnie... Porche heeft dat ding er niet voor niets opgezet, heeft n defender niet voor niets de weerstand van een bushokje en de snelheid van water in een fles heeft bij lange na niet de nodige werveling om te laten zien of het werkt. Gore-tex is ook waarheid en illusie tegelijk. Net als het geloof, Al Gore en zelfs ons geliefde merk. Waar het om gaat is iets heel anders. Lang betoog, maar misschien begrijp je het. Misschien is het ook handig voor de oer-forummers, eens ruimte te maken voor de nieuweren... Gebruik je wijsheid door je te presenteren als toegevoegde waarde en mensen te helpen ipv af te schrikken. Zo werk je mee aan de schijnvertoning van online illusies, die overigens weg is als we in real bij elkaar zijn. Dino's zijn ook uitgestorven omdar zij zich te laat aanpaste, net als het uitsterven van huidige dieren en misschien ook wel van de mens, die elkaar liever het leven zuur maakt dan vredelievend met elkaar leeft.
-
Leo van der Poel
Re: Hiclone ?
Hallo allemaal
Waarom zo lelijk doen.
Ben zelf redelijk op leeftijd en probeer ook zo veel mogelijk uit het archief te halen. Maaaaar dit forum is er toch ook voor de mensen die liever persoonlijk een vraag stellen dan een archief doorworstelen, ook als er al een antwoord tussen staat.Wie zich hieraan stoort hoeft toch geen antwoord te geven, en wie dan wel een antwoord geeft is toch ook geen probleem. Laten we elkaar helpen en niet aan of afvallen. Thats the way i think.
mvrgr
Leo van der Poel
Waarom zo lelijk doen.
Ben zelf redelijk op leeftijd en probeer ook zo veel mogelijk uit het archief te halen. Maaaaar dit forum is er toch ook voor de mensen die liever persoonlijk een vraag stellen dan een archief doorworstelen, ook als er al een antwoord tussen staat.Wie zich hieraan stoort hoeft toch geen antwoord te geven, en wie dan wel een antwoord geeft is toch ook geen probleem. Laten we elkaar helpen en niet aan of afvallen. Thats the way i think.
mvrgr
Leo van der Poel
-
Stage-2
Re: Hiclone ?
1. Van mij mag zo'n vraag ook voor de tiende keer worden gesteld. Daarmee heb ik mijn bijdrage aan die discussie ook weer geleverd.
2. Inhoud. Ik geloof niet in restricties in het luchtkanaal. Ik kan me niet voorstellen dat je dat zou willen, als we aan de andere kant turbo's monteren om meer lucht naar binnen te persen.
Bochten in een luchttraject zorgen voor een vertraging van de luchtstroom ... vanwege de wervelingen die optreden in die bochten (nou ja, er net na). Hoeveel wervelmachientjes heb je nog nodig met minstens 4 bochten in het luchtkanaal? Geen enkele fabrikant heb ik zien beweren dat de aangezogen lucht dankzij zo'n blender met minder weerstand naar de cilinder wordt getransporteerd.
Het luchtkanaal zit vol beperkende obstakels: luchtfilter, turbo, bochten, overgangen, intercooler, (gasklep), inlaatkleppen. Het effect van enige wervelaar wordt vrijwel onvoorspelbaar na elk van die obstakels. En laten we wel wezen, voor elke inlaatklep staat de aangevoerde lucht stil gedurende anderhalve omwenteling van de krukas. Dag werveling.
Geen enkele leverancier van dit soort producten gaat in op de vraag naar het effect van vervuilende bestanddelen in het luchtkanaal. Bij wie zit er nooit olie in het luchtkanaal? En wat als die smurrie wordt afgezet op de lamellen van zo'n wokkelapparaat? Werkt het dan ook?
Naast deze quasi-technische argumenten raak ik overtuigd van het onnut van deze dingesclones door het feit dat geen enkele fabrikant van motoren ooit zo'n ding standaard heeft gemonteerd, terwijl de kostprijs toch slechts dubbeltjes kan bedragen. Als het echt zou werken zouden we pas over tien jaar stop-and-go motoren hebben.
3. Tests. Kan TNO in een test aantonen dat de lucht gaat wervelen? Zeker weten. Zegt dat ook iets over het effect in een 'echte' auto, op de 'echte' weg? Naar mijn idee nauwelijks, vanwege het oneindige aantal 'echte' variabelen. Dan hecht ik meer waarde aan de proef van Erwin, die ons over 5000km haarfijn gaat vertellen hoe lekker zijn Defender heeft gereden met en zonder stukjes blik in zijn TD5 luchtpijp. En zelfs dan is het onderzoekstechnisch een kwestie van 'geloof', meer dan van bewijs.
4. Overheid. Vanuit milieuoogpunt doet die er alles aan om het autogebruik minder vervuilend te laten zijn. 'Groenere' technieken worden riant gesubsidieerd. Als er echt 10% besparing te realiseren is, zouden die luchtroosters allang verplicht zijn gesteld.
Dus, nee, ik denk niet dat het wat is.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae51bf346e23b32c300cce538cec2d9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10155734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('398e73187badebb26c1ba3d167c0ceed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10155734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2. Inhoud. Ik geloof niet in restricties in het luchtkanaal. Ik kan me niet voorstellen dat je dat zou willen, als we aan de andere kant turbo's monteren om meer lucht naar binnen te persen.
Bochten in een luchttraject zorgen voor een vertraging van de luchtstroom ... vanwege de wervelingen die optreden in die bochten (nou ja, er net na). Hoeveel wervelmachientjes heb je nog nodig met minstens 4 bochten in het luchtkanaal? Geen enkele fabrikant heb ik zien beweren dat de aangezogen lucht dankzij zo'n blender met minder weerstand naar de cilinder wordt getransporteerd.
Het luchtkanaal zit vol beperkende obstakels: luchtfilter, turbo, bochten, overgangen, intercooler, (gasklep), inlaatkleppen. Het effect van enige wervelaar wordt vrijwel onvoorspelbaar na elk van die obstakels. En laten we wel wezen, voor elke inlaatklep staat de aangevoerde lucht stil gedurende anderhalve omwenteling van de krukas. Dag werveling.
Geen enkele leverancier van dit soort producten gaat in op de vraag naar het effect van vervuilende bestanddelen in het luchtkanaal. Bij wie zit er nooit olie in het luchtkanaal? En wat als die smurrie wordt afgezet op de lamellen van zo'n wokkelapparaat? Werkt het dan ook?
Naast deze quasi-technische argumenten raak ik overtuigd van het onnut van deze dingesclones door het feit dat geen enkele fabrikant van motoren ooit zo'n ding standaard heeft gemonteerd, terwijl de kostprijs toch slechts dubbeltjes kan bedragen. Als het echt zou werken zouden we pas over tien jaar stop-and-go motoren hebben.
3. Tests. Kan TNO in een test aantonen dat de lucht gaat wervelen? Zeker weten. Zegt dat ook iets over het effect in een 'echte' auto, op de 'echte' weg? Naar mijn idee nauwelijks, vanwege het oneindige aantal 'echte' variabelen. Dan hecht ik meer waarde aan de proef van Erwin, die ons over 5000km haarfijn gaat vertellen hoe lekker zijn Defender heeft gereden met en zonder stukjes blik in zijn TD5 luchtpijp. En zelfs dan is het onderzoekstechnisch een kwestie van 'geloof', meer dan van bewijs.
4. Overheid. Vanuit milieuoogpunt doet die er alles aan om het autogebruik minder vervuilend te laten zijn. 'Groenere' technieken worden riant gesubsidieerd. Als er echt 10% besparing te realiseren is, zouden die luchtroosters allang verplicht zijn gesteld.
Dus, nee, ik denk niet dat het wat is.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae51bf346e23b32c300cce538cec2d9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10155734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('398e73187badebb26c1ba3d167c0ceed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10155734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: Hi-clown !
