Dimlicht defender hapert.
-
Christiaan 90 300TDI
Dimlicht defender hapert.
Hallo,
heb sinds een paar dagen het probleem dat dimlicht niet aangaat pas als je grootlicht een paar maal aan en uit zet gaat dimlicht aan.
Dacht eigenlijk aan een aard fout maar dat ziet er allemaal goed uit, iemand enig idee?
Het betreft een 90" 300 TDI van '97
Groeten,
Christiaan
heb sinds een paar dagen het probleem dat dimlicht niet aangaat pas als je grootlicht een paar maal aan en uit zet gaat dimlicht aan.
Dacht eigenlijk aan een aard fout maar dat ziet er allemaal goed uit, iemand enig idee?
Het betreft een 90" 300 TDI van '97
Groeten,
Christiaan
-
AadG
Re: Dimlicht defender hapert.
Met enige zekerheid denk ik dat je lichtschakelaar overleden is.
Oplossing 1 een nieuw inzetten. Ben je binnenkort weer aan de beurt.
Een nieuwe schakelaar inzetten met relais en probleem is echt opgelost.
Oplossing 1 een nieuw inzetten. Ben je binnenkort weer aan de beurt.
Een nieuwe schakelaar inzetten met relais en probleem is echt opgelost.
-
Marc-my-Words
Re: Dimlicht defender hapert.
AadG Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met enige zekerheid denk ik dat je lichtschakelaar
> overleden is.
> Oplossing 1 een nieuw inzetten. Ben je binnenkort
> weer aan de beurt.
> Een nieuwe schakelaar inzetten met relais en
> probleem is echt opgelost.
Precies. En als je even kijkt in de eerdere bijdragen dan zie je dat zowel probleem als oplossing(en) regelmatig terugkomen.
Misschien lukt het overigens, als je nu snel op relais overstapt (zelf zou ik je hiervoor de plug-and-play "Zweedse lichtversterker" aanraden, maar ik ben bevooroordeeld) zou het lonend kunnen zijn om te kijken of je de nu haperende lichtschakelaar kunt renoveren (AadG heeft een andere oplossing die je evenzo definitief van je probleem afhelpt).
Als jou schakelaar identiek is aan de Td5 schakelaar (niet onwaarschijnlijk want de evolutie heeft hier qua schakelaartechniek ongeveer stilgestaan) dan is het contactje in het plastic gezakt (want het plastic wordt zo warm dat het plastisch wordt).
NB Op een gegeven moment is er - zo begrijp ik - een modernisering aan de schakelaar doorgevoerd: één stekker die het aansluiten/vervangen vergemakkelijkt, de prijs van deze nieuwe is daarbij ook schrikbarend vernieuwd.
Gelukkig kan je heel makkelijk bij de lichtschakelaar: kapje los, en even wat vingergymnastiek, dan kan je waarschijnlijk zien wat er mis is.
Wel twee keer goed kijken: ik had ook zo'n schakelaar en daar hielp het om hem halverwege te zetten - het contactje zat alleen nog maar een beetje scheef en iets lager, dus je zag het pas na enige studie.
Marc
-------------------------------------------------------
> Met enige zekerheid denk ik dat je lichtschakelaar
> overleden is.
> Oplossing 1 een nieuw inzetten. Ben je binnenkort
> weer aan de beurt.
> Een nieuwe schakelaar inzetten met relais en
> probleem is echt opgelost.
Precies. En als je even kijkt in de eerdere bijdragen dan zie je dat zowel probleem als oplossing(en) regelmatig terugkomen.
Misschien lukt het overigens, als je nu snel op relais overstapt (zelf zou ik je hiervoor de plug-and-play "Zweedse lichtversterker" aanraden, maar ik ben bevooroordeeld) zou het lonend kunnen zijn om te kijken of je de nu haperende lichtschakelaar kunt renoveren (AadG heeft een andere oplossing die je evenzo definitief van je probleem afhelpt).
Als jou schakelaar identiek is aan de Td5 schakelaar (niet onwaarschijnlijk want de evolutie heeft hier qua schakelaartechniek ongeveer stilgestaan) dan is het contactje in het plastic gezakt (want het plastic wordt zo warm dat het plastisch wordt).
NB Op een gegeven moment is er - zo begrijp ik - een modernisering aan de schakelaar doorgevoerd: één stekker die het aansluiten/vervangen vergemakkelijkt, de prijs van deze nieuwe is daarbij ook schrikbarend vernieuwd.
Gelukkig kan je heel makkelijk bij de lichtschakelaar: kapje los, en even wat vingergymnastiek, dan kan je waarschijnlijk zien wat er mis is.
Wel twee keer goed kijken: ik had ook zo'n schakelaar en daar hielp het om hem halverwege te zetten - het contactje zat alleen nog maar een beetje scheef en iets lager, dus je zag het pas na enige studie.
Marc
-
G-men (gargamel)
Re: Dimlicht defender hapert.
Heren,
Als de schakelaar nu al niet betrouwbaar is........... het gaan frobelen met kontaktjes is hooguit een zeer tijdelijke noodreparatie. Het enige wat je ermee bereikt is dat je nog even met een (onbetrouwbare) schakelaar door kunt rijden. Ook als je er alsnog een relais achter zet.
En aangezien ze het altijd definitief begeven als je in het donker rijdt lijkt me dat verkeerde zuinigheid. Naast meneer Lucas is er ook nog een meneer murphy die vaak meelift in Land Rovers.
.
Een nieuwe lichtschakelaar kost ook de wereld niet (16 of 20 pond bij Paddocks), vervangen is zo gebeurd en bij een standaard wagen gaan ze dan toch al snel jaren mee. Het is wat anders als je er direct extra lampen en aanhangers mee gaat schakelen; en een setje relais is dan idd de ultieme oplossing.
Ikzelf rij alweer 4 jaar rond met zo'n 16 pond setje van paddocks, het relais verhaal staat op de lijst maar is eenvoudigweg een kwestie van prioriteiten.....
Gerrit
Als de schakelaar nu al niet betrouwbaar is........... het gaan frobelen met kontaktjes is hooguit een zeer tijdelijke noodreparatie. Het enige wat je ermee bereikt is dat je nog even met een (onbetrouwbare) schakelaar door kunt rijden. Ook als je er alsnog een relais achter zet.
En aangezien ze het altijd definitief begeven als je in het donker rijdt lijkt me dat verkeerde zuinigheid. Naast meneer Lucas is er ook nog een meneer murphy die vaak meelift in Land Rovers.
Een nieuwe lichtschakelaar kost ook de wereld niet (16 of 20 pond bij Paddocks), vervangen is zo gebeurd en bij een standaard wagen gaan ze dan toch al snel jaren mee. Het is wat anders als je er direct extra lampen en aanhangers mee gaat schakelen; en een setje relais is dan idd de ultieme oplossing.
Ikzelf rij alweer 4 jaar rond met zo'n 16 pond setje van paddocks, het relais verhaal staat op de lijst maar is eenvoudigweg een kwestie van prioriteiten.....
Gerrit
-
Marc-my-Words
Re: Dimlicht defender hapert.
