vermogen verlies
-
plaetje
vermogen verlies
Is het mogelijk dat als de uitlaat voor de achterste pot gebroken is dat je minder vermogen hebt ( een herrie heb je ook er bij ).
Vandaag vanuit Vianen tot thuis met een gebroken uitlaat gereden (nu zet er alweer een andere nieuwe onder)
jo
Vandaag vanuit Vianen tot thuis met een gebroken uitlaat gereden (nu zet er alweer een andere nieuwe onder)
jo
-
Aad Koene
Re: vermogen verlies
Maakt voor het vermogen niets uit.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
plaetje
Re: vermogen verlies
Dan is er iets met de motor (of het weer zat tegen) veel tegen wind. Ik hoop dn dat de 14j motor beter is. Alleen iedereen zegt dat die niet door het water kan. De bedoeling is om de distributie voorplaat met kit dicht te maken (het zelfde kit die ik voor de carter deksel)
jo
jo
-
Dennis101
Re: vermogen verlies
Toen ik vandaag rond Schiphol reed zaten er ook een paar open stukken bij waar de series 3 diesel niet harder wilde als 90 km/h, dus het waaide behoorlijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat de series 3 niet optimaal draait, dus dat scheelt wel behoorlijk.
Dennis B
Ik moet er wel bij zeggen dat de series 3 niet optimaal draait, dus dat scheelt wel behoorlijk.
Dennis B
-
Bob met Piet
Re: vermogen verlies
Ik had toch ook echt het idee dat, na het vervangen van mijn doorgerotte middendemper, het toch wel scheelde met het vermogen.
Kon weer een bergje op in de 4 waar ik voorheen moest terugschakelen naar de 3.
Was dat mijn fantasie??
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('7ac11f3979f7547e25805cd42098c697', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10119562, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kon weer een bergje op in de 4 waar ik voorheen moest terugschakelen naar de 3.
Was dat mijn fantasie??
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('7ac11f3979f7547e25805cd42098c697', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10119562, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: vermogen verlies
Jo,
Vermogen zal mijns inziens niet verminderen door een gat in de uitlaat, sterker nog, ik denk dat het er door kan toenemen omdat je door een lagere uitstroomweerstand een hogere of snellere spoeling mag verwachten, denk aan expansie uitlaten in de motorcross wereld.
Groet,
John
Vermogen zal mijns inziens niet verminderen door een gat in de uitlaat, sterker nog, ik denk dat het er door kan toenemen omdat je door een lagere uitstroomweerstand een hogere of snellere spoeling mag verwachten, denk aan expansie uitlaten in de motorcross wereld.
Groet,
John
-
richard78
Re: vermogen verlies
Je uitlaat is zo ontworpen dat het genoeg tegendruk produceerd. Als died rukte laag is dan zal het gas sneller uit de cillinder weggaan. Dat zal als gevolg hebbend at je tuiming te laat komt te staan en je dus vermogen verliest. Of een gat bij je laatste demper genoeg druk vermindering oplevert dat dit merkbaar is weet ik niet. Ik weet wel uit ervaring dat een opening bij het blok duidelijk merkbaar is.
Bij mijn motor triller nog steeds de boutjes waarmee de uitlaat op het blok zit los. Ik merk hierbij een duidelijke vermogens vermindering. Wanneer ik de boutjes weer een slag aandraai heb ik het vermogen weer terug.
Richard78
die voor elke motor rit zijn boutjes aandraait.
Bij mijn motor triller nog steeds de boutjes waarmee de uitlaat op het blok zit los. Ik merk hierbij een duidelijke vermogens vermindering. Wanneer ik de boutjes weer een slag aandraai heb ik het vermogen weer terug.
Richard78
die voor elke motor rit zijn boutjes aandraait.
-
plaetje
Re: vermogen verlies
de uitlaat was in de pot afgebroken, de inlaat in de pot (er zit maar een pot op een 88) en ik ben blij dat ik niet aangehouden ben het was zeker een te hoge geluid overlast
jo
jo
-
Marc-my-Words
Re: vermogen verlies
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je uitlaat is zo ontworpen dat het genoeg
> tegendruk produceerd. Als die drukte laag is dan
> zal het gas sneller uit de cillinder weggaan. Dat
> zal als gevolg hebbend at je timing te laat komt
> te staan en je dus vermogen verliest. Of een gat
> bij je laatste demper genoeg druk vermindering
> oplevert dat dit merkbaar is weet ik niet. Ik weet
> wel uit ervaring dat een opening bij het blok
> duidelijk merkbaar is.
