Cavitatie waterpomp V8
-
Manfred
Cavitatie waterpomp V8
Het begint met een ogenschijnlijk kleine lekkage van de waterpomp, het blijkt een scheurtje oid te zijn in de achter(distributiedeksel) zijde.
Vloeibaar metaal werkte een aantal weken, maar inmiddels weer een fikse plas koelwater onder de auto..
Zojuist losgehaald en tussen de aansluitingen is, waarschijnlijk door cavitatie, een flinke krater gesleten welke er voor zorgde dat de boel ging lekken.
Nieuw distributiedeksel kost zo'n 450 euro, dus ik ga vanavond maar aan het lassen.
Ik hoop dat ik niet over een half jaar weer aan de beurt ben!!
Is dit een bekend probleem, wat is de oorzaak en valt er iets aan te doen?
Vloeibaar metaal werkte een aantal weken, maar inmiddels weer een fikse plas koelwater onder de auto..
Zojuist losgehaald en tussen de aansluitingen is, waarschijnlijk door cavitatie, een flinke krater gesleten welke er voor zorgde dat de boel ging lekken.
Nieuw distributiedeksel kost zo'n 450 euro, dus ik ga vanavond maar aan het lassen.
Ik hoop dat ik niet over een half jaar weer aan de beurt ben!!
Is dit een bekend probleem, wat is de oorzaak en valt er iets aan te doen?
-
Eric&Betty Boop
Re: Cavitatie waterpomp V8
Komt het door cavitatie of door vuil(zand of roest) in de koelvloeistof?
Ik heb bij mijn 2,5TD ook een plekje achter de waterpomp met slijtage,ik ging er van uit dat dit door vuil kwam,maar cavitatie vind ik ook aannemelijk klinken.
Bij vuil zou je ook op andere plekken in de pomp slijtage moeten zien.
Misschien dat een andere koelvloeistof uitkomst bied. Ik weet niet of de samenstelling van een vloeistof ook van invloed is op wanneer er zich gasbellen vormen,zover reikt mijn natuurkundige kennis niet.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('7e5d8abf828004d552e880a13f4a789a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('20b62a904370a601c1d542fe7db7bdad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e241ed3b6ee989bce6798ad1ee40931f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef344f449f67e6864be7830fdee2162f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb bij mijn 2,5TD ook een plekje achter de waterpomp met slijtage,ik ging er van uit dat dit door vuil kwam,maar cavitatie vind ik ook aannemelijk klinken.
Bij vuil zou je ook op andere plekken in de pomp slijtage moeten zien.
Misschien dat een andere koelvloeistof uitkomst bied. Ik weet niet of de samenstelling van een vloeistof ook van invloed is op wanneer er zich gasbellen vormen,zover reikt mijn natuurkundige kennis niet.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('7e5d8abf828004d552e880a13f4a789a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('20b62a904370a601c1d542fe7db7bdad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e241ed3b6ee989bce6798ad1ee40931f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef344f449f67e6864be7830fdee2162f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 10062041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Manfred
Re: Cavitatie waterpomp V8
Vuil lijkt me sterk, blok heb ik zo'n 25000 terug compleet gereviseerd.
Het concentreerd zich precies in de hartlijn van de pomp, tussen de 2 aansluitingen. Er is echt een goede krater geslagen, maar je ziet in een kleine circel om deze plek ook al wat putjes ontstaan.
het cavitatie verhaal heb ik ook maar gehoord, maar ik was erg benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hadden of een eventuele oplossing weten.
Het concentreerd zich precies in de hartlijn van de pomp, tussen de 2 aansluitingen. Er is echt een goede krater geslagen, maar je ziet in een kleine circel om deze plek ook al wat putjes ontstaan.
het cavitatie verhaal heb ik ook maar gehoord, maar ik was erg benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hadden of een eventuele oplossing weten.
-
Frank 110V8
Re: Cavitatie waterpomp V8
Manfred,
Zou je niet een gebruikte deksel zoeken, de waarde van een versleten v8 ligt rond 1 fles drank, dus zo'n deksel moet niet veel kosten.
groet Frank
Zou je niet een gebruikte deksel zoeken, de waarde van een versleten v8 ligt rond 1 fles drank, dus zo'n deksel moet niet veel kosten.
groet Frank
-
Manfred
Re: Cavitatie waterpomp V8
Punt is dat ik morgenavond klaar MOET zijn...
Mocht er iemand in de omgeving van Kampen/Zwolle één hebben liggen dan hou ik me uiteraard aanbevolen!
