Lekstroom op verdamper?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
little john

Lekstroom op verdamper?

Bericht door little john »

Hallo,

Enige weken berichte ik over mijn 88 series IIa uit 1968 op benzine/LPG.
Toen had ik problemen met het rijden op LPG en op benzine.

De problemen op benzine zijn gelukkig verholpen met een gerepareerde vlotter, maar helaas zijn de problemen op LPG nog niet verholpen.
Ik ben nog niet in staat geweest naar een LPG specialist te gaan, en omdat hij goed rijdt op benzine is dat niet de grootste urgentie.
MAAR helaas heb ik wel inmiddels een ander probleem waarvan ik wil weten of dit verband houdt met de LPG problemen.

De accu is namelijk om de haverklap leeg. Opnieuw opgeladen en vanmiddag even aan het meten gegaan. Na opladen is de accuspanning over de polen bijna 13 volt bij motor uit, en na starten bij aardig wat toeren met choke is hij rond de 13,8 a 14 volt. Dynamo lijkt dus goed te werken.

Dus even na gezocht op forum te hebben verder gemeten: minpool losgehaald en tussen minpool en aarde meet ik een lekstroom (toch) van 21,6 mA.
Is dat te hoog? En dan nog iets vreemds, op het moment dat ik het meette dacht ik bij de verdamper in de buurt iets te horen 'tikken'.
Nou heb ik niet veel detailverstand van LPG, of van elektriciteit maar ik ben wel benieuwd; is zo'n verdamper ook 'elektrisch' aangesloten en is deze apart gezekerd ergens? Kan een elektrisch probleem (slechte massa?) zorgen voor deze lekstroom en voor het feit dat de verdamper niet werkt?

Beetje bijkomend probleem dat ik nu niet verder kom is dat ik ook niet veel zie, de nieuw gebouwde garage bevat nog geen elektriciteit / verlichting en met dit druilerige weer is het niet lekker buiten sleutelen en het is ook te donker om veel te zien waar alle draden lopen en zekeringen zitten, dus voorlopig uit voorzorg maar even de accupolen losgehaald, maar dit moet uiteraard wel worden opgelost, en zeker voor 6 november want dan gaan we naar de sleutelcurus
henk de witte

Re: Lekstroom op verdamper?

Bericht door henk de witte »

In het gassysteem zit een afsluiter. Die werkt dmv een electrische spoel. Die bekrachtigd wordt bij het op contact zetten van de motor. Dan gaat de klep open. Bij het uitzetten van de motor moet de klep sluiten (spoel spanningsloos). Dit is grofweg het idee. Bij oude systemen is dat het verder ook wel. Bij nieuwere systemen zitten nog van allerlei veiliheden ingebouwd met afvalvertragingen e.d. Echter kort gezegd staat er geen spanning op het systeem als de auto niet op contact staat.

Het kan zijn dat jou systeem precies verkeerdom is aangesloten. Dat betekent overigens dat je een nieuwer systeem hebt aangezien bij een oud systeem je gastank leeg zou lopen. In jou geval sluit de veiligheidsklep (extra klep) na enige tijd de tank af als de motor niet gestart wordt of afslaat (tenminste je schrijft niet dat je een gaslek hebt en daar dus vanuit gaande)

Beide schakelingen zijn overigens hoorbaar, zowel aan- als uitschakelen van de spoel.

Kortom, een lekstroom veroorzaakt door je gassyteem is niet goed. Ergo, volg de gasleiding naar de verdamper toe (die dikke koperen) dan vind je de afsluiter (van messing) en trek de stroomdraadjes ervan los. Meet dan je lekstroom nog een keer. Is die nul dan heb je je probleem gevonden. Soms zitten de kleppen op de tank gemonteerd en moet je daar de draadjes loshalen om te meten.

Groet en succes met zoeken,

Henk de Witte.
G-men (Gargamel)

Re: Lekstroom op verdamper?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Bij een series 2 zal er weinig extra electronica inzitten, behalve een paar ventielen.
De gasklep wordt opengestuurd door je contactslot; en sluit dus als je het contact uitzet.

Overigens is een lekstroom van 21mA bijna niets. Als je b.v. een klokje of een radio (geheugen) in de wagen hebt die permanent zijn angesloten verklaart dat die 20mA al. Moderne wagens met computers, alrm e.d. zitten al snel op 40 of 50mAh. En dat is geen lekstroom, maar gewoon gebruik.
Over 24 uur gebruik je dus 24x0.021= 0,5 AH. Dat kan dus nooit de oorzaak zijn. Als de accuspanning bij rijden idd 13,8 volt is, dan denk ik persoonlijk aan een defecte accu. Zeker als het probleem ontstond toen het kouder werd.....

Even laten testen bij een accuboer, of even een andere proberen.


Gerrit
Plaats reactie