>
> Bij mijn motor triller nog steeds de boutjes
> waarmee de uitlaat op het blok zit los. Ik merk
> hierbij een duidelijke vermogens vermindering.
> Wanneer ik de boutjes weer een slag aandraai heb
> ik het vermogen weer terug.
>
> Richard78
> die voor elke motor rit zijn boutjes aandraait.
Richard,
D'r zijn speciale anti-lostril-ringen. Ze kwamen hier al eens langs: twee ringen met schuine vlakjes net iets schuiner als de spoed van de boutjes waardoor ze bij ook maar het geringste terugdraaien de bouten weer vastzetten. (Er is vast nog wel iemand die precies weet hoe en wat.)
Marc
PS Bij een weerstand-arme uitlaat wordt de motor-afstelling afgestemd op zo's uitlaat: dus vermogenswinst door een lekke uitlaat is maar de vraag.
-------------------------------------------------------
> Je uitlaat is zo ontworpen dat het genoeg
> tegendruk produceerd. Als die drukte laag is dan
> zal het gas sneller uit de cillinder weggaan. Dat
> zal als gevolg hebbend at je timing te laat komt
> te staan en je dus vermogen verliest. Of een gat
> bij je laatste demper genoeg druk vermindering
> oplevert dat dit merkbaar is weet ik niet. Ik weet
> wel uit ervaring dat een opening bij het blok
> duidelijk merkbaar is.
>
> Bij mijn motor triller nog steeds de boutjes
> waarmee de uitlaat op het blok zit los. Ik merk
> hierbij een duidelijke vermogens vermindering.
> Wanneer ik de boutjes weer een slag aandraai heb
> ik het vermogen weer terug.
>
> Richard78
> die voor elke motor rit zijn boutjes aandraait.
Richard,
D'r zijn speciale anti-lostril-ringen. Ze kwamen hier al eens langs: twee ringen met schuine vlakjes net iets schuiner als de spoed van de boutjes waardoor ze bij ook maar het geringste terugdraaien de bouten weer vastzetten. (Er is vast nog wel iemand die precies weet hoe en wat.)
Marc
PS Bij een weerstand-arme uitlaat wordt de motor-afstelling afgestemd op zo's uitlaat: dus vermogenswinst door een lekke uitlaat is maar de vraag.
-
Sjoerd O
Re: vermogen verlies
nord-lock
Bij de betere ijzerwaren winkel wel te koop. bv Fabory maar zeker niet goedkoop deze ringetjes.
front_washers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c42340f99ca2a8e2d2209d3d7f992b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nord-lock.com%2Fupload%2Ffront_washers.jpg', 'http://www.nord-lock.com/upload/front_washers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nord-lock.com%2Fupload%2Ffront_washers.jpg', '', 10120587, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2009 13:25 door sjoerd_o.
Bij de betere ijzerwaren winkel wel te koop. bv Fabory maar zeker niet goedkoop deze ringetjes.
front_washers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c42340f99ca2a8e2d2209d3d7f992b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nord-lock.com%2Fupload%2Ffront_washers.jpg', 'http://www.nord-lock.com/upload/front_washers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nord-lock.com%2Fupload%2Ffront_washers.jpg', '', 10120587, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2009 13:25 door sjoerd_o.
-
richard78
Re: vermogen verlies
Ik weet dat die ringetjes er zijn, zelf hier nog naar gevraagdt! Sterker nog ik heb er een paar klaar liggen om erop gezet te worden:-)
Ik ben alleen zo druk bezig met de 109 dat ik daar nog geen tijd voor heb gehad. Vandaag er ook achter gekomen dat de koppakking vna de motos is gaan lekken. Ik mag dus de kop gaan ligten en dan kan ik die lostrillende uitlaten ook aanpakken.
Samen met de 109 zal ik mij de aankomende tijd in ieder geval niet vervelen!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3681d6e09220170ae041bf89fd484f87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10120691, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ben alleen zo druk bezig met de 109 dat ik daar nog geen tijd voor heb gehad. Vandaag er ook achter gekomen dat de koppakking vna de motos is gaan lekken. Ik mag dus de kop gaan ligten en dan kan ik die lostrillende uitlaten ook aanpakken.