Dag Mo, Dag Wervelende Prikkers,
Precies! Ik kan hier alleen maar roepen: "Precies!"
En dan, omdat ik me toch niet kan inhouden:
Bij 1:
Ik heb geen enkel probleem ermee dat een vraag weer opnieuw gesteld wordt, zinnig of niet.
Ik vind de discussie over brede banden ook altijd leuk (maar geloof er maar met mate in).
Echter, wanneer er suggestieve propaganda wordt rondgestrooid, dan is tegengas op zijn plaats.
Het gaat uiteindelijk om argumenten en inzichten.
Bij 2:
Precies. En ... de clones zijn bedoeld om door het creëren van wervelingen de doorstroming te vergroten.
Een bochtig inlaattraject, oneffenheden, turbo's, etc. doen de lucht al ruimschoots wervelen, teveel zelfs (want stroomlijnen van een en ander wil soms helpen) -- zoals ik al eens eerder schreef: een Sjonnie-spoiler werk meestal negatief, een na veel windtunnelonderzoek bij hoge snelheden uitklappende spoiler helpt bij een Porsche misschien wel (hoewel de Bugatti Veyron zonder harder rijdt, maar ook slechtere wegligging heeft), dus hoogstens is een spoiler in sommige omstandigheden en specifiek afgestemd een plus. Dit geldt dus ook voor de werveldende winst in het inlaatkanaal. Bij vliegtuigen overigens, proberen ze zoveel mogelijk de wervelingen te voorkomen - iets teveel ijs op de vleugel en het vliegtuig komt door een teveel aan wervelingen uit de lucht vallen.
Bij 3:
Precies. Een test toont alleen dat aan wat je getest hebt, en sommige dingen hoef je niet meer te testen wat dat hoort tot de set van natuurkundige "regels". Dat die "regels" er zijn wil niet zeggen dat ze daarmee zonder meer op andere terreinen toegepast kunnen worden. Om even in dezelfde "wereld" te blijven, nl. stroming door een buis: je kan rekenen aan de weerstand die een buis van een bepaalde diameter heeft bij een bepaalde stroming, als je dan de resultaten even doortrekt dan kom je heel snel tot de conclusie dat je bij een zekere lengte tuinslang aan de ene kant er water in kan doen en dat het aan de andere kant er niet meer uitkomt, zelfs als je hem de helling aflegt ... het gezonde verstand zegt dat dit niet waar is (de praktijk ook) ...... dit komt doordat de natuurkundige wetmatigheid alleen geldt wanneer ook aan een aantal andere randvoorwaarden voldaan wordt.
En "Precies - bis":
Een enkele proefneming is leuk maar slechts casuïstiek, pas als je twee groepen proefvoertuigen en twee groepen proefpersonen neemt, én de proefpersonen volgens het "dubbelblind" principe proefrijden ... pas dan heb je een testresultaat waar je iets aan hebt. (Daarna moet je nl. ook nog eens kijken of het resultaat herhaalbaar is, en ook of het na een lange duurproef geen "bijwerkingen" heeft.)
En ... er is al minstens één gevalletje "casuïstiek" Paul/Paulus109 heeft een proef gedaan en komt er ruiterlijk voor uit dat hij geen verschil merkte (het "gemene" van wondermiddeltjes is nl je probeert tegen het gezond verstand in zo'n wondermiddel, eerst denk je dat het werkt - je wilt dat ook - en daarna valt het tegen, in de meeste gevallen zal je dan niet van de daken schreeuwen dat je er dus ingetuind bent, da's nl niet iets om trots op te zijn).
Bij 4:
Precies: er zijn interessante subsidieregelingen om (echte) innovaties te testen en op de markt te zetten. Daarvoor moet je als onderzoeker/vermarkter wel met een verhaal komen dat enige wetenschappelijke geloofwaardigheid heeft. Ik zie steeds slechts suggestieve betogen, vage tests en nooit een innovatie-prijs oid. Dus naast de wetenschappelijke twijfel is er ook nog eens geen enkele serieuze praktijk-achtergrond, noch steun vanuit de innovatie-hoek. Dus ook hier weer slechts nadeel van de twijfel.
Dus nee, ik vrees dat de enige die er winst uit haalt ... de verkoper is.
Marc
Precies! Ik kan hier alleen maar roepen: "Precies!"
En dan, omdat ik me toch niet kan inhouden:
Bij 1:
Ik heb geen enkel probleem ermee dat een vraag weer opnieuw gesteld wordt, zinnig of niet.
Ik vind de discussie over brede banden ook altijd leuk (maar geloof er maar met mate in).
Echter, wanneer er suggestieve propaganda wordt rondgestrooid, dan is tegengas op zijn plaats.
Het gaat uiteindelijk om argumenten en inzichten.
Bij 2:
Precies. En ... de clones zijn bedoeld om door het creëren van wervelingen de doorstroming te vergroten.
Een bochtig inlaattraject, oneffenheden, turbo's, etc. doen de lucht al ruimschoots wervelen, teveel zelfs (want stroomlijnen van een en ander wil soms helpen) -- zoals ik al eens eerder schreef: een Sjonnie-spoiler werk meestal negatief, een na veel windtunnelonderzoek bij hoge snelheden uitklappende spoiler helpt bij een Porsche misschien wel (hoewel de Bugatti Veyron zonder harder rijdt, maar ook slechtere wegligging heeft), dus hoogstens is een spoiler in sommige omstandigheden en specifiek afgestemd een plus. Dit geldt dus ook voor de werveldende winst in het inlaatkanaal. Bij vliegtuigen overigens, proberen ze zoveel mogelijk de wervelingen te voorkomen - iets teveel ijs op de vleugel en het vliegtuig komt door een teveel aan wervelingen uit de lucht vallen.
Bij 3:
Precies. Een test toont alleen dat aan wat je getest hebt, en sommige dingen hoef je niet meer te testen wat dat hoort tot de set van natuurkundige "regels". Dat die "regels" er zijn wil niet zeggen dat ze daarmee zonder meer op andere terreinen toegepast kunnen worden. Om even in dezelfde "wereld" te blijven, nl. stroming door een buis: je kan rekenen aan de weerstand die een buis van een bepaalde diameter heeft bij een bepaalde stroming, als je dan de resultaten even doortrekt dan kom je heel snel tot de conclusie dat je bij een zekere lengte tuinslang aan de ene kant er water in kan doen en dat het aan de andere kant er niet meer uitkomt, zelfs als je hem de helling aflegt ... het gezonde verstand zegt dat dit niet waar is (de praktijk ook) ...... dit komt doordat de natuurkundige wetmatigheid alleen geldt wanneer ook aan een aantal andere randvoorwaarden voldaan wordt.
En "Precies - bis":
Een enkele proefneming is leuk maar slechts casuïstiek, pas als je twee groepen proefvoertuigen en twee groepen proefpersonen neemt, én de proefpersonen volgens het "dubbelblind" principe proefrijden ... pas dan heb je een testresultaat waar je iets aan hebt. (Daarna moet je nl. ook nog eens kijken of het resultaat herhaalbaar is, en ook of het na een lange duurproef geen "bijwerkingen" heeft.)
En ... er is al minstens één gevalletje "casuïstiek" Paul/Paulus109 heeft een proef gedaan en komt er ruiterlijk voor uit dat hij geen verschil merkte (het "gemene" van wondermiddeltjes is nl je probeert tegen het gezond verstand in zo'n wondermiddel, eerst denk je dat het werkt - je wilt dat ook - en daarna valt het tegen, in de meeste gevallen zal je dan niet van de daken schreeuwen dat je er dus ingetuind bent, da's nl niet iets om trots op te zijn).
Bij 4:
Precies: er zijn interessante subsidieregelingen om (echte) innovaties te testen en op de markt te zetten. Daarvoor moet je als onderzoeker/vermarkter wel met een verhaal komen dat enige wetenschappelijke geloofwaardigheid heeft. Ik zie steeds slechts suggestieve betogen, vage tests en nooit een innovatie-prijs oid. Dus naast de wetenschappelijke twijfel is er ook nog eens geen enkele serieuze praktijk-achtergrond, noch steun vanuit de innovatie-hoek. Dus ook hier weer slechts nadeel van de twijfel.
