Rokende verlichtingschakelaar plus verstralers, wat fout gedaan?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hanzzl

Rokende verlichtingschakelaar plus verstralers, wat fout gedaan?

Bericht door Hanzzl »

Mijn verlichtingschakelaar (Series III 88) begon gisteren te roken toen ik groot licht plus de twee verstralers aanhad. Die laatste heb ik onlangs aangesloten zodat ze gelijk met grootlicht van de koplampen branden, en er zit nog een extra schakelaar tussen om ze ook uit te kunnen zetten. Het schema komt van deze prikpagina.
- Het roken heeft er vast mee te maken, maar wat heb ik dan fout gedaan?
- Moet ik bijvoorbeeld een zekere dikte stroomdraad gebruiken? Nu heb ik gewoon gepakt wat ik in huis had.
- Er zit een zekering tussen, maar hoe zwaar moet die zijn?

Hanzzl

Series III 88 petrol 1973
Erwin 110TD5

Re: Rokende verlichtingschakelaar plus verstralers, wat fout ged

Bericht door Erwin 110TD5 »

Vermoedelijk loop alle stroom van je zojuist aangesloten lampen door de schakelaar....
Zorg dat de schakelaar een relais schakelt die de lampen uit/aan doet...

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
offroadanimal

Bericht door offroadanimal »

Sluit me helemaal aan bij Erwin,

Wat is er fout gegaan, je hebt van je grootlicht schakelaar een broodrooster gemaakt. De stroom door deze schakelaar is veel te hoog geworden. 2 verstralers van ieders 55Watt, samen 110 Watt, dat maakt ongeveer 10A EXTRA door de grootlichtschakelaar. Aangezien grootlicht normaal 2x60 dus 120Watt is, is het een verdubbeling van de stroom en dat lust zo'n schakelaartje echt niet. hoe je het kunt oplossen heb ik hieronder proberen te beschrijven.

De draad die nu vanaf je grootlicht schakelaar via de extra schakelaar naar je verstralers loopt moet je onderbreken. Na de schakelaar die je nu gebruikt om de verstralers uit te kunnen zetten als je met groot licht rijdt plaats je een relais, deze draad levert nu de stuurspanning voor het relais. De voeding voor de verstralers haal je direct vanaf de accu met een extra (zwevende) zekering van ongeveer 20A. Vervolgens ga je na het relais met een draad naar de verstralers. Check voor het juist aansluiten van het relais eventjes de aansluittekening, die is vaak vermeld als je er eentje in een doosje koopt.

Groet, Sjoerd
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Hans,

Wat je "moet" doen: Aan AadG vragen of hij ook in Series-lichtschakelaars doet, of aan mij de bekende weg vragen.

Er was hier niet lang terug weer opnieuw de lichtschakelaar-vraag. Er is dus een kant en klare "Zweedse lichtversterker" (waar je dan een tweede relais aan zou kunnen toevoegen voor je verstralers, dus in jouw geval net niet "plug-and-play", maar het scheelt weinig), of de specifieke oplossing van AadG.

Overigens, als de series lichtschakelaars net zo prehistorisch zijn als die van de Defender dan is de enige reden dat ze niet vaker stuk gaan waarschijnlijk de kleinere lampen die, althans vroeger, werden gebruikt.

Groet, Marc (als alles goed is weet je me wel te vinden)
Hanzzl

Bericht door Hanzzl »

Dank allen!
Ik ga Sjoerds advies even volgen. Ik heb overigens al direct een relais in het cirquit opgenomen, het verstralerschema volgend.
En ook eens kijken hoe ver de huidige stuurschakelaar gesmolten is.

Wel een beetje maf hoor, dat ik een verstralerschema van de prik haal dat stuurschakelaars opvreet. Ik had verwacht dat dit leergeld wel door andere betaald zou zijn.

Nou ja, het is ook niet het eind van de wereld, maar als ik de rook niet had gezien, zeg op een moment dat je de lampen nodig hebt (lees; in het donker) had het anders af kunnen lopen.

Gezellig, toch weer wat te knutselen.

Hanzzl

Series III 88 petrol 1973
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb je even een PB gestuurd.
Ben namelijk erg benieuwd welk schema gebruikt is en waar het dan mis kan gaan.

Dennis B
Hanzzl

Bericht door Hanzzl »

Een schema dat aanrade om het via de grootlichtschakelaar te laten verlopen. Grootlicht aan = verstralers aan. Ik heb er nog een schakelaar tussengezet om grootlicht zonder verstralers mogelijk te maken.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat zou op zich geen problemen mogen opleveren zolang je de verstralers schakelt via een relais en alleen de stuurstroom van het relais vanaf de lichtschakelaar afneemt.
De hoofdstroom moet dan wel een separate voeding krijgen vanaf de accu of een ander voldoende geproportioneerd verdeelpunt.
Als je de hoofdstroom vanaf de lichtschakelaar afneemt dan rook je deze inderdaad binnen afzienbare tijd op.

Dennis B
paul, be

Bericht door paul, be »

en de kabel niet te dun nemen. neem een dikte zoals die naar de startmotor bijvoorbeeld, altijd veilig.
Puffino

Bericht door Puffino »

Kennelijk is er OF kortsluiting in de stuurdraad opgetreden, OF een fout in de aansluiting, waardoor alsnog op de een of andere manier de relais worden omzeild.

Die kortsltuiing zou bijvoorbeeld zomaar kunnen als je een stekkertje niet goed hebt zitten, en niet goed hebt afgeschermd..

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Als je dit schema gevolgt hebt zou het goed moeten zijn.
Je kunt met de schakelaar alleen het relais inschaklelen indien het grootlicht aan staat.
De lampen krijgen hun stroom echter rechtstreeks (via het relais) van de accu.
schema-extra-lampen.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d141b3ca72d8b1c041597bff679de4a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.zee-rover.nl%2Fdownloads%2Fschema-extra-lampen.jpg', 'http://www.zee-rover.nl/downloads/schema-extra-lampen.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.zee-rover.nl%2Fdownloads%2Fschema-extra-lampen.jpg', '', 10037975, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

paul, be Schreef:
-------------------------------------------------------
> en de kabel niet te dun nemen. neem een dikte
> zoals die naar de startmotor bijvoorbeeld, altijd
> veilig.

Het slimst tak je gewoon op startmotor of dynamo aan -- als je tenminste geen bezwaar hebt tegen een korte bekabeling en relais onder de wings achter de koplampen.
Ik bespeur nogal eens de wens om de stroom direct (en dus met dikke kabels) van de accu te betrekken, maar aangezien je je verlichting toch de meeste tijd aan hebt bij draaiende motor is het aansluiten dicht bij de (stroom)bron verreweg de beste keuze.

Marc
Maarten Jan Boon

schema mistlampschakelaar defender 110 bj 2004

Bericht door Maarten Jan Boon »

Hanzzl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn verlichtingschakelaar (Series III 88) begon
> gisteren te roken toen ik groot licht plus de twee
> verstralers aanhad. Die laatste heb ik onlangs
> aangesloten zodat ze gelijk met grootlicht van de
> koplampen branden, en er zit nog een extra
> schakelaar tussen om ze ook uit te kunnen zetten.
> Het schema komt van deze prikpagina.
> - Het roken heeft er vast mee te maken, maar wat
> heb ik dan fout gedaan?
> - Moet ik bijvoorbeeld een zekere dikte
> stroomdraad gebruiken? Nu heb ik gewoon gepakt wat
> ik in huis had.
> - Er zit een zekering tussen, maar hoe zwaar moet
> die zijn?
Plaats reactie