wie houd 1/3 regeling bij?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wim

wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door wim »

Rare vraag,

Maar zie wel eens de 1/3 regeling hier voorbij komen, maar hoor eigenlijk nooit wie of waar dit geregistreerd word?
Stel je vervangt een klassieke motorblok door een modern exemplaar en laat de wagen keuren, dus dan heb je de 1/3 "verbruikt".
Krijgen al diegene die dit dan doen een merkje of aantekening op hun nieuwe kenteken of houd de rdw dit zelf bij?

Wie het weet mag het zeggen, of zie ik iets simpels over het hoofd?

Grtn Wim
Dennis101

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Dennis101 »

Het is heel simpel, want na een wijziging blijft de basis TGK of EEGK van het oorspronkelijke voertuig op het kenteken vermeld.
Hierdoor is altijd terug te vinden welke specificaties het originele voertuig had en blijven later aangebrachte wijzigingen permanent in beeld.

Dennis B
wim

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door wim »

Dennis vraagje,

ehh? TGK.. EEGK??? of bedoel je dat bij bij motorwissel ook de oude motor gegevens nog op het kenteken staan? en hoe gaat het dan als je body wisselt of chassis?
Dennis101

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Dennis101 »

Het originele goedkeuringsnummer van het voertuig blijft (soms bij bijzonderheden) vermeld staan op het kenteken en zeker in het kenteken register.
Bij dit goedkeuringsnummer horen alle specificaties van het voertuig tijdens de nationale (TGK) of Europese (EEGK) keuring, zo zijn dus alle gegevens van het oorspronkelijke voertuig terug te vinden en bij twijfel kunnen deze gegevens vergeleken worden met het aangeboden voertuig.
Welke regels er gelden voor het vervangen van (hoofd)onderdelen en de consequenties daarvan zijn na te lezen in de regeling voertuigen.
Hoe de belastingdienst hiermee omgaat is een heel ander verhaal getuige de samengestelde RR's die kort na de invoering van de houderschapsbelasting (rond 1995) zijn aangepakt.
Hopelijk herhaalt deze geschiedenis zich op korte termijn weer, want er rijden weer veel te veel van deze "belastingontduikertjes" rond.

Dennis B
One-Ten Land Rovers, Paul

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door One-Ten Land Rovers, Paul »

Niet helemaal...

Een ingevoerde Engelse Land Rover voldoet vrijwel nooit aan een NL typegoedkeuring, de auto krijgt dan een individuele goedkeuring en dus geen TGK nummer.
Daarbij wordt tegenwoordig het motornummer niet meer vastgelegd bij invoer.

Natuurlijk is de oorspronkelijke uitrusting eenvoudig aan de hand van het chassisnummer vast te stellen.

Op dit moment geldt echter de staat waarin de auto op NL kenteken is gekomen, dus de staat op het moment van invoer, als 'origineel', een andere motor telt dan dus bijvoorbeeld niet als 1/3. Wél als deze ná invoer wordt gemonteerd.
Marijn & Simba

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Marijn & Simba »

Dus een Engelse LR uitdossen met een andere drijflijn voordat je naar de RDW gaat. Kenteken erop en daarna de carrosserie wisselen is gewoon 1/3?

Komt erg vreemd op mij over, bij de eerste de beste controle is het: Zo meneertje, een belastingvrije 110 TD5 met bultneus?

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48c56272142671b71088789d415c1747', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10071307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Exfietser »

Als hij een nieuwe keuring krijgt, krijgt de wagen toch ook een vers bouwjaar? Voor mijn wagen is er gewoon een tgk uit 1976 waarin staat dat er een viercilinder diesel met een cilinder inhoud van 2.25 liter en 63 pk vermogen instaat. Verder bladgeveerd is en uitgerust met een lt76 vierbak met tussenbak die hoog/laag en 4x4 mogelijk maakt.