Dus nee, ik vrees dat de enige die er winst uit haalt ... de verkoper is.
Marc
-
Symon
Re: Hiclone ?
Wat een toeval er staat op marktplaats net 1 te koop.
Denk niet dat ik de gene ben die hem gaat kopen
Denk niet dat ik de gene ben die hem gaat kopen
-
Stage-2
Re: Hiclone ?
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> heeft. Ik zie steeds slechts suggestieve betogen,
> vage tests en nooit een innovatie-prijs oid. Dus
Het is grappig dat je dit te berde brengt: volgens het linkje van Erwin is "GreenTec (...) de winnaar van de MKB energie innovatieprijs 2008 van Senter Novem". Geen idee of dat ook betrekking had op die appelsnijder van ze.
Nu had ik SenterNovem altijd nogal hoog in mijn achting, maar dit valt tegen.
Sinds afgelopen voorjaar ben ik toch al huiverig voor innovatieprijzen. Zo'n soort prijs is in januari toegekend aan de schrijvers van een managementboek, dat door mijn studenten in 3 weken tijd tot de bodem is afgebroken, en ontmaskerd als het betere leen- en jatwerk. Geen enkel nieuw idee, of het was al eerder gepubliceerd. Innovatief, mijn reet.
Terug naar die stilstaande ventilator. Gebrek aan overtuigingskracht is de mildste eigenschap die ik eraan kan toedichten. Elk exemplaar dat ervan wordt verkocht, is een schromelijke nederlaag voor het intellect van de koper.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b9301bd3c4db44ad95e11d74d02f82c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10156634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0252d0a21a3ed1c98a7736b5439b8b55', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10156634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
>
> heeft. Ik zie steeds slechts suggestieve betogen,
> vage tests en nooit een innovatie-prijs oid. Dus
Het is grappig dat je dit te berde brengt: volgens het linkje van Erwin is "GreenTec (...) de winnaar van de MKB energie innovatieprijs 2008 van Senter Novem". Geen idee of dat ook betrekking had op die appelsnijder van ze.
Nu had ik SenterNovem altijd nogal hoog in mijn achting, maar dit valt tegen.
Sinds afgelopen voorjaar ben ik toch al huiverig voor innovatieprijzen. Zo'n soort prijs is in januari toegekend aan de schrijvers van een managementboek, dat door mijn studenten in 3 weken tijd tot de bodem is afgebroken, en ontmaskerd als het betere leen- en jatwerk. Geen enkel nieuw idee, of het was al eerder gepubliceerd. Innovatief, mijn reet.
Terug naar die stilstaande ventilator. Gebrek aan overtuigingskracht is de mildste eigenschap die ik eraan kan toedichten. Elk exemplaar dat ervan wordt verkocht, is een schromelijke nederlaag voor het intellect van de koper.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b9301bd3c4db44ad95e11d74d02f82c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10156634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0252d0a21a3ed1c98a7736b5439b8b55', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10156634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: Hiclone ?
Stage-2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > heeft. Ik zie steeds slechts suggestieve betogen,
> > vage tests en nooit een innovatie-prijs oid. Dus
>
> Het is grappig dat je dit te berde brengt: volgens
> het linkje van Erwin is "GreenTec (...) de winnaar
> van de MKB energie innovatieprijs 2008 van Senter
> Novem". Geen idee of dat ook betrekking had op die
> appelsnijder van ze.
> Nu had ik SenterNovem altijd nogal hoog in mijn
> achting, maar dit valt tegen.
>
> Sinds afgelopen voorjaar ben ik toch al huiverig
> voor innovatieprijzen. Zo'n soort prijs is in
> januari toegekend aan de schrijvers van een
> managementboek, dat door mijn studenten in 3 weken
> tijd tot de bodem is afgebroken, en ontmaskerd als
> het betere leen- en jatwerk. Geen enkel nieuw
> idee, of het was al eerder gepubliceerd.
> Innovatief, mijn reet.
>
> Terug naar die stilstaande ventilator. Gebrek aan
> overtuigingskracht is de mildste eigenschap die ik
> eraan kan toedichten. Elk exemplaar dat ervan
> wordt verkocht, is een schromelijke nederlaag voor
> het intellect van de koper.
Grappig ....
'k Heb toch maar eens even doorgeklikt: de MKB-prijs betreft de "groene" nooit meer verversen olie, waarbij "nooit meer" wil zeggen om de 60.000 km, danwel iedere 2 jaar.
(Dus als ik een beetje negatief wil doen: iedere 2 jaar inruilen? Is dat duurzaam?)
Bij mij nu dus ook een stevige deuk in de Senter-Novem glans, en nog meer in de green-oils (hoewel, verkopen van verhalen daar zijn ze dus goed in).
Anyway, mijn broek moest ik even hooghouden: langere olieverversingsintervals zijn zo oud als de weg naar Rome, de voorgeschreven intervals zijn gewoonweg aan de zekere kant, bedoeld om onder alle "normale" omstandigheden nog voldoende reserve over te houden. Al zo'n 20 jaar terug deed de ANWB een proef met de WW-Golfjes: nooit (ja echt nooit) meer verversen. alleen bijvullen, dat ging ook ruim 200.000 km goed. (Bij de toenmalige Golfjes was de versnellingsbak ook met een life-time smering voorzien, en lifetime was gewoonlijk ruim 200.000 km.)
En die "Stilstaande ventilator": die houden we d'r in (in de vocabulaire dus).
Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2009 11:59 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > heeft. Ik zie steeds slechts suggestieve betogen,
> > vage tests en nooit een innovatie-prijs oid. Dus
>
> Het is grappig dat je dit te berde brengt: volgens
> het linkje van Erwin is "GreenTec (...) de winnaar
> van de MKB energie innovatieprijs 2008 van Senter
> Novem". Geen idee of dat ook betrekking had op die
> appelsnijder van ze.
> Nu had ik SenterNovem altijd nogal hoog in mijn
> achting, maar dit valt tegen.
>
> Sinds afgelopen voorjaar ben ik toch al huiverig
> voor innovatieprijzen. Zo'n soort prijs is in
> januari toegekend aan de schrijvers van een
> managementboek, dat door mijn studenten in 3 weken
> tijd tot de bodem is afgebroken, en ontmaskerd als
> het betere leen- en jatwerk. Geen enkel nieuw
> idee, of het was al eerder gepubliceerd.
> Innovatief, mijn reet.
>
> Terug naar die stilstaande ventilator. Gebrek aan
> overtuigingskracht is de mildste eigenschap die ik
> eraan kan toedichten. Elk exemplaar dat ervan
> wordt verkocht, is een schromelijke nederlaag voor
> het intellect van de koper.
Grappig ....
'k Heb toch maar eens even doorgeklikt: de MKB-prijs betreft de "groene" nooit meer verversen olie, waarbij "nooit meer" wil zeggen om de 60.000 km, danwel iedere 2 jaar.
(Dus als ik een beetje negatief wil doen: iedere 2 jaar inruilen? Is dat duurzaam?)
Bij mij nu dus ook een stevige deuk in de Senter-Novem glans, en nog meer in de green-oils (hoewel, verkopen van verhalen daar zijn ze dus goed in).
Anyway, mijn broek moest ik even hooghouden: langere olieverversingsintervals zijn zo oud als de weg naar Rome, de voorgeschreven intervals zijn gewoonweg aan de zekere kant, bedoeld om onder alle "normale" omstandigheden nog voldoende reserve over te houden. Al zo'n 20 jaar terug deed de ANWB een proef met de WW-Golfjes: nooit (ja echt nooit) meer verversen. alleen bijvullen, dat ging ook ruim 200.000 km goed. (Bij de toenmalige Golfjes was de versnellingsbak ook met een life-time smering voorzien, en lifetime was gewoonlijk ruim 200.000 km.)
