Uitlijnen
-
Justus Christus
Uitlijnen
Mischien een uitgekauwd onderwerp maar toch wil ik het even aansnijden.
Hoe lijn ik de wielen het best / makkelijst uit na een wissel qua stuurstangen?
Ik heb overgingens geen stuurstangen met klemmen, maar een "heavy duty" set met borgmoeren.
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b552a30b373ae0e4a29c5a7e6bd87717', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10052233, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 12:22 door Justus Christus.
Hoe lijn ik de wielen het best / makkelijst uit na een wissel qua stuurstangen?
Ik heb overgingens geen stuurstangen met klemmen, maar een "heavy duty" set met borgmoeren.
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b552a30b373ae0e4a29c5a7e6bd87717', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10052233, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 12:22 door Justus Christus.
-
Puffino
Re: Uitlijnen
niet zelf doen levert misshcien nog wel een beter resultaat....
[landrover.startpagina.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
[landrover.startpagina.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
richard78
Re: Uitlijnen
Krijg je wle een spannende rit naar de garage toe
Richard78
die dit probleem over een tijdje ook te verduren krijgt
Richard78
die dit probleem over een tijdje ook te verduren krijgt
-
Justus Christus
Re: Uitlijnen
Exact, ik zal het toch enigzins af moeten stellen voor ik er mee naar de garage kan.
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2064eb35c1296f655de2afb80020e910', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10053270, 600, 600, 'Loading image ...', false);
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2064eb35c1296f655de2afb80020e910', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10053270, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: Uitlijnen
Als de uitlijning met de oude spoorstang goed was, kun je deze maat op de nieuwe overnemen en dan ben je klaar.
Mocht je aan de oude maat twijfelen, dan kun je deze maat evengoed overnemen (dan zit je in elk geval al in de buurt) en het later bij een garage met uitlijn apparatuur laten controleren.
In het werkplaats handboek staat ook een manier om het te controleren, maar de toegestane slingering in de velgen (max. 2,3 mm per velg) overschrijden al de tolerantie van de uitlijning (1,2 mm), dus daar schiet je ook na meerdere metingen niet zo erg veel mee op.
Dennis B
Mocht je aan de oude maat twijfelen, dan kun je deze maat evengoed overnemen (dan zit je in elk geval al in de buurt) en het later bij een garage met uitlijn apparatuur laten controleren.
In het werkplaats handboek staat ook een manier om het te controleren, maar de toegestane slingering in de velgen (max. 2,3 mm per velg) overschrijden al de tolerantie van de uitlijning (1,2 mm), dus daar schiet je ook na meerdere metingen niet zo erg veel mee op.
Dennis B
-
Justus Christus
Re: Uitlijnen
Ik dacht dat 2 stalen hoeklijnen monteren op 2 einden van wielmoeren (dus zonder tussenkomst van velgen) een redelijk beeld moet geven?
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c117ead4a1c14836d7eed45be89017b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10053576, 600, 600, 'Loading image ...', false);
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c117ead4a1c14836d7eed45be89017b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10053576, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: Uitlijnen
Dat is inderdaad een mogelijkheid en geeft een beter beeld als op de (vaak al kromme) velgen.
Hou er wel rekening mee dat je dan op de goede afstand meet, dus op dezelfde afstand en hoogte van het hart van de as.
Dennis B
Hou er wel rekening mee dat je dan op de goede afstand meet, dus op dezelfde afstand en hoogte van het hart van de as.
Dennis B
-
Justus Christus
Re: Uitlijnen
Ja dat de boel verdraaid is een probleem, maar ik doe het met een paar man. Alleen is het toch moeilijk te doen.
Waar meten ze het bij de "pro`s"?
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('92e9ef0a2d0cbd6d2fd37f3ee5efb14b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10053781, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Waar meten ze het bij de "pro`s"?
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('92e9ef0a2d0cbd6d2fd37f3ee5efb14b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10053781, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Huub
Re: Uitlijnen
Kunnen we nou helemaal niets meer zelf!
;-0
Uitlijnen is niet moeilijk en kan ook met kromme velgen!!!!
