Sinds een maandje rookte mijn diesel nogal stevig, vorige week luchtfilter vervangen
scheelt stukken. Kwam er alleen achter dat de retourleiding die bovenop de kleppendeksel
naar het luchtfilter nogal vette lucht(olie) naar het luchtfilter brengt.
Hoe kan ik dit probleem oplossen ik denk nu dat het luchtfilter weer snel verstopt.
Oja blok is een VM-diesel.
Groeten Bas.
Roken tijdens optrekken/vet luchtfilter
-
Huub
Re: Roken tijdens optrekken/vet luchtfilter
Dampvang reservoir ertussen, een soort van pot waar de gassen door grof staalwol geleid wordt waarin de vettigheid neerslaat als het gas afkoelt. Kan je vrij simpel zelf maken.
Huub
Huub
-
Puffino
Re: Roken tijdens optrekken/vet luchtfilter
Die oplossing beschouw ik als symptoombestrijding van iets anders. Maar gelijk heb je wel, het is wel een mogelijke oplossing om het blok nog wat langer te redden. En hij werkt goed.
Blokken met grotere carterdruk zullen altijd wel wat olie-lucht blazen via de carterontluchter (dat is die slang). De hoeveelheid, kan ik hiervandaan niet inschatten, bepaalt hoe ernstig het gesteld is met je blok. Dus OF de oorzaak (van de carterdruk) aanpakken als het te ernstig is, OF de symptomen bestrijden (door de meegekomen olie op te vangen of er mee te leven).
Andere oplossing kan zijn om de carterontluchter NA het filter te zetten, maar voor een eventuele turbo. Zo pomp je dus die carterlucht de cylinders in en verbrand je de olie. Of dat wenselijk is, mag je zelf bepalen, de hoeveelheid olie moet zeker niet te groot zijn.
Hoeveel olie verbruikt jouw blok?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Blokken met grotere carterdruk zullen altijd wel wat olie-lucht blazen via de carterontluchter (dat is die slang). De hoeveelheid, kan ik hiervandaan niet inschatten, bepaalt hoe ernstig het gesteld is met je blok. Dus OF de oorzaak (van de carterdruk) aanpakken als het te ernstig is, OF de symptomen bestrijden (door de meegekomen olie op te vangen of er mee te leven).
Andere oplossing kan zijn om de carterontluchter NA het filter te zetten, maar voor een eventuele turbo. Zo pomp je dus die carterlucht de cylinders in en verbrand je de olie. Of dat wenselijk is, mag je zelf bepalen, de hoeveelheid olie moet zeker niet te groot zijn.
Hoeveel olie verbruikt jouw blok?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL