Meer PK uit 3,5 V8
-
Paul
Meer PK uit 3,5 V8
Weet iemand hoe je op een eenvoudige manier meer pk uit dit blok kan halen? Blok is nu geheel standaard.
-
G-men (gargamel)
Re: Meer PK uit 3,5 V8
Hoi Paul,
Ligt er in de eerste plaats aan wat voor blok het is. Ze zijn en met 118PK (laag compressie 8:1) tot 180 PK. (Rover SD-1)
Je zult er altijd aan moeten sleutelen en het spul is op elkaar afgestemd. Wil je echt vermogen winnen moet je al snel meerdere zaken aanpakken.
Als het een oud blok is, met een goede compressie, zorg er dan voor dat alles goed is en juist is afgesteld.
Uitlaat is iets waar je naar mijn mening het nodige mee kunt winnen. Sport systeem laat hem een stuk makkelijker lopen en het klinkt erg leuk...
In het inlaattraject , de SU carbs zijn standaard ruim voldoende voor de 3.5, en kunnen volgens mij tot ruim 170-180 pk aan. Mits in goede staat en goed afgesteld.
Een weber500 met edelbrock manifold gaat je wat extra vermogen opleveren, en nooit meer synchroon stellen)
Houd er echter rekening mee dat tunen meestal geen gunstig effect heeft op het brandstofverbruik.....
Gerrit
Ligt er in de eerste plaats aan wat voor blok het is. Ze zijn en met 118PK (laag compressie 8:1) tot 180 PK. (Rover SD-1)
Je zult er altijd aan moeten sleutelen en het spul is op elkaar afgestemd. Wil je echt vermogen winnen moet je al snel meerdere zaken aanpakken.
Als het een oud blok is, met een goede compressie, zorg er dan voor dat alles goed is en juist is afgesteld.
Uitlaat is iets waar je naar mijn mening het nodige mee kunt winnen. Sport systeem laat hem een stuk makkelijker lopen en het klinkt erg leuk...
In het inlaattraject , de SU carbs zijn standaard ruim voldoende voor de 3.5, en kunnen volgens mij tot ruim 170-180 pk aan. Mits in goede staat en goed afgesteld.
Een weber500 met edelbrock manifold gaat je wat extra vermogen opleveren, en nooit meer synchroon stellen)
Houd er echter rekening mee dat tunen meestal geen gunstig effect heeft op het brandstofverbruik.....
Gerrit
-
Hans 109V8
Re: Meer PK uit 3,5 V8
als alles nog origineel is
EN het is een " oud" 3.5 blok
dan zitten er restricties tussen de card en het inlaat spruitstuk,
die zijn simpel te verweideren en scheelt een stuk vermogen!
Maar betekend ook een hogere belasting....
succes
Hans
ps. mijn 109V8 3.5 (low compr.) rijdt al jaren geweldig zonder deze restricties!!!
succes
Hans
EN het is een " oud" 3.5 blok
dan zitten er restricties tussen de card en het inlaat spruitstuk,
die zijn simpel te verweideren en scheelt een stuk vermogen!
Maar betekend ook een hogere belasting....
succes
Hans
ps. mijn 109V8 3.5 (low compr.) rijdt al jaren geweldig zonder deze restricties!!!
succes
Hans
-
G-men (gargamel)
Re: Meer PK uit 3,5 V8
Hoi Hans, Klopt helemaal, die was ik idd vergeten erbij te zetten.
Ze zitten alleen in de Stage One (109-V8). RRC, 90/110 hebben ze nooit in gezeten.
Gerrit
Ze zitten alleen in de Stage One (109-V8). RRC, 90/110 hebben ze nooit in gezeten.
Gerrit
-
RoLandrover
Re: Meer PK uit 3,5 V8
Meer pk's uit een motor halen bereik je door een betere cilinder vulling, dus inderdaad zoals eerder aangegeven het vervangen van de carburateurs en spruitstuk voor aftermarket 'performance' producten en een betere flow in de uitlaat. De grote restrictie van de rover v8 zit'em in de koppen. Deze zijn zeer ineffiecient, maar een hels karwij of erg duur om daar iets goed aan te doen.
bij de oudere motoren zou je de koppen kunnen vervangen door EFi koppen welke een iets grotere doorlaat hebben, dit is dus pas interessant als als je het inlaat/carb traject ook hebt aangepast.
Haal je de koppen er van af dan kan je de koppen iets laten vlakken om de compressie te verhogen echter heeft dit een aantal nadelige effecten op de bediening van de kleppen en kost een hoop gedoe en tijd om dit goed te krijgen.
Kies dan bv om een rover V8 hoge compressie te kopen en daarmee verder te werken.
Bij het merendeel van de oudere blokken is de nokkenas dusdanig versleten dat dit vermogen kost, dus dit is puntje 1 om aan te pakken. Ga je hier mee aan de gang dan zou je de keuze kunnen maken om meteen een 'snellere' nokkenas te plaatsen. hierin heb je veel keuze's echter zijn er voor een landrover maar een paar goede alternatieven zoals de Kent H180 welke je beduidend meer koppel geeft bij lagere toeren (en dat is wat je wil met een zware auto ipv bv een MGB V8 waarbij men vaak kiest voor een verschuiving van de pk/koppel curve naar een hoger toerental)
Als dat allemaal klaar is wil het zaakje pas goed lopen met een juiste ontsteking welke helemaal in topconditie moet zijn, een passende vervroegings curve bij de motor is dan erg van belang.
Al met al is het maar hoever je wilt gaan en wat je aan durft. Ik ben zelfs al zover dat we alle stoterstangen op meten, hierin zit zoveel lengte verschil dan je dit kunt benutten voor het afstellen van de preload op de hydraulische-klepstoters.
