Kan ik zelf mijn veerbalgen vervangen is het moeilijk veel werk

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ron

Kan ik zelf mijn veerbalgen vervangen is het moeilijk veel werk

Bericht door Ron »

Hallo,

na diversen antwoorden op mijn vraag van de doorgezakte TD5 ( achter ) ( zie mijn vorige vraagstelling )zijn idd toch mijn beide achter balgen lek....
Het probleem wordt steeds erger en komt vaker voor.

Nu mijn vraag ?

Kan ik de balgen zelf vervangen en waar zou ik dan op moeten letten.
Is er iemand of is er en duidelijke gebruiksaanwjzing waarmee ik de balgen zelf kan vervangen ??
En zijn er zaken waar ik ZEKER op moet letten tijdens de herstelling ???
Heb ooit iets gelezen betreffende kalibreren ?? wat is dat en hoe werkt het ??
Heb ik speciaal gereedschap nodig ??
En wat kost een set achterbalgen eigelijk ??
Moet ik originele kopen of zijn er ook goede immitatie verkrijgbaar ?? ERVARING ?????
Zo dat zijn een hoop vragen.......

Zelf ben ik een leek betreft luchtvering dus alle advies is welkom..
Dus ik hoop dat er iemend is die mij kan voorzien van diversen antwoorden.


mvg Ron Abels
Frank 110V8

Re: Kan ik zelf mijn veerbalgen vervangen is het moeilijk veel w

Bericht door Frank 110V8 »

Moet je denk ik even zoeken op het PB is laatst een dicussie over geweest. Paul stroink had goede ervaringen met de balgen van paddock en vervangen was een eitje geloof ik.

groet Frank
rob

Re: Kan ik zelf mijn veerbalgen vervangen is het moeilijk veel w

Bericht door rob »

Kan niet echt moeilijk zijn, een garagekrik, en een hoge assteun voor onder het chassis. Of de gewone krik en een stapeltje houtblokken, dat gaat ook. Kalibreren is waarschijnlijk niet nodig, de nieuwe balgen zijn weer net als originele hoogte. Als na het wisselen je het idee hebt dat de hoogte niet helemaal klopt kun je dat altijd nog doen of laten doen.
Succes, Rob
Tata-D2

Re: Kan ik zelf mijn veerbalgen vervangen is het moeilijk veel w

Bericht door Tata-D2 »

Hallo Ron,
Betreft het een disco?
Je kunt de balgen bestellen op www.landroverwinkel.nl
Je hebt 2 krikken nodig. 1 om de boel van de grond te tillen, 1 om het naar beneden hangende wiel omhoog te tillen zodat balg wordt ingedrukt om goed te kunnen loshalen.


Groet, Willem.

tata-D2.
Ramon Dijkema

Re: Kan ik zelf mijn veerbalgen vervangen is het moeilijk veel w

Bericht door Ramon Dijkema »

Ik heb ze vorige maand vervangen. Ik had net een set in de UK besteld, maar een van de balgen achter ging een week daarvoor helemaal lek. Dus moest ik er 1 in NL kopen.

Het is echt heel simpel (snap niet dat in de Haynes manual 5 sleutels staan...) en 20min werk per kant. 2 krikken is idd een must; 1 onder chassis, 1 onder as om het wiel er af te halen en de as te laten zakken. Begin niet met het loshalen van het luchtslangetje zoals ik hier ergens op PB gelezen hebt (je komt er nl niet goed bij) maar maak de 2 clips eerst los. Daarna is het een eitje om de rest te demonteren en de nieuwe balg te plaatsen. Ik vond dat de instructies die bij beide soorten balgen geleverd waren duidelijk.

Omdat ik de wagen niet vanaf een volledig ingedrukte nieuwe veer wilde laten opblazen (met kans op beschadiging van de nieuwe balg) , heb ik er voor gekozen de wagen op de krikken naar een 'normale' hoogte te laten zakken en vervolgens de balg op druk gebracht door het selecteren van de off-road mode. Ik weet niet of dit zo hoort, maar het wertke prima.

Succes,

Ramon



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2009 11:45 door Ramon Dijkema.
Plaats reactie