G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heren,
>
> Als de schakelaar nu al niet betrouwbaar
> is........... het gaan frobelen met kontaktjes is
> hooguit een zeer tijdelijke noodreparatie. Het
> enige wat je ermee bereikt is dat je nog even met
> een (onbetrouwbare) schakelaar door kunt rijden.
> Ook als je er alsnog een relais achter zet.
> En aangezien ze het altijd definitief begeven als
> je in het donker rijdt lijkt me dat verkeerde
> zuinigheid. Naast meneer Lucas is er ook nog een
> meneer murphy die vaak meelift in Land Rovers.
>
.
>
> Een nieuwe lichtschakelaar kost ook de wereld niet
> (16 of 20 pond bij Paddocks), vervangen is zo
> gebeurd en bij een standaard wagen gaan ze dan
> toch al snel jaren mee. Het is wat anders als je
> er direct extra lampen en aanhangers mee gaat
> schakelen; en een setje relais is dan idd de
> ultieme oplossing.
> Ikzelf rij alweer 4 jaar rond met zo'n 16 pond
> setje van paddocks, het relais verhaal staat op de
> lijst maar is eenvoudigweg een kwestie van
> prioriteiten.....
>
> Gerrit
Dag Gerrit,
Dat Lucas "King of Darkness" is ben ik met je eens.
Als je weet wanneer je schakelaar stuk gaat -- eigenlijk weet je dat wel: hij gaat altijd stuk als het het slechts uitkomt -- dan heb je er natuurlijk al eentje liggen voor een Paddock-prijsje. Ik wist dat niet, hoewel ik wel door iemand met vooruitziende blik was gewaarschuwd: een vriendelijke Zweed vroeg me: "Lucas?" en vervolgde met "King of Darkness", ik was nog niet thuis of het licht ging haperen.
Anyway, bij de Dealer had de schakelaar een heel andere prijs als bij Paddock.
Waar ik het niet mee eens ben: het fröbelen en de tijdelijkheid daarvan. Als het contactje nog maar weinig in het plastic is gesmolten zou het goed kunnen dat je het weer terug kunt "fröbelen". Als je daarbij dan tegelijkertijd de grootste lichtstroom door relais schakelt dan verwacht ik dat de schakelaar het een eeuwigheid uithoudt. Een standaard verlichting belast de schakelaar al zo dat ie in een paar jaar de geest kan geven, dus goed beschouwd rijdt iedereen zonder relais met fröbelwerk rond -- want het is toch eigenlijk van de dolle "bij een standaard wagen gaan ze dan toch al snel jaren mee" en "Ikzelf rij alweer 4 jaar rond met zo'n 16 pond setje van paddocks". (Heb je alvast een reserve besteld?)
Anyway: Een degelijker schakelaar zou wenselijk zijn, maar kennelijk ook utopisch. De standaard schakelaar doet niet wat je van een normale schakelaar verwacht*. En een of andere relais-oplossing is, zo blijkt ook uit verschillende ervaringen, vele malen beter, zoniet DE oplossing.
Groeten Marc
* Ik heb jaren ervaring met Franse auto's, toch ook niet het toppunt van vernuft als het op electiek gaat, maar nog nooit gehad dat schakelaars een levensverwachting hadden van een jaar of 5 (ik ken verschillende voorbeelden waarbij een nieuw gekochte Defender na ± 5 jaar aan de beurt waren, er was geen gekkigheid uitgehaald, geen extra lampen, gewoon de 5 jaarlijkse schakelaarverversing).
-------------------------------------------------------
> Heren,
>
> Als de schakelaar nu al niet betrouwbaar
> is........... het gaan frobelen met kontaktjes is
> hooguit een zeer tijdelijke noodreparatie. Het
> enige wat je ermee bereikt is dat je nog even met
> een (onbetrouwbare) schakelaar door kunt rijden.
> Ook als je er alsnog een relais achter zet.
> En aangezien ze het altijd definitief begeven als
> je in het donker rijdt lijkt me dat verkeerde
> zuinigheid. Naast meneer Lucas is er ook nog een
> meneer murphy die vaak meelift in Land Rovers.
>
>
> Een nieuwe lichtschakelaar kost ook de wereld niet
> (16 of 20 pond bij Paddocks), vervangen is zo
> gebeurd en bij een standaard wagen gaan ze dan
> toch al snel jaren mee. Het is wat anders als je
> er direct extra lampen en aanhangers mee gaat
> schakelen; en een setje relais is dan idd de
> ultieme oplossing.
> Ikzelf rij alweer 4 jaar rond met zo'n 16 pond
> setje van paddocks, het relais verhaal staat op de
> lijst maar is eenvoudigweg een kwestie van
> prioriteiten.....
>
> Gerrit
Dag Gerrit,
Dat Lucas "King of Darkness" is ben ik met je eens.
Als je weet wanneer je schakelaar stuk gaat -- eigenlijk weet je dat wel: hij gaat altijd stuk als het het slechts uitkomt -- dan heb je er natuurlijk al eentje liggen voor een Paddock-prijsje. Ik wist dat niet, hoewel ik wel door iemand met vooruitziende blik was gewaarschuwd: een vriendelijke Zweed vroeg me: "Lucas?" en vervolgde met "King of Darkness", ik was nog niet thuis of het licht ging haperen.
Anyway, bij de Dealer had de schakelaar een heel andere prijs als bij Paddock.
Waar ik het niet mee eens ben: het fröbelen en de tijdelijkheid daarvan. Als het contactje nog maar weinig in het plastic is gesmolten zou het goed kunnen dat je het weer terug kunt "fröbelen". Als je daarbij dan tegelijkertijd de grootste lichtstroom door relais schakelt dan verwacht ik dat de schakelaar het een eeuwigheid uithoudt. Een standaard verlichting belast de schakelaar al zo dat ie in een paar jaar de geest kan geven, dus goed beschouwd rijdt iedereen zonder relais met fröbelwerk rond -- want het is toch eigenlijk van de dolle "bij een standaard wagen gaan ze dan toch al snel jaren mee" en "Ikzelf rij alweer 4 jaar rond met zo'n 16 pond setje van paddocks". (Heb je alvast een reserve besteld?)
Anyway: Een degelijker schakelaar zou wenselijk zijn, maar kennelijk ook utopisch. De standaard schakelaar doet niet wat je van een normale schakelaar verwacht*. En een of andere relais-oplossing is, zo blijkt ook uit verschillende ervaringen, vele malen beter, zoniet DE oplossing.
Groeten Marc
* Ik heb jaren ervaring met Franse auto's, toch ook niet het toppunt van vernuft als het op electiek gaat, maar nog nooit gehad dat schakelaars een levensverwachting hadden van een jaar of 5 (ik ken verschillende voorbeelden waarbij een nieuw gekochte Defender na ± 5 jaar aan de beurt waren, er was geen gekkigheid uitgehaald, geen extra lampen, gewoon de 5 jaarlijkse schakelaarverversing).
-
G-men (gargamel)
Re: Dimlicht defender hapert.
Hoi Marc,
Ik zal de laatste zijn die zegt dat het een geweldige schakelaar is, het is een typisch stukje engels frobelwerk en echt Lucas-waardig.