Samen met de 109 zal ik mij de aankomende tijd in ieder geval niet vervelen!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3681d6e09220170ae041bf89fd484f87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10120691, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
laro
Re: vermogen verlies
Hallo naamgenoot, is een Discomotor zonder turbo geen beter alternatief voor je blauwe smurf ,heb je direct maar meer pks en een degelijke motor.
-
Aad Koene
Re: vermogen verlies
Richard,
Land Rover's hebben een open uitlaatsysteem, dus geen tegendruk.
Zoals Marc al stelt is de motor hierop afgesteld en zal dus geen verandering in prestatie geven door een lek hier of daar.
Verder hebben Crossmotoren óók een open uitlaatsysteem wat voorzien is van een holle demper met glasvezel.
Sommige brommers (tweetakkers) hebben wél een tegendruk uitlaat.
Echter, in tegenstelling van wat jij schrijft, is dit juist bedoeld om niet alle uitlaatgassen uit de cilinder te laten stromen waardoor er nog voldoende hete gassen aanwezig zijn om de nieuwe golf benzine bij de inlaatslag te laten verdampen voordat ze verbrand worden.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Land Rover's hebben een open uitlaatsysteem, dus geen tegendruk.
Zoals Marc al stelt is de motor hierop afgesteld en zal dus geen verandering in prestatie geven door een lek hier of daar.
Verder hebben Crossmotoren óók een open uitlaatsysteem wat voorzien is van een holle demper met glasvezel.
Sommige brommers (tweetakkers) hebben wél een tegendruk uitlaat.
Echter, in tegenstelling van wat jij schrijft, is dit juist bedoeld om niet alle uitlaatgassen uit de cilinder te laten stromen waardoor er nog voldoende hete gassen aanwezig zijn om de nieuwe golf benzine bij de inlaatslag te laten verdampen voordat ze verbrand worden.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
plaetje
Re: vermogen verlies
kan een disco motor dan werken zonder turbo, en heeft die dan niet te veel vermogen voor de bak en aandrijving.
jo
jo
-
Marc-my-Words
Re: vermogen verlies
Ik denk overigens dat het best zo zal werken!
De PotoNora (=power-to-noice-ratio) komt met een lekke uitlaat heel anders te liggen:
Heb je al ruim zoveel herrie dat iedere helling plat ligt, wil je auto nog steeds de berg niet op.
(want je hebt het gas nog niet plat getrapt - je voet kwam slechts in de buurt van het pedaal).
Marc
De PotoNora (=power-to-noice-ratio) komt met een lekke uitlaat heel anders te liggen:
Heb je al ruim zoveel herrie dat iedere helling plat ligt, wil je auto nog steeds de berg niet op.
(want je hebt het gas nog niet plat getrapt - je voet kwam slechts in de buurt van het pedaal).
Marc
-
Dennis101
Re: vermogen verlies
Voor het grootste deel klopt jouw verhaal.
De standaard (oudere) Land Rover uitlaat heeft een of meerdere reflectiedempers en die hebben een betrekkelijk hoge weerstand.
Samen met de vrij kleine pijp diameter is de weerstand in het standaard uitlaatsysteem vrij hoog.
Deze betrekkelijk hoge weerstand heeft z'n voordelen in combinatie met de milde nokkenassen en het gebruik waarvoor deze auto's gemaakt zijn.
Een uitlaat met een wat hogere weerstand zorgt er in deze combinatie voor dat de motor het beste presteert in het lagere toerengebied.
Bij een lekkage dicht naar de motor toe is het dus best mogelijk dat de trekkracht onderin wat minder wordt en naarmate de lekkage kleiner wordt of zich verder van de motor bevindt zal de invloed afnemen.
Een mooi voorbeeld is mijn 88 S2a benzine.
Eerst zat er een enkele Weber 34 ICH op die eigelijk al wat krap is voor de 2.25 benzinemotor.
Met alleen het spruitstuk en de eerste uitlaatbocht kwam de auto slecht van z'n plek af en merkte je duidelijk dat de motor even instortte zodra je weg wilde trekken.