Het betref de ETC7385 of vergelijkbaar, het model met dubbele aansluiting op de waterpomp dus.
Mocht er iemand in de omgeving van Kampen/Zwolle één hebben liggen dan hou ik me uiteraard aanbevolen!
Het betref de ETC7385 of vergelijkbaar, het model met dubbele aansluiting op de waterpomp dus.
-
RoLandrover
Re: Cavitatie waterpomp V8
één met enkele aansluiting is ook geen probleem,
bij die ik heb gezien kon je zo een soort van vriesplug uit tikken.
grtn
RoLandRover
bij die ik heb gezien kon je zo een soort van vriesplug uit tikken.
grtn
RoLandRover
-
Frans Bonnes
Re: Cavitatie waterpomp V8
MOET klaar zijn ???
Leen je toch zo lang een auto van je familie.
fb
Leen je toch zo lang een auto van je familie.
fb
-
Tom
Re: Cavitatie waterpomp V8
Hoi,
Ik heb nog wel een deksel over in Olst... Kunnen we wel ruilen mits het de goede is... Mail me anders even.
Groet, Tom
Ik heb nog wel een deksel over in Olst... Kunnen we wel ruilen mits het de goede is... Mail me anders even.
Groet, Tom
-
RoLandrover
Re: Cavitatie waterpomp V8
Ik rij ook al ongeveer 8 weken in de Polo van mijn moeder,....
-
S@nder
Re: Cavitatie waterpomp V8
Ik weet niet of het cavitatie is hoor..
Koelvloeistof heeft een kookpunt van ong. 135°C
Cavitatie wil zeggen dat de vloeistof in de zuig van de pomp gaat koken ( vorming van gasbellen) en dat deze in elkaar klappen in de pers van de pomp.
Dit gaat normaal gepaard met nogal wat lawaai !!
Maar om de druk zo te verlagen dat koelvloeistof gaat koken....
Normalerwijze staat er juist wat druk op het hele koelsysteem. ( En gaat juist het kookpunt omhoog )
Sander
Koelvloeistof heeft een kookpunt van ong. 135°C
Cavitatie wil zeggen dat de vloeistof in de zuig van de pomp gaat koken ( vorming van gasbellen) en dat deze in elkaar klappen in de pers van de pomp.
Dit gaat normaal gepaard met nogal wat lawaai !!
Maar om de druk zo te verlagen dat koelvloeistof gaat koken....
Normalerwijze staat er juist wat druk op het hele koelsysteem. ( En gaat juist het kookpunt omhoog )
Sander
-
Manfred
Re: Cavitatie waterpomp V8
@Frans, MOET inderdaad. Standby voor morgen NK Speed windsurfen, ik heb al mijn materiaal in mijn auto dus ik moet gewoon kunnen rijden morgenvroeg..
Denk dat pa en ma ook niet blij worden van een auto vol zand, en ik de 101 kan ik niet rijden door mijn beenlengte. Zit dan klem tussen stuurwiel zodat ik niet kan koppelen!
@Tom, bedankt voor het aanbod. Ik ben nu echter al zo ver dat ik het hier maar op gok.
@Sander, ik heb me er ook al het hoofd over gebroken maar tot op heden nog niet op een logische verklaring gekomen.
Wel opvallend dat het een bekend probleem schijnt te zijn, er moet dan dus een duidelijke oorzaak aan ten grondslag liggen zou je zeggen.
Inmiddels dekseltje netjes gelast en afgewerkt. Gelukkig nog pakkingen en nieuwe keerring liggen dus vanmiddag de bloel weer netjes dichtbouwen en met een beetje geluk is het dan weer voor elkaar.
Zal tzt nog wel wat fotootjes plaatsen
Denk dat pa en ma ook niet blij worden van een auto vol zand, en ik de 101 kan ik niet rijden door mijn beenlengte. Zit dan klem tussen stuurwiel zodat ik niet kan koppelen!
@Tom, bedankt voor het aanbod. Ik ben nu echter al zo ver dat ik het hier maar op gok.
@Sander, ik heb me er ook al het hoofd over gebroken maar tot op heden nog niet op een logische verklaring gekomen.
Wel opvallend dat het een bekend probleem schijnt te zijn, er moet dan dus een duidelijke oorzaak aan ten grondslag liggen zou je zeggen.
Inmiddels dekseltje netjes gelast en afgewerkt. Gelukkig nog pakkingen en nieuwe keerring liggen dus vanmiddag de bloel weer netjes dichtbouwen en met een beetje geluk is het dan weer voor elkaar.