En die "Stilstaande ventilator": die houden we d'r in (in de vocabulaire dus).
Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2009 11:59 door Marc-my-Words.
-
Frans Bonnes
Re: Hiclone ?
Even ter aanvulling.
In "mijn" vrachtauto zit synthetische olie en die wordt hooguit 1 maal per jaar ververst.
Er mag alleen bij gevuld worden.
De olie moet dus zeker tussen de 150.00 en 200.000 km mee gaan.
Wat is er dan zo groen aan olie die maar 60.000 km mee gaat?
fb
In "mijn" vrachtauto zit synthetische olie en die wordt hooguit 1 maal per jaar ververst.
Er mag alleen bij gevuld worden.
De olie moet dus zeker tussen de 150.00 en 200.000 km mee gaan.
Wat is er dan zo groen aan olie die maar 60.000 km mee gaat?
fb
-
Stage-2
Re: Hiclone ?
Weet je wat? Ik ga een test doen.
De volgende bewering op de site van Greentec intrigeert me mateloos:
"5 De Cyclone heeft effect bij alle verbrandingsmotoren, zowel benzine, diesel of gas en maakt de motor schoon van roet."
Nu kunnen we natuurlijk lang speculeren over welke precieze betekenis deze woorden hebben, maar de voor de hand liggende grammaticale interpretatie is dat er geen roetvorming meer optreedt, en het motorblok zelfs vrij wordt gemaakt van bestaande roetafzettingen. Voorwaar een dappere bewering, waar ik de spreker niet aan zal houden.
Wat wil het geval: mijn Spencer is onlangs afgekeurd in de APK. Roest. Goed, dat gaan we oplossen.
Bij die keuring is een roetmeting gedaan. De waarde was met 2,7-nogwat aan de grens van het toelaatbare. Wat wil deze blije dieselaar dus? Minder roet.
Ik ben bereid een obstructie in te bouwen in het inlaatkanaal, zo dicht mogelijk bij het spruitstuk, precies zoals de vrinden van Greentec het beschrijven. Dat wordt dan in het koppelrubber tussen de intercooler en het spruitstuk. Daarmee is het aantal bochten na de luchtcentrifuge beperkt tot 2 x 110 graden voor de buitenste cilinders, plus de kanteling langs de inlaatklep. Minder kan ik er constructief gezien niet van maken. Het betreft hier een Perkins 200 Series 4.182, 3 liter diesel, after market voorzien van een intercooled turbo charger.
Bij de volgende keuring ben ik bereid nog eens te betalen voor een roetmeting. Mijn hypothese is dat de waarde dan niet significant lager zal zijn, omdat zelfs de meest doorwervelde lucht niet kan voorkomen dat er roet ontstaat in het diesel verbrandingsproces. Dit is toch een redelijk objectieve meetmethode? Als de meting nauwkeurig genoeg is voor enige juridische geldigheid, is die zeker voldoende nauwkeurig om te zien of de energiecrisis kan worden bezworen met gebogen blik in de luchtinlaat. Ik gok op teruggave van de aankoopprijs als uitkomst van dit avontuur.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('529bf483d1db4f5f925302fd96556bca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10157744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df8eef47e7fdde39e78ede00462e171c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10157744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De volgende bewering op de site van Greentec intrigeert me mateloos:
"5 De Cyclone heeft effect bij alle verbrandingsmotoren, zowel benzine, diesel of gas en maakt de motor schoon van roet."
Nu kunnen we natuurlijk lang speculeren over welke precieze betekenis deze woorden hebben, maar de voor de hand liggende grammaticale interpretatie is dat er geen roetvorming meer optreedt, en het motorblok zelfs vrij wordt gemaakt van bestaande roetafzettingen. Voorwaar een dappere bewering, waar ik de spreker niet aan zal houden.
Wat wil het geval: mijn Spencer is onlangs afgekeurd in de APK. Roest. Goed, dat gaan we oplossen.
Bij die keuring is een roetmeting gedaan. De waarde was met 2,7-nogwat aan de grens van het toelaatbare. Wat wil deze blije dieselaar dus? Minder roet.
Ik ben bereid een obstructie in te bouwen in het inlaatkanaal, zo dicht mogelijk bij het spruitstuk, precies zoals de vrinden van Greentec het beschrijven. Dat wordt dan in het koppelrubber tussen de intercooler en het spruitstuk. Daarmee is het aantal bochten na de luchtcentrifuge beperkt tot 2 x 110 graden voor de buitenste cilinders, plus de kanteling langs de inlaatklep. Minder kan ik er constructief gezien niet van maken. Het betreft hier een Perkins 200 Series 4.182, 3 liter diesel, after market voorzien van een intercooled turbo charger.
Bij de volgende keuring ben ik bereid nog eens te betalen voor een roetmeting. Mijn hypothese is dat de waarde dan niet significant lager zal zijn, omdat zelfs de meest doorwervelde lucht niet kan voorkomen dat er roet ontstaat in het diesel verbrandingsproces. Dit is toch een redelijk objectieve meetmethode? Als de meting nauwkeurig genoeg is voor enige juridische geldigheid, is die zeker voldoende nauwkeurig om te zien of de energiecrisis kan worden bezworen met gebogen blik in de luchtinlaat. Ik gok op teruggave van de aankoopprijs als uitkomst van dit avontuur.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('529bf483d1db4f5f925302fd96556bca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10157744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df8eef47e7fdde39e78ede00462e171c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10157744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc
2009 thema "groen"
Voorop gesteld; ik ben geen techneut, zoals enkelen hier. Ik ben geen politiek correcte spreker, zoals enkelen hier en ik ben geen verkoper van de hiclone.
2009 staat meer dan ooit in het teken van "groen".
Minder energie verbruiken, op elk vlak. Dat is goed voor het milieu, zodat 'ons nageslacht' niet met de enorme zooi opgescheept zit, die wij/ onze ouders er van gemaakt hebben. Mooi streven, idealisme...
De vraag is niet of wij 'het milieu' verpest hebben, want zo werkt vooruitgang met beperkte kennis. Het is logisch, hoe onze vooruitgang is ontwikkeld. Ook met de inzichten die we nu hebben, is het logisch dat we het misbruik van energie tegen gaan. We prijzen initiatieven tot minder energie verbruik dus toe. Op basis van 'innovatie' ontstaan er financiele ontwikkelingsprijzen, die weer een stimulans zijn tot doorontwikkelen. Allemaal mooi, tot zover.
Logisch nadenken en niet als schapen met 'de massa' meelopen is ook belangrijk.
Een Prius is op een bepaalde manier idd milieuvriendelijk, maar ik vind dat dat slechts op korte termijn zo is.
Nu ben ik slechts 1: de massa, niemand, geen leider of belangrijk persoon, dus hecht vooral geen waarde aan mijn mening,maar... Een auto die max 10 jaar zal meegaan en vooral ook zakelijk rijden interessant is, is 'groen' ook maar een illusie. We maken producten voor korte termijn. Autos worden na enkele jaren ingeruild, omdat dat nog interessant is voor je eigen portomonee. Productie proces, houdbaarheid en demontage/ hergebruik/ opslag zijn hele dure processen, dus is dat niet milieuvriendelijk. Een Prius if andere combi energie verbruikers zijn meestal alleen interessant voor korte stukken en met beperkte snelheid. Niet om van den helder naar maastricht met een snelheid van 120+ te rijden. Dan rijdt je toch op benzine motoren. Groen is dus een illusie. Wat gebeurd er met al die batterijen nadat de Prius "op" is? Een oude wagen zoals onze series, defs, landcruiser (maar ook gewone wagens) zijn een stuk milieuvriendelijker, want die rijden al meer dan 20 jaar, prima onderhouden en altijd weer apk waardig (dit is een aparte discussie; apk zegt ook niet altijd iets). Dus van productie tot nu, zijn zulke wagen prima milieuvriendelijk, omdat zij rijdend gehouden worden, terwijl onze kortzichtige, visieloze politiek alleen maar aan de uitstoot van 'deze milieuvervuilers' denkt en mensen geld biedt om ze ter destructie aan te bieden. Niet voor een nieuw wagen... Nee, je mag ook een 'oudje' kiezen??! (lees; tot een bepaalde leeftijd) opnieuw een illusie.