Met een beetje choke of als de auto eenmaal ietsje snelheid had reed hij weer uitstekend.
Nadat ik het complete uitlaatsysteem gemonteerd had reed hij prima en was het eerdere instorten niet meer aan de orde.
Hierna heb ik een "sport" uitlaat systeem gemonteerd met spaghetti spruitstuk en 60 mm pijp met absorptie dempers.
Met de enkele Weber kwamen dezelfde verschijnselen weer terug als met alleen een standaard spruitstuk en eerste bocht, want de weerstand in dit "sport" systeem is aanmerkelijk lager als van de originele uitlaat.
Om e.e.a. te compenseren en omdat er toevallig eentje werd aangeboden voor een leuke prijs (met dank aan Bowy) heb ik een Weber register (32/34 DMTL) uit een 110 met 2.25 benzinemotor aangeschaft. Met de standaard sproeierbezetting nog steeds dezelfde problemen als met de enkele Weber.
Na het nodige geëxperimenteer met verschillende sproeiers en diverse rijtests ben ik uiteindelijk uitgekomen op de bezetting van een 2.5 benzinemotor, maar met een 1 stap grotere stationair sproeier om de uitlaat te compenseren.
Nu rijdt de 88" S2a heerlijk soepel en lijkt het topvermogen wat hoger te liggen als standaard, maar of dat werkelijk zo is zal blijken als er (tijdelijk uiteraard) een set 255/85/16 wielen wordt getest. Nu is het maximum toerental de enige beperking en heeft tegenwind nauwelijks invloed op topsnelheid.
Dennis B
De standaard (oudere) Land Rover uitlaat heeft een of meerdere reflectiedempers en die hebben een betrekkelijk hoge weerstand.
Samen met de vrij kleine pijp diameter is de weerstand in het standaard uitlaatsysteem vrij hoog.
Deze betrekkelijk hoge weerstand heeft z'n voordelen in combinatie met de milde nokkenassen en het gebruik waarvoor deze auto's gemaakt zijn.
Een uitlaat met een wat hogere weerstand zorgt er in deze combinatie voor dat de motor het beste presteert in het lagere toerengebied.
Bij een lekkage dicht naar de motor toe is het dus best mogelijk dat de trekkracht onderin wat minder wordt en naarmate de lekkage kleiner wordt of zich verder van de motor bevindt zal de invloed afnemen.
Een mooi voorbeeld is mijn 88 S2a benzine.
Eerst zat er een enkele Weber 34 ICH op die eigelijk al wat krap is voor de 2.25 benzinemotor.
Met alleen het spruitstuk en de eerste uitlaatbocht kwam de auto slecht van z'n plek af en merkte je duidelijk dat de motor even instortte zodra je weg wilde trekken.
Met een beetje choke of als de auto eenmaal ietsje snelheid had reed hij weer uitstekend.
Nadat ik het complete uitlaatsysteem gemonteerd had reed hij prima en was het eerdere instorten niet meer aan de orde.
Hierna heb ik een "sport" uitlaat systeem gemonteerd met spaghetti spruitstuk en 60 mm pijp met absorptie dempers.
Met de enkele Weber kwamen dezelfde verschijnselen weer terug als met alleen een standaard spruitstuk en eerste bocht, want de weerstand in dit "sport" systeem is aanmerkelijk lager als van de originele uitlaat.
Om e.e.a. te compenseren en omdat er toevallig eentje werd aangeboden voor een leuke prijs (met dank aan Bowy) heb ik een Weber register (32/34 DMTL) uit een 110 met 2.25 benzinemotor aangeschaft. Met de standaard sproeierbezetting nog steeds dezelfde problemen als met de enkele Weber.
Na het nodige geëxperimenteer met verschillende sproeiers en diverse rijtests ben ik uiteindelijk uitgekomen op de bezetting van een 2.5 benzinemotor, maar met een 1 stap grotere stationair sproeier om de uitlaat te compenseren.
Nu rijdt de 88" S2a heerlijk soepel en lijkt het topvermogen wat hoger te liggen als standaard, maar of dat werkelijk zo is zal blijken als er (tijdelijk uiteraard) een set 255/85/16 wielen wordt getest. Nu is het maximum toerental de enige beperking en heeft tegenwind nauwelijks invloed op topsnelheid.
Dennis B