Benodigdheden, twee in elkaar schuivende stukken pvc pijp een podloodje wat oude glossy tijdschriften en een gangbare stuurstang. Het kan zijn dat het gangbaar maken van e.e.a. de grootste uitdaging is. Schroom niet de spoorstang te demonteren zodat je het ding in de bankschroef met geweld los kan maken.
Wat je nodig hebt zijn twee strak in elkaar schuivende buizen die met elkaar een centimeter of dertig ingeschoven zijn als je ze tussen de velgranden van je linker en rechter voorwiel klemt.
Positioneer de auto op een horizontaal vlak, controleer of je geen of nagenoeg geen speling hebt op wiellagers, spoorstangkogels en fusee’s.
Leg twee gladde banen aan m.b.v. wat glossy tijdschrifen zodat de wielen gemakkelijk draaien, een baantje voor ieder wiel van een meter of 3 is prima.
Rol de auto naar het begin van de baan, in een rechte lijn zodat de wielen rechtuit staan en de banden net op het eerste stuk van de tijdschriften staan.
Markeer aan de achterzijde van je wiel, aan de achter/binnenkant van de velg een meetpunt en doe dit ook op de overeenkomstige plaats aan de tegenoverliggende velg. Kijkend vanuit het diff dus rechts op 03.00uur en links op 9.00 uur.
Meet met je telscopische buizen exact de afstand tussen deze meetpunten (liggend onder de auto) markeer deze met potlood of marker op het scheidingpunt daar waar deze buizen in elkaar schuiven.
Rol de auto zover naar voren zodat de markeerpunten zich nu aan de voorzijde van de velg bevinden, meet opnieuw, de meetpunten bevinden zich nu kijkend vanuit het diff dus rechts op 09.00uur en links op 03.00 uur. Markeer op de telescoop en ziedaar je toe of uitspoor.
De meetpunten bevinden zich nu kijkend vanuit het diff dus rechts op 09.00uur en links op 03.00 uur. Spoorstang bijstellen, monteren en de auto terugrollen voorbij je oude meetpunt(zeker twee wielrotaties en terug in positie brengen op de eerste tijdschriften.
Metingen herhalen en je hebt je bijgestelde toe/uit-spoor.
Just my two cents worth,
Huub
;-0
Uitlijnen is niet moeilijk en kan ook met kromme velgen!!!!
Benodigdheden, twee in elkaar schuivende stukken pvc pijp een podloodje wat oude glossy tijdschriften en een gangbare stuurstang. Het kan zijn dat het gangbaar maken van e.e.a. de grootste uitdaging is. Schroom niet de spoorstang te demonteren zodat je het ding in de bankschroef met geweld los kan maken.
Wat je nodig hebt zijn twee strak in elkaar schuivende buizen die met elkaar een centimeter of dertig ingeschoven zijn als je ze tussen de velgranden van je linker en rechter voorwiel klemt.
Positioneer de auto op een horizontaal vlak, controleer of je geen of nagenoeg geen speling hebt op wiellagers, spoorstangkogels en fusee’s.
Leg twee gladde banen aan m.b.v. wat glossy tijdschrifen zodat de wielen gemakkelijk draaien, een baantje voor ieder wiel van een meter of 3 is prima.
Rol de auto naar het begin van de baan, in een rechte lijn zodat de wielen rechtuit staan en de banden net op het eerste stuk van de tijdschriften staan.
Markeer aan de achterzijde van je wiel, aan de achter/binnenkant van de velg een meetpunt en doe dit ook op de overeenkomstige plaats aan de tegenoverliggende velg. Kijkend vanuit het diff dus rechts op 03.00uur en links op 9.00 uur.
Meet met je telscopische buizen exact de afstand tussen deze meetpunten (liggend onder de auto) markeer deze met potlood of marker op het scheidingpunt daar waar deze buizen in elkaar schuiven.
Rol de auto zover naar voren zodat de markeerpunten zich nu aan de voorzijde van de velg bevinden, meet opnieuw, de meetpunten bevinden zich nu kijkend vanuit het diff dus rechts op 09.00uur en links op 03.00 uur. Markeer op de telescoop en ziedaar je toe of uitspoor.