Uitstootproblemen is niet per definitie de dieselmotor.. Uitstoot daarvan 'valt neer', benzinemotor uitstoot, komt en blijft in de lucht. En waar gaat de problematiek nu om? Jawel, luchtkwaliteit en de gevolgen daar aan!
Wil je voor je gevoel meewerken aan "groen"; investeer dan in kleine andere zaken. Drie hiclone dingen, o de juiste plek gemonteerd, heeft effect. Minder uitstoot, minder verbruik, betere motorprestaties. Maar men verwacht er altijd, te veel van. Kleine beetjes helpen ook. Net als rondom LED plaatsen. Minder stroom verbruik en minder lampjes
vervangen, beter zicht. Goed voor verbruik en veiligheid dus. Betere 'olie'soorten maken hrt mogelijk dat je niet iedere 20.000 tot 40.000 km je olie behoeft te verversen. Daarnaast betekend gebruik van deze oliesoorten oom minder slijtage, wat weer door te voeren is alszijnde besparingen. Dus in een bepaalde optiek; ja! Milieuvriendelijker. En dan nog de brandstof; aangetoond is, dat een dieselmotor uitstekend loopt op alternatieven zoals PPO. Jammer dat het inbouwen duur is, nog jammerlijker is de accijnsbelasting die je er over dient te betalen. Dus omgerekend kost een litertje PPO dus ook een Euro. Geen subsudie aanwezig. Volgend probleen: gebruik van consumptieve productie, leidt tot schaarste en aversie tegen deze schonere oplossing. Als de overheid nu eens een visie zou hebben, gebruiken we gronden die nu niets staan te doen, voor brandstofplantages. Denk aan gebieden in Afrika. Levert werk op en we misbruiken de consumptieproducten niet. Allemaal mogelijkheden. Minder vlees eten is ook een oplossing. Minder belust zijn op materialisme ook. Niet steeds een nieuwe auto willen, groter en meer willen, 3x per jaar op vakantie, waarvan op zn minst 1x op wintersport... Weer je hoe schadelijk en milieu onvriendelijk de wintersport is? Enorm belastend voor het milieu! Net als het tourisme industrie. Net als onze kapitalistische wereld. We verpesten het voor onszelf.
Dus, wil je meer aan het milieu denken, prima! Fantastisch! Maar trek wel je portomonee open. Want in onze samenleving is milieuvriendelijkheid booming business!
Schaf LED, betere oliesoorten, hiclone en PPO aan. Dan ben je zeker op de goede weg. Ga het dan niet verpesten door met je oude wagen 130 te willen rijden, met een beladen roofrack en terreinrijden, want dan werk je mee aan de illusie van milieuvriendelijk zijn. Je misbruikt het toch weer. Ieder voor zich natuurlijk. So wie zo, want autorijden als hobbie is per definitie verspilling enerzijds, anderzijds... We hebben als mens afleiding en hobbie nodig. Anders gaan we rare dingen doen, dus is het verspilling dan? Tis hoe je er zelf tegen aan kijkt en in hoeverre je je laat bijinvloeden door anderen. Ik persoonlijk juich 'innovatieve' mogelijkheden toe, ik ben pro besparingen aan het misbruik van energie op elk vlak van mijn hobbie; autorijden. Maar ik heb ook maar een beperkt budget om meer te werken. Ik weiger mijn energie en geldverspillende hobbie de deur uit te doen, tenzij het ten koste gaat van mij en mijn gezin. Dus ik kan niet zo milieuvriendelijk rijden als ik eigenlijk wil. Maar aan de andere kant: wij hebben LED in de auto, spaarlampen thuis, gaan slechts 1x per jaar (of minder) op vakantie, doe alles per mail, hebben een sticker tegen reklame op de deur, eten minstens 2x per week minder vlees, douchen max 10 min. Zetten de kachel minder snel en lang aan.... Ik ben zeker milieuvriendelijker dan 5 jaar geleden . Maar merk ik het aan mijn portomonee? Nee. Het is alleen wel beter voor het milieu. Maar allleen ik heeft totaal geen zin, als je begrijpt wat ik bedoel.
Een gebed zonder einde, een illusie... dat " groen" in onze maatschappij.
Maar zeer goed om er over na te blijven denken en nog beter, om er aan mee te werken!
Doe het niet om er financieel beter van te worden, maar om een beter mens van te zijn met het vooruitzicht op ons milieu....
2009 staat meer dan ooit in het teken van "groen".
Minder energie verbruiken, op elk vlak. Dat is goed voor het milieu, zodat 'ons nageslacht' niet met de enorme zooi opgescheept zit, die wij/ onze ouders er van gemaakt hebben. Mooi streven, idealisme...
De vraag is niet of wij 'het milieu' verpest hebben, want zo werkt vooruitgang met beperkte kennis. Het is logisch, hoe onze vooruitgang is ontwikkeld. Ook met de inzichten die we nu hebben, is het logisch dat we het misbruik van energie tegen gaan. We prijzen initiatieven tot minder energie verbruik dus toe. Op basis van 'innovatie' ontstaan er financiele ontwikkelingsprijzen, die weer een stimulans zijn tot doorontwikkelen. Allemaal mooi, tot zover.
Logisch nadenken en niet als schapen met 'de massa' meelopen is ook belangrijk.
Een Prius is op een bepaalde manier idd milieuvriendelijk, maar ik vind dat dat slechts op korte termijn zo is.
Nu ben ik slechts 1: de massa, niemand, geen leider of belangrijk persoon, dus hecht vooral geen waarde aan mijn mening,maar... Een auto die max 10 jaar zal meegaan en vooral ook zakelijk rijden interessant is, is 'groen' ook maar een illusie. We maken producten voor korte termijn. Autos worden na enkele jaren ingeruild, omdat dat nog interessant is voor je eigen portomonee. Productie proces, houdbaarheid en demontage/ hergebruik/ opslag zijn hele dure processen, dus is dat niet milieuvriendelijk. Een Prius if andere combi energie verbruikers zijn meestal alleen interessant voor korte stukken en met beperkte snelheid. Niet om van den helder naar maastricht met een snelheid van 120+ te rijden. Dan rijdt je toch op benzine motoren. Groen is dus een illusie. Wat gebeurd er met al die batterijen nadat de Prius "op" is? Een oude wagen zoals onze series, defs, landcruiser (maar ook gewone wagens) zijn een stuk milieuvriendelijker, want die rijden al meer dan 20 jaar, prima onderhouden en altijd weer apk waardig (dit is een aparte discussie; apk zegt ook niet altijd iets). Dus van productie tot nu, zijn zulke wagen prima milieuvriendelijk, omdat zij rijdend gehouden worden, terwijl onze kortzichtige, visieloze politiek alleen maar aan de uitstoot van 'deze milieuvervuilers' denkt en mensen geld biedt om ze ter destructie aan te bieden. Niet voor een nieuw wagen... Nee, je mag ook een 'oudje' kiezen??! (lees; tot een bepaalde leeftijd) opnieuw een illusie.
Uitstootproblemen is niet per definitie de dieselmotor.. Uitstoot daarvan 'valt neer', benzinemotor uitstoot, komt en blijft in de lucht. En waar gaat de problematiek nu om? Jawel, luchtkwaliteit en de gevolgen daar aan!