Naar hedendaagse standaard onder de maat en heel minimalistisch gedimensioneerd. Daar zijn andere merken weer een heel stuk voortvarender in.
Enige wat ik probeer aan te geven is dat als het plastic eenmaal zacht is geweest en de passing van het schakelkontaks slecht is, dat je dan ook bij lage stroom je uiteindelijk problemen krijgt. Ook op het werk (procestechniek) hebben we al geleerd dat dit een verkeerd soort bezuinigen is als je betrouwbaarheid bovenaan hebt staan.
Het schakelen van een lage stroom kan voor andere problemen zorgen, vaak door stof en by Laro's oxidatie komt er een overgansgweerstand waardoor je ook weer last krijgt. (een grotere stroom brand de contacten vaak even schoon bij inschakelen)
Zeker als dt contact al is ingebrand door overbelasting.
Het bijzetten van relais is ook niet zonder risico; het brengt een aantal extra "points of failure" met zich mee. Ook vaak door de bedroevende manier waarop sommige mensen dit soort inbouwen.
De schakelaars worden al tientallen jaren zo gemaakt en er rijden duizenden auto's mee rond. Zo heel slecht zijn ze dus ook niet.
Nieuwe schakelaar en netjes ingebouwde relais zoals in de "zweedse" is technisch absoluut de perfecte oplossing.
Perfect hoeft echter niet altijd economisch te zijn
Gerrit
P.s. Ik heb inderdaad een reserve schakelaar in de schuur liggen, dus als er iemand eentje nodig heeft.....
Ik zal de laatste zijn die zegt dat het een geweldige schakelaar is, het is een typisch stukje engels frobelwerk en echt Lucas-waardig.
Enige wat ik probeer aan te geven is dat als het plastic eenmaal zacht is geweest en de passing van het schakelkontaks slecht is, dat je dan ook bij lage stroom je uiteindelijk problemen krijgt. Ook op het werk (procestechniek) hebben we al geleerd dat dit een verkeerd soort bezuinigen is als je betrouwbaarheid bovenaan hebt staan.
Het schakelen van een lage stroom kan voor andere problemen zorgen, vaak door stof en by Laro's oxidatie komt er een overgansgweerstand waardoor je ook weer last krijgt. (een grotere stroom brand de contacten vaak even schoon bij inschakelen)
Zeker als dt contact al is ingebrand door overbelasting.
Het bijzetten van relais is ook niet zonder risico; het brengt een aantal extra "points of failure" met zich mee. Ook vaak door de bedroevende manier waarop sommige mensen dit soort inbouwen.
De schakelaars worden al tientallen jaren zo gemaakt en er rijden duizenden auto's mee rond. Zo heel slecht zijn ze dus ook niet.
Nieuwe schakelaar en netjes ingebouwde relais zoals in de "zweedse" is technisch absoluut de perfecte oplossing.
Perfect hoeft echter niet altijd economisch te zijn
Gerrit
P.s. Ik heb inderdaad een reserve schakelaar in de schuur liggen, dus als er iemand eentje nodig heeft.....
-
Marc-my-Words
Re: Dimlicht defender hapert.
G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
>
> Ik zal de laatste zijn die zegt dat het een
> geweldige schakelaar is, het is een typisch stukje
> engels frobelwerk en echt Lucas-waardig.
Naar
> hedendaagse standaard onder de maat en heel
> minimalistisch gedimensioneerd. Daar zijn andere
> merken weer een heel stuk voortvarender in.
Precies. Alleen voor de schakelaarverkoper is dit een kaskraker, dus geweldig.
> Enige wat ik probeer aan te geven is dat als het
> plastic eenmaal zacht is geweest en de passing van
> het schakelkontaks slecht is, dat je dan ook bij
> lage stroom je uiteindelijk problemen krijgt. Ook
> op het werk (procestechniek) hebben we al geleerd
> dat dit een verkeerd soort bezuinigen is als je
> betrouwbaarheid bovenaan hebt staan.
Omdat lichttuitval een vervelend maar niet rampzalig akkefietje is ben ik misschien iets ruimdenkender (in het ergste geval is het een kwestie van twee draden doorverbinden - dan heb je licht om thuis te komen.
Met ietsje warmte kan je wellicht het contactje weer terug in lijn brengen, een beetje 2 componentenlijm om een en ander te fixeren ...
wie weet werkt het dan nog eens eens zo lang.
> Het schakelen van een lage stroom kan voor andere
> problemen zorgen, vaak door stof en by Laro's
> oxidatie komt er een overgansgweerstand waardoor
> je ook weer last krijgt. (een grotere stroom brand
> de contacten vaak even schoon bij inschakelen)
> Zeker als dt contact al is ingebrand door
> overbelasting.
Dit is een "nieuw" knelpunt bij het verbeteren van een en ander (zeker als je LED stads- en achterlichten zou hebben).
Het relais heeft natuurlijk wel een iets grotere inschakelstroom. De praktijk leert echter dat het nu al weer jaren goed gaat (met zo'n "Zweedse lichtversterker" dus), gelukkig heeft Lucas een zo primitieve schakelaar bedacht waar zoveel beweging in zit ....
> Het bijzetten van relais is ook niet zonder
> risico; het brengt een aantal extra "points of
> failure" met zich mee. Ook vaak door de
> bedroevende manier waarop sommige mensen dit soort
> inbouwen.
Precies. Achter mijn radio heb ik zulke bedroevende draadjes, en dus een radio die het niet doet.
De "winst" van de Zweedse oplossing is dat alles standaard blijft en direct is terug te steken, en verder dat het een eenvoudig recht-toe-recht-aan kabelboompje is. Ze worden ook al jaren zo in Zweden verkocht en toegepast (hoewel dat dus, gezien de Lucas schakelaar, geen bewijs hoeft te zijn).
> De schakelaars worden al tientallen jaren zo
> gemaakt en er rijden duizenden auto's mee rond. Zo
> heel slecht zijn ze dus ook niet.
> Nieuwe schakelaar en netjes ingebouwde relais
> zoals in de "zweedse" is technisch absoluut de
> perfecte oplossing.
> Perfect hoeft echter niet altijd economisch te
> zijn
Je bewijsvoering mbt "Zo slecht zijn ze dus ook niet" zou ik niet graag toepassen op .... nu ja, op vele massa-goederen. Dat ergens vele duizenden van rondrijden, maar ook iedere paar jaar stuk gaan, geeft vooral aan hoe tolerant wij zijn als het gaat om onze hobby.
De "Zweedse" oplossing is misschien niet echt economisch als je ervoor naar Zweden moet, maar als je de weg weet dan zijn er ook wegen om ze hier te krijgen, zelfs al zou er eens zoveel voor de porto bijkomen dan zit je nog maar op 2 x € 20,-- ... maar of het dan helemaal perfect is.
AadG heeft weer een andere "perfecte" oplossing. Anyway, met een schakelaar in de schuur ben je natuurlijk al een stuk verder, beter nog een reserve in de auto (ik heb de oude als reserve in de auto!).
Marc
> Gerrit
>
> P.s. Ik heb inderdaad een reserve schakelaar in
> de schuur liggen, dus als er iemand eentje nodig
> heeft.....
