vocht in luchtfilter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert

vocht in luchtfilter

Bericht door Robert »

Ik vind met een zekere regelmaat vocht/sludge in het oliebadluchtfilter van mijn 88LW.
Maar ik doe er geen vreemde dingen mee en wordt voornamelijk op de weg gebruikt.
Iemand een idee waardoor vocht in het luchtfilter komt?

Rob
Remko Stage1

Re: vocht in luchtfilter

Bericht door Remko Stage1 »

De buitenlucht bevat ook vocht=water. Dit zal dus neerslaan in het oliebadfilter. Laatste weken veel regen af en toe mist, allemaal hoge luchtvochtigheid. Water en olie samen geeft dus sludge. Lijkt me niet zo'n probleem.

Groeten, Remko
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Remko Stage1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De buitenlucht bevat ook vocht=water. Dit zal dus
> neerslaan in het oliebadfilter. Laatste weken veel
> regen af en toe mist, allemaal hoge
> luchtvochtigheid. Water en olie samen geeft dus
> sludge. Lijkt me niet zo'n probleem.
>
> Groeten, Remko

Luchtvochtigheid is - paradoxalerwijze - geen water, maar waterdamp (en wat we waterdamp noemen bij bijv een fluitketel is juist weer vocht).

Mist, nevel, (mot)regen, dat is allemaal water, in fijne of grover verdeelde druppel(tje)s, bij luchtvochtigheid/waterdamp is het water moluculair verdeeld in de lucht en dus gasvormig (en onzchtbaar).

Het klopt natuurlijk dat als je door nevel en mist rijdt dat je dan vocht "inademt". Met name in de herfst speelt ook een ander belangrijk verschijnsel: condens. Condens is het verschijnsel waarbij de luchtvochtigheid/waterdamp zover afgekoeld raakt dat de gasfase weer overgaat in de vloeistoffase, en dan krijg je dus druppeltjes. Zodra dus een deel van de auto is afgekoeld en er komt iets warmere zeer vochtige lucht langswaaien dan zie je dit, en dit soort weersomstandigheden heb je dus vaak in de herfst.

Overigens: een bescheiden hoeveelheid fijnverdeeld water in de inlaatlucht is zeer bevorderlijk voor de prestaties van de motor: De waternevel zorgt bij verdamping voor inwendige motorkoeling EN tevens heb je daarbij een enorme volume toename -- je kan dus desgewenst meer brandstof verbranden zonder dat je de motor thermisch te hoog belast, en bij iedere explosieve verbranding krijg je meer druk, ofwel meer rendement.

Als de weg dan ook nog eens vochtig is, dan neemt de rolweerstand ook nog eens af (wel opletten bij de bochten) ....

Marc
Puffino

Bericht door Puffino »

Marc,

het beetje water dat jij zelfs bevorderlijk noemt, vind ik nog al twijfelachtig, de toename van volume vindt namelijk niet plaats op het juiste moment van de vier takten.... Maar ook TIJDENS de compressie. Dat is helemaal niet bevorderlijk en uitermate slecht voor alle onderdelen die een cylinderkamer af zouden moeten dichten. Zoals kleppen, seals, zuigerveren, koppakking. OOk lijkt mij dit tegenwerking van de zuinigheid van de motor, maar dat terzijde.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Sander, Marc heeft wel degelijk gelijk hoor, bij race en rallysport word waterinjectie al langer toegepast.

Zie; [www.aquamist.co.uk]

Gr, Bas
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

In het V8 luchtfilter zit een extra ventiel om eventueel vocht af te voeren; het is namelijk niet vreemd dat er af en toe wat fijne regendruppels/mist neerslaat.

Het is overigens inderdaad zo dat bij een hoge luchtvochtigheid je een betere cilindervulling krijgt door het koelende effect van het vocht in de lucht. Dit geld zowel voor benzine als voor een diesel.
Je zit dan ergens rond de 80% luchtvochtigheid. Het resulteerd vooral bij benzine motoren in een wat mooier "rond" lopende motor.

Voor condensatie in de motor hoef je echter niet bang te zijn, de lucht wordt in het inlaattraject al wat opgewarmt, waardoor de relatieve luchtvochtigheid afneemt en je nooit condensatie kunt krijgen. Tijdens de compressie en abeidsslag wordt het geheel zo heet dat de relatieve vochtigheid minimaal is. Bij de verbranding van benzine en zeker bij gas komt zowiezo al veel meer water vrij als dat je ooit via het inlaattraject binnen kunt krijgen. Dit condenseert vervolgens in een (koude) uitlaat en geeft die mooie wolken als het buiten lekker koud is. ;-)
Het beetje vocht dat via de zuigerveren in de olie terrecht komt verdampt als de olie goed op temperatuur is (+70 graden). Bij veel (erg) korte ritten wordt de olie niet altijd warm genoeg en kan het water zich binden met vuil en olie, hetgeen sludge oplevert in de olie.

Houd maar eens een papiertje achter een koude LPG wagen......

Gerrit
Puffino

Bericht door Puffino »

Klopt, als je het controleert.

Daar wordt het in de brandstof gegooid, niet in de lucht, en met bijmenging van onder andere alcohol en wateroplossende olie.
QuoteWikipedia Many water injection systems use a mixture of water and alcohol (approximately 50/50), with trace amounts of water-soluble oil.
En ik denk dat we met oliebadfilter uitgeruste Land Rovers verre zijn van de onderstaande omstandigheden.
QuoteWikipedia Some degree of control over the water injection is important. It needs to be injected only when the engine is heavily loaded and the throttle is wide open. Otherwise injecting water may simply drown the engine and cause it to quit.
Mijn verhaal ging over de normale omstandigheden. Niet over racerij motoren waar inderdaad zaken mee gebeuren waar ik met mijn kostbare blokkkie maar even neit aan moet denken. Zo op het randje van kunnen als dat gaat ;-)

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc,
>
> het beetje water dat jij zelfs bevorderlijk noemt,
> vind ik nog al twijfelachtig, de toename van
> volume vindt namelijk niet plaats op het juiste
> moment van de vier takten.... Maar ook TIJDENS de
> compressie. Dat is helemaal niet bevorderlijk en
> uitermate slecht voor alle onderdelen die een
> cylinderkamer af zouden moeten dichten. Zoals
> kleppen, seals, zuigerveren, koppakking. OOk lijkt
> mij dit tegenwerking van de zuinigheid van de
> motor, maar dat terzijde.

Dag Sander,

Ik denk dat het wel losloopt - bewijzen heb ik niet - de door jou genoemde afdichtingen moeten nl tijdens de arbeids-takt nog veel hogere drukken weerstaan, en dat de compressie-takt een tegenwerkend effect kent ... dat is nu eenmaal de werking van de motor: je krijgt "gratis" wat meer compressie. Het gaat ook om een bescheiden effect, en het is wellicht ook op den duur niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor, mar dat geldt voor ongeveer iedere vermogenswinst. Wat ik wel weet is dat injectiesystemen met een vergelijkbare werking wel gebruikt worden of werden om tijdelijk topprestaties uit motoren te halen. Gebruik je die vermogenswinst niet dan kom je - op z'n minst in theorie - aan iets lagere brandstofverbruiken.
Maar het belangrijkste van mijn boodschap was dat een heel klein beetje water niet direct kwaad kan, ik kan zo gauw geen exacte cijfers vinden maar de hoeveelheid vloeibaar water in mist en nevel kan gewoonweg niet erg groot zijn, wolken en mist zouden anders direct uit de lucht donderen.

Marc
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

klopt,

vooral in de ralley wereld is dit een systeem dat toegepast word.
ook een systeem dat de intercooler nat maakt is er.
een natte alu intercooler zal veel kouder worden.

paul
Plaats reactie