De meetpunten bevinden zich nu kijkend vanuit het diff dus rechts op 09.00uur en links op 03.00 uur. Spoorstang bijstellen, monteren en de auto terugrollen voorbij je oude meetpunt(zeker twee wielrotaties en terug in positie brengen op de eerste tijdschriften.
Metingen herhalen en je hebt je bijgestelde toe/uit-spoor.
Just my two cents worth,
Huub
-
Marc-my-Words
Re: Uitlijnen
Dag JC,
Misschien heb ik het helemaal niet begrepen maar als je nu twee lange hoeklijnen op de naven vast zet (en verder spelingen etc kloppen, de naven schoon zijn etc.), en je legt deze hoeklijnen op twee kratjes oid ongeveer zo hoog dat ze recht in het verlengde van de auto liggen, en je meet op twee plekken de afstand tussen de hoeklijnen - bij voorkeur op 1 meter interval - dan weet je toch gewoon hoeveel mm per meter het toe- of uitspoor is?
Kennis van de exacte afstand tussen de naaf-oppervlakken is dus niet nodig (maar wel leuk/handig als 2e check).
Mij lijkt dat je dit eenvoudig in je eentje doen kan. (Met z'n allen is het natuurlijk wel gezelliger.)
Huub heeft ook een leuke methode maar de hoeklijn-methode lijkt mij toch nauwkeuriger aangenomen dat je echt rechte hoeklijnen met niet teveel flex hebt (of ze echt recht, of althans gelijk krom, zijn controleer je even vooraf).
Marc
Misschien heb ik het helemaal niet begrepen maar als je nu twee lange hoeklijnen op de naven vast zet (en verder spelingen etc kloppen, de naven schoon zijn etc.), en je legt deze hoeklijnen op twee kratjes oid ongeveer zo hoog dat ze recht in het verlengde van de auto liggen, en je meet op twee plekken de afstand tussen de hoeklijnen - bij voorkeur op 1 meter interval - dan weet je toch gewoon hoeveel mm per meter het toe- of uitspoor is?
Kennis van de exacte afstand tussen de naaf-oppervlakken is dus niet nodig (maar wel leuk/handig als 2e check).
Mij lijkt dat je dit eenvoudig in je eentje doen kan. (Met z'n allen is het natuurlijk wel gezelliger.)
Huub heeft ook een leuke methode maar de hoeklijn-methode lijkt mij toch nauwkeuriger aangenomen dat je echt rechte hoeklijnen met niet teveel flex hebt (of ze echt recht, of althans gelijk krom, zijn controleer je even vooraf).
Marc
-
Huub
Re: Uitlijnen
Ongeveer deze methode ken ik ook uit de racerij, daar hadden we een rechthoekig raam dat we evenwijdig om de auto konden leggen, op exact gelijke afstand van het midden van de voor en achternaven. Voorwaarde is wel dat de auto op de wielen staat (belast) en dan is het meten aan de naven bij een fors aantal landroverwielen al niet meer mogenlijk, + dat die naven dan ook wel echt recht moeten zijn. Exact rechte land rover wielen zijn meer uitzondering dan regel...
Huub
Huub
-
wschutte
Re: Uitlijnen
En dat is toch echt veel en veel leuker dan het laten doen!!! Groet, Wiecher.
-
Aad Koene
Re: Uitlijnen
Pro's meten dat dmv lasermeting op alle vier de wielen.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
Huub pennings
Re: Uitlijnen
Voor onze auto's kan een pro het ook op een simpele manier met twee wielen op een gladde ondergrond, maar met de laser en spiegeltjes hocus pocus kan hij de nietsvermoedende klant voor 15 minuten werk wel een stijve rekening presenteren en de indruk achterlaten dat e.e.a. echt niet door de klant zelf gedaan kan worden.
If you can't impress them with knowledge, dazzle them with bullshit
Huub
If you can't impress them with knowledge, dazzle them with bullshit
Huub