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
>
> Ik zal de laatste zijn die zegt dat het een
> geweldige schakelaar is, het is een typisch stukje
> engels frobelwerk en echt Lucas-waardig.
> hedendaagse standaard onder de maat en heel
> minimalistisch gedimensioneerd. Daar zijn andere
> merken weer een heel stuk voortvarender in.
Precies. Alleen voor de schakelaarverkoper is dit een kaskraker, dus geweldig.
> Enige wat ik probeer aan te geven is dat als het
> plastic eenmaal zacht is geweest en de passing van
> het schakelkontaks slecht is, dat je dan ook bij
> lage stroom je uiteindelijk problemen krijgt. Ook
> op het werk (procestechniek) hebben we al geleerd
> dat dit een verkeerd soort bezuinigen is als je
> betrouwbaarheid bovenaan hebt staan.
Omdat lichttuitval een vervelend maar niet rampzalig akkefietje is ben ik misschien iets ruimdenkender (in het ergste geval is het een kwestie van twee draden doorverbinden - dan heb je licht om thuis te komen.
Met ietsje warmte kan je wellicht het contactje weer terug in lijn brengen, een beetje 2 componentenlijm om een en ander te fixeren ...
wie weet werkt het dan nog eens eens zo lang.
> Het schakelen van een lage stroom kan voor andere
> problemen zorgen, vaak door stof en by Laro's
> oxidatie komt er een overgansgweerstand waardoor
> je ook weer last krijgt. (een grotere stroom brand
> de contacten vaak even schoon bij inschakelen)
> Zeker als dt contact al is ingebrand door
> overbelasting.
Dit is een "nieuw" knelpunt bij het verbeteren van een en ander (zeker als je LED stads- en achterlichten zou hebben).
Het relais heeft natuurlijk wel een iets grotere inschakelstroom. De praktijk leert echter dat het nu al weer jaren goed gaat (met zo'n "Zweedse lichtversterker" dus), gelukkig heeft Lucas een zo primitieve schakelaar bedacht waar zoveel beweging in zit ....
> Het bijzetten van relais is ook niet zonder
> risico; het brengt een aantal extra "points of
> failure" met zich mee. Ook vaak door de
> bedroevende manier waarop sommige mensen dit soort
> inbouwen.
Precies. Achter mijn radio heb ik zulke bedroevende draadjes, en dus een radio die het niet doet.
De "winst" van de Zweedse oplossing is dat alles standaard blijft en direct is terug te steken, en verder dat het een eenvoudig recht-toe-recht-aan kabelboompje is. Ze worden ook al jaren zo in Zweden verkocht en toegepast (hoewel dat dus, gezien de Lucas schakelaar, geen bewijs hoeft te zijn).
> De schakelaars worden al tientallen jaren zo
> gemaakt en er rijden duizenden auto's mee rond. Zo
> heel slecht zijn ze dus ook niet.
> Nieuwe schakelaar en netjes ingebouwde relais
> zoals in de "zweedse" is technisch absoluut de
> perfecte oplossing.
> Perfect hoeft echter niet altijd economisch te
> zijn
Je bewijsvoering mbt "Zo slecht zijn ze dus ook niet" zou ik niet graag toepassen op .... nu ja, op vele massa-goederen. Dat ergens vele duizenden van rondrijden, maar ook iedere paar jaar stuk gaan, geeft vooral aan hoe tolerant wij zijn als het gaat om onze hobby.
De "Zweedse" oplossing is misschien niet echt economisch als je ervoor naar Zweden moet, maar als je de weg weet dan zijn er ook wegen om ze hier te krijgen, zelfs al zou er eens zoveel voor de porto bijkomen dan zit je nog maar op 2 x € 20,-- ... maar of het dan helemaal perfect is.
AadG heeft weer een andere "perfecte" oplossing. Anyway, met een schakelaar in de schuur ben je natuurlijk al een stuk verder, beter nog een reserve in de auto (ik heb de oude als reserve in de auto!).
Marc
> Gerrit
>
> P.s. Ik heb inderdaad een reserve schakelaar in
> de schuur liggen, dus als er iemand eentje nodig
> heeft.....
-
Christiaan 90 300TDI
Re: Zweedse lichtversterker?.
Hallo Marc,
Bedankt voor je reactie heb even rond gebelt voor een nieuwe schakelaar en heb prijzen van rond de 85 Euro voor origineel Lucas tot 35 Euro voor imitatie.
(Heb nog niet bij Paddock gekeken maar dat gaat hem ook niet worden ben ik bang, t'is nu donker.)
En beide leveranciers adviseren om er een relais tussen te zetten, dit ga ik dus ook maar doen.
Heb echter één vraag, wat is de "Zweedse lichtversterker"?
Christiaan
Bedankt voor je reactie heb even rond gebelt voor een nieuwe schakelaar en heb prijzen van rond de 85 Euro voor origineel Lucas tot 35 Euro voor imitatie.
(Heb nog niet bij Paddock gekeken maar dat gaat hem ook niet worden ben ik bang, t'is nu donker.)
En beide leveranciers adviseren om er een relais tussen te zetten, dit ga ik dus ook maar doen.
Heb echter één vraag, wat is de "Zweedse lichtversterker"?
Christiaan
-
G-men (Gargamel)
Re: Dimlicht defender hapert.
Volgens mij zijn we het eigenlijk eens Marc......
Biertje ??
Gerrit
Biertje ??
Gerrit
-
Marc-my-Words
Re: Zweedse lichtversterker?.
Dag Christian,
Kijk hier: [landrover.startpagina.nl] maar eens voor een gelijkluiden discussie.
Anyway, met een nwe schakelaar ben je in ieder geval weer even verlicht (in beide betekenissen).
Ik heb de "lichtversterker" ook pas maanden later toegevoegd. Je kan ook AadG nog vragen, misschien is dat dan jouw keuze, It's up to you.
Marc
Kijk hier: [landrover.startpagina.nl] maar eens voor een gelijkluiden discussie.
Anyway, met een nwe schakelaar ben je in ieder geval weer even verlicht (in beide betekenissen).
Ik heb de "lichtversterker" ook pas maanden later toegevoegd. Je kan ook AadG nog vragen, misschien is dat dan jouw keuze, It's up to you.
Marc
-
Paul Stroink
Re: Dimlicht defender hapert.
Bij normaal gebruik gaat een def lichtschakelaar toch zeker 10 jaar mee...
kost dus 1,60 euro per jaar.
kost dus 1,60 euro per jaar.
-
Marc-my-Words
Re: Dimlicht defender hapert.
Dag Paul,
Dan hebben kennelijk verschillende mensen geen Defender maar een Offender.
Ik voer gewoon (afhankelijk van de omstandigheden soms zuinig soms iets meer) het standaard licht en heb geen aanhangers (zelfs geen trekhaak), en ik had na ± 5 jaar mijn eerste nieuwe lichtschakelaar nodig (als je het prechies wilt weten moet ik in de bonnen zoeken). Toen dat passeerde bleek dat een "gewone" reparatie en ik kreeg "bijval" van vele lotgenoten.
