hallo allemaal,
weet iemand hier hoe het nu zit met de regels voor het plaatsen van een bullbar op een auto?
is dit verboden op alle auto's, of vanaf een bepaald jaartal.
groetjes
Marco
bullbar
-
Hans 109
Re: bullbar
Van het ministerie:
Bullbars
Een bullbar is een constructie aan de voorkant van personenauto's (waaronder terreinwagens) en bestelwagens. Die constructie is oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen aanrijdingen met wilde dieren. In Nederland heeft de bullbar weinig nut. Wel is het zo dat de bullbar zorgt voor ernstig letsel bij het aanrijden van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.
Sinds 25 mei 2007 gelden er Europese regels voor bullbars. De kern van deze regels is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Er zijn ook bullbars verkrijgbaar voor montage achteraf. Ook die moeten aan de strenge veiligheidseisen gaan voldoen. Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest.
Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.
Auto’s mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto. Volgens de nieuwe regels moeten bullbars voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3,5 ton voldoen aan testvereisten. Aangetoond moet worden dat zij dusdanig zijn ontworpen dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt verbeterd en dat het aantal verwondingen wordt verminderd.
Bullbars
Een bullbar is een constructie aan de voorkant van personenauto's (waaronder terreinwagens) en bestelwagens. Die constructie is oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen aanrijdingen met wilde dieren. In Nederland heeft de bullbar weinig nut. Wel is het zo dat de bullbar zorgt voor ernstig letsel bij het aanrijden van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.
Sinds 25 mei 2007 gelden er Europese regels voor bullbars. De kern van deze regels is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Er zijn ook bullbars verkrijgbaar voor montage achteraf. Ook die moeten aan de strenge veiligheidseisen gaan voldoen. Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest.
Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.
Auto’s mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto. Volgens de nieuwe regels moeten bullbars voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3,5 ton voldoen aan testvereisten. Aangetoond moet worden dat zij dusdanig zijn ontworpen dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt verbeterd en dat het aantal verwondingen wordt verminderd.
-
cor
Re: bullbar
Laatste nieuws met betrekking tot de regelgeving ten aanzien van bullbars
Met ingang van 25 mei 2007 is het verboden frontbeschermingsinrichtingen die bestemd zijn voor personenauto’s of bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, indien deze niet voldoen aan richtlijn 2005/66/EG.
Kijk voor de volledige wettekst op www.overheid.nl, voertuigreglement, artikel 1A.9
Het komt er op neer dat indien het Nederlandse kenteken van uw auto is afgegeven vóór 01-01-2002, een "harde" bullbar is toegestaan, terwijl bij een later afgegeven kenteken dat niet is toegestaan.
Met ingang van 25 mei 2007 is het verboden frontbeschermingsinrichtingen die bestemd zijn voor personenauto’s of bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, indien deze niet voldoen aan richtlijn 2005/66/EG.
Kijk voor de volledige wettekst op www.overheid.nl, voertuigreglement, artikel 1A.9
Het komt er op neer dat indien het Nederlandse kenteken van uw auto is afgegeven vóór 01-01-2002, een "harde" bullbar is toegestaan, terwijl bij een later afgegeven kenteken dat niet is toegestaan.