Ik kan je aan raden om de het boek : How to power tune the Rover v8 van Des Hammil te kopen om je eens goed in te lezen in de materie. Ook een goede overhaul manual van het blok erbij is noodzakelijk als je er aan gaat beginnen.
't is maar hoe ver je wilt gaan en hoeveel rendement je wilt halen uit de dure onderdelen die je wil kopen.
grtn
RoLandRover
klik maar voor foto's
bij de oudere motoren zou je de koppen kunnen vervangen door EFi koppen welke een iets grotere doorlaat hebben, dit is dus pas interessant als als je het inlaat/carb traject ook hebt aangepast.
Haal je de koppen er van af dan kan je de koppen iets laten vlakken om de compressie te verhogen echter heeft dit een aantal nadelige effecten op de bediening van de kleppen en kost een hoop gedoe en tijd om dit goed te krijgen.
Kies dan bv om een rover V8 hoge compressie te kopen en daarmee verder te werken.
Bij het merendeel van de oudere blokken is de nokkenas dusdanig versleten dat dit vermogen kost, dus dit is puntje 1 om aan te pakken. Ga je hier mee aan de gang dan zou je de keuze kunnen maken om meteen een 'snellere' nokkenas te plaatsen. hierin heb je veel keuze's echter zijn er voor een landrover maar een paar goede alternatieven zoals de Kent H180 welke je beduidend meer koppel geeft bij lagere toeren (en dat is wat je wil met een zware auto ipv bv een MGB V8 waarbij men vaak kiest voor een verschuiving van de pk/koppel curve naar een hoger toerental)
Als dat allemaal klaar is wil het zaakje pas goed lopen met een juiste ontsteking welke helemaal in topconditie moet zijn, een passende vervroegings curve bij de motor is dan erg van belang.
Al met al is het maar hoever je wilt gaan en wat je aan durft. Ik ben zelfs al zover dat we alle stoterstangen op meten, hierin zit zoveel lengte verschil dan je dit kunt benutten voor het afstellen van de preload op de hydraulische-klepstoters.
Ik kan je aan raden om de het boek : How to power tune the Rover v8 van Des Hammil te kopen om je eens goed in te lezen in de materie. Ook een goede overhaul manual van het blok erbij is noodzakelijk als je er aan gaat beginnen.
't is maar hoe ver je wilt gaan en hoeveel rendement je wilt halen uit de dure onderdelen die je wil kopen.
grtn
RoLandRover
klik maar voor foto's
-
Paul
Re: Meer PK uit 3,5 V8
De restricties zitten dus ook in een Range Rover voor het inlaatspruitstuk?
Voor de rest kan je dus weinig aan het blok doen, behalve een andere nokkenas.
Voor de rest kan je dus weinig aan het blok doen, behalve een andere nokkenas.
-
RoLandrover
Re: Meer PK uit 3,5 V8
nee die zitten niet in een range rover...
ik bedoel in mijn eerste alinea dat de grote beperking van de rover v8 in het algemeen in de cillinderkoppen zit, deze hebben een zeer ineffiecient ontwerp naar huidige maatstaven en zelfs die van 35 jaar geleden..
grtn
R
ik bedoel in mijn eerste alinea dat de grote beperking van de rover v8 in het algemeen in de cillinderkoppen zit, deze hebben een zeer ineffiecient ontwerp naar huidige maatstaven en zelfs die van 35 jaar geleden..
grtn
R
-
RRonald
Re: Meer PK uit 3,5 V8
Ik heb een 3.5 met Kent cam, 4 barrel Weber op een Edelbrock inlet manifold, K&N luchtfilter, Mallory ontsteking en wil eigenlijk nog Janspeed exhaust manifold en uitlaat. Dan kom je heel aardig mee met het hedendaags verkeer. Je staat alleen wat vaker stil, bij de pomp...
-
Hans 109V8
Re: Meer PK uit 3,5 V8
Oke,
weer wat geleerd
Dacht dat alle V8 blokken dat hadden.
Hans
weer wat geleerd
Dacht dat alle V8 blokken dat hadden.
Hans
-
G-men (gargamel)
Re: Meer PK uit 3,5 V8
Het probleem van de pomp ken ik......
Gelukkig rijdt ie op gas (impco). Dat kost wel weer wat vermogen, maar het prijsverschil.
Overigens heb ik er ook een weber op liggen en een double S sport systeem eronder. Lekkere combinatie.
Nokkenas staat op de planning; maar omdat het een laag compressieblok is (1:8) twijfel ik of het niet slimmer is een 3.5 uit een SD1 erin te zetten met deze uitlaat en carburateur.
Dat gaat echter pas spelen als dit blok problemen gaat geven en tot nu toe loopt ie als een lier. Zelfs met 180.000 op de klok.
(nokkenas is bij 90.000 vervangen)
Laats een compressietest gedaan, en de waarden liggen tussen de 8.5 en 9.5; dus dat valt ook niet tegen.
Gerrit...
Overigens heb ik er ook een weber op liggen en een double S sport systeem eronder. Lekkere combinatie.
Nokkenas staat op de planning; maar omdat het een laag compressieblok is (1:8) twijfel ik of het niet slimmer is een 3.5 uit een SD1 erin te zetten met deze uitlaat en carburateur.
Dat gaat echter pas spelen als dit blok problemen gaat geven en tot nu toe loopt ie als een lier. Zelfs met 180.000 op de klok.
(nokkenas is bij 90.000 vervangen)
Laats een compressietest gedaan, en de waarden liggen tussen de 8.5 en 9.5; dus dat valt ook niet tegen.
Gerrit...