Misschien is het zo dat sommige schakelaars met zwakker plastic in elkaar gefröbeld zijn als andere, maar het blijft een zwak punt en een achterlijke (in de letterlijke betekenis) constructie.
Daarbij blijf ik van mening dat het op z'n zachts gezegd onhandig is om de 10 A voor het grootlicht van dynamo naar de schakelaar te voeren, dan via de groot/gedimd schakelaar en het afschakel-relais om uiteindelijk weer terug naar de koplampen te gaan.
Het afschakel-relais (of eigenlijk vaker de relaisvoet) is ook al zo'n berucht punt. Vaak gaat het goed maar je hebt zo een lange weg met op z'n minst een beetje verlies; is het verlies ernstiger dan smelt er iets (meestal de schakelaar dus), en heb je echt pech dan heb je brand.
En ... als de schakelaar op een ongelegen moment stuk gaat, en je wend je tot de dealer ... dan kost ie echt geen € 16,-- (zo mij was € 16,-- , zo teruggerekend, nog niet genoeg voor een jaartje licht).
Ieder zijn ding en keuze, maar ik (en verschillende anderen) zijn blij met zo'n "Zweedse lichtversterker": hij doet zijn werk, geeft iets meer licht, kost weinig, en laat de bedrading en schakelaars 100% origineel. Mocht de "lichtversterker" onverhoopt de geest geven dan heb je altijd nog het originele Lucas design om op terug te vallen.
Ik weet het - puristen willen geen relais "buiten" - ik heb echter nog geen "lichtversterker"spijtoptanten gehoord, noch hoorde ik over relais dan wel contacten die niet tegen het "buitenleven" konden (behoudens dan één massa-kontaktje waar ik zelf een keertje tegenaan liep). De Zweden gebruiken deze dingen onder de motorkap van hun Volvo's - ik weet niet hoe vaak, maar zeker is dat de "versterker" al jaren achtereen verkocht wordt.
Marc
Dan hebben kennelijk verschillende mensen geen Defender maar een Offender.
Ik voer gewoon (afhankelijk van de omstandigheden soms zuinig soms iets meer) het standaard licht en heb geen aanhangers (zelfs geen trekhaak), en ik had na ± 5 jaar mijn eerste nieuwe lichtschakelaar nodig (als je het prechies wilt weten moet ik in de bonnen zoeken). Toen dat passeerde bleek dat een "gewone" reparatie en ik kreeg "bijval" van vele lotgenoten.
Misschien is het zo dat sommige schakelaars met zwakker plastic in elkaar gefröbeld zijn als andere, maar het blijft een zwak punt en een achterlijke (in de letterlijke betekenis) constructie.
Daarbij blijf ik van mening dat het op z'n zachts gezegd onhandig is om de 10 A voor het grootlicht van dynamo naar de schakelaar te voeren, dan via de groot/gedimd schakelaar en het afschakel-relais om uiteindelijk weer terug naar de koplampen te gaan.
Het afschakel-relais (of eigenlijk vaker de relaisvoet) is ook al zo'n berucht punt. Vaak gaat het goed maar je hebt zo een lange weg met op z'n minst een beetje verlies; is het verlies ernstiger dan smelt er iets (meestal de schakelaar dus), en heb je echt pech dan heb je brand.
En ... als de schakelaar op een ongelegen moment stuk gaat, en je wend je tot de dealer ... dan kost ie echt geen € 16,-- (zo mij was € 16,-- , zo teruggerekend, nog niet genoeg voor een jaartje licht).
Ieder zijn ding en keuze, maar ik (en verschillende anderen) zijn blij met zo'n "Zweedse lichtversterker": hij doet zijn werk, geeft iets meer licht, kost weinig, en laat de bedrading en schakelaars 100% origineel. Mocht de "lichtversterker" onverhoopt de geest geven dan heb je altijd nog het originele Lucas design om op terug te vallen.
Ik weet het - puristen willen geen relais "buiten" - ik heb echter nog geen "lichtversterker"spijtoptanten gehoord, noch hoorde ik over relais dan wel contacten die niet tegen het "buitenleven" konden (behoudens dan één massa-kontaktje waar ik zelf een keertje tegenaan liep). De Zweden gebruiken deze dingen onder de motorkap van hun Volvo's - ik weet niet hoe vaak, maar zeker is dat de "versterker" al jaren achtereen verkocht wordt.
Marc
-
Def130 Traveling in Style
Re: Dimlicht defender hapert.
Dag Marc,
Kun je dan nu eens vertellen en uitleggen wat deze door jou genoemde "Zweedse Lichtversterker" is? Eventueel met een schemaatje? Begin nu toch wel erg benieuwd te raken...
Vriendelijke groet,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99c2d9153fd0bddafdf6a99c08d84d12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10051896, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kun je dan nu eens vertellen en uitleggen wat deze door jou genoemde "Zweedse Lichtversterker" is? Eventueel met een schemaatje? Begin nu toch wel erg benieuwd te raken...
Vriendelijke groet,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99c2d9153fd0bddafdf6a99c08d84d12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10051896, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Zweedse lichtersterker - een toelichting
Dag Tsjip,
Het is niet de eerste keer, zoek maar eens in de eerdere berichten (of bij de "concurrent" maar goed:
De "lichtversterker" heeft zijn naam omdat ze zo voorheen in Zweden genoemd werden (in het Zweeds dan).
Het is een eenvoudig kabelboompje met twee lampstekkers de een aan een lange bedrading de andere een korte, een kort eind met een pseudo-lampvoet, en een 12V aansluitbedrading met smeltzekeringsdraad, en in het centrum van dit alles twee relais met een montagebeugeltje.
Je sluit de pseudo-lampvoet aan op een van de originele lampstekkers < daarmee geeft dus de stuurschakelaar de stuurstroom aan de relais >, je sluit de 12V aansluitbedrading aan dynamo of startmotor < die zijn onderling met een dikke kabel verbonden, dus dat maakt niet uit, kies wat het dichtste bij/makkelijkste is > en sluit de lampen aan (de niet voor de stuurstroom gebruikte "andere" originele lampstekker moet je dus even afplakken en opbinden) - aan ieder lampstekker zit een kort massadraadje dat je aan een van de carrosserie-schroeven moet vastzetten (dat is het enige zwakke punt, maar niet zwakker als origineel), en de lange bekabeling voor de "andere" koplamp moet je eventjes wegwerken bovenlangs de radiator.
Bij mij - in een Td5 - zitten de relais rechts direct achter de koplamp onder de wing, voor de 12V moet je even klooien of een brug tot je beschikking hebben (of een kwartiertje werkplaatstarief betalen), het wegwerken van de bedrading is zo gedaan.
Mocht je een keertje in de buurt (033) zijn dan kom je maar kijken.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 12:38 door Marc-my-Words.
Het is niet de eerste keer, zoek maar eens in de eerdere berichten (of bij de "concurrent" maar goed:
De "lichtversterker" heeft zijn naam omdat ze zo voorheen in Zweden genoemd werden (in het Zweeds dan).
Het is een eenvoudig kabelboompje met twee lampstekkers de een aan een lange bedrading de andere een korte, een kort eind met een pseudo-lampvoet, en een 12V aansluitbedrading met smeltzekeringsdraad, en in het centrum van dit alles twee relais met een montagebeugeltje.