Zal tzt nog wel wat fotootjes plaatsen
-
Jan Willem
Re: Cavitatie waterpomp V8
avitaite kan ook bij koud water hoor.
door een vacuum wordt zuurstof uit een vloeistof getrokken cq het zuurstof wil het vacuum vullen door uit de vloeistof te treden.
Zoek maar eens op google of wiki op cavitatie.
In hoeverre dit door een waterpomp kan optreden weet ik niet.
bij onvoldoende vloeistof zou het theoretisch wel kunnen denk ik. Allen betwijfel ik of de waterpomp dermate goed afsluit dat je een vacuum kunt trekken??
Correct me if i am wrong.
Vuil ligt meer voor de hand
door een vacuum wordt zuurstof uit een vloeistof getrokken cq het zuurstof wil het vacuum vullen door uit de vloeistof te treden.
Zoek maar eens op google of wiki op cavitatie.
In hoeverre dit door een waterpomp kan optreden weet ik niet.
bij onvoldoende vloeistof zou het theoretisch wel kunnen denk ik. Allen betwijfel ik of de waterpomp dermate goed afsluit dat je een vacuum kunt trekken??
Correct me if i am wrong.
Vuil ligt meer voor de hand
-
Manfred
Re: Cavitatie waterpomp V8
Vuil is in dit geval out of the question. Koelwater en blok perfect schoon, waterpomp was ook spotless.
Blijft een geheimzinnige kwestie
Blijft een geheimzinnige kwestie
-
S@nder
Re: Cavitatie waterpomp V8
Manfred
Cavitatie moet goed te horen zijn. Is een soort knetterend geluid.
Ik schreef wel dat het (bijna) onmogelijk is met koelvloeistof, maar aan je omschrijving ( een krater met putjes ) moet het toch zoiets zijn.
Zowiezo is het altijd een gebrekkige aanzuig.
Mischien een platgezogen slang of verstopte radiator.
Sander
Cavitatie moet goed te horen zijn. Is een soort knetterend geluid.
Ik schreef wel dat het (bijna) onmogelijk is met koelvloeistof, maar aan je omschrijving ( een krater met putjes ) moet het toch zoiets zijn.
Zowiezo is het altijd een gebrekkige aanzuig.
Mischien een platgezogen slang of verstopte radiator.
Sander
-
Frans Bonnes
Re: Cavitatie waterpomp V8
Als het precies achter het hart van het schoepenrad zit kan er ook nog een andere oorzaak zijn. De afstand tussen het schoepenrad en de achterkant -het huis- kan niet juist zijn, waardoor er daar een zeer sterke werveling ontstaat.
Die werveling zou zeker in staat zijn om gaten in het metaal te maken.
Misschien een niet originele, niet bij de motor horende waterpomp.
Kijk maar eens wat draaikolken in een gewoon water in de bodem kunnen doen.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Jammer dat je niet in de 101 past, zou een ideale auto voor jou zijn.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2009 16:03 door Frans Bonnes.
Die werveling zou zeker in staat zijn om gaten in het metaal te maken.
Misschien een niet originele, niet bij de motor horende waterpomp.
Kijk maar eens wat draaikolken in een gewoon water in de bodem kunnen doen.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Jammer dat je niet in de 101 past, zou een ideale auto voor jou zijn.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2009 16:03 door Frans Bonnes.
-
Dennis101
Re: Cavitatie waterpomp V8
Inderdaad Frans, een verkeerde pakking kan zelfs al voor cavitatie zorgen evenals een (te) hoog toerental van de waterpomp.
Een te hoog toerental zou kunnen ontstaan door een te kleine poelie op de waterpomp.
Wat voor extra aantasting kan zorgen is een verkeerd type koelvloeistof, want niet alle verkrijgbare koelvloeistof is geschikt voor aluminium.
Lucht in het systeem (niet onmogelijk bij een V8) kan ook voor cavitatie zorgen.
Cavitatie in de waterpomp hoor je in dit geval niet, want daarvoor is de pomp veel te klein en zit ook te ver voorin weggebouwd in de auto.
Dennis B
Een te hoog toerental zou kunnen ontstaan door een te kleine poelie op de waterpomp.
Wat voor extra aantasting kan zorgen is een verkeerd type koelvloeistof, want niet alle verkrijgbare koelvloeistof is geschikt voor aluminium.
Lucht in het systeem (niet onmogelijk bij een V8) kan ook voor cavitatie zorgen.
Cavitatie in de waterpomp hoor je in dit geval niet, want daarvoor is de pomp veel te klein en zit ook te ver voorin weggebouwd in de auto.
Dennis B