Als ze mij aanhouden een bij een technisch onderzoek en hij blijkt hij ineens schroefgeveerd te zijn en uitgerust met een 300 tdi motor zien ze meteen dat het niet klopt. Of ik nu eerst de schroefveren er onder heb gezet en 10 jaar later pas de 300 tdi motor er in heb gemaakt maakt natuurlijk niet uit. Het klopt gewoon niet op dit moment en klaar. Als alles legaal en officieel is gebeurt met RDW keuringen mag je gwoon blijven rijden en is er niets aan de hand. Komt daarna echter de belastingdienst en dat is een heel andere club dan RDW dan kunnen die gewoon vallen over die 1/3, 2/3 regeling en is het dus geen oldtimer meer. Je kunt er dan gewoon in blijven rijden als je gewoon wegenbelasting gaat betalen. Nog niets aan de hand dus.

Arnold.
Bart van Dessel

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Bart van Dessel »

onlangs een Discovery met RRC chassis ingevoerd, chassis 1979, body van 1990, motor 2.8 TD van Daihatsu van omstreeks 1992. Heb gewoon een kenteken gekregen ('79 en 7 zitter op kenteken, 80 kW) omdat alles op de Engelse papieren vermeld staat. Douane/belastingdienst heeft ook z'n goedkeuring gegeven. Hij heeft een aparte typegoedkeuring gekregen en volgens de RDW keurmeester kun je dan niet de 1/3 2/3 regeling toepassen. Dus een officieël goedgekeurde "belastingontduiker".

gr, Bart
Gerard

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Gerard »

Maandagavond 30 november organiseert de LRCH voor leden een technische avond in Nieuwegein,
waar een beleidsmedewerker van de RDW alle (on)mogelijke vragen gaat proberen te beantwoorden

Vragen kunnen alvast ingediend worden op <a href="mailto:techniek@lrch.nl">techniek@lrch.nl</a>

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('e82566cf2da1bb58a1337bf6693ee83a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 10073378, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
wim

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door wim »

Gerard,

Dat belooft een interessante avond te worden

Waar kan je de TGK van je wagen eigenlijk opvragen? of waar zit dit bij?

Grt Wim
wim

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door wim »

Arnold,

Waar heb je jouw TGK vandaan dan? Ik zie op het kenteken deel 1A wel typegoedkeuring staan met daaronder K. -
D.2. -
D.2. -

Wat houd dit in? Bij bijzonderheden staat ook niks.

Wie het weet mag het zeggen..

Grt Wim
Exfietser

Re: wie houd 1/3 regeling bij?

Bericht door Exfietser »

Op je kenteken staat ook bijna niets. De tgk is een file met de complete gedetaileerde beschrijving van de wagen met alle testen en de resultaten daarvan die destijds door RDW zijn uitgevoerd. Wat ze bij rdw doen als je een wagen invoert is deze gegevens vergelijken met de in te voeren wagen. Als dit klopt is er geen vuiltje aan te lucht. Zijn er dingen verandert zoals bijvoorbeeld een andere motor dan moet je dat officieel bij rdw melden en laten keuren. Dan krijg je een wijziging op jou kenteken.
Op zich ook geen probleem zolang het binnen de gestelde regels valt. Valt de verandering buiten de regels dan moeten er wat meer testen bij rdw gedaan worden. Je oude typegoedkeuring vervalt dan en dan kun je een nieuw kenteken krijgen voor een samengestelde zelfgebouwde wagen met bouwjaar nu.

Of je de officiele tgk op kunt vragen weet ik niet. Je kunt gewoon proberen natuurlijk.
Ik weet wel dat er ooit een RDW bibliotheek is afgebrand. En dat er toen een hoop tgk's verloren zijn gegaan. Als je nu een landrover van voor dat bouwjaar hebt kun je er alles mee doen omdat niet aan te tonen is hoe de wagen oorspronkelijk geweest is.
Je kunt er dus elke motor/aandrijflijn of weet ik wat inmaken. En ze kunnen daar niets tegen inbrengen. Al geloof ik niet in dat er intrappen als je een bultneus op een series twee chassis van 1962 zet.
Het preciese brandjaar weet ik niet meer maar als je heel goed zoekt is het te vinden op dit prikbord.

Arnold.
Plaats reactie