Je sluit de pseudo-lampvoet aan op een van de originele lampstekkers < daarmee geeft dus de stuurschakelaar de stuurstroom aan de relais >, je sluit de 12V aansluitbedrading aan dynamo of startmotor < die zijn onderling met een dikke kabel verbonden, dus dat maakt niet uit, kies wat het dichtste bij/makkelijkste is > en sluit de lampen aan (de niet voor de stuurstroom gebruikte "andere" originele lampstekker moet je dus even afplakken en opbinden) - aan ieder lampstekker zit een kort massadraadje dat je aan een van de carrosserie-schroeven moet vastzetten (dat is het enige zwakke punt, maar niet zwakker als origineel), en de lange bekabeling voor de "andere" koplamp moet je eventjes wegwerken bovenlangs de radiator.
Bij mij - in een Td5 - zitten de relais rechts direct achter de koplamp onder de wing, voor de 12V moet je even klooien of een brug tot je beschikking hebben (of een kwartiertje werkplaatstarief betalen), het wegwerken van de bedrading is zo gedaan.
Mocht je een keertje in de buurt (033) zijn dan kom je maar kijken.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 12:38 door Marc-my-Words.
-
Def130 Traveling in Style
Re: Zweedse lichtersterker - een toelichting
Als ik het goed begrijp is het een plug'n play-draadboompje met voor iedere koplamp een relais en een dikkere voeding vanaf de accu/dynamo/startmotor. Hetzelfde als wanneer je het zelf zou maken; neem aan.
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ddeb69f10e1414bd6fef44eae505c28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10054276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 17:06 door Def130 Traveling in Style.
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ddeb69f10e1414bd6fef44eae505c28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10054276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 17:06 door Def130 Traveling in Style.
-
Marc-my-Words
Re: Zweedse lichtersterker - een toelichting
Def130 Traveling in Style Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik het goed begrijp is het een plug'n
> play-draadboompje met voor iedere koplamp een
> relais en een dikkere voeding vanaf de
> accu/dynamo/startmotor. Hetzelfde als wanneer je
> het zelf zou maken; neem aan.
>
> Tsjip
Bijna goed (ik was dus kennelijk niet duidelijk).
Er zijn twee relais, één voor gedimd en één voor ongedimd, en een kabeltje van rechts naar links (of omgekeerd) dat de "andere" koplamp voedt.
En ja, het is plug and play, en ja zo zou je het ook zelf kunnen maken.
En ... erg dik is het allemaal ook niet, maar dik genoeg, en vooral relatief kort qua kabellengten.
En tenslotte: kom maar kijken. Voor de eerste (en tweede) liefhebber heb ik m in voorraad.
Marc
-------------------------------------------------------
> Als ik het goed begrijp is het een plug'n
> play-draadboompje met voor iedere koplamp een
> relais en een dikkere voeding vanaf de
> accu/dynamo/startmotor. Hetzelfde als wanneer je
> het zelf zou maken; neem aan.
>
> Tsjip
Bijna goed (ik was dus kennelijk niet duidelijk).
Er zijn twee relais, één voor gedimd en één voor ongedimd, en een kabeltje van rechts naar links (of omgekeerd) dat de "andere" koplamp voedt.
En ja, het is plug and play, en ja zo zou je het ook zelf kunnen maken.
En ... erg dik is het allemaal ook niet, maar dik genoeg, en vooral relatief kort qua kabellengten.
En tenslotte: kom maar kijken. Voor de eerste (en tweede) liefhebber heb ik m in voorraad.
Marc
-
Exfietser
Re: Zweedse lichtersterker - een toelichting
Zeker weer eerder donker met al die koplamp problemen.
Nu is dat alles. Een zweedse lichtversterker is gewoon een relais dus. Of twee dan. Alleen kant en klaar gemaakt en dus plug en play. Het voordeel van lange en korte kabelbomen zie ik niet. De orginele bedrading is heus toereikend voor de benodigde stroom. Zolang je geen rare extra dingen aansluit tenminste. De schakelaar is een zwak punt, alleen niet omdat het oud ontwerp zou zijn. Vaak zijn moderne schakelaars of relais juist nog beroerder uitgevoerd. Een relais dat na twintig jaar eens de geest geeft vervangen door een nieuw relais dat vervolgens na een jaar de geest geeft ios niet heel gek. Een nieuw relais dat dus wel van hetzelfde merk is en dezelfde specs heeft als het oude. En geen jabidabi merk.
Vroeger werkte men vaak met vuistregels en aannames om onderdelen te dimensioneren. Vuistregels die rechtstreeks uit de praktijk kwamen. Dat deden ze dan nog eens +20 of 30 % Tegenwoordig is er veel meer bekend van de materiaal eigenschappen en met computer simulaties kunnen ze exact bepalen hoe alles gedimensioneerd moet zijn. Als de eis is dat een schakelaar 100000 keer moet kunnen schakelen voordat hij stuk is doet hij dat ook precies 100000 keer. Maar dan ook geen 1 keer meer. En dat met de opgegeven stroom en spanningswaardes. Als je een apparaat met een relais contact hebt dat het al dertig jaar doet en je vervangt het voor een nieuw is het mogelijk dat het relais het zolang heeft gedaan doordat het iets overgedimensioneerd was. En als die laststroom al die tijd precies op het randje heeft gezeten of in de loop der jaren iets is toegenomen, is dat funest voor de nieuwe schakelaar. Met binnen een veel te korte tijd een rookwolk een aan elkaar versmolten contacten en tot gevolg.
Een ander leuk probleem zijn verkeerde bezuinigingen. Bijvoorbeeld goedkoper koper of fosforbrons gebruiken. Er zit dan minder duur koper in de legering van de contacten. Scheelt toch weer 0,001 cent per relais. De weerstand is dan groter met als gevolg een hogere warmte ontwikkeling. Maar de schakelaar of relais zien er exact hetzelfde uit. Bij jabbidabbi merken zit er mischien wel heel veel meer ijzer in het koper.
Het installatiedraad bij de gamma is hierom berucht. Meet de soortgelijke weerstand maar eens. Dat is echt geen 0,0172 ?.mm2/m. Het isolatie materiaal van die draden deugt ook niet. Het is veel stugger en glijd veel minder goed. Hetgeen erg lastig is met het trekken van draden. Draka kabel kost ff meer maar is in vergelijking met met dat gamma spul de hemel op aarde om mee te werken.
Mijn schakelaar heeft overigens na dertig jaar werken pas de geest gegeven. Vind ik niet echt slecht eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de lucas schakelaars ook op een gegeven moment door een bezuinigingsmaatregel zijn re-designed in opdracht van een commersiele afdeling die meestal ongehinderd door enige technische kennis met dollartekens in de ogen aan het werk zijn. Aan het eind van het jaar kunnen ze dan vol trots laten zien hoeveel geld ze hebben bespaard. Alleen zijn in die eindafrekening nooit de kosten opgenomen van de productieachterstanden en overuren van techneuten die zich suf moeten zoeken naar rottig goedkoop relaiscontactje.
