zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
-
Boelo
zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
Gisterenavond probeerde ik het stuur van mijn One Ten te verwijderen dmv tikken met een hamer op de stuuras en gelijktijdig het stuur er vanaf trekken.Dat lukte niet, het zat muurvast. Eerder dit jaar lukte dit wel, maar dat was voordat ik bij een cockpitbrandje geblust heb met een poederblusser, gevolg: door enorme corrosie op de conische passing van het stuur was er geen beweging meer in te krijgen. Oplossing zou zijn een stuurtrekkertje maken. Maar ja ik had geen materiaal in huis. Dus dan maar wat harder slaan op de as. Nog geen effect. Eigenlijk voelde ik wel dat dat niet de oplossing was, dus toch maar wachten tot ik wel materiaal voor een trekkertje had.
Vanmorgen van een dikke strip toch maar een trekkertje gemaakt. Twee gaten van 7mm geboord waar twee M6 boutjes + moertje doorheen gingen. Strip op de stuuras laten rusten, boutjes in de gaten aan weerszijden van de stuuras draaien tot ze niet dieper willen en dan de moertjes van het M6 , boutje beetje bij beetje richting de strip aandraaien om het stuur zodoende omhoog te trekken. Dat lukte niet omdat het M6 draad geen grip had op de Imperial draad in het stuur, ik trok de boutjes er zo uit. Oplossing was de gaten in het stuur opboren tot 6,8 mm en er M8 draad in tappen. Zelfde truc uitgehaald maar nu met M8 boten en moeren en toen kwam het stuur ( aslnog met heel veel moeite) wel los.
Enfin, daarna alle reparaties uit kunnen voeren (o.a. van drie tellerunits één goede gemaakt en gemonteerd én de AadG modificatie toegepast) en het stuur weer gemonteerd.....en je raadt het al! Het stuur draait heel erg zwaar. K*t, toch te hard gemept met de hamer. Het stuurt echt ongelooflijk kl**te nu, het draait zwaar en het komt ook niet vanzelf terug in de middenstand.
Nu mijn vraag, Wat heb ik nu gesloopt? De lagers in het bovenste deel van de stuuras of lager in de stuuras, het bekrachtigde huis zelf?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('889db72d476c3f9825416ff55aa70e8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10130726, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Vanmorgen van een dikke strip toch maar een trekkertje gemaakt. Twee gaten van 7mm geboord waar twee M6 boutjes + moertje doorheen gingen. Strip op de stuuras laten rusten, boutjes in de gaten aan weerszijden van de stuuras draaien tot ze niet dieper willen en dan de moertjes van het M6 , boutje beetje bij beetje richting de strip aandraaien om het stuur zodoende omhoog te trekken. Dat lukte niet omdat het M6 draad geen grip had op de Imperial draad in het stuur, ik trok de boutjes er zo uit. Oplossing was de gaten in het stuur opboren tot 6,8 mm en er M8 draad in tappen. Zelfde truc uitgehaald maar nu met M8 boten en moeren en toen kwam het stuur ( aslnog met heel veel moeite) wel los.
Enfin, daarna alle reparaties uit kunnen voeren (o.a. van drie tellerunits één goede gemaakt en gemonteerd én de AadG modificatie toegepast) en het stuur weer gemonteerd.....en je raadt het al! Het stuur draait heel erg zwaar. K*t, toch te hard gemept met de hamer. Het stuurt echt ongelooflijk kl**te nu, het draait zwaar en het komt ook niet vanzelf terug in de middenstand.
Nu mijn vraag, Wat heb ik nu gesloopt? De lagers in het bovenste deel van de stuuras of lager in de stuuras, het bekrachtigde huis zelf?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('889db72d476c3f9825416ff55aa70e8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10130726, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
-
dick
Re: zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
je hebt de stuuras naar binnen geslagen kan je met een slag trekker weer terug trekken gr dick
-
Joop Hubers
Re: zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
Misschien voor jou Boelo mosterd na de maaltijd; maar voor anderen die ook het stuur er af willen halen: in de manual én op het stuur staat dat je er absoluut niet op moet slaan. Een stuurwiel trekkertje moeten de meeste Land Rover knutselaars toch wel kunnen maken of lenen. De juiste draad gebruiken voor de boutjes in het stuur is dan ook wel handig, hoewel misschien soms lastig aan te komen.
Hopelijk krijg je de stuuras weer terug in de oude positie. Succes.
Hopelijk krijg je de stuuras weer terug in de oude positie. Succes.
-
Boelo
Re: zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
Ja ik weet het, heel stom om het met een hamer te proberen. Doe ik nooit meer.
Net met een slagtrekker (komt die ook eens van pas=overblijfsel van speedboot tijdperk om spiegellagers te verwijderen) de stuuras weer terug te halen. Het sturen voelt al weer veel beter aan, morgen even uitproberen.
Hopelijk is het gelukt en is er geen blijvende schade.
Net met een slagtrekker (komt die ook eens van pas=overblijfsel van speedboot tijdperk om spiegellagers te verwijderen) de stuuras weer terug te halen. Het sturen voelt al weer veel beter aan, morgen even uitproberen.
Hopelijk is het gelukt en is er geen blijvende schade.
-
G-men (gargamel)
Re: zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
Gelukkig dat het goed gekomen is, ik heb met het demonteren ook ziten knoeien. Voorral met de draad in het stuur; M6 is het idd net niet.
Uiteindelijk gelukt met de trekker zo strak dat ie er net niet uitschoot, iemand met de knieeen eronder en een paar overredingsklapjes tegen de onderkant het stuur.
Maar het kan ongenadig vastzitten.....
Gerrit
Uiteindelijk gelukt met de trekker zo strak dat ie er net niet uitschoot, iemand met de knieeen eronder en een paar overredingsklapjes tegen de onderkant het stuur.
Maar het kan ongenadig vastzitten.....
Gerrit
-
Boelo
Re: zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
Ja gelukkig wel, ik heb 'm net nog even een paar klappen met de slagtrekker gegeven en het is weer redelijk zoals het was. Moet zxehggen dat het sturen al wel wat zwaarder ging de laatste dagen voor mijn 'stuuras mep actie'. Maar dat moet dan op toeval berusten.
Wellicht kan ik op het stuurhuis nog wat afstellen?
Wellicht kan ik op het stuurhuis nog wat afstellen?
-
G-men (gargamel)
Re: zwaar sturen na tikken op stuuras om stuur te verwijderen
Even uitgaande dat je stuurbekrachtiging hebtl.
Als je nog het standaard 3-bouts bekrachtigingshuis hebt, kun je de speling instellen met de grote bout/moer combinatie in het midden. Misschien dat uitdraaien wat oplevert; maar let er wel op dat je een klein beetje speling houdt, te strak aandraaien geeft na verloop van tijd veel extra slijtage en dus uiteindelijk problemen.
Als je nog het standaard 3-bouts bekrachtigingshuis hebt, kun je de speling instellen met de grote bout/moer combinatie in het midden. Misschien dat uitdraaien wat oplevert; maar let er wel op dat je een klein beetje speling houdt, te strak aandraaien geeft na verloop van tijd veel extra slijtage en dus uiteindelijk problemen.