Wil je voor je gevoel meewerken aan "groen"; investeer dan in kleine andere zaken. Drie hiclone dingen, o de juiste plek gemonteerd, heeft effect. Minder uitstoot, minder verbruik, betere motorprestaties. Maar men verwacht er altijd, te veel van. Kleine beetjes helpen ook. Net als rondom LED plaatsen. Minder stroom verbruik en minder lampjes
vervangen, beter zicht. Goed voor verbruik en veiligheid dus. Betere 'olie'soorten maken hrt mogelijk dat je niet iedere 20.000 tot 40.000 km je olie behoeft te verversen. Daarnaast betekend gebruik van deze oliesoorten oom minder slijtage, wat weer door te voeren is alszijnde besparingen. Dus in een bepaalde optiek; ja! Milieuvriendelijker. En dan nog de brandstof; aangetoond is, dat een dieselmotor uitstekend loopt op alternatieven zoals PPO. Jammer dat het inbouwen duur is, nog jammerlijker is de accijnsbelasting die je er over dient te betalen. Dus omgerekend kost een litertje PPO dus ook een Euro. Geen subsudie aanwezig. Volgend probleen: gebruik van consumptieve productie, leidt tot schaarste en aversie tegen deze schonere oplossing. Als de overheid nu eens een visie zou hebben, gebruiken we gronden die nu niets staan te doen, voor brandstofplantages. Denk aan gebieden in Afrika. Levert werk op en we misbruiken de consumptieproducten niet. Allemaal mogelijkheden. Minder vlees eten is ook een oplossing. Minder belust zijn op materialisme ook. Niet steeds een nieuwe auto willen, groter en meer willen, 3x per jaar op vakantie, waarvan op zn minst 1x op wintersport... Weer je hoe schadelijk en milieu onvriendelijk de wintersport is? Enorm belastend voor het milieu! Net als het tourisme industrie. Net als onze kapitalistische wereld. We verpesten het voor onszelf.
Dus, wil je meer aan het milieu denken, prima! Fantastisch! Maar trek wel je portomonee open. Want in onze samenleving is milieuvriendelijkheid booming business!
Schaf LED, betere oliesoorten, hiclone en PPO aan. Dan ben je zeker op de goede weg. Ga het dan niet verpesten door met je oude wagen 130 te willen rijden, met een beladen roofrack en terreinrijden, want dan werk je mee aan de illusie van milieuvriendelijk zijn. Je misbruikt het toch weer. Ieder voor zich natuurlijk. So wie zo, want autorijden als hobbie is per definitie verspilling enerzijds, anderzijds... We hebben als mens afleiding en hobbie nodig. Anders gaan we rare dingen doen, dus is het verspilling dan? Tis hoe je er zelf tegen aan kijkt en in hoeverre je je laat bijinvloeden door anderen. Ik persoonlijk juich 'innovatieve' mogelijkheden toe, ik ben pro besparingen aan het misbruik van energie op elk vlak van mijn hobbie; autorijden. Maar ik heb ook maar een beperkt budget om meer te werken. Ik weiger mijn energie en geldverspillende hobbie de deur uit te doen, tenzij het ten koste gaat van mij en mijn gezin. Dus ik kan niet zo milieuvriendelijk rijden als ik eigenlijk wil. Maar aan de andere kant: wij hebben LED in de auto, spaarlampen thuis, gaan slechts 1x per jaar (of minder) op vakantie, doe alles per mail, hebben een sticker tegen reklame op de deur, eten minstens 2x per week minder vlees, douchen max 10 min. Zetten de kachel minder snel en lang aan.... Ik ben zeker milieuvriendelijker dan 5 jaar geleden . Maar merk ik het aan mijn portomonee? Nee. Het is alleen wel beter voor het milieu. Maar allleen ik heeft totaal geen zin, als je begrijpt wat ik bedoel.
Een gebed zonder einde, een illusie... dat " groen" in onze maatschappij.
Maar zeer goed om er over na te blijven denken en nog beter, om er aan mee te werken!
Doe het niet om er financieel beter van te worden, maar om een beter mens van te zijn met het vooruitzicht op ons milieu....
-
bas88pickup
Re: 2009 thema "groen"
Een mooi verhaal, maar het strookt niet met je hobby, mijn redenatie, als je graag groen wil zijn en besparen, verkoop je auto en ga fietsen. In moderne verbrandingsmotoren zitten standaard geen rare werveldingen, als die werkelijk zouden werken dan had de fabriek die er echt wel ingestopt.
Bovenstaande lees ik dus als een (verkapte) reclameboodschap.
Btw, fabricage van die dingen gebeurt toch wel onder milieu vriendelijke, gecontroleerde, omstandigheden?
Gr, Bas (die hier dus duidelijk niet in gelooft, maar wel in flowen, wervelingen verminderen, en voor led lampen in huis is en ze ook heeft hangen(nog zuiniger dan spaarlampen))
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2009 16:51 door bas88pickup.
Bovenstaande lees ik dus als een (verkapte) reclameboodschap.
Btw, fabricage van die dingen gebeurt toch wel onder milieu vriendelijke, gecontroleerde, omstandigheden?
Gr, Bas (die hier dus duidelijk niet in gelooft, maar wel in flowen, wervelingen verminderen, en voor led lampen in huis is en ze ook heeft hangen(nog zuiniger dan spaarlampen))
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2009 16:51 door bas88pickup.
-
Exfietser
Re: 2009 thema "groen"
Mooi verhaal Marc. Alleen geloof ik niet in jou PPo verhaal. De hele sahara irrigeren geeft vrijwel zeker een klimaatverandering. Het zoete water dat ervoor nodig is, en wereldwijd een schaars goed is, is zeer duur en energie intensief om te maken. Het proces om plantaardig materiaal om te zetten in bruikbare brandstof kost ook energie en geeft ook nog een hoop afval. Mischien als we de plasticsoep in zee vervangen door een algensoep en daar iets mee doen? Ik weet het niet. Het heeft ongetwijfelt negatieve gevolgen voor het zeemileu.
Ik ben het wel met je eens dat de overheid met oogkleppen op de grootste schreeuwers met het meeste geld achterna hobbelt en geen toekomstvisie heeft.
Heeft iemand wel eens nagedacht over de noodzakelijkheid om 24 uur per dag electrischiteit ter beschikking te hebben? Ik lig er echt niet wakker van als ik 's nachts geen netspanning ter beschikking heb. Ik lig dan toch te slapen. Overdags trouwens ook niet als ik op mijn werk ben. Ik heb het nu natuurlijk niet over bedrijven met bedrijfskritische processen. (Kernreactor waarvan de koeling moet blijven draaien o.i.d.) En er zijn ook heus wel mensen die op een of ander manier levens afhankelijk zijn van electrische appartuur. Maar als ik naar mijzelf kijk en ik denk dat dat er veel mensen zoals ik zijn, kan ik best een groot deel van de 24 uur zonder electra. De koelkast blijft als je de deur niet opend heus wel een nacht koud hoor.
Ik denk zelfs dat als ik mijn dak dat toevallig met de schuine kant naar de zon kijkt vol zou leggen met een zonnecollector en zonnecellen ik het nuon zou kunnen afschakelen. Ik moet dan wel een vorm van opslag hebben zodat ik 's avonds nog wat kan lezen, tv kijken of computeren enzo. Maar met zuinige apparatuur (Een laptop i.p.v. een gewone pc etc.) kun je volgens mij een heel eind komen.
En zo zit je wel eens te denken. Ik geloof trouwens ook niet in de clone om al genoemde redenen. Maar zou wel eens een echte reproduceerbare test willen zien. En geen mythbusters test.
Arnold.
Ik ben het wel met je eens dat de overheid met oogkleppen op de grootste schreeuwers met het meeste geld achterna hobbelt en geen toekomstvisie heeft.