Ik weet niet hoe slecht de lucas schakelaars zijn alleen vind ik het nogal opvallend dat het meestal latere defenders met dit probleem. En als het series is dat het schakelaars betreft die al een jaar twintig/dertig dienst hebben gedaan. Tenzij het een al nieuwe schakelaar is natuurlijk. Dus of de schakelaars nu beroerder zijn geworden of dat de lampen zwaarder zijn geworden en dat landrover daar niet op gelet heeft met de specs van de schakelaar?. Ik weet het niet maar opvallend is het wel.
Arnold.
Nu is dat alles. Een zweedse lichtversterker is gewoon een relais dus. Of twee dan. Alleen kant en klaar gemaakt en dus plug en play. Het voordeel van lange en korte kabelbomen zie ik niet. De orginele bedrading is heus toereikend voor de benodigde stroom. Zolang je geen rare extra dingen aansluit tenminste. De schakelaar is een zwak punt, alleen niet omdat het oud ontwerp zou zijn. Vaak zijn moderne schakelaars of relais juist nog beroerder uitgevoerd. Een relais dat na twintig jaar eens de geest geeft vervangen door een nieuw relais dat vervolgens na een jaar de geest geeft ios niet heel gek. Een nieuw relais dat dus wel van hetzelfde merk is en dezelfde specs heeft als het oude. En geen jabidabi merk.
Vroeger werkte men vaak met vuistregels en aannames om onderdelen te dimensioneren. Vuistregels die rechtstreeks uit de praktijk kwamen. Dat deden ze dan nog eens +20 of 30 % Tegenwoordig is er veel meer bekend van de materiaal eigenschappen en met computer simulaties kunnen ze exact bepalen hoe alles gedimensioneerd moet zijn. Als de eis is dat een schakelaar 100000 keer moet kunnen schakelen voordat hij stuk is doet hij dat ook precies 100000 keer. Maar dan ook geen 1 keer meer. En dat met de opgegeven stroom en spanningswaardes. Als je een apparaat met een relais contact hebt dat het al dertig jaar doet en je vervangt het voor een nieuw is het mogelijk dat het relais het zolang heeft gedaan doordat het iets overgedimensioneerd was. En als die laststroom al die tijd precies op het randje heeft gezeten of in de loop der jaren iets is toegenomen, is dat funest voor de nieuwe schakelaar. Met binnen een veel te korte tijd een rookwolk een aan elkaar versmolten contacten en tot gevolg.
Een ander leuk probleem zijn verkeerde bezuinigingen. Bijvoorbeeld goedkoper koper of fosforbrons gebruiken. Er zit dan minder duur koper in de legering van de contacten. Scheelt toch weer 0,001 cent per relais. De weerstand is dan groter met als gevolg een hogere warmte ontwikkeling. Maar de schakelaar of relais zien er exact hetzelfde uit. Bij jabbidabbi merken zit er mischien wel heel veel meer ijzer in het koper.
Het installatiedraad bij de gamma is hierom berucht. Meet de soortgelijke weerstand maar eens. Dat is echt geen 0,0172 ?.mm2/m. Het isolatie materiaal van die draden deugt ook niet. Het is veel stugger en glijd veel minder goed. Hetgeen erg lastig is met het trekken van draden. Draka kabel kost ff meer maar is in vergelijking met met dat gamma spul de hemel op aarde om mee te werken.
Mijn schakelaar heeft overigens na dertig jaar werken pas de geest gegeven. Vind ik niet echt slecht eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de lucas schakelaars ook op een gegeven moment door een bezuinigingsmaatregel zijn re-designed in opdracht van een commersiele afdeling die meestal ongehinderd door enige technische kennis met dollartekens in de ogen aan het werk zijn. Aan het eind van het jaar kunnen ze dan vol trots laten zien hoeveel geld ze hebben bespaard. Alleen zijn in die eindafrekening nooit de kosten opgenomen van de productieachterstanden en overuren van techneuten die zich suf moeten zoeken naar rottig goedkoop relaiscontactje.
Ik weet niet hoe slecht de lucas schakelaars zijn alleen vind ik het nogal opvallend dat het meestal latere defenders met dit probleem. En als het series is dat het schakelaars betreft die al een jaar twintig/dertig dienst hebben gedaan. Tenzij het een al nieuwe schakelaar is natuurlijk. Dus of de schakelaars nu beroerder zijn geworden of dat de lampen zwaarder zijn geworden en dat landrover daar niet op gelet heeft met de specs van de schakelaar?. Ik weet het niet maar opvallend is het wel.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: Zweedse lichtersterker - een toelichting
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeker weer eerder donker met al die koplamp
> problemen.
>
> Nu is dat alles. Een zweedse lichtversterker is
> gewoon een relais dus. Of twee dan. Alleen kant en
> klaar gemaakt en dus plug en play. Het voordeel
> van lange en korte kabelbomen zie ik niet. De
> orginele bedrading is heus toereikend voor de
> benodigde stroom. ......
>
> ......
>
> Mijn schakelaar heeft overigens na dertig jaar
> werken pas de geest gegeven. Vind ik niet echt
> slecht eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de
> lucas schakelaars ook op een gegeven moment door
> een bezuinigingsmaatregel zijn re-designed in
> opdracht van een commersiele afdeling die meestal
> ongehinderd door enige technische kennis met
> dollartekens in de ogen aan het werk zijn. Aan het
> eind van het jaar kunnen ze dan vol trots laten
> zien hoeveel geld ze hebben bespaard.
> .....
>
> Ik weet niet hoe slecht de lucas schakelaars zijn
> alleen vind ik het nogal opvallend dat het meestal
> latere defenders met dit probleem. En als het
> series is dat het schakelaars betreft die al een
> jaar twintig/dertig dienst hebben gedaan. Tenzij
> het een al nieuwe schakelaar is natuurlijk. Dus of
> de schakelaars nu beroerder zijn geworden of dat
> de lampen zwaarder zijn geworden en dat landrover
> daar niet op gelet heeft met de specs van de
> schakelaar?. Ik weet het niet maar opvallend is
> het wel.
>
> Arnold.
Dag Arnold,
Zeker is dat de "lichtversterker" geen zoveelste wereldwonder is of het alsnog uitgevonden perpetuum mobile.
Het is wel een handzame oplossing, plug-and-play, die zich bovendien al aardig heeft bewezen.
Als je de spullen los bij de hand hebt dan is zelf in elkaar fröbelen vast goedkoper, maar als ik voor een of twee van deze dingen bij de locale electronica boer langs ga denk ik dat er weinig arbeidsbeloning overblijft.
De lange en de korte "tak" aan de kabelboom heeft weldegelijk nut aangezien je de relais moeilijk middenvoor monteert. De korte zit dus naar de lampen direct voor de relais, de lange gaat naar de andere. (En ja, die lamp heeft dus een langere bekabeling, maar nog steeds ongeveer de kortste denkbaar want dwars door het motorblok gaat moeilijk.)
