Trillen en zwaar schokken bij optrekken als hij warm is!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Schoentje

Trillen en zwaar schokken bij optrekken als hij warm is!

Bericht door Schoentje »

Ik heb ee"n vraag over een serie 3 109 exleger op diesel.
als de auto warm is gereden na bv. 1 uur the hebben gereden en moet dan uit stilstand optrekken, dan lijkt het wel of de hele auto wilt opstijgen.
Alles klappert en trilt/ bonkt in de aandrijflijn, het is alleen in de 1. het lijkt of de koppeling klappert of zo!!!
Wat zou dit kunnen zijn? als de Laro een minuut of 20 heeft gestaan met de motor uit is het weer even weg?

Ben reuze benieuwd wat dit zou kunnen zijn?
Iemand een idee?

Groeten
Schoentje
Nick

Re: Trillen en zwaar schokken bij optrekken als hij warm is!

Bericht door Nick »

Dat kan komen doordat de achterste krukaskeerring of versnellingsbakkeering olie lekt op je koppelingsplaat. Als je optrekt gaat je koppelingsplaat slippen door de olie, daardoor ontstaat warmte waardoor de olie weer "verdampt" zeg maar. Ook is de 1 de versnelling waarbij de meeste krachten op je aandrijflijn komen te staan en je het dus heel erg goed merkt.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Schoentje

Bericht door Schoentje »

Als dit het zou zijn zou het toch ook bij een "koude"of "koele"motor moeten optreden? of zie ik iets over het hoofd?

Schoentje
HLaan

Bericht door HLaan »

Hoi,

Rolt de auto nog wel lekker vrij wanneer dit optreedt ?
Ik bedoel wanneer de auto schokkend optrekt en je rijdt daarna zo'n 50km per uur wat wanneer je dan de auto vrij laat rollen (in zijn vrij of met koppeling in) is er dan merkbaar dat er iets is dat zwaar "loopt", remt de auto zich zelf af?
Zo ja is er duidelijk iets mis met de aandrijflijn, check dan ook met een koude auto.

Check alle Olien:
V-Bak (bij een Serie heb je dan gelijk de tussenbak) en diffs; staat alles netjes op max vulpeil ?

Nav een evt lekke achterste krukas keering, lekt de auto veel motor olie en komt dit hoofdzakelijk uit het gaatje waar ook de waadplug in hoort (is tussen v-bak en motorblok)
Nick

Bericht door Nick »

Meestal is dat niet, omdat bij warme motor de olie dunner wordt, en de olie dus makkelijker door de versleten keerring heen kan lopen. De dikke olie kan nog net te dik zijn om er (goed) doorheen te komen bij koude motor. Meestal is het idd wel zo dat het ontluchtingsgat van het koppelingshuis en alles er omheen onder vette smeer zit van de olie die eruit heeft gelekt. Ik denk niet dat het eraan kan liggen dat de wagen zwaar rolt, dan krijg je meestal niet die "klappen" bij het optrekken, maar dan gaat het gewoon heel zwaar (en nóg langzamer) dan gewoonlijk.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Controleer eerst of de handrem niet iets te strak staat of een van de terugtrekveren van de handremschoenen niet is gebroken.

Dennis B
donk

Bericht door donk »

hoi,

kijk ook of alle motor rubbers, en bak rubbers nog heel zijn...

even met de krik het blok/ de versnellingsbak proberen op te tillen.

heb er nu een tje in de garage staan waar 1 motorrubber compleet was los gescheurd.

die had ook dat probleem...

en een lekkende achterste krukaskeerring..

en en en...

maar het gaat alweer de goede kant op met een beetje geluk is z'n motor morgen terug van boren en honen.

grtz hans
siem.hovens

Bericht door siem.hovens »

hoi,

Ja, ik hoop dat het was.
De kopeling huis was helemaal met olie bedekt.

groet.

Siem
die moment de hele motor in vele stukken in hans (donk) zijn garage heeft liggen.
schoentje

Bericht door schoentje »

Heren ,
allemaal alvast ergbedankt, ik heb weer voer om een en ander uit te zoeken!!!
ik laat weten of ik iets kan vinden in de bovengenoemde opties!

Tot nu Bedankt!
Schoentje
Plaats reactie