Heeft iemand wel eens nagedacht over de noodzakelijkheid om 24 uur per dag electrischiteit ter beschikking te hebben? Ik lig er echt niet wakker van als ik 's nachts geen netspanning ter beschikking heb. Ik lig dan toch te slapen. Overdags trouwens ook niet als ik op mijn werk ben. Ik heb het nu natuurlijk niet over bedrijven met bedrijfskritische processen. (Kernreactor waarvan de koeling moet blijven draaien o.i.d.) En er zijn ook heus wel mensen die op een of ander manier levens afhankelijk zijn van electrische appartuur. Maar als ik naar mijzelf kijk en ik denk dat dat er veel mensen zoals ik zijn, kan ik best een groot deel van de 24 uur zonder electra. De koelkast blijft als je de deur niet opend heus wel een nacht koud hoor.
Ik denk zelfs dat als ik mijn dak dat toevallig met de schuine kant naar de zon kijkt vol zou leggen met een zonnecollector en zonnecellen ik het nuon zou kunnen afschakelen. Ik moet dan wel een vorm van opslag hebben zodat ik 's avonds nog wat kan lezen, tv kijken of computeren enzo. Maar met zuinige apparatuur (Een laptop i.p.v. een gewone pc etc.) kun je volgens mij een heel eind komen.
En zo zit je wel eens te denken. Ik geloof trouwens ook niet in de clone om al genoemde redenen. Maar zou wel eens een echte reproduceerbare test willen zien. En geen mythbusters test.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: 2009 thema "groen"
Dag Marc,
Ik ben ook geen techneut, maar heb wel doorgeleerd in het "groen", en bovendien tijdens die studie ook nog eens mijn ogen en oren goed open gehouden waar het ging om "foute onderzoeken en/of conclusies", en ook waar het de "hardere" natuurwetenschappelijke achtergronden ging (want ja, die "groene" types dat zijn maar al te vaak onrealistische geitenharensokken/vlindernetjes typen).
Anyway, de huidige verbrandingsmotor is dus een achterlijk ding, wel een goed doorontwikkeld achterlijk ding overigens. Over het nut van 1-2-3 stilstaande ventilatoren in de inlaat (waarin ook al een hoogtoerige ventilator draait) zal ik het maar niet meer hebben -- dat is meer iets voor een leuk afstudeeronderwerpje.
Wat betreft de olieën: goede of betere oliën zijn natuurlijk nooit weg, maar daar is Greentec niet de enige op de markt, er zijn er meer die bio-degradeable oliën vermarkten (en omgekeerd: dat olie op een plantaardige basis gefabriekt worden wil niet zeggen dat ze ook bio-vriendelijk zijn).
PPO is qua rendment nauwelijks interessant, 1e generatie biodiesel ook niet. Pas als de 2e generatie biodiesel en bio-ethanol serieus van de grond komen, en in het bijzonder wanneer daarvoor NIET speciaal een gewas wordt verbouwd maar gebruik gemaakt wordt van restverwerking dan is hier een serieuze winst te maken (ik zag toevalling bij de betere tandarts een National Geographic een heel lezenswaardig nummer met een en ander op handzame wije samengevat).
En wat betreft de nog "vacante" landbouwgronden: ook hier is het allemaal niet zo rooskleurig: wij in NL gebruiken al een veelvoud van ons NL-se oppervlak in verre landen om onszelf en vooral onze varkens te voeden, nog meer in verre landen gebruiken is op z'n minst een soort neo-kolonialisme. En ... tot nog toe wordt voor de uitbreiding van landbouw-areaal meest de makkelijkste weg bewandeld: dus tropisch bos rooien, afbranden en oliepalmen poten (voor zolang als dat dan duurt -- en het toppunt is dan het verbranden van die palmolie om "grioene" stroom te verkopen).
Samenvattend: zuiniger omgaan met wat ons gegeven is is stap één, daarin heb je gelijk, maar er zijn nog heel veel stappen nodig voordat we ergens zijn.
(Kijk maar eens naar een gemiddelde LandRover, die rijdt bij 100 km/u ongeveer 1:10, ofwel 100 kW/u, dat met een motor die nominaal rond de 100 kW leveren kan maar bij die 100 km/u misschien 20 kW levert ... ofwel een rendement van 20 % -- gelukkig hebben we het max vermogen maar erg zelden nodig anders waren de verbruikscijfers nog veel beroerder.)
Echte toekomst zit in nieuwe aandrijfconcepten: bijv. electrische naafmotoren, en een klein agregaat+bescheiden accu's. Met zo'n aandrijfconcept kan je de losse delen veel beter afstemmen op nieuwe ontwikkelingen, nu blijf je steeds gevangen in de verbrandingsmotor-versnellingsbak-differentieel gedachtenwereld, en dus kleine verbeteringetjes daaraan.
En verder zit er toekomst in een heel ander vervoersconcept: waarom alles zetten op de automobiliteit als je weet dat dat een onhoudbare weg is -- dit hoeft overigens helemaal niet erg vernieuwend te zijn: fiets en trein zijn zo gek nog niet.
Marc
Ik ben ook geen techneut, maar heb wel doorgeleerd in het "groen", en bovendien tijdens die studie ook nog eens mijn ogen en oren goed open gehouden waar het ging om "foute onderzoeken en/of conclusies", en ook waar het de "hardere" natuurwetenschappelijke achtergronden ging (want ja, die "groene" types dat zijn maar al te vaak onrealistische geitenharensokken/vlindernetjes typen).
Anyway, de huidige verbrandingsmotor is dus een achterlijk ding, wel een goed doorontwikkeld achterlijk ding overigens. Over het nut van 1-2-3 stilstaande ventilatoren in de inlaat (waarin ook al een hoogtoerige ventilator draait) zal ik het maar niet meer hebben -- dat is meer iets voor een leuk afstudeeronderwerpje.
Wat betreft de olieën: goede of betere oliën zijn natuurlijk nooit weg, maar daar is Greentec niet de enige op de markt, er zijn er meer die bio-degradeable oliën vermarkten (en omgekeerd: dat olie op een plantaardige basis gefabriekt worden wil niet zeggen dat ze ook bio-vriendelijk zijn).
PPO is qua rendment nauwelijks interessant, 1e generatie biodiesel ook niet. Pas als de 2e generatie biodiesel en bio-ethanol serieus van de grond komen, en in het bijzonder wanneer daarvoor NIET speciaal een gewas wordt verbouwd maar gebruik gemaakt wordt van restverwerking dan is hier een serieuze winst te maken (ik zag toevalling bij de betere tandarts een National Geographic een heel lezenswaardig nummer met een en ander op handzame wije samengevat).
En wat betreft de nog "vacante" landbouwgronden: ook hier is het allemaal niet zo rooskleurig: wij in NL gebruiken al een veelvoud van ons NL-se oppervlak in verre landen om onszelf en vooral onze varkens te voeden, nog meer in verre landen gebruiken is op z'n minst een soort neo-kolonialisme. En ... tot nog toe wordt voor de uitbreiding van landbouw-areaal meest de makkelijkste weg bewandeld: dus tropisch bos rooien, afbranden en oliepalmen poten (voor zolang als dat dan duurt -- en het toppunt is dan het verbranden van die palmolie om "grioene" stroom te verkopen).
Samenvattend: zuiniger omgaan met wat ons gegeven is is stap één, daarin heb je gelijk, maar er zijn nog heel veel stappen nodig voordat we ergens zijn.
(Kijk maar eens naar een gemiddelde LandRover, die rijdt bij 100 km/u ongeveer 1:10, ofwel 100 kW/u, dat met een motor die nominaal rond de 100 kW leveren kan maar bij die 100 km/u misschien 20 kW levert ... ofwel een rendement van 20 % -- gelukkig hebben we het max vermogen maar erg zelden nodig anders waren de verbruikscijfers nog veel beroerder.)
Echte toekomst zit in nieuwe aandrijfconcepten: bijv. electrische naafmotoren, en een klein agregaat+bescheiden accu's. Met zo'n aandrijfconcept kan je de losse delen veel beter afstemmen op nieuwe ontwikkelingen, nu blijf je steeds gevangen in de verbrandingsmotor-versnellingsbak-differentieel gedachtenwereld, en dus kleine verbeteringetjes daaraan.