Het zal best dat de bedrading (in principe) afdoende is*, maar het heeft gewoonweg weinig zin om de omweg van dynamo naar binnen en weer terug naar de lampen te maken als het ook korter kan -- behalve dan als je erop vertrouwt dat het binnen veel droger blijft (en dus de relais niet vertrouwt), aangezien er heel wat electrickery "buiten" zit en de meeste het gewoon blijft doen ben ik niet zo bang (en bovendien lekt het bij mij soms ook binnen).
De praktijk wijst ook uit dat de lampen ook net iets helderder branden, er zijn dus minder verliezen onderweg in de bedrading (ik zou het moeten nameten maar ben te lui, en te tevreden met het resultaat).
* Let op: er zijn ook - ook, of misschien wel juist bij de nieuwere Defenders - problemen met het licht-afschakelrelais, of de relaisvoet, de bedrading heeft dus sowieso een paar zwakke punten.
En verder: Het zou mij niks verbazen als het kunststoffen plaatje met de messingen contactjes - de bron van de ongein - op een gegeven moment van een net iets vlotter bij warmte verwekend plastic werd gemaakt. Aangezien het een paar jaar duurt voordat het mis gaat (althans zonder aanhangers) is de terugkoppeling naar de productie-lijn zo traag ... we zullen wel nooit weten of er wat veranderd is, met opzet of door toeval, en ook of een nieuwere productie weer beter is. Anyway: het gaat een tijd goed, totdat het contact iets minder wordt en dan gaat het progressief helling af.
Maar het kan dus ook net het verschil zijn tussen de oude 40/45 W lampen en de 55/60 W van nu, is toch 30% meer stroom, maar goed, vroeger hing men toch ook wel eens een aanhanger aan de trekhaak, dus de stadslichtcontacten kregen toen ook al meer te verstouwen.
Blijft het punt dat het - op z'n minst bij de nieuwere Defenders - verstandig is om de koplampen een relais-schakeling te geven. Het is dan ook verstandig om dat netjes te doen, liefst met beproefde materialen. Op welke manier is dan een keuze, ik was in ieder geval erg blij met de Zweedse oplossing (ik kreeg m van mijn broertje uit Zweden opgestuurd), en als ik dan hoor wat een garagist berekende ... (en natuurlijk, helemaal zelf doen is goedkoper).
Groeten Marc
-------------------------------------------------------
> Zeker weer eerder donker met al die koplamp
> problemen.
>
> Nu is dat alles. Een zweedse lichtversterker is
> gewoon een relais dus. Of twee dan. Alleen kant en
> klaar gemaakt en dus plug en play. Het voordeel
> van lange en korte kabelbomen zie ik niet. De
> orginele bedrading is heus toereikend voor de
> benodigde stroom. ......
>
> ......
>
> Mijn schakelaar heeft overigens na dertig jaar
> werken pas de geest gegeven. Vind ik niet echt
> slecht eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de
> lucas schakelaars ook op een gegeven moment door
> een bezuinigingsmaatregel zijn re-designed in
> opdracht van een commersiele afdeling die meestal
> ongehinderd door enige technische kennis met
> dollartekens in de ogen aan het werk zijn. Aan het
> eind van het jaar kunnen ze dan vol trots laten
> zien hoeveel geld ze hebben bespaard.
> .....
>
> Ik weet niet hoe slecht de lucas schakelaars zijn
> alleen vind ik het nogal opvallend dat het meestal
> latere defenders met dit probleem. En als het
> series is dat het schakelaars betreft die al een
> jaar twintig/dertig dienst hebben gedaan. Tenzij
> het een al nieuwe schakelaar is natuurlijk. Dus of
> de schakelaars nu beroerder zijn geworden of dat
> de lampen zwaarder zijn geworden en dat landrover
> daar niet op gelet heeft met de specs van de
> schakelaar?. Ik weet het niet maar opvallend is
> het wel.
>
> Arnold.
Dag Arnold,
Zeker is dat de "lichtversterker" geen zoveelste wereldwonder is of het alsnog uitgevonden perpetuum mobile.
Het is wel een handzame oplossing, plug-and-play, die zich bovendien al aardig heeft bewezen.
Als je de spullen los bij de hand hebt dan is zelf in elkaar fröbelen vast goedkoper, maar als ik voor een of twee van deze dingen bij de locale electronica boer langs ga denk ik dat er weinig arbeidsbeloning overblijft.
De lange en de korte "tak" aan de kabelboom heeft weldegelijk nut aangezien je de relais moeilijk middenvoor monteert. De korte zit dus naar de lampen direct voor de relais, de lange gaat naar de andere. (En ja, die lamp heeft dus een langere bekabeling, maar nog steeds ongeveer de kortste denkbaar want dwars door het motorblok gaat moeilijk.)
Het zal best dat de bedrading (in principe) afdoende is*, maar het heeft gewoonweg weinig zin om de omweg van dynamo naar binnen en weer terug naar de lampen te maken als het ook korter kan -- behalve dan als je erop vertrouwt dat het binnen veel droger blijft (en dus de relais niet vertrouwt), aangezien er heel wat electrickery "buiten" zit en de meeste het gewoon blijft doen ben ik niet zo bang (en bovendien lekt het bij mij soms ook binnen).
De praktijk wijst ook uit dat de lampen ook net iets helderder branden, er zijn dus minder verliezen onderweg in de bedrading (ik zou het moeten nameten maar ben te lui, en te tevreden met het resultaat).
* Let op: er zijn ook - ook, of misschien wel juist bij de nieuwere Defenders - problemen met het licht-afschakelrelais, of de relaisvoet, de bedrading heeft dus sowieso een paar zwakke punten.
En verder: Het zou mij niks verbazen als het kunststoffen plaatje met de messingen contactjes - de bron van de ongein - op een gegeven moment van een net iets vlotter bij warmte verwekend plastic werd gemaakt. Aangezien het een paar jaar duurt voordat het mis gaat (althans zonder aanhangers) is de terugkoppeling naar de productie-lijn zo traag ... we zullen wel nooit weten of er wat veranderd is, met opzet of door toeval, en ook of een nieuwere productie weer beter is. Anyway: het gaat een tijd goed, totdat het contact iets minder wordt en dan gaat het progressief helling af.
Maar het kan dus ook net het verschil zijn tussen de oude 40/45 W lampen en de 55/60 W van nu, is toch 30% meer stroom, maar goed, vroeger hing men toch ook wel eens een aanhanger aan de trekhaak, dus de stadslichtcontacten kregen toen ook al meer te verstouwen.
Blijft het punt dat het - op z'n minst bij de nieuwere Defenders - verstandig is om de koplampen een relais-schakeling te geven. Het is dan ook verstandig om dat netjes te doen, liefst met beproefde materialen. Op welke manier is dan een keuze, ik was in ieder geval erg blij met de Zweedse oplossing (ik kreeg m van mijn broertje uit Zweden opgestuurd), en als ik dan hoor wat een garagist berekende ... (en natuurlijk, helemaal zelf doen is goedkoper).
Groeten Marc
-
Madcap
Re: Zweedse lichtersterker - een toelichting
Ik rijd altijd met licht op. En veel met een aanhanger. Dus de schakelaars krijgen meer voor hun kiezen. Mijn 110 uit 1996 had ook binnen korte tijd allemaal nieuwe schakelaars nodig.