En verder zit er toekomst in een heel ander vervoersconcept: waarom alles zetten op de automobiliteit als je weet dat dat een onhoudbare weg is -- dit hoeft overigens helemaal niet erg vernieuwend te zijn: fiets en trein zijn zo gek nog niet.
Marc
-
Marc
Re: 2009 thema "groen"
Onzin. Ik rij lr omdat ik dit leuk vind en deze hobbie en ontspanning nodig heb.
Heeft niets te maken met dat het niet samenloot met mijn verhaal.
Ik ben geen geitenwollesok en pretendeer geen oplossing. Ik zeg alleen dat binnen onze hobbie, best andere mogelijkheden zijn om besparingen te doen. Aangezien onze motor uitstekend op alternatieven kan lopen.
Verkapte reklame? Jouw interpretatie...
Heeft niets te maken met dat het niet samenloot met mijn verhaal.
Ik ben geen geitenwollesok en pretendeer geen oplossing. Ik zeg alleen dat binnen onze hobbie, best andere mogelijkheden zijn om besparingen te doen. Aangezien onze motor uitstekend op alternatieven kan lopen.
Verkapte reklame? Jouw interpretatie...
-
Marc
Re: 2009 thema "groen"
Zinnig antwoord! Zoals ik dat van jou gewend ben.
PPO of andere alternatieven juich ik toe. Hoe je het en waar je het produceert, maakt mij niet uit. Feit blijft wel if het nuttig is voor de motoren die nu bestaan. Wellicht is vervangen van de oudere type motoren een beter idee, qua efficientie en financieel oogpunt. Maar wie gaat er nu in zn auto een andere motor inleggen? Is daar geld voor? En daarnaast; in derde wereldlanden zal voorloig nig lang niet geinvesteerd worden in andere type motoren. Maar velen zijn wel gebaat bij alternatieve brandstof soorten. Mijnheer Diesel, heeft deze motor ontworpen voor rijden op notenolie...
Overigens een zeer goed idee om de stroom te halveren of stop te zetten tijdens de slaap en wellicht ook bij afwezigheid van mensen in huis ( als je werkt). Efficienter omgaan met deze energiebron. Maar again, ik ben geen techneut...
PPO of andere alternatieven juich ik toe. Hoe je het en waar je het produceert, maakt mij niet uit. Feit blijft wel if het nuttig is voor de motoren die nu bestaan. Wellicht is vervangen van de oudere type motoren een beter idee, qua efficientie en financieel oogpunt. Maar wie gaat er nu in zn auto een andere motor inleggen? Is daar geld voor? En daarnaast; in derde wereldlanden zal voorloig nig lang niet geinvesteerd worden in andere type motoren. Maar velen zijn wel gebaat bij alternatieve brandstof soorten. Mijnheer Diesel, heeft deze motor ontworpen voor rijden op notenolie...
Overigens een zeer goed idee om de stroom te halveren of stop te zetten tijdens de slaap en wellicht ook bij afwezigheid van mensen in huis ( als je werkt). Efficienter omgaan met deze energiebron. Maar again, ik ben geen techneut...
-
Marc
Re: 2009 thema "groen"
Eens met jouw aanvulling. Maar dat lost niet het probleem en bevestigd niet de mogelijkheden voor de auto waar wij nu in rijden op. Ja, fietsen en ov zijn een oplossing, maar... Ik word niet blij van ov van vandaag. Te duur, geen privacy en ik ben een mens met mijn eigen nukken. Ik word niet vrolijk van onze ov en met zoveel mensen opeem gestopt, zijn risicos zoals virus overdracht ook groter. Veel hangt aan elkaar samen. Tevens beperkt ov mij mijn vrijheid in afwijken.. Zoals na het werk elders heen gaan. En het is een dubbele kostenpost, omdat wij toch altij een auto ernaast houden.
Nogmaals, ik heb geen oplossing, ik denk alleen mee.
Lag een oplossing voor de hand, dan waren we allang verder. Het probleem is te complex.
Maar bepaalde ontwikkelingen zijn wel degelijk goed, zoals een electro wagen, tramtransport of gratis vervoer in de binnensteden. Maar zeg nu zelf in alle redelijkheid; ga jij je klassieker ombouwen naar een andere aandrijving? Misschien wel... Maar denk je dat greenlanen en terreinrijden nog toekomst heeft? Ik heb er zeer veel twijfels over. Dus een terreinwagen zoals wij die nu kennen,zal aflopende zaak zijn. Kunnen straks alleen nog voor overland trips gebruikt worden en verder zullen velen ook genoodzaakt worden de hobbie te laten voor wat het is. Of emigreren imdat de veranderingen niet te accepteren zijn... ( dit is gewoon even hardop denken he...)
krijg moeie vingers van iphone tikwerk
Nogmaals, ik heb geen oplossing, ik denk alleen mee.
Lag een oplossing voor de hand, dan waren we allang verder. Het probleem is te complex.
Maar bepaalde ontwikkelingen zijn wel degelijk goed, zoals een electro wagen, tramtransport of gratis vervoer in de binnensteden. Maar zeg nu zelf in alle redelijkheid; ga jij je klassieker ombouwen naar een andere aandrijving? Misschien wel... Maar denk je dat greenlanen en terreinrijden nog toekomst heeft? Ik heb er zeer veel twijfels over. Dus een terreinwagen zoals wij die nu kennen,zal aflopende zaak zijn. Kunnen straks alleen nog voor overland trips gebruikt worden en verder zullen velen ook genoodzaakt worden de hobbie te laten voor wat het is. Of emigreren imdat de veranderingen niet te accepteren zijn... ( dit is gewoon even hardop denken he...)
krijg moeie vingers van iphone tikwerk
-
bas88pickup
Re: 2009 thema "groen"
Ja, ja, ik ben al weg, zucht, ik heb me weer eens laten verleiden om in te gaan op iets wat totaal onzinnig en nutteloos is. Wat leidt tot energiebesparing etc is allang bekend en word alleen maar tegengehouden en ondermijnd door onze Roverheid, die alleen maar uit is op geldelijk gewin zodat het over de balk gesmeten kan worden aan onzinnege dure projecten die geen geld opleveren maar op voorhand al meer kostten dan dat ze ooit zouden opleveren. Bijvoorbeeld de Betuwelijn en de Nooord/Zuid toestand. Als ze nou al dat geld eens gestoken hadden in de toelating van energiezuinige auto's, die niet rijden op milieu onvriendelijke batterij pakken zoals een Prius, dan hadden ze al heel wat gewonnen, of met het verbeteren van het openbaar vervoer, of het verbeteren van de doorstroom op de snelwegen door meer asfalt aan te leggen, dat gaat files tegen die zijn ongunstig voor het verbruik,; draaiende motor met 0 km/h is 1: oneindig veel, en dan noem ik nog niet eens de belasting op de luchtkwaliteit, van al die stationair draaiende motoren.
Een goed alternatief voor de verbrandingsmotor is er nog niet, en dat zal vast ook nog wel even duren. Rijden op bio brandstof is geen alternatief maar een lapmiddel.
Autorijden is niet groen, en ik kan het met de beste wil van de wereld niet groen zien.
Overigens heb ik nergens gezegd dat er een geiten wollensok bezig is, dat is dan weer jou interpretatie.
Nou ja, zoals gezegd, zucht....Ik zal er niet meer op in gaan, zinloos, en zonde van een ieders moeite.
Bas
Een goed alternatief voor de verbrandingsmotor is er nog niet, en dat zal vast ook nog wel even duren. Rijden op bio brandstof is geen alternatief maar een lapmiddel.
Autorijden is niet groen, en ik kan het met de beste wil van de wereld niet groen zien.
Overigens heb ik nergens gezegd dat er een geiten wollensok bezig is, dat is dan weer jou interpretatie.
Nou ja, zoals gezegd, zucht....Ik zal er niet meer op in gaan, zinloos, en zonde van